• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formule 1 werpt blik op raceauto van de toekomst (2021)

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 14 september 2018 om 15:49 – 19 Reacties

F1 designs


Wie van de drie?

Sinds de ingang van het tweede turbotijdperk is de Formule 1 bijzonder eentonig geworden. Mercedes presteert uitermate constant en eigenlijk zijn het alleen Ferrari en Red Bull die het de Duitsers enigszins lastig kunnen maken. Zeker sinds de auto’s in 2017 zijn overgestapt op een design dat nog meer focus legt op de aerodynamica, kunnen de kleinere teams ook op een extreem goede dag amper tippen aan de drie huidige grootheden van de sport.

Hierom is het niet vreemd dat de Formule 1 en de FIA momenteel hard werken aan een oplossing om het racen spectaculairder en minder voorspelbaar te maken. De Formule 1-auto van 2021, het jaar dat de veranderingen geïmplementeerd moeten worden, begint nu langzaam maar zeker de juiste vormen aan te nemen.

De Formule 1 en de FIA zijn er met deze potentiële auto-ontwerpen niet alleen op uit om het racen te verbeteren, tegelijkertijd willen ze de auto’s meer tot de verbeelding laten spreken. Zoals ze het zelf zeggen, moeten de auto’s dusdanig aantrekkelijk zijn, dat de volgende generatie kijkers posters ervan boven het bed wil gaan hangen.

Eerder deze week lekten er al een aantal platen uit van de desbetreffende persconferentie, maar vandaag toont de Formule 1 de drie designs in het geheel.

Concept 1
Bij het eerste concept lijkt de auto nog relatief veel op de huidige bolides in de Formule 1. Dat gezegd hebbende, ziet het er minder complex uit. De voorvleugel, bijvoorbeeld, is misschien ongeveer even breed, er zijn veel minder fysieke delen aanwezig om de lucht een bepaalde richting in te sturen. Het voornaamste doel bij dit concept is de manier waarop de Halo in het ontwerp van de auto is verwerkt.

F1 designs

Concept 2
Het tweede concept is zowel verfijnder als agressiever gestijld. Hierdoor oogt de auto aan de ene kant als een straaljager, aan de andere kant doet het juist meer denken aan de Formule 1-auto’s van het verleden. Ergens logisch, want de ontwerpers hebben verschillende kernmerken van bolides uit de jaren ’70, ’80 en ’90 in het design verstopt. Daarnaast is de achterzijde nog strakker geknepen, zodat de auto meer de vorm van een Coca Cola fles aanneemt, en zien we de gigantische velgen. Overigens is het fijn dat er hier wordt gekozen voor een kleine voorvleugel. Hierdoor wordt de aandacht meer gericht op mechanische in plaats van aerodynamische grip.

F1 designs

Concept 3
Eigenlijk is het oneerlijk tegenover het derde studiemodel om het tweede concept te vergelijken met een straaljager. Immers, het laatste concept lijkt veel meer op een agressief ontworpen fighter jet dan de auto hierboven. We kunnen dit studiemodel dan ook bestempelen als het meest onrealistische voorbeeld. De kans dat de auto’s er in 2021 er zo futuristisch uit gaan zien, is relatief klein. Aan de andere kant, de Formule E heeft de stap al gezet. Het volgende seizoen zullen ze rijden met auto’s die buitengewoon veel lijken op het derde concept.

F1 designs

Ook interessant!

  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • Formule 1 overweegt introductie sprintrace in 2021
  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen
  • Petitie voor Mol en Plooij
    Ziggo stopt met Formule 1 na 2021 (Officieel!)

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, design, fia, Formule 1, Techniek

Vorig bericht: « Smaakvol? BMW Individual maakt Rose 7 Serie
Volgend bericht: Oliemaatschappijen betalen 126 miljoen voor 17(!) NL tankstations »

Lees Interacties

Reacties

  1. autospotterkerkrade zegt

    14 september 2018 om 16:04

    Ziet er wel futuristisch uit

    Login om te reageren
  2. dillinger zegt

    14 september 2018 om 16:12

    Mij maakt het niet uit welke van de 3 ontwerpen het zal worden. Ik wil spannende races, veel inhaalacties en vooral terug een mooier geluid!

    Login om te reageren
    • lacker zegt

      14 september 2018 om 16:33

      @dillinger: Precies, maar niet helemaal. Dan kunnen we net zo goed naar de Volvo 360 Cup kijken.
      Ook al, Theo Knoop, Thom Slaats, Maiko en Jos Buurman vechten ook daar meestal om de puntjes.

      Login om te reageren
    • rammillius zegt

      14 september 2018 om 16:59

      @dillinger: Indy 500, NASCAR dus. Mijn zegen hebben ze. Gelijkwaardige auto’s. Veel inhaalacties en flink geluid

      Login om te reageren
  3. basv zegt

    14 september 2018 om 16:15

    Dit soort ontwerpen zijn leuk, maar uiteindelijk zal het er in 2021 heel anders uit zien nadat de designers elk stukje van het reglement uit gepluisd hebben. Daarna zal het de FIA weer enkele jaren duren om het reglement dicht te timmeren totdat het eindelijk op het beoogde ontwerp zal lijken.

    Login om te reageren
    • dappers zegt

      14 september 2018 om 16:17

      @basv: precies dit. je kunt mooie glooiende zaken uittekenen, maar dat is niet wat het beste werkt voor de winst.

      Login om te reageren
  4. kilum zegt

    14 september 2018 om 16:17

    Lewis reageerde ook al. “Actually from the front looks pretty shit” En daar ben ik het best wel mee eens.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      14 september 2018 om 16:45

      @kilum: Bedoel je die reactie op z’n Instagram Story? Want daar zegt hij juist dat hij heel graag zo’n auto wil besturen en dat het er “dope af” uit ziet

      Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    14 september 2018 om 16:28

    Leuk hoe ‘t eruit ziet… Maar veel belangrijker is de gebruikte techniek, geluid en welke actie het op de baan levert. Het is immers een racewagen, geen kunstobject.

    Login om te reageren
  6. onnes zegt

    14 september 2018 om 16:30

    #2 mag hem wel worden. Spoilers niet voor/boven de banden vind ik toch het mooiste (net zoals het voor 2009 was?)

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    14 september 2018 om 18:01

    Ontwerp 3 heeft de kleinste achterspoiler (oppervlakte). Dus als het 1 op 1 wordt opgenomen, doe dan die maar.
    Desnoods rijdens ze en blokkendozen: het gaat erom dat met hun eigen auto niet laat overhitten op het moment men dicht achter de voorganger rijdt. Als je dichter op de voorganger kan rijden (voor meer dan 1 rondje), heb je ook geen DRS meer nodig.
    Bekende verhaal: Meeste downforce komt toch van de vloer; terwijl de vleugels leuks iets toevoegen, maar ook het meeste voor de achtervolgers verergeren.

    Login om te reageren
  8. bfvo zegt

    14 september 2018 om 18:33

    Ik wil de MP4/6 terug, inclusief de Honda V12!

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      14 september 2018 om 19:31

      @bfvo: Gordon Murray’s Brabham BT 46 (zonder “fan”).

      Login om te reageren
  9. jochempie zegt

    14 september 2018 om 18:49

    Ik ben industrieel ontwerper en digital surface modeler en zelfs ik vind een gestylede F1 auto complete onzin. F1 gaat om steeds sneller en geavanceerder worden, niet om style. Bovendien zijn moderne open wheel racers sowieso fucking lelijk. Zo mooi als een 1967 Lotus Cosworth 49 zal het toch nooit meer worden.

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      15 september 2018 om 12:30

      @jochempie: of de Gurney Eagle.
      Afgelopen weekend nog op Goodwood

      Login om te reageren
    • phaeton zegt

      15 september 2018 om 12:59

      @jochempie: Da’s dan ook vijftig jaar geleden. Vijftig!

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        17 september 2018 om 09:07

        @phaeton: Beauty is timeless :)

        Login om te reageren
  10. balboni zegt

    14 september 2018 om 21:36

    Nummer 3 wel kicken hoor

    Login om te reageren
  11. lambowambo zegt

    17 september 2018 om 12:43

    De vorm vind ik niet zo boeiend eigenlijk, een mooie livery en een goed geluid des te meer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North