• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota-baas wil ‘Ringrecord Porsche graag vernietigen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 14 augustus 2019 om 22:01 – 16 Reacties

Toyota-baas wil


Of het ook daadwerkelijk gaat gebeuren, dat moeten we nog maar zien.

Terwijl Toyota vorig jaar de concurrentie met de grond gelijk maakte in het World Endurance Championship, had het in 2017 uit datzelfde kampioenschap vertrokken Porsche andere plannen. Het sportwagenmerk nam zijn 919 Hybrid in ‘Evo’-trim mee naar verschillende circuits om aldaar de ronderecords te verbreken. Na een succesvolle poging op Spa-Francorchamps volgde op 29 juni 2018 de meest prestigieuze uitdaging: de Nürburgring.

35 jaar eerder had de zeer getalenteerde (en uiteindelijk veel te vroeg gestorven) Stefan Bellof in zijn Porsche 956K een ronderecord gereden tijdens de kwalificatie van de 1000 kilometer van de Nürburgring. In 2018 verbrak Timo Bernhard dit record in een hevig aangepaste 919 Hybrid met ruim 50 seconden.

Vooralsnog zijn er weinig concrete plannen van anderen om de krankzinnige rondetijd van 5:19.546 te verbreken, maar dit weerhoudt de huidige baas van Toyota’s motorsporttak er niet van een smakelijke uitspraak te doen. In een gesprek met Motorsport vertelt Rob Leupen dat hij dit niet alleen ziet zitten, hij denkt ook dat een opgewaardeerde versie van de TS050 Hybrid korte metten kan maken met de Porsche.

Jammer genoeg heeft Leupen het niet voor het zeggen. Toyota heeft momenteel geen plannen een dergelijke recordpoging te doen. Natuurlijk is het altijd mogelijk, maar gezien het feit dat de equipe verwikkeld is in het WEC-kampioenschap, is de kans klein dat Toyota nog een extra team zal inzetten om een speciale recordauto te ontwikkelen.

Ook interessant!

  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort
    Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

nurburgring, Porsche, record, stefan-bellof, timo-bernhard, Toyota, wec

Vorig bericht: « Jos Verstappen: “Hamilton nerveus door prestaties Max”
Volgend bericht: Dit gaan Veilig Verkeer Nederland en Uber samen doen »

Lees Interacties

Reacties

  1. thomassnelweg zegt

    14 augustus 2019 om 22:17

    Praatjes vullen geen gaatjes

    Login om te reageren
    • zlover zegt

      15 augustus 2019 om 11:09

      @thomassnelweg: Je kunt het altijd proberen… of het lukt is een tweede.

      Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      15 augustus 2019 om 12:10

      @thomassnelweg: idd praatjes van een directeurtje niet eens van toyota zelf

      Login om te reageren
  2. jeroenwz zegt

    14 augustus 2019 om 22:17

    Wat een click-bait. Ik dacht dat Toyoda werd bedoeld, gaat het om de sport-directeur…

    Login om te reageren
  3. davido89 zegt

    14 augustus 2019 om 22:19

    Zijn deze auto’s nou sneller dan f1 auto’s op dit soort circuits?

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      14 augustus 2019 om 23:15

      @davido89: F1 is sneller, Porsche 919 Evo is weliswaar nog sneller maar geen standaard lmp1, F1 is net als een Lmp1 nog verder te optimaliseren. Vergelijk maar eens de rondetijden van een 919 lmp1 met een 919 EVO.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        14 augustus 2019 om 23:43

        @b088y: huh? Een goed onderbouwd antwoord zonder een overdreven mening op AB. Tis even schrikken.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 augustus 2019 om 07:37

        @b088y: Volgens mij was Hamilton tijdens de kwalificatie van Spa vorig jaar al sneller dan die 919 EVO.

        Login om te reageren
      • daniel1975 zegt

        15 augustus 2019 om 08:46

        @b088y: de 919 Evo is inderdaad marginaal sneller, maar de zowel de LMP1 als F1 zijn inderdaad reglementer begrensd, net als Rally en Rallycross auto’s. Feitelijk hebben alle FIA gereglementeerde auto’s veel meer potentie en is het niet de techniek maar de FIA die het beperkt.

        Login om te reageren
  4. maferick74 zegt

    14 augustus 2019 om 22:24

    En god wil graag de wereld opnieuw maken, niet in 6 dagen (7de dag was n rustdag) maar in 4 dagen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 augustus 2019 om 22:50

      @maferick74: die snap ik even niet. Van de nieuwe wereld is bij mijn weten geen tijdsduur bekend.

      Login om te reageren
  5. tge1 zegt

    14 augustus 2019 om 22:41

    Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen lukken.

    Login om te reageren
  6. technofreak zegt

    14 augustus 2019 om 22:46

    “Terwijl Toyota vorig jaar de concurrentie met de grond gelijk maakte in het World Endurance Championship”
    Hahahaaa haha ha haa ha ha ha, proest, gloep, haaha.

    Welke concurrentie? Porsche? Nope. Audi? Niet aanwezig.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    14 augustus 2019 om 22:48

    En wat als Mercedes na het seizoen Hamilton een rondje laat doen? Zou wel eens écht de snelste kunnen zijn.

    Login om te reageren
  8. jpoers zegt

    14 augustus 2019 om 23:15

    Is nadien het circuit niet aangepast en sowieso sneller geworden?

    Login om te reageren
  9. bernoulli zegt

    14 augustus 2019 om 23:45

    Toyota. Bah. ‘Per ongeluk’ de verkeerde lekke band wisselen op Le Mans vlak voor het einde, omdat Alonso moet winnen in hun eigen hybrid-minikampioenschap.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North