• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen XL Sport: een XL1 met Ducati power

Auteur: robbie, gepost 27 september 2013 om 18:44 – 32 Reacties

Volkswagen XL Sport


Tijdens een presentatie op de Technische Universiteit Wenen heeft Volkswagen opperhoofd Ferdinand Piëch deze 190 pk sterke XL Sport laten zien. Oftewel, een leuke versie van de ultrazuinige XL1.

Achterin deze XL Sport ligt geen superzuinige dieselmotor, maar een 1.2-liter tweecilinder van Ducati (Panigale motorblok), met 190 pk/124 Nm. Als je dat combineert met een gewicht van minder dan 795 kilo dan heb je een heel leuk speeltje om mee te scheuren.

Wat de status precies is van dit project weten we helaas niet, maar het feit dat Piëch hier in het (semi) openbaar over spreekt is in elk geval een goed teken. Volkswagen bouwt de 111.000 euro kostende XL1 immers al, dus het zou een koud kunstje moeten zijn om een tweede, sportieve, variant in productie te nemen.

Misschien dat het een goed idee is om een kleine raceklasse op te zetten met een aantal van die auto’s. Dat zal ongetwijfeld een positief effect hebben op het imago van deze sigaar op wielen. (via: autorevue.at)

Volkswagen XL Sport

Ook interessant!

  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Deze tweedehands Volkswagen kost een vermogen!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

ducati, ferdinand-piech, Volkswagen, xl-sport, xl1

Vorig bericht: « Komst van Porsche Boxster GTS en Cayman GTS bevestigd
Volgend bericht: Top 15 meest bizarre verkeersregels »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob68 zegt

    27 september 2013 om 18:48

    Panigale? Kruising tussen ?

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      27 september 2013 om 19:55

      @rob68: Pagani en Lancia delta integrale

      Login om te reageren
    • stefan82 zegt

      28 september 2013 om 10:30

      @rob68: Met slimme opmerkingen lees je zelf maar… http://en.wikipedia.org/wiki/Borgo_Panigale

      Login om te reageren
    • luittinke zegt

      28 september 2013 om 10:51

      @rob68: Kruising? De Ducati Panigale is een rasechte, volbloed superbike…

      http://s1.cdn.autoevolution.com/images/moto_gallery/DUCATI1199PanigaleTricolore-2930_7.png

      http://www.asphaltandrubber.com/wp-content/uploads/2012/03/Ducati-1199-Panigale-no-fairings-02.jpg

      http://www.ducati.nl/cms-web/upl/MediaGalleries/351/MediaGallery_351776/Color_SBK-1199Panigale-S-Tricolore_1067x600.jpg

      Login om te reageren
  2. pomfriet zegt

    27 september 2013 om 18:49

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    27 september 2013 om 18:51

    Jammer van die widebody, doet het hele concept teniet.
    Het idee van een fatsoenlijk presterende motor in de XL1 vind ik dan weer wel toe te juichen.
    Een 190PK VW voor de prijs van een VW 911? Lijkt mij lastig te verkopen.

    Login om te reageren
  4. slipstreamer zegt

    27 september 2013 om 18:52

    Lijkt me een leuk wagentje, nog leuker met een Hayabusa turbo blok. Op zich wel goede basis om een dik 400/500 pk blok in te proppen.

    Login om te reageren
    • timdrogt zegt

      27 september 2013 om 20:19

      @slipstreamer: vw is toch bezig met een nieuwe vr6 :)

      Login om te reageren
      • slipstreamer zegt

        27 september 2013 om 20:23

        @timdrogt: Ja doe me die maar :D

        Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    27 september 2013 om 18:56

    Doet mij een beetje aan de Nissan GT-R denken. Idd een leuk speeltje, VW kennende zal er waarschijnlijk ook een leuk voor gevraagd worden.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      27 september 2013 om 19:43

      @rufctr01: ‘ leuk prijsje’

      Login om te reageren
  6. tupperware zegt

    27 september 2013 om 19:01

    Volgend jaar met stip binnen in de lijst “meest verlieslatende europese auto’s”, dat doen ze goed bij VAG, 3 noteringen in dat illustere lijstje. Dat ze zelfs daar Daimler Benz naar de kroon willen steken.

    Login om te reageren
    • bestekla zegt

      28 september 2013 om 13:38

      @tupperware: jij hebt toch niet de illusie dat deze auto, net als de veyron, voor de “gewone” arbeiders als jij en ik wordt gemaakt hè?!

      Draai het om, als deze auto volgend jaar niet in “dat lijstje” staat hebben ze waarschijnlijk te weinig aan R&D gespendeerd om de VAG op het gebied van gewichtsbesparing, efficiëntie , brandstofverbruik, etc. er op grote schaal van te laten profiteren..

      Oftewel, hoe hoger in die lijst hoe beter! Dit is puur een prestigeproject, gericht op het ontwikkelen van nieuwe technische mogelijkheden..

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        28 september 2013 om 14:23

        @bestekla:
        Geen idee waar je het idee vandaan haalt dat ik een “gewone arbeider” zou zijn, spreek gewoon voor jezelf.

        Als de nummer 1 in die lijst zou betekenen dat je meer “prestige” hebt, dan heeft de Smart ForTwo dus meer “prestige” dan de door jou aangehaalde Veyron, daar moest immers 3,35 miljard bij, goed voor een ruime nummer 1 positie.

        Login om te reageren
  7. F1Tim zegt

    27 september 2013 om 20:23

    Hier gaat Piech wel uit de bocht… Een superzuinige wagen ombouwen tot racertje… Concept verkracht!

    Login om te reageren
    • imaginenl zegt

      27 september 2013 om 20:34

      @F1Tim: precies! En dan ook nog met een ducatiblok!

      Login om te reageren
  8. betonstaal zegt

    27 september 2013 om 20:35

    Zuinigheid leidt tot meer energieverbruik.

    Login om te reageren
  9. RazorHead zegt

    27 september 2013 om 21:01

    liever een panigale dan voor 1/4 de van de prijs :D

    Login om te reageren
  10. HZW zegt

    27 september 2013 om 21:09

    Het verbruik van dat Ducati blok zal ook niet al te veel zijn lijkt mijn.
    En de wide body is nodig om iets breder dan motorfietsbanden te kunnen monteren.

    Login om te reageren
  11. Rossifummi zegt

    27 september 2013 om 22:07

    Panigale staat voor Borgo Panigale, plaats bij Bologna waar Ducati vandaan komt, zeker geen kruising tussen dus;) Als ze nou het geluid van de Duc’s ook kunnen overnemen zou het in ieder geval wat interessanter worden!

    Login om te reageren
  12. heidekonijn zegt

    27 september 2013 om 22:30

    Wow. Dat lijkt wel een beetje op paniekvoetbal : “”shit we zitten er helemaal naast met een superdure zuinigheidssigaar, we moesten een fun car gemaakt hebben zoals Alfa, snel wat kunnen we doen? Schadebeperking..!”

    Maar 124 nm voor een auto zwaarder als een Elise? Tsktsk. Niet best. Zo zie je maar. 1 Alfa die terug naar de kernwaarden grijpt en het Duitse imperium is al even het licht kwijt.

    Login om te reageren
    • hdla zegt

      27 september 2013 om 23:49

      @heidekonijn: En dan een Italiaanse link leggen met ducati (vind het zo erg dat ze dat merk hebben). Ze zijn zooo creatief die Duitsers.

      Login om te reageren
    • heyhuub zegt

      28 september 2013 om 17:52

      @heidekonijn:

      Goh alfa heeft voor ’t eerst in 25 jaar weer wat knaps gemaakt en de alfisten schreeuwen het nu al van de daken.

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        2 oktober 2013 om 08:10

        @heyhuub: Dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen, toch?

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      29 september 2013 om 09:24

      @heidekonijn: 8/9 versnellingen erin stoppen en het zal wel lukken…. De meeste auto’s van 30jaar geleden hadden ook regelmatig maar 130Nm en dan bij 900/1000kg en een 4/5bak. Daar gingen mensen zelfs met hun gezin mee op vakantie. Het grote bezwaar lijkt me eerder het toerental waarbij die 124Nm vrijkomt. Dat zal waarschijnlijk boven de 5000toeren zijn en ja dan wordt het een moeizaam te rijden speeltje.

      Login om te reageren
  13. HZW zegt

    28 september 2013 om 00:59

    Ach zo veel invloed hebben ze ook weer niet.
    Volkswagen bezit officieel Audi, Audi bezit Lamborghini en Ducati.
    Ducati is onder gebracht bij Lamborghini SpA.
    Lamborghini en Ducatie zijn hierdoor nog steeds 100% Italiaans.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    28 september 2013 om 09:11

    Een motorfiets motor in een auto, dat voldoet nooit aan de emissie eisen.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      28 september 2013 om 15:20

      @mashell:

      True, dikke katalysator erop, conservatief motormanagement systeem,…
      En dat er naderhand allemaal laten afslopen door een tuner.

      Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    28 september 2013 om 15:19

    Kan je ook nog een compressor voor krijgen voor dat motorblok, heb je nog iets meer koppel en paardjes.

    Login om te reageren
  16. gearhead zegt

    28 september 2013 om 16:29

    @ heidekonijn; lijkt me dat alfa als voorbeeld nemen wel het allerslechtste is (los van die synthetische Lotus rip off). Tenzij je snel failliet wil gaan.

    Login om te reageren
    • hdla zegt

      28 september 2013 om 21:11

      @gearhead: Wel erg kort door de bocht om de 4c een Lotus rip-off te noemen. Alfa heeft genoeg modellen in huis gehad die de voorloper van de 4c kunnen zijn. Zelfs de backbone chassis van lotus had alfa in de tipo 33 in een andere vorm al. En over hele lichte kleine sportauto’s zal ik maar niet beginnen.

      Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      29 september 2013 om 10:51

      @gearhead: Dat kan, maar blijkbaar denkt men daar aan de leiding van twee automobielgiganten anders over.
      VAG heeft het potentieel van Alfa al jaren door en weet wat er mogelijk zit aan te komen. Ik weet niet of je de reviews gezien hebt van de 4c maar die eindigen telkens met ‘als dit het nieuwe Alfa is, staat er nog wat te gebeuren’. Regelrechte schanda dat het twintig jaar heeft moeten duren, dat weer wel.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North