De nieuwe Touring Superleggera Aero 3 kan zo naast je Disco Volante geparkeerd staan in je droomgarage.
De Touring Superleggera Aero 3 is onthuld. We kennen Carrozzeria Touring natuurlijk van zeer fraaie kunstwerken, zowel klassieke beauties als moderne creaties. Vaak zie je dat designhuizen op de proppen komen met de meest vreemde creaties, denk bijvoorbeeld aan de Spada Codatronca en Bertone Mantide.
Beide auto’s zijn niet mooi te noemen en ondanks de bijzondere koetswerken zijn het gewoon omgekatte Corvettes. Bij Touring doen ze het vaak eventjes anders. Daar pakken ze een zeer prestigieuze en fraaie auto bij de kladden en maken ze er een nog prestigieuzere en nog fraaiere auto van.
We kennen allemaal de Touring Disco Volante, dat een schitterende auto is op basis van de eveneens schitterende Alfa Romeo 8C Competizione. Voor nu hebben de Italianen het hogerop gezocht.
Touring Superleggera Aero 3
Ook voor deze schoonheid moet er een exotische Italiaan worden opgeofferd, in dit geval een Ferrari F12berlinetta. Onder de kap vinden we dan ook diens twaalfcilinder motor. Vooralsnog heeft Touring niets aan de motor gedaan. De 7.3 liter V12 levert 740 pk bij 8.250 toeren en 689 Nm bij 6.000 toeren. Nog een echte machine, dus.
Gewicht
Qua prestaties zal de Touring Superleggera Aero 3 de F12berlinetta minimaal evenaren. Een groot verschil is namelijk het gewicht. Want Superleggera betekent superlicht en dat is deze auto dan ook. Volgens Touring weegt de Aero namelijk 1.641 kilogram, dat 150 kilo lichter is dan de F12.
Mocht je denken: maar Ferrari geeft toch 1.525 kg op? Ja, dat is echter met alle carbon-frutsels en lichtgewicht opties, helemaal leeg, zonder vloeistoffen. Dus dat moet je er allemaal nog bovenop tellen. Het koetswerk van de Aero is geheel uit koolstofvezel opgetrokken.
Beschikbaarheid Touring Superleggera Aero 3
Mocht je denken: “Ja, ik wil de dit apparaat in mijn collectie hebben!”, dan moet je er snel bij zijn. De Italiaanse carrossier gaat er namelijk slechts 15 bouwen.
Prijzen zijn onbekend, want volgens Touring is geen exemplaar hetzelfde en is de prijs afhankelijk van de gewenste specificatie. Reken in elk geval op een enorme hoop.
mennoforza888 zegt
Een F12 heeft geen 7.3 liter V12 volgens mij
chrisvis zegt
@mennoforza888: dacht ook een litertje minder…
Dutchdriftking zegt
Tja, als je een Ferrari V12 wilt, en je wilt meer uitgeven dan een F12 tweedehands kost, dan is een nieuwe 812 ook een idee……
pyrat zegt
Lijkt net of er een set aftermarket ledlichtjes uit 2003 op zit.
Verder vind ik de voorkant veel te rommelig.
Uitlaten ook wat over-the-top.
Doe mij maar een gewone
gregorius zegt
Veel te druk dit ontwerp. Er zitten wel dege mooie elementen in dit ontwerp; maar als je ze allemaal bij elkaar neemt en op deze auto zet; is het toch een stuk minder.
Het Z8-achtige van de achterkant it mooi; maar dan wel met een subtielere split ipv die haaienvin. Ook die 2 nieren uit de 4-serie die ze achterop hebben gezet, lijken meer op pijpen die rioolwater in de zee komen dumpen dan op uitlaten.
Dezelfde nieren doen het ook niet echt lekker voorop; breekt het ontwerp net te veel (net zoals de Alfa RZ neus, maar dan groter).
De ledjes lijken te veel op Halford en te weinig op de ledjes uit een Ferrari FF.
Van de zijkant is dat gat in de deur opeens wel erg groot.
De lijnen zin in de basis prachtig verder.
Tja, niet voor mij dus.
berlinetta zegt
Wat een lelijk ding joh.
imaginenl zegt
Als je die kokers aan voor en achterzijde + de fin op de koffer weglaat blijft er best een fraai ontwerp staan
karaya zegt
Ik had er een Bizzarrini Breadvan van gemaakt in plaats van die vin op de achterzijde.
Ziet er voor de rest wel weer netjes uit, zijn we gewend van Touring.
En voor alle jonge lezertjes onder ons, de Passat van je pappa heeft inderdaad de mooiste ledlichtjes en het beste infotainment.
SvenskaAeroplanAB zegt
Door achterkant is fan-tas-tisch! En-profil ook zeer fraai. Jammer z’n neus…
fmgarcia zegt
Hier klopt echt geen hout van.
JamesBond007 zegt
Dit is als een Pizza met leftovers, soms pakt het goed uit, maar vaak kan je het weggooien
machielvdd zegt
De basis van het design is fraai, maar dat hebben ze vervolgens verpest met teveel drukke designelementen. Wat dat betreft was hun vorige creatie op basis van de F12, de Berlinetta Lusso, beter gelukt.
moveyourmind zegt
Als ze de voorkant origineel gelaten hadden was naar mijn mening echt wel een schitterende auto geweest. Nou oogt het front heel rommelig en goedkoop. Terwijl die achterkant juist enorm gaaf is.
erce zegt
Die stortkokers aan de voorkant en de achterkant zijn wat over the top, maar verder is het weer fabelachtig mooi wat ze neerzetten
clubbtraxx zegt
Nee, compleet mislukt ding wat mij betreft.
Ze kunnen het echter wel bij Touring: https://www.okanelavers.com/2017-ferrari-berlinetta-lusso
Die vind ik echt prachtig.
vaakbenjetebang zegt
In concept is die achterkant met vin echt fantastisch, maar er is veel te veel aan de auto gestyled. Op een gegeven moment moet je ophouden met lijnen tekenen. Minder is meer.