Tijdens een presentatie op de Technische Universiteit Wenen heeft Volkswagen opperhoofd Ferdinand Piëch deze 190 pk sterke XL Sport laten zien. Oftewel, een leuke versie van de ultrazuinige XL1.
Achterin deze XL Sport ligt geen superzuinige dieselmotor, maar een 1.2-liter tweecilinder van Ducati (Panigale motorblok), met 190 pk/124 Nm. Als je dat combineert met een gewicht van minder dan 795 kilo dan heb je een heel leuk speeltje om mee te scheuren.
Wat de status precies is van dit project weten we helaas niet, maar het feit dat Piëch hier in het (semi) openbaar over spreekt is in elk geval een goed teken. Volkswagen bouwt de 111.000 euro kostende XL1 immers al, dus het zou een koud kunstje moeten zijn om een tweede, sportieve, variant in productie te nemen.
Misschien dat het een goed idee is om een kleine raceklasse op te zetten met een aantal van die auto’s. Dat zal ongetwijfeld een positief effect hebben op het imago van deze sigaar op wielen. (via: autorevue.at)
rob68 zegt
Panigale? Kruising tussen ?
fejjie zegt
@rob68: Pagani en Lancia delta integrale
stefan82 zegt
@rob68: Met slimme opmerkingen lees je zelf maar… http://en.wikipedia.org/wiki/Borgo_Panigale
luittinke zegt
@rob68: Kruising? De Ducati Panigale is een rasechte, volbloed superbike…
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/moto_gallery/DUCATI1199PanigaleTricolore-2930_7.png
http://www.asphaltandrubber.com/wp-content/uploads/2012/03/Ducati-1199-Panigale-no-fairings-02.jpg
http://www.ducati.nl/cms-web/upl/MediaGalleries/351/MediaGallery_351776/Color_SBK-1199Panigale-S-Tricolore_1067x600.jpg
pomfriet zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jrk68 zegt
Jammer van die widebody, doet het hele concept teniet.
Het idee van een fatsoenlijk presterende motor in de XL1 vind ik dan weer wel toe te juichen.
Een 190PK VW voor de prijs van een VW 911? Lijkt mij lastig te verkopen.
slipstreamer zegt
Lijkt me een leuk wagentje, nog leuker met een Hayabusa turbo blok. Op zich wel goede basis om een dik 400/500 pk blok in te proppen.
timdrogt zegt
@slipstreamer: vw is toch bezig met een nieuwe vr6 :)
slipstreamer zegt
@timdrogt: Ja doe me die maar :D
rufctr01 zegt
Doet mij een beetje aan de Nissan GT-R denken. Idd een leuk speeltje, VW kennende zal er waarschijnlijk ook een leuk voor gevraagd worden.
rufctr01 zegt
@rufctr01: ‘ leuk prijsje’
tupperware zegt
Volgend jaar met stip binnen in de lijst “meest verlieslatende europese auto’s”, dat doen ze goed bij VAG, 3 noteringen in dat illustere lijstje. Dat ze zelfs daar Daimler Benz naar de kroon willen steken.
bestekla zegt
@tupperware: jij hebt toch niet de illusie dat deze auto, net als de veyron, voor de “gewone” arbeiders als jij en ik wordt gemaakt hè?!
Draai het om, als deze auto volgend jaar niet in “dat lijstje” staat hebben ze waarschijnlijk te weinig aan R&D gespendeerd om de VAG op het gebied van gewichtsbesparing, efficiëntie , brandstofverbruik, etc. er op grote schaal van te laten profiteren..
Oftewel, hoe hoger in die lijst hoe beter! Dit is puur een prestigeproject, gericht op het ontwikkelen van nieuwe technische mogelijkheden..
tupperware zegt
@bestekla:
Geen idee waar je het idee vandaan haalt dat ik een “gewone arbeider” zou zijn, spreek gewoon voor jezelf.
Als de nummer 1 in die lijst zou betekenen dat je meer “prestige” hebt, dan heeft de Smart ForTwo dus meer “prestige” dan de door jou aangehaalde Veyron, daar moest immers 3,35 miljard bij, goed voor een ruime nummer 1 positie.
F1Tim zegt
Hier gaat Piech wel uit de bocht… Een superzuinige wagen ombouwen tot racertje… Concept verkracht!
imaginenl zegt
@F1Tim: precies! En dan ook nog met een ducatiblok!
betonstaal zegt
Zuinigheid leidt tot meer energieverbruik.
RazorHead zegt
liever een panigale dan voor 1/4 de van de prijs :D
HZW zegt
Het verbruik van dat Ducati blok zal ook niet al te veel zijn lijkt mijn.
En de wide body is nodig om iets breder dan motorfietsbanden te kunnen monteren.
Rossifummi zegt
Panigale staat voor Borgo Panigale, plaats bij Bologna waar Ducati vandaan komt, zeker geen kruising tussen dus;) Als ze nou het geluid van de Duc’s ook kunnen overnemen zou het in ieder geval wat interessanter worden!
heidekonijn zegt
Wow. Dat lijkt wel een beetje op paniekvoetbal : “”shit we zitten er helemaal naast met een superdure zuinigheidssigaar, we moesten een fun car gemaakt hebben zoals Alfa, snel wat kunnen we doen? Schadebeperking..!”
Maar 124 nm voor een auto zwaarder als een Elise? Tsktsk. Niet best. Zo zie je maar. 1 Alfa die terug naar de kernwaarden grijpt en het Duitse imperium is al even het licht kwijt.
hdla zegt
@heidekonijn: En dan een Italiaanse link leggen met ducati (vind het zo erg dat ze dat merk hebben). Ze zijn zooo creatief die Duitsers.
heyhuub zegt
@heidekonijn:
Goh alfa heeft voor ’t eerst in 25 jaar weer wat knaps gemaakt en de alfisten schreeuwen het nu al van de daken.
heidekonijn zegt
@heyhuub: Dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen, toch?
w0o0dy zegt
@heidekonijn: 8/9 versnellingen erin stoppen en het zal wel lukken…. De meeste auto’s van 30jaar geleden hadden ook regelmatig maar 130Nm en dan bij 900/1000kg en een 4/5bak. Daar gingen mensen zelfs met hun gezin mee op vakantie. Het grote bezwaar lijkt me eerder het toerental waarbij die 124Nm vrijkomt. Dat zal waarschijnlijk boven de 5000toeren zijn en ja dan wordt het een moeizaam te rijden speeltje.
HZW zegt
Ach zo veel invloed hebben ze ook weer niet.
Volkswagen bezit officieel Audi, Audi bezit Lamborghini en Ducati.
Ducati is onder gebracht bij Lamborghini SpA.
Lamborghini en Ducatie zijn hierdoor nog steeds 100% Italiaans.
mashell zegt
Een motorfiets motor in een auto, dat voldoet nooit aan de emissie eisen.
Hupke zegt
@mashell:
True, dikke katalysator erop, conservatief motormanagement systeem,…
En dat er naderhand allemaal laten afslopen door een tuner.
Hupke zegt
Kan je ook nog een compressor voor krijgen voor dat motorblok, heb je nog iets meer koppel en paardjes.
gearhead zegt
@ heidekonijn; lijkt me dat alfa als voorbeeld nemen wel het allerslechtste is (los van die synthetische Lotus rip off). Tenzij je snel failliet wil gaan.
hdla zegt
@gearhead: Wel erg kort door de bocht om de 4c een Lotus rip-off te noemen. Alfa heeft genoeg modellen in huis gehad die de voorloper van de 4c kunnen zijn. Zelfs de backbone chassis van lotus had alfa in de tipo 33 in een andere vorm al. En over hele lichte kleine sportauto’s zal ik maar niet beginnen.
heidekonijn zegt
@gearhead: Dat kan, maar blijkbaar denkt men daar aan de leiding van twee automobielgiganten anders over.
VAG heeft het potentieel van Alfa al jaren door en weet wat er mogelijk zit aan te komen. Ik weet niet of je de reviews gezien hebt van de 4c maar die eindigen telkens met ‘als dit het nieuwe Alfa is, staat er nog wat te gebeuren’. Regelrechte schanda dat het twintig jaar heeft moeten duren, dat weer wel.