Top 15 meest bizarre verkeersregels

Auteur: , 96 Reacties

Ambtenaren zijn gekke mensen, soms bedenken ze namelijk de meest bizarre verkeersregels. Dat je niet mag sms'en achter het stuur wisten we al, maar dat je als bestuurder niks mag drinken was ons nog niet bekend.

Verkeersborden

We zetten 15 opmerkelijke verkeersregels op een rijtje:

1. In Saoedi-Arabië mogen vrouwen niet rijden.
2. In Alaska is het verboden je hond op het dak van je auto te vervoeren.
3. In Zuid-Afrika hebben dieren altijd voorrang.
4. In de Amerikaanse staat Tennessee is jagen vanuit een rijdend voertuig verboden. Tenzij het een rolstoel is.
5. In Cyprus mag je niets drinken achter het stuur. Dus ook geen water ofzo.
6. In Rusland en Roemenië is het rijden met een vieze auto verboden.
7. In Thailand moet je verplicht een shirt aan achter het stuur.
8. In Brazilië moet er bij een dodelijk ongeval een ademproef/alcoholtest afgenomen worden bij het lijk.
9. In Japan wordt je beboet voor het, met opspattende modder, vies maken van een andere weggebruiker.
10. In Montreal, Canada mag je je eigen oprit niet blokkeren.
11. In Engeland is het verplicht om als berijder van paard en wagen een baal hooi en een zak haver mee te nemen.
12. In Servië moet iedere auto op de weg een sleepkabel en drie meter touw bij zich hebben.
13. In Italië mag je continue claxonneren als je zieken of gewonden vervoert.
14. In Wenen, Oostenrijk is claxonneren per definitie verboden.
15. In Zwitserland en Spanje moet je als brildrager een reserve bril in de auto hebben liggen.

Aanvullingen zijn welkom!



96 reacties

Ik vind regel 8 helemaal niet gek – integendeel dringend wenselijk.
Nu wordt van veel ongelukken ‘uit piëteit met de overledenen’ ten onrechte niet de oorzaak achterhaald. Vooral als de tegenpartij het ongeluk wel overleeft, kan dat tot een heel onrechtvaardige afwikkeling van het ongeluk leiden.
@mout: ik denk dat dat normaal dmv een bloedanalyse word bepaald.
@jorritgroen: Dat is helaas niet het geval. Omdat een overledene niet juridisch kan worden vervolgd, wordt het niet onderzocht.
De ‘ademproef/alcoholtest’ in Brazilië slaat met ‘alcoholtest’ al op een bloedproef.
@mout: Dacht ik dus ook. Stel je voor dat diegene al die ellende veroorzaakt heeft; ja diegene gaat het je zelf niet vertellen :’)
16. In Frankrijk moet je zelf een alcoholtest aan boord hebben.
@mout:
Je moet er zelfs 2 bij je hebben, als je gecontroleerd wordt moet je op je eigen pijpje blazen, die is dan niet langer bruikbaar dus moet je een reserve kunnen laten zien. Kan je dat niet dan krijg je alsnog een prent voor het niet hebben van een blaaspijpje.
Mijn broer is ooit slachtoffer geworden van die truc en die heeft nog nooit een druppel alcohol gedronken.
@mout: action 0,85 cent !!
@reggie-boy_rood: echt? Leuk ga ik kopen :-)
@3246cm252kw: zeker doen !
@reggie-boy_rood: 0,85 cent is nog geen 1 cent hahah
@mout: Qu’ils viennent à hollandais, nous pouvons écraser s’allument à nouveau! Parce que c’est ce que nous avons positions françaises charges précisément le meilleur!
@audicoupe84: ik weiger frans te lezen.
@azenomei: Hoe weet je dan dat het frans is?
Lekker dan als je in Cyprus rijdt en het te warm is, mag je geen eens water drinken.

En in Rusland rijden genoeg vieze auto’s, als ik zoal dashcam video’s zie.
@newguy92: toch bestaat die wet in Rusland.. juist daarom.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4938256.stm
@newguy92: Neem je toch een flesje limonade mee;)
Naar mijn weten gelden punt 10 en 15 ook elders. Punt 10 mag sowieso niet, je mag niet parkeren voor een oprit, of hij nou van jou is of niet. Een pliesieman weet dat immers ook niet. Punt 15 geldt ook in Duitsland en geldt ook voor contactlens’dragers’. Dus ook een reservebril.
@Wesley: in België mag je wel voor je eigen oprit staan, op voorwaarde dat je aan het hek/poort een kopie van je nummerplaat hangt.
Deze regel bestaat niet via de wet, dus technisch strafbaar, maar het is een gebruik dat al zeer lang in omloop is en elke agent respecteert dat.
@vale46: ofwel, wettelijk gezien verboden. Dat is waar het om gaat in dit geval. Dat dit wordt toegestaan is natuurlijk terecht wat mij betreft. Is het ook duidelijk voor anderen wat er aan de hand is.
@Wesley: Voor de ingang van mijn garage ligt gewoon een parkeervak… ik beschouw dat dan ook maar als mijn prive parkeervak, maar volgens mij als iemand anders daar parkeert, en dus de ingang van mijn garage blokkeert, dan heb ik gewoon pech blijkbaar… die auto staat dan namelijk gewoon in een parkeervak.
@kees66: dat is ook krom zeg. Dat zou niet moeten kunnen. Ik neem aan dat het een echte oprit is, dus met verlaagde stoeprand. Dan is het gewoon een oprit en dan mag je er echt niet parkeren. Als je bij je gemeente aanklopt kun je nog wel eens een mooi punt hebben. Ik ken de situatie verder niet, maar lijkt mij nogal krom,
@kees66: als je in Nederland woont is de oplossing simpel: schilder een kruis in het parkeervak. Zonder bord(en) betekent een kruis in een parkeerplek op zich niks, maar dat weten de meeste mensen niet. Het gros van de mensen gaat er vanuit dat je op de plek van het kruis überhaupt niet mag parkeren, ook als er geen bord bij staat.
12 en 13 zijn niet eens zo gek.
Regel 15 geldt ook in Frankrijk
1 is niet eens zo gek.
17. In Beijing, China is het verboden om te stoppen bij voetgangersoversteekplaatsen!

Hmm ok.. (;
7 is echt niet verkeerd, tenzij vrouw…
Ach, in Nederland mag je op je scooter een auto rechts inhalen als die richting aangeeft naar rechts. Alsof dat zo slim is, de kans dat je de 18 haalt als je die regel toepast is ook niet bijster groot.
@tupperware: vooral niet als je dat ook bij vrachtwagens toepast!
En volgens mij mag dat overal, maar je doet dat toch gewoon niet???
@tupperware:

Fietsers mogen dat ook.
Dat is dan ook gelijk de rede waarom een rechter buiten spiegel verplicht werd gesteld.
@tupperware:
Wat is je bron? Want het is pure onzin. Alleen fietsers mogen rechts inhalen, verder mag je rechts inhalen (op je brommer) als de automobilist aangeeft linksaf (!) te willen slaan.
RVV artikel 11:
Artikel 11

1. Inhalen geschiedt links.
2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
@TonB:
Helaas stond die vraag destijds gewoon in het theorie examen voor het brommercertificaat.
Ik vond het ook belachelijk en had die vraag dus fout beantwoord toen ik samen met mijn zoon dat oefenexamen invulde.
Ze gaan er daarbij vanuit dat recht doorgaand verkeer op dezelfde weg voor zou gaan.
Het kan natuurlijk best dat ze die blunder inmiddels rechtgezet hebben.
In Roemenië geen vieze auto’s, in het binnenland zijn zelfs de politieauto’s te smerig voor woorden :D
18. In Bangkok is het opletten geblazen met de rijrichting in straten met enkele richting; die richting kan – afhankelijk van het uur – wel eens omkeren. 
In Alabama mag men niet geblinddoekt een auto besturen.
@rufctr01:
Da’s ook lullig voor lieden die “blind” de weg kunnen vinden.
@rufctr01: klinkt vrij logisch! Zo kan je ook een wet maken die zegt dat je niet met handboeien mag rijden.
@rufctr01:
geef mij één land waar dit wel mag?
Ik vind no. 15 ook niet zo gek. Een tijdje geleden met karten een lens verloren. Ik had niets bij me dus ’s avonds met 1 oog werkend naar huis gereden. Dat krijg je met -10. Dus tegenwoordig heb ik een reservebril in de auto.
@midasracer: so, -10?! Ik ben geen opticien maar das volgens mij niet supergoed;)
@jordy14: ik heb ook iets van -7 links en -6 nogwat rechts.
@jordy14: Maar beter dan -20.
@heidi: dat zegt niet altijd evenveel. Zelf heb ik -3 en -4, maar heb slechts 5% zicht. Alles na een meter is een grote blur.
18. In india mag je op je motor sms’en terwijl je lekker onderuit ligt.
Hier moet je een fietser op de zelfde manier inhalen als een auto (helemaal op de andere weghelft met je auto dus), ik vertik het uit principe en geef ze net genoeg plaats…..
@rob68: stoer hoor! Ik vond het een verademing om midden-Italië te fietsen, daar haalden ze ook via de andere weghelft in. In Noord-Frankrijk probeerden ze juist mijn stuur te raken. Huftervolk. Zo eentje ben jij er dus :-(
@boxster: Wat begrijp je niet uit de woorden “net genoeg plaats” ?
@rob68: Je kan ook gewoon wat aardiger zijn voor je medemens en ze wel gewoon de ruimte gunnen.. Ik ben altijd blij als er fietsers zijn, scheelt weer een auto op de weg voor me..
@Mbaas: Waar ik woon zorgen die fietsers juist voor file.
@boxster: Qu’ils viennent aux cyclistes néerlandais, la façon dont ils pensent qu’ils peuvent, caravanes et motos, et creuser des trous dans nos plages sud de la France! Néerlandais sont juste Allemands!
@audicoupe84: Als ze die fietsen nou eens begraven.
Nummer 10 mag in Nederland ook niet hoor. Hoe moet een handhaver op straat weten dat het jou auto is die voor jou inrit staat. Dat is niet te controleren namelijk. Een uitrit blokkeren is verboden.

RVV 1990 Artikel 24 1B
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
b. voor een inrit of een uitrit;
In Jakarta, Indonesië is het in sommige gebieden verplicht om tussen bepaalde tijden met zijn 3en of meer te rijden…
0. In Engeland (en andere landen in de Commonwealth) moet je links rijden
19. In Duitsland mag je zo hard rijden als je wil op de autobahn.
@melkkoe: vermits het overige verkeer en de (weers)omstandigheden dit mogelijk maken. Anders geldt een adviessnelheid van maximaal 130 km/h (langzamer is vrijwel overal ter wereld, en ook in Duitsland, gewoon toegestaan).

Veroorzaak je, of raak je betrokken bij een ongeval op de Autobahn, en reed je significant harder dan de adviessnelheid, dan ligt de bewijslast bij jou, om aan te tonen dat het ongeluk en de ernst van de gevolgen (schade/impact) niet te wijten is aan jouw snelheid.

Ergo: Ongestraft 200+ in de spits is er ook in Duitsland niet bij.
@melkkoe: op alsmaar minder stukken Autobahn mag je onbeperkt snel rijden; vooral in het Ruhrgebiet (regio Duisburg, Bochum, Essen en Dortmund) is de snelheid vaak beperkt tot 80 of 110km/u, maar ook in de buurt van sommige natuurgebieden. Bovendien is “130” zoals sjamp hierboven vermeldt wel de adviessnelheid. Voor een uitgestrekt land zoals Duitsland met prachtige snelwegen die gemaakt zijn voor hoge snelheden (bv. bochten die schuin liggen zodat je er sneller door kan) is dit systeem fantastisch. Jammer dat onze landen (BE/NL) te druk bevolkt zijn. Je opmerking doet me overigens vermoeden dat je nog geen rijbewijs hebt of nog nooit in Duitsland reed?
@melkkoe: niet helemaal. Er zijn wel wat regels, zo mag het snelheidsverschil waarmee je ander verkeer inhaalt niet groter zijn dan 100 km/h. Dat maakt effectief een temolimiet van 190 (want vrachtwagens). Je snelheid moet bij de omstandigheden passen, anders wordt het “rasen” en de straffen daarop zijn bijzonder serieus.
regel 0 sub. 1: In moeder Rusland is een dashcam verplicht. Voor al die west-Europeanen om te kijken.
In Nederland moet men zoveel mogelijk rechts houden.
@dutchie13: wat is je alternatief dan? slalommen tussen de andere wagens? of “keep your lane” zoals in de VS waar ze drie of meer rijvakken hebben op de meeste snelwegen? als je dat toepast op een tweebaanssnelweg zoals in BE of NL, rij je constant in een tergend langzaam treintje achter vrachtwagens en caravans die op beide vakken rijden…
@Endlezz: Van mij mag iedereen links blijven rijden. Vooral in de spits rij ik dan de meeste auto’s rechts voorbij. Heerlijk rustig.
@dutchie13: eens
Die idiote slingerapen hier in Nederland.
Onnodig links rijden is niet goed maar bij elke auto weer naar rechts terwijl je binnen 10 sec de volgende auto weer passeert is belachelijk.
Het geeft zo’n onrustig verkeersbeeld en de muesli auto’s hebben niet eens de kans om hun voorligger in te halen als hij 5 sec naar rechts gaat.
@Schnor: Onrustig verkeersbeeld is een term die verkeersagenten gebruiken maar wettelijk geen betekenis heeft. In Duitsland is het dat als er voldende ruimte op de rechterstrook is om daar 20 seconden te rijden je naar rechts moet. Dat klinkt kort maar is heel redelijk.
ik weet niet meer waar maar ergens(in amerika) mag je schieten uit je auto als je maar op niemand richt
16. In Glendale (Arizona) is het officieel illegaal om achteruit te rijden.
17. In Sarasota (Florida) kost de boete voor iemand aanrijden slechts $78
18. In West Virginia mag je geen roadkill dieren opeten…
17. In California mag een auto zonder bestuurder niet harder dan 60MPH.
18. In Massachusetts, mag je geen gorilla op de achterbank van je auto hebben zitten.
3 is hartstikke logisch. Hulde.
Vroeger in België: Op een kruising heeft diegene die van rechts komt voorrang, toch zolang hij stilstaat. Rijdt de van rechts komende door, dan verliest hij de voorrang.

Gelukkige is deze absurde verkeersregel nu afgeschaft.
@mercedesfan: Ik denk dat je dan lange tijd een gevaar op de weg was (tenzij je nog geen rijbewijs had of hebt), want die regel was net omgekeerd: een bestuurder die van rechts kwam, verloor zijn voorrang als hij stopte, wat ergens logisch is. Zie:
http://www.lokalepolitie.be/5394/bibliotheek/37-Verkeer/82-de-nieuwe-regel-voorrang-van-rechts.html
De huidige regel stelt dat je altijd voorrang van rechts hebt, ook als je blijft stilstaan. In principe dient de bestuurder die van links komt dus te wachten tot wanneer jij doorgereden bent, zelfs als je zou blijven staan of teken doet dat die van links mag doorrijden. In de praktijk doet geen normale mens dat, waardoor je dus heel eenvoudig opzettelijk een ongeval zou kunnen veroorzaken waarbij je juridisch altijd wint (op voorwaarde dat er geen getuigen zijn die opmerken dat je met opzet op de andere wagen inrijdt natuurlijk).
@mercedesfan: dat heb je echt wel compleet verkeerd begrepen. Je voorrang van rechts verviel vanaf het moment dat je stopte!
Regel 6 (mbt Rusland) is dus onzin.
Regel 1 zouden ze in elk land moeten toepassen..
@jk1986: Dat beaam ik voor een gedeelte.. behalve dat mijn vrouw je helemaal zoek rijdt!
@baap: koop dan gewoon navigatie voor te arme ding!!!
@w0o0dy: Lol..
@jk1986: Behalve mijn vrouw, als ik gedronken heb! :-)
ff over de eerste zin “ambtenaren zijn gekke mensen”:

Het zijn politici (gemeenteraadsleden, tweede kamerleden, wethouders, ministers) die dit soort dingen verzinnen. Ambtenaren worden alleen geacht dit soort dingen voor te bereiden en te handhaven.

(en nee, ik ben zelf geen ambtenaar.)
Nummer 8 ademproef bij overledene? Als iemand dood is ademt die volgens mij niet meer,haha.
@Alfarobert: Ik denk dat je daar een beetje een overhaaste conclusie trekt
Nummer 7 geld in NL ook. Ivm snijdende gordels bij ongelukken, streng remmen e.d.
In Duitsland is het verboden je auto op straat te wassen..
@bestekla: In Nederland ook. Mag alleen op eigen terrein volgens mij..

Ik vind de meest bizarre regel nog wel dat je op de mooiste, nieuwste, breedste en meest rechte weg van Nederland maar 100 mag rijden. A2 zucht….
@bestekla: in vele nederlandse gemeenten ook.
Eerlijk gezegd vind ik behalve de 1e geen enkele verkeersregel echt bizar, gewoon een kwestie van even doordenken en dan is er vaak wel een goede reden waarom zo’n regel wordt ingevoerd.
Volgens mij mag nummer 10 in Nederland ook niet van de brandweer (voor je oprit aan de straat parkeren)
Volgens mij vervoeren die Italianen dan wel veel zieken/gewonden. Die gasten blijven claxonneren..
3:

Ik had het meer bizar gevonden als alle dieren voorang geven.
2765. In Swaziland mogen heksen niet hoger vliegen dan 150 meter, anders belemmeren ze het vliegverkeer.
Regel 10 is in Nederland ook van kracht. Het is verboden te parkeren voor elke inrit. Voor je eigen inrit parkeren is voor jou geen probleem, maar de controlerende instantie ziet niet of JIJ voor JOUW inrit geparkeerd staat.
Haha. Nmr. 6.
Volgens mij bestaat er in o.a. Noorwegen de regel dat het verboden is om te roken terwijl je een auto bestuurt. Dít omdat roken klaarblijkelijk voor net zo veel afleiding zorgt als bijv. niet handsfree bellen achter het stuur.
in noorwegen mag de bestuurder van een auto niets anders doen dan rijden
dus niet roken
niet eten
niet drinken
niet bellen of iets dergelijks
geen navigatie bedienen
en zo nog meer
daarom zijn zelfs navigatiesystemen met grote beeldschermen e.d. er verboden
@marktplaats: Mag ik vragen hoe je aan die onzin komt?
Volgens een maat van me hebben ze daar dezelfde regels als in de rest van Europa.
Ik weet zeker dat Roemenie met vlag en wimpel op de eerste plaats zal eindigen met meest bizarre regels. RO wil een nieuwe verkeerswet aannemen:

http://forum.roemenie123.nl/viewtopic.php?f=14&t=8434
Rare regels maar vrouwen hebben ook recht om auto te rijden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).