Top 10: goedkoopste auto’s van Nederland [editie 2015]

Auteur: , 64 Reacties

Hoewel autorijden door illegale belastingen, een goed renderende boete-industrie en verschillende milieuzones steeds duurder wordt, zijn er nog steeds talloze auto's die je voor tien mille of minder kunt kopen. We hebben de tien voordeligste auto's van het jaar weer voor je verzameld in dit overzicht.

Top 10: goedkoopste auto’s van Nederland [editie 2015]

Als we kijken naar de lijstjes met goedkopere auto’s van 2014 en 2013 dat valt opnieuw op dat de ondergrens van de automarkt weer iets duurder is geworden. Twee jaar geleden reed je nieuw voor minder dan 8k, dat is er nu niet meer bij. Verder komen we in het VAG-trio uiteraard weer tegen, heeft de Panda zijn eerste plek van vorig jaar moeten inleveren, en is het overduidelijk dat de Ford Ka op zijn laatste benen loopt, gezien de prijsdaling in vergelijking met vorig jaar. Desalniettemin, een nieuwe auto kopen voor de prijs van een gemiddelde Audi-optie kan nog steeds.

Het zal je overigens niet verbazen dat het louter a-segmenters zijn, met een geringe CO2-uitstoot, waardoor de belastingdruk in verhouding niet zo hoog is. Alle prijzen zijn inclusief BPM en BTW. Actiemodellen en -prijzen, evenals afleveringskosten, hebben we niet meegerekend.

10. (3) Seat Mii €10.450

9. (8) Toyota Aygo €10.295

8. (10) Volkswagen Up €10.271

7. (4) Citroen C1 €10.200

6. (8) Kia Picanto €10.195

5. (1) Fiat Panda €9.995

4. (3) Suzuki Alto €9.799

3. (-) Ford Ka €8.995

2. (4) Mitsubishi SpaceStar €8.990

1. (2) Skoda Citigo €8.860



64 reacties

Waarom een gallary van de oude aygo?
-edit: check!-
@sr20det:
Omdat die er beter uitziet dan de nieuwe…?

Ik zou weleens een lijstje willen zien van de prijs inclusief de ondehoudskosten, krijg je toch een heel andere top 10….
@jrk68: dan komt de citigo ook bovenaan te staan, gevolgd door de up, iets zegt me dat je dat niet zo voor je zag ;) Mijn info komt van het driver power consumentenonderzoek naar klanttevredenheid in Engeland. Een zeer uitgebreid onderzoek, wordt vaak naar verwezen in tests van carbuyer.co.uk. Linkje: http://www.autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/91218/best-cars-to-own-in-2015
@knipperlichtje:
Keep dreaming.
Dat gaat dus nooit gebeuren, dan moeten ze bij Toyota en PSA stoppen in dit segment.
Nodeju het interieur van de Ford Ka…
Stond dit er al niet eerder op ? En wat verwacht je anders van skoda gewoon een goedkope up en mii met skoda logo bam paar duizend er vanaf morgen rijdt iedereen een bmw met skoda logo is goedkoper
@autofreaker: Ik probeer die rebus van je op te lossen, maar ik kom er niet uit. Waar komt die BMW met Skoda-logo opeens vandaan?
@berlinetta: Ik weet het niet, en zijn gebrek aan leestekens maakt het er niet makkelijker op…
@autofreaker: je freakt inderdaad wel over je spelling..
Ik weet ook niet zo goed of je nou het een goed punt vind om een goedkopere VW te rijden of dat je het maar slechte troep vind.

Zelf vind ik de Citigo wel een tof wagentje!
@jamesbond007: nee ik bedoel zo skoda is leuke auto maar een goedkopere up en mii dus het komt op het zelfde neer en zeur niet over me spelling of leestekens jullie zijn zeker wel perfect achter je scherm…
@autofreaker: er is een groot verschil tussen perfect en typen als een dronken 14 jarige die achterstevoren op zijn fiets zit te appen..
@autofreaker: Voor dat geld kun je toch geen auto kopen? Alleen keramische remmen zijn al duurder dan 10k…
@autofreaker: niemand wil hier kritiek geven maar zonder leestekens is het idd moeilijk verstaanbaar.
Ik denk dat je bedoelt je liever honderden euro’s uitspaart voor onderhuids dezelfde wagen. Gelijk heb je!
De superb vind ik bvb een fantastische keuze.

BMW heeft helaas weinig banden met VAG, maar volgens mij enkel met Toyota voor uitwisselen van patenten bij hybride-technieken en voorziening van Toyota motoren bij de eerste mini’s.
Wat is die Panda toch veel auto in dit rijtje.
Toch weer terug denken aan die “lach” reclame voor de eerste Panda toen…….Whaahahahahahahahahahahaha…
@norge: Met de FIAT Panda lach je iedereen uit! …. Neem zijn verrassend hoge top, van dik 140 km/h! :’)
@123bat:
Nu lachen we daarom, destijds liep zo’n Panda harder dan een Mercedes 200D.
@jrk68: Dan noem je ook een tractor op…
@jrk68: De tijd dat een vijfde versnelling en rechter buitenspiegel tegen meerprijs leverbaar waren :)
@123bat:
Bij de Duitsers wel, de Panda had dat soort essentia gewoon standaard….
@jrk68: nou ja :-) essentia :-) ik reed vroeger zonder beide en simpelweg over de rechterschouder zien bij rechts afdraaien was me zeker de meerprijs niet waart.
@jrk68: tja, maar die 200D deed dat in heel wat meer comfort.
@123bat: Ik heb heel wat km afgelegd in de Panda, zowel de huidige generatie als de vorige. 180 haalt ie best.
@berlinetta: Bekijk de commercial die Desjonnies heeft geplaatst. Dan hoor je het ‘m zeggen :)
@123bat: Ah nu snap ik het! ;)
@norge:
Vooruit dan ouwe, met commentaar van de legendarische acteur Pieter Lutz !
@desjonnies: Thanx….
@norge: geweldige auto, heb ik mijn eerste 20.000km in gemaakt!
Totdat de koppelingsplaat aan gruzelementen ging, natuurlijk net als je een krappe 100km van huis bent..
@norge: toch jammer dat de panda rijdt als een natte dweil (in vergelijking met een i10 zeker) en de twinair zuipt als een tempelier. 1 op 11 op de snelweg met 140 vind ik niet normaal, beide gereden exemplaren hadden er last van.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@ds3thp: volgorde klopt op meerdere plekken niet
Desalniettemin, een nieuwe auto kopen voor de prijs van een gemiddelde Audi-optie kan nog steeds..

Zijn die knipperlichten zo duur dan…?
Jean, wist niet dat die bij Audi verkrijgbaar waren ..
Als ik echt moet kiezen doe mij de Ka maar. De rest ziet er niet uit.
@driftkicker: Zodra je er een paar kilometer in hebt gereden zal je daar snel op terugkomen…
@driftkicker: kan je eigenlijk klagen over de looks en uitrusting? ik zeg dit de betere wagens op de markt zijn!

-Je rijdt ze total-loss zonder je broek aan te scheuren.
-Je kan ze bijna overal met de sleutels erop achterlaten, is een grote onderschatte luxe met een gerust hart je wagen achter te kunnen laten.
-super lichte wagens, rijden en sturen echt wel leuk.
-hoog toerenmakende (lawaaierige) motoren waarin je echt nog snelheid voelt.
-vrij zuinige wagens.
-hoge inruilwaarde.
-no-nonsense opties waarin je jezelf afvraagt hoe in godsnaam velen de prijs van je wagen in opties betalen en ook overal zelfs veel goedkoper geraakt.
Je vraagt je veelal af die persoon in die Mercedes v€40.000 er echt ook wel 4x beter in zit.
-De VAG is atmosferisch dus kan en zal je met een lach 17.000 toeren per minuut maken.
-Je zal nooit astronomisch snel gaan zodat je de grenzen van je banden en chassis zal leren kennen om geen snelheid te verliezen.
-Veel onderschat, maar nergens krijg je jaloezie en nijd van anderen. Overal wordt je als sympathiek aanvaard met je panda. Mensen zullen snel ns vragen stellen ipv die dikke nek met z’n BMW.
-neem de panda sport 100pk en je hebt een lekkere sleeper waar je veel zwaardere wagens met onderuit rijdt.
-op sobere wagens kan ook minder stuk gaan
-en je krijgt nog waar voor je geld. Je voelt je niet te kort gedaan als je weet dat je bij Audi voor het S-line pakket (sportbumpers, kuipzetels en alu velgen = €5000) bijna een wagen hebt. Als je daar geen super gevoel van krijgt?!
-sommige in Belgie nog goedkoper zijn, wij hebben geen bijtellingen.

#10 Mii: NL €10450 BE €9090
#9 Aygo: NL €10295 BE €10800 weird…
#8 Up!: NL €10271 BE €9990
#7 C1: NL €10200 BE €9590
#6 Picanto: NL €10195 BE €9690
#5 Panda: NL €9995 BE €9540 (waar is die 100pk Sport naar toe???)
#4 Alto: NL €9799 BE €9999 Grand Luxe
#3 Ka: NL €8995 BE €9100
#2 Space Star: NL €8990 BE ook :-)
#1 Citigo: NL €8860 BE €8980

Info autogids.be


Idd, ik lach ook veel zoals in die Panda reclame zoals @desjonnies postte.

Ik ben overtuigd deze lijst de beste wagens zijn.
Ikzelf? Beslis ik na een helse testrit met de Up! & Panda.
@tombe: 17.000 toeren… dat is indrukwekkend. Gaat vast ook van 0 naar 100 in 2.1 seconden.
De C1, de Panda en de Aygo vind ik het leukst.
Lache karretjes
Ja, wat zal ik eens zeggen. Ik vind de C1 het mooist, maar ook een beetje ielig van achter. De picanto heeft duidelijk het mooiste interieur, maar is rumoerig op de snelweg. De VAG-drieling heeft slome motoren, de twinair van de Panda is niet veel beter en de Ford Ka heeft en verschrikkelijk interieur. Ik zou doorsparen of iets tweedehands kopen, dan maar wat hogere maandlasten.
@knipperlichtje: De nieuwste Panda is niet langzaam hoor. Komt best aardig van zijn plek. Het is echter geen fijn blok. Maakt ontzettend veel lawaai en trilt de tanden uit je bakkes.
@berlinetta: zo hoort het imo :-)
@knipperlichtje: Een Panda TwinAir laat andere auto’s bij het stoplicht achter. De auto tot de toerenbegrenzer ingrijpt doortrekken geeft verbluffende resultaten. In andere Fiats is de fun met DEZE motor ver te zoeken (Fiat 500 en Alfa Mito) en zou ik niet kopen.
@audicoupe84: @berlinetta dat wist ik niet jongens. De twinair zal dan inmiddels wel verbeterd zijn, hij staat mij nog bij als een blokje met een hele smalle powerband. Dat was in een 500.
Gek dat er zo’n verschil zit tussen de vag drieling
En weer een goede reden om nooit voor nieuw te kiezen…
@e1000bmw523i: je kan niet altijd met snoepjes rijden. Je apprecieert je wagens opeens veel meer. Als ik me niet vergis had je wel enkele mooie exemplaren niet?
@tombe: Valt wel mee hoor. :) Begonnen met een Mercedes W123 300D, momenteel een E39 523i als daily, en in dubio over de aanschaf van een 02-tje als speeltje voor erbij.
@e1000bmw523i: de Isetta’s kun je niet tellen, want die moeten nog in elkaar gezet worden.
@e1000bmw523i: ben stiekem fan van w124 voor z’n onverslijtbare trage diesels. E39 6-in-lijn…absoluut snoepje, maar met de isettas ga je idd naar de roots waar eigenlijk deze topic over gaat.
Ik heb me laten wijsmaken dat BMW elk onderdeel opnieuw in productie bracht voor de isetta.
@tombe: Correct. :)
Nooit geweten dat een Seat Mii duurder is dan een VW Up
@bierbuik: marketing. Die Seat heeft ook “emoción”… Daar betaal je dus meer voor…
Jammer dat Daihatsu er niet meer is in Europa, anders zou geen enkel uit deze top tien een match zijn voor de Cuore.
@mmot05: mwah valt ook wel weer mee. Een van de redenen dat Daihatsu Europa heeft opgegeven, is dat ze wat betreft kleine, economische auto’s de boot misten.
Ik vind het eigenlijk interessanter om te zien hoeveel auto je krijgt voor het instap/vanafmodel van bovengenoemde auto’s. Immers, de een is zuiniger, de ander heeft 5 portieren standaard, de ander weer meer bagageruimte (bij de C1/Aygo/108 kun je geen kratje bier achterin zetten), wat is het verbruik, standaard uitrusting etc. In dat segment zijn dat de dingen die voor mij de doorslag zouden geven.
@danmar: de laatste model Cuore in Nederland was in 2007 geïntroduceerd, denk dus dat er ondertussen een nieuwe model bestaat in Japen die wij niet kennen en wellicht beter is in alle opzichten, maar laten we voor het gemak even de vorige model nemen, de model die wij hier voor het laatst meemaakten. Met 740 kg de lichtste en dus de goedkoopste in mrb belasting, met 11 seconden naar de 100 rapste terwijl die met 4.4l/100 een v.d zuinigste is in zijn segment, met zijn standaard 5 deurs en verschuifbare achterbank voor een flexibele en ruime been/bagageruimte. In mijn ogen hebben de meeste van bovenstaande auto’s geen bestaansrecht zolang er Cuore’s ergens op de wereld gebouwd worden, maar goed, tis mijn mening natuurlijk.
In de meeste van de 10 gezeten op de AutoRai en de beste indruk maakte de Kia Picanto, mooi vormgegeven en verrassend ruim.
Wat is in godsnaam het verschil tussen een mii en citigo??
@mab: Logo?
@MAB: marketing.
Ik ben marketeer en vandaag hadden we de “ik zeg zoals het echt is” dag dus noemden we onszelf leugenaars…
De Aziaten zijn toch wel het leukst..
Dan maar de aygo als het echt moet
Valt mij nog best mee wat voor auto’s het zijn. Niet eens echt lelijk, tenminste de meeste dan.
Waarbij ik de nieuwe Toyota Aygo de leukste auto vind in dit lijstje.
Vind de aygo nog wel gaaf

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).