
Het lijkt er nog steeds op dat Toyota met tegenzin EV’s maakt.
Akio Toyoda, kleinzoon van de oprichter, voormalig CEO en tegenwoordig bestuursvoorzitter van Toyota, is een man die zijn mening niet onder stoelen of banken steekt. Zo laat hij duidelijk merken dat hij een voorkeur heeft voor auto’s die herrie maken en naar benzine ruiken.
In datzelfde interview deed Toyoda nog een interessante uitspraak. Dit ging over hybrides. Toyota is altijd hét merk geweest van de hybrides en is pas heel laat met EV’s begonnen. En daar heeft Toyoda geen spijt van.
“We hebben zo’n 27 miljoen hybrides verkocht. Deze hybrides hebben dezelfde impact gehad als 9 miljoen EV’s.” Dat klinkt als een argument voor EV’s, maar Akio vervolgt: “Als we 9 miljoen EV’s hadden gemaakt in Japan, was de CO2-uitstoot gestegen in plaats van gedaald. Dat is omdat Japan afhankelijk is van thermische centrales voor stroom.”
Waar Akio natuurlijk op doelt is grijze stroom, die wordt opgewekt met fossiele brandstoffen of kernenergie. We kunnen zijn uitspraken lastig factchecken, maar in Nederland is de situatie sowieso anders dan in Japan. Bij ons was vorig jaar meer dan de helft van de opgewekte stroom (54%) groene stroom. Hier gaat het verhaal van Toyoda dus niet op.
Akio heeft het al vaak geroepen, maar hij gelooft nog steeds niet in EV’s als dé toekomst: “We moeten naar alle opties kijken en in alle richtingen werken.” Dat is ook wat Toyota doet. Ze maken nog steeds volop hybrides en zijn ook weer bezig een nieuwe generatie waterstofauto’s klaar te stomen. Houdt Toyota daarmee te lang vast aan hun stokpaardjes of is dit gewoon een verstandige strategie? Zeg het maar!
Bron: Automotive News
Idd zodra bereik min 200km is,is hybride de beste oplossing. Maar ook de goedkoopste.
Verstandige zet, EV is een deel van de oplossing niet de oplossing
Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig in 1 kamp zit. Met alles. Er is niet 1 oplossing. De EV is onderdeel van de mobiliteit in de toekomst. En het zal vast een flink aandeel hebben maar er zal altijd ruimte blijven voor brandstoffen voor specifieke toepassingen.
Ja, verschrikkelijk! Of het nu om EV’s, milieu, zwarte piet, vaccinaties, evolutie, voeding, etc. etc. gaat.. Velen zitten in hun schuttersputje en willen alleen maar gelijk hebben.. Zelden iemand die toegeeft dat ie er eigenlijk niet veel verstand van heeft en open staat voor verschillende ideeen.. Heel vermoeiend :-(
Ach ja. Toyota was een voorloper met hybrides en is aan alle kanten ingehaald. De anderen hebben betere hybride aandrijving, weten wel PHEV te verkopen, hebben zuiniger brandstof motoren, betere EV’s. Het lukt Toyoda nog steeds om verder te kijken dan Japan. Was hij daarom niet ook afgezet als CEO?
EV’s zijn veel efficiënter per kilometer dan verbrandingsmotoren en daarmee ook als hybrides. Als je denkt dat je met een 200km hybride uit de voeten kunt kun je het beste een 400km EV nemen, hoef je minder vaak te laden en sleept niet er een hele verbrandingsmotor voor Jan Doedel met je mee.
Hahaha wat een grap dat andere betere hybride aandrijving hebben.Toyota is daar nog steeds heer en meester in.
Er is geen enkele plug-in die zuiniger kan rijden dan een vergelijkbare toyota plug-in als de accu leeg is en dat zegt wat over de hybride aandrijflijn van ze.
Één klein detail dat je vergeet, de best verkochte auto wereldwijd is een Toyota hybride.
En toch verkopen ze jaar in jaar uit het beste en is hun hybride techniek ongeëvenaard. Ik denk dat ze wel wakker liggen van jouw comment.
Heeft ie gelijk in. EV’s zijn populair omdat ze volledig kunnen ingebracht worden in je belastingaangifte. Eens dat voordeel wordt geschrapt, zakt de verkoop in elkaar. Mijn diesel doet 1140 km met een tank. Dat is efficiënt! En tanken duurt nog geen 5 minuten!
Niet alles gaat om zo ver mogelijk rijden op een tank en zo snel mogelijk weer weg kunnen. De wereld en vooral Noord Europa moet onthaasten.
Technologie moet een vooruitgang zijn. Niemand wil een product dat minder gebruiks vriendelijk is als de voorganger.
We kenen vast het verhaal van de hummer en prius nog wel…hoe zal dat nu voor de ev opgaan?
Zijn er nog schreeuwers die er nog steeds hetzelfde over denken…think again 😉
Wij van WC-eend… 🦆
Toyoda doelt op gebrek aan groene stroom in Japan, trouwens in heel Azie een probleem. China en India ,bron National Geographic, gaan nog eens 600 kolencentrales bouwen…… Co2 uitstoot neemt ook alleen maar toe. Toyota verkoopt zeer veel zeer efficiënte hybrides en streeft ook naar klimaat neutrale fabricage, dat gaat met 77 productielocaties wereldwijd ook niet zonder slag en stoot…. . Ze hebben nu 5 EV’S in China en ook daar verkoopt Toyota gewoon heel goed. Toyota kan zich ook met Hyundai veroorloven in diverse opties te blijven investeren. De Europese auto fabrikanten hebben gewoon de middelen niet meer……
Maar zelfs met een stroomnet wat volledig draait op fossiele brandstoffen is een EV efficiënter. Een brandstofmotor haalt slecht 30% van de energie uit benzine. Een moderne gascentrale zet echter richting de 90% van de energie om in electriciteit. Een EV is vervolgens ook zo’n 90% efficiënt (kleine verliezen). Al met al in de hele keten is een EV ruim 2x zo efficiënt.
Daarnaast, een EV kan in de toekomst ook op groene energie rijden, als dat ook in Japan meer beschikbaar zou komen. Gaat bij een verbrandingsmotor niet lukken.
Beetje jammer dat autoblog niet even fact checkt en gewoon copy paste doet wat deze uitgerangeerde Toyota telg loopt uit te kramen.
Draai die 9 maar 180° om.
Een moderne STEG centrale haalt 60%.
Het net snoept er ook nog een 6 a 8% procent af.
De round trip efficiency van een lithium accu is ongeveer 95%.
De elektromotor heeft een rendement van 90 a 98%.
Dus als we met gestookte centrales laden is de well to wheel ergens rond de 48%.
Nog altijd een stuk beter dan een benzine wagen die dat tussen de 15 en de 30% slingert (als je lief genoeg bent voor je rechterpedaal)
Je auto lokaal laden met een grote bende zonnepanelen, dat is energetisch wel een stuk beter.
De Toyota telg kraamt beslist geen onzin uit. Japan is meer en meer zich aan het ontwikkelen tot waterstofeconomie, in ieder geval voor verwarming en ook zwaar transport. China heeft een gigantische, ook twee x zo brede, spoorlijn aangelegd, soort betuwelijn, dwars door China speciaal voor kolentransport, het land gaat, naast India, nog 600 kolencentrales bij bouwen om aan de electriciteits vraag te kunnen voldoen, bron National Geographic 2022. De C02 uitstoot van China neemt exceptioneel toe de komende jaren…. . Dus EV’s hebben dan wel geen uitstoot maar slechts in hoogontwikkelde landen als Noorwegen en Nederland is de stroom opwekking schoon respectievelijk iets minder schoon. Toyota ’s multi pathway aanpak is overigens ook de aanpak van Hyundai en Kia en ook Byd gaat veel meer hybrids maken, bron Insideev.
De verkopen van Toyota exploderen op dit moment wereldwijd, zelfs van de Bz4x …… . Het lijkt mij dus dat Toyota, Byd, Kia, Hyundai etc echt wel weten wat ze doen…..
Ik hoop dat zowel: benzine, hybride als EV blijven.. Voor elke persoonlijke situatie is er dan een passende oplossing.. Voor de papa, de liefhebber die zondag een ritje maakt, het boodschappenkarretje, de forens en de tuner..
Doe mij maar benzine voor de motorfiets. Als het even kan synthetisch gestookt met zonne-energie, wind, waterkracht of geothermie.
Zonnestroom voor de auto. Voor de langere ritten kan ik gewoon een paar extra dagen vakantie nemen als het moet.
Een range extender zou ik ook nog kunnen verdragen, maar ik denk dat het met de huidige batterij technologie niet echt nodig meer is.
M’n (hypothetische) hobby tracktor / unimog mag op HVO diesel lopen om door m’n (ook hypothetische) weilanden en bossen te tuffen.
En voor de industrie moeten we maar wind, zon pomp-centrales en nucleaire energie opzetten.
Het kan allemaal. We moeten er gewoon het geld en de nodige ruimte aan spenderen.
Hybrid rules
Het EV principe is zeer milieu vervuilend en Akio Toyoda heeft zeker gelijk.
Ja. Hij heeft gelijk, en niet alleen de CO2-uitstoot.
De winning van nikkel, zeldzame aardmetalen en andere metalen die nodig zijn voor de productie van elektrische autobatterijen heeft al zoveel gebieden en ecosystemen in ontwikkelingslanden verwoest.
Maar dat wordt compleet vergeten te melden in het hele EV verhaal.
En hij heeft zeker gelijk dat China en India 600 (!) nieuwe kolencentrales…bouwen voor stroomvoorziening.
Dus vertel mijn maar hoe je kan zeggen dat EV rijden goed is voor de planeet.
@HZW niemand zegt dat EV’s geen vervuiling veroorzaken. EV’s veroorzaken vervuiling bij productie, recycling en bij het genereren van de stoom die erin gaat. Dit wordt helemaal niet vergeten.
Wel is de totale lifecycle emissie van een EV in vrijwel alle scenario’s lager dan van een vergelijkbare benzine of diesel, meestal ook lager dan een hybride. Talloze studies die dit uitwijzen.
Een van de weinige mensen die zich daadwerkelijk bewust is van het milieu.
De overstap naar elektrische auto’s is niet iets wat vervuiling zomaar zal stoppen, alleen omdat er geen fossiele brandstof meer uit een pijp komt.
Er spelen een hoop factoren mee: de materialen om deze batterijen en motoren te maken, de energie om die auto’s op te laden en waar komt die vandaan…
Als mensen dit echt voor het milieu willen doen, moeten ze zich bekommeren om het proces als geheel, anders blijven ze het maar onder het tapijt vegen om zich beter te voelen.
Maar dat vuil zal ons eerder opbreken als we hier niets aan doen.
Hulde aan Akio voor zijn verstandigheid en proberen uit te leggen dat het niet zo simpel is als een schakelaar omzetten.
Ook Olie uit de grond halen is geen schoon proces, maar de wereld is nu eenmaal opgebouwd op een 120 jaar olie infrastructuur.
Waterstof is ook geen schoon proces, en vraagt veel energie in het process, dus ook gaat hier het verhaal op dat uit schoon is aan het eind proces, maar zeker niet in het productie proces.
En kolen centrales en kolenmijning is zeer milieu vervuilend.
Toyoda heeft gelijk dat EV’s produceren meer emissies opleveren maar als je het gebruik gedurende de levenscyclus bekijkt dan is een EV milieu vriendelijker. Moet je wel zoveel mogelijk op groene stroom rijden.