Oliemaatschappijen betalen 126 miljoen voor 17(!) NL tankstations

Auteur: , 64 Reacties
Tankstations

Duizelingwekkende bedragen.

Autofabrikanten wereldwijd beginnen zich alsmaar meer te richten op de productie van elektrische auto’s. Hierdoor zou je verwachten dat het zelfvertrouwen van de grote oliemaatschappijen enigszins is aangetast, maar tijdens de jaarlijkse veiling van snelwegstations deze week bleek dit allerminst het geval te zijn. In totaal werden er 17 tankstations geveild voor het ongelooflijke bedrag van 126 miljoen euro.

Dit betekent dat ieder tankstation voor een gemiddelde van meer dan 7 miljoen euro is verkocht. Echter, natuurlijk zijn ze in werkelijkheid niet voor dergelijke bedragen verkocht. Nee, het ligt véél verder uiteen.

Het tankstation dat tijdens de veiling voor het hoogste bedrag werd geveild, vinden we nabij Harmelen. In het specifiek praten we over het station op verzorgingsplaats Bijleveld, langs de A12. Dit station is momenteel nog in handen van BP, maar het volgende contract staat op naam van Total. De Franse oliemaatschappij verkreeg het contract voor deze locatie, nadat ze het winnende bod van 24 miljoen euro uitbracht. De tweede positie wijzen we toe aan Shell. Tankstation De Andel langs de A12, nabij Gouda, ging weg voor liefst 22 miljoen euro en bleef daarmee in handen van de Nederlands-Britse gigant. Helemaal voor niets is het niet, want dankzij deze monsterlijke bedragen blijven de stations 15 jaar bij de winnende bieder.

Van de 17 geveilde vestigingen, bleef het winnende bod in slechts twee gevallen onder de miljoen. De meeste stations werden verkocht voor een bedrag tussen de 1 en 10 miljoen euro. Afgezien van de twee tankstations waarvoor meer dan 20 miljoen euro werd betaald, waren er nog twee locaties waar de oliemaatschappijen tussen de 10 en 20 miljoen euro voor uitgaven. Hieronder bekijk je alle locaties in een overzicht.

Tankstations

Beeld: Mercedes-AMG C63 S bij de Shell, via @hhitalia

Met dank aan Erik voor de tip!



64 reacties

Ook proficiat aan de heer W. Oosterhuis :D
@b00st: W.Oosterhuis, de Petrolhead van de maand.
@w0o0dy: Willem Oosterhuis. Die AMG is ook van hem. Toffe gast…
@brutaalaapje: je kent ‘m?
@b00st: als ik de A7 zou pakken zou ik uit principe bij de roode til gaan tanken!
@cloverleaf: want? Hij moet de brandstof toch ook weer inkopen bij… Jawel
@b00st: is waarschijnlijk toch niet de Willie “loat goan!!” Oosterhuis ?!
Zie je een lijst met allemaal grote oliemaatschappijen, staat dhr. W. Oosterhuis er opeens tussen. Strakke actie!
@timboman waarom?
Even heel kort door de bocht; wat is het omzet % van een liter peut dat naar de pomphouder gaat?
@mrbasa: blijkbaar genoeg om 1,5 miljoen per jaar aan huur op te hoesten. Ik sta er echt ff van te kijken….😳
@mrbasa: Een pomphouder houd bijna niks over per liter de grootste gedeelte gaat naar de staat.
@cappie: dat is met vrijwel alles zo… BTW, inkomstenbelasting..
@cappie: nee, maar aan het broodje filet american van € 6,45 wel
@jochen: of de dagaanbieding van 2 snickers voor 2.50
@cappie: als een pomphouder nagenoeg niets zou overhouden dan is het een domme gast om voor zo weinig te werken. De bijstand levert dan meer op, toch?

De ervaring in Nederland leert dat de grootste klagers het meeste verdienen.

Overigens, de olie kost niets, zit gewoon in ‘moedertje aarde’. Het is alles wat er tussen zit, van de olie in de aarde totdat deze in de tank komt. En deze tussenlaag, die personen, willen allemaal zo maximaal mogelijk verdienen.

Simpel voorbeeld: op 31-12-2001 betaalde men voor één ei fl. 0,15, en wel geteld 1 dag later € 0,15 terwijl de kip nog steeds hetzelfde ei uitpoepte.
@erik2907: tenzij je op eieren loopt gaat deze vergelijking niet op. Dat ei wordt sneller gevormd dan olie! Wel opmerkelijk dat er ondanks accijnzen, belasting etc genoeg marge is voor dit soort dingen. Geeft maar weer aan hoe afhankelijk wij zijn en ervoor betalen.
@fiero:

Eind 2001 was de adviesprijs 1,05 euro per liter, 7 jaar later € 1,78.

Dat is 70% meer!
@erik2907: dat is natuurlijk kut maar blijkbaar genoeg voor exploitatie na aftrek van alle belastingen.. verbaast mij dat exploitanten zo goed kunnen draaien ondanks alle belastingen. Blijkbaar is daar toch nog genoeg marge..
@fiero: de omzet en winst wordt gehaald uit de bij verkoop van de shop.
@fiero: brandstof is een zeer onelastisch product. We kopen het toch wel, want kunnen niet zonder
@maarten_zoutendijk: behalve oa de Tesla rijders..
@erik2907: ja, olie kost niks als het in de grond zit. Maar dan heb je er ook niks aan. Als je het aan de pomp wil verkopen zul je toch eerst concessiekosten, productiekosten, raffinage kosten, transportkosten, loonkosten en nog vele ander kosten – waaronder de kosten voor de huur van een tankstation – moeten ophoesten. Alleen de zon gaat voor niks op.
@mrbasa: nog wel wat, aangezien het in het dorp 20ct de liter minder kan..
C63s in het blauw ziet er heerlijk uit.
Lekker bezig, Dhr. Oosterhuis!
Nooit van mijn leven zal ik gaan tanken langs de snelweg veel te duur zoek wel de goedkoperen pompen op. Op de rand van Utrecht heb je Iesberts standaard de goedkoopste in de regio.
@cappie: ja maar daar gaat mijn lampje van branden hoor!
@c220amg: Wat bedoel je precies ?
@cappie: ik vermoed dat hij of een slechte sensor heeft die de 95 vies vindt, of een auto heeft die eigenlijk alleen op 98 hoort te lopen. Dat terzijde: ik tank eigenlijk altijd shell of texaco, die hebben de meest schone benzine in mijn ervaring, en daarnaast scheelt het me bijna 2km/liter terwijl ik eigenlijk altijd hetzelfde stuk rijd. Dit vergeleken met de tamoil en vd belt die de andere tankstations op de route zijn.
@peug206: Tamoil tankwagen staat gewoon naast de Shell tankwagen bij een terminal de zelfde brandstoffen te laden dus weinig verschil.
@cappie: dat zal. Maar zoals ik al zei: in mijn geval zat er wel degelijk verschil in. Enndat was niet op 1 tank, maar een gemiddelde op meerdere tanks vol. Heb het ruim een halfjaar bijgehouden, en op basis daarvan durf ik dat te zeggen ;)
@peug206: oké
@cappie: Precies dit, ik doelde op het motorlampje bij de witte pompen, wilde gewoon de discussie aanslingeren omdat er altijd wel mensen zijn die inderdaad 2km/liter meer doen bij de Shell dan bij de witte pomp. Ze staan inderdaad naast elkaar bij de terminal. Mijn gok is dan ook dat je 2km/liter bespaard omdat de brandstof een stuk duurder was bij de shell waardoor je voet wat minder zwaar wordt ;)
@C220AMG: umm 35km cruise control op 110 en 10km op 85. Vrijwel zonder verkeer want buiten spitstijden in Friesland. Traject nijega-oosterwolde-wolvega. Als je het kent dan weet je hoe rustig het dan is ;)
@C220AMG: basis product is inderdaad hetzelfde, alleen de additieven zijn anders. Olie maatschappijen zijn daar ook open over. Additieven maken daadwerkelijk een verschil.
@c220amg: dat zou me idd niks verbazen. Of gevalletje meewind / tegenwind. Mensen willen veel te graag belazerd worden in dit land. Er is bij benzine maar een echt verschil en dat is t octaangetal. Verder niks.
@peug206: meest schone benzine? Je staat in een zeefje te gluren bij het tanken? De verschillen in brandstofkwaliteit zijn in NL zeer minimaal door regelgeving, gelobby van autofabrikanten, en kartelvorming in de olie industrie. De praatjes van Shell en BP geven je het idee dat je echt een ander product koopt maar dat is 99% gelul en 1 procent een additiefje dat zo sterk verdunt is dat het vooral homeopathisch genoemd kan worden. Bovendien, zo is al eens aangetoond, komt de benzine voor de meeste merken uit de zelfde rafinageketel. Verschil dus nul.
@maarten_zoutendijk: Ik denk Tango Tinq Firezone Tamoil heb nog nooit iets mee gemaakt de motor van mijn auto doet het net zo goed als dat van Shell Bp enz…
@cappie: Ik tank.
Ik veronderstel dat ze ook wel inschatten dat ze in toekomst niet enkel de mensen lokken met brandstof maar ook met snelladers, om zo nog meer koffie uit een machine of 0.5L plat water voor 3€ te verkopen.
@b00st: Mwah, voor de komende 10-20 jaar loont het zich nog wel om dit soort bedragen neer te leggen puur voor de liters brandstof die je kunt verkopen.
Heren, meestal is die uitbating is in eigen beheer van de oliemaatschappijen.
Ze hebben dan wel een vehicel opgericht waarin ze deze stations onderbrengen.
Duur, ja en nee. Als jullie op de hoogte waren wat de huurprijzen zijn in de PC Hoofdstraat of nog beter, de Kalverstraat … daar situeren zich panden waarvan de jaarhuur deze vermelde prijzen sterk overtreffen.
Kleine 135.000 euro aan last PER MAAND!
Maar verder is er niets mis met de marktwerking in NL hoor…. Yeah right.
@w0o0dy: Wat bedoel je? Vind je de bedragen te hoog?
@granlusso: nogal veel ja. De kosten voor het tankstation liggen dan zomaar boven de 1,5 ton per maand. Dat moet allemaal uit de marge komen. Geen wonder dat de tankstations langs snelwegen zo absurd duur zijn.
@w0o0dy: en toch zie ik het elke dag vol staan. Zakelijke rijders kijken niet op een paar euro per tank. Is ook niet rendabel als je er 5 minuten voor moet omrijden.

En vergeet de vrachtwagens niet..
@flutterby: inderdaad grote transportbedrijven die een paar miljoen liter per jaar tanken betalen vast niet zo veel meer dan bij de plaatselijke pomp.
Wie wel eens bij de Shell De Andel is geweest heeft vast wel eens gezien hoe druk het daar is met patat en snacks verkoop, daar word meer patat verkocht dan locale snackbar.
@flutterby: een maat van mij kreeg een nieuw lease contract. Mocht in vervolg alleen nog bij de total tanken. Zit alleen langs de snelweg op de route. Tankte eerder altijd bij de goedkopere merkstations vam de snelweg, maar nu dus gedwongen snelweg tanken. Sponsorcontracten noemde hij dat.
@crosscabouter: buiten de snelweg bedoelde ik
@w0o0dy: Ik snap je, maar ik denk dat je de omzetten van tankstations, zowel aan de pomp als in de shop, flink onderschat. De omzet in liters kan in een jaar of 10 (de contracten met brandstofleveranciers zijn volgens altijd meerjarig) zo 80-90 miljoen euro opbrengen. De dure tankstations van hier boven brengen nog veel meer geld in het laatje.
Ik tank uit principe zo vaak mogelijk in Duitsland. 1 euro accijns per liter? Zuig me ballen.
@T16: maar verder woon je wel fijn he, hier in Nederland?
@T16: Vind je dat niet ‘oneerlijk’, aangezien je wel gebruik maakt van de (goede) Nederlandse wegen en bijbehorende faciliteiten?
@granlusso: Zolang ze pickups bestellen voor baardapen die zichzelf en anderen graag opblazen houd ik mijn geld liever in mijn zak.
@5cilinder: Tja. Zit wat in. Maar als je ethisch goed wilt handelen, dan kun je net zo goed 90% van de kledingketens links laten liggen, niks meer kopen bij ketens als Action en Primark en je stukje vlees ook maar laten staan. Toch?
@5cilinder: maar je hebt er geen probleem mee dat het geld gaat naar de overheid die dieselsjoemelaars de hand boven het hoofd houdt?
@t16: nee, dank je. Ook niet echt rendabel als je in de Randstad leeft.
T gaat toch om de redbulletjes en de Snickers.
Onze lokale pomphouder heeft onlangs nog zijn snackbar verbouwd. Zijn wasstraten en wasboxen staan er stralend bij, je kunt wasmachines gebruiken op het terrein en ze verkopen het lekkerste ijs uit de regio (van dé IJssalon in Rotterdam).

Daarnaast schijnt hij nog iets met brandstoffen te doen.
@gulli: Vd Knaap Nesselande ;-)
@markietwo: bingo! :)
Auteur is een beetje kort door de bocht. Duizelingwekkende bedragen. Die conclusie kun je pas trekken wanneer je de jaaromzet van zo’n pomp kent. Kan zomaar in een paar jaar terug verdient worden en dan is het niet zo gek duur, maar een slimme investering.
De 24miljoen is omgerekend een kleine 4.500 per dag.
Met 18c per liter marge is dat dan ruim 24duizend liter per dag. Met 50ltr per auto kom je dan op bijna 500 klanten. Tel de verkoop in de shop mee en ook bij deze hoogste huur locatie is er wel een prima businesscase te maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).