• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

WTF: Porsche 919 Evo sneller over Spa dan een F1-wagen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 9 april 2018 om 17:44 – 50 Reacties

WTF: de Porsche 919 sneller over Spa dan een F1-wagen


Jawel, dat lees je goed.

Niemand hoeft zich te verbazen over het feit dat de deelnemende bolides uit het World Endurance Championship (WEC) gruwelijk snel zijn. Niet alleen dat, want naast de snelheid liggen de technologische ontwikkelingen op een ongekend hoog niveau; misschien nog wel hoger dan in de Formule 1. De opgedane kennis is daarnaast, in tegenstelling tot de koningsklasse, veel beter toe te passen op straatauto’s. Reken daarbij de intense en voortdurende strijd op de baan, en je bent niet ver verwijderd van de perfecte vorm van autosport.

Met die wetenschap in het achterhoofd, is het haast niet te bevatten dat Porsche het voor elkaar heeft gekregen haar auto nog vele malen sneller te laten gaan. Porsche, dat momenteel bezig is met de zogenaamde ‘919 Tribute Tour’, reisde allereerst af naar de Ardennen om daar met een uitvoerig aangepaste versie van de 919 Hybrid te proberen het ronderecord van Spa Francorchamps te slopen. Vandaag kreeg gevierd WEC-coureur Neel Jani het, dankzij een gemiddelde snelheid van 245.61 km/u, voor elkaar een rondje Spa af te leggen in 1:41.770. Ter vergelijking: Lewis Hamilton greep vorig jaar pole position met een tijd van 1:42.553.

Spa 919
Neel is er, zoals je kunt zien, buitengewoon tevreden mee.

Het is haast ondenkbaar dat een WEC-auto sneller is dan een Formule 1-wagen, maar toch is het zo. Sterker nog, naar verluidt denkt Porsche dat het nog enkele seconden sneller in de rugzak heeft! Desondanks hebben ze momenteel niets te klagen, daar de Porsche 919 Evo liefst twaalf(!) seconden sneller was dan de tijd waarmee ze vorig jaar op pole position belandden.

De reden dat de Porsche 919 Evo zoveel sneller was dan vorig jaar is volledig te danken aan het wegvallen van de beperkingen waaraan de WEC-auto’s zich normaliter hebben te houden. Hoewel de auto onderhuids technisch gezien hetzelfde is, geniet de wagen flinke vermogensupgrades, evenals een reeks aerodynamische aanpassingen. Waar de V4 voorheen ongeveer 500 pk produceerde, beschikte hij vandaag over 720 pk. De door de verbrandingsmotor gegenereerde paarden worden enkel naar de achterwielen gestuurd, daar de elektrische systemen de vooras voor hun rekening nemen. Het vermogen van de hybride systemen steeg met 10 procent van 400 pk naar 440 pk.

WTF: de Porsche 919 sneller over Spa dan een F1-wagen

De aerodynamische aanpassingen waren van een minstens zo indrukwekkend niveau. De 919 Evo had liefst 53 procent extra neerwaartse druk ten opzichte van vorig jaar, dankzij vernuftige ontwikkelingen op onzichtbare plekken en aan het oppervlak. Het totaalpakket zorgde ervoor dat Neel Jani niet wist wat hem overkwam toen hij enkele rondjes achter rug had.

“The 919 Evo is brutally impressive. It is definitely the fastest car I ever drove. The grip level is at a fully new dimension for me, I couldn’t imagine this amount beforehand. The speed on which everything happens on a single lap with the 919 Evo is that fast that the demand on reaction speed is very different to what I was used to in the WEC.”

Spa 919

Ook interessant!

  • Video: Porsche 962C crasht hard op Spa
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

919, Formule 1, Hybride, Lewis Hamilton, neel-jani, Porsche, Racing, record, wec

Vorig bericht: « Audi A8L 50 TDI: rijtest en video
Volgend bericht: PSV dumpt Mercedes en rijdt voortaan Alfa Romeo »

Lees Interacties

Reacties

  1. savali35 zegt

    9 april 2018 om 17:50

    Ja als formule 1 de auto helemaal optimaal mocht maken gingen ze ook nog wel wat harder denk ik.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      9 april 2018 om 17:54

      @savali35: heel simpel, gooi die brandstof limiet per ronde (en over 100km) eraf en ik denk dat een F1 zomaar 5 seconden kan winnen op een lange baan als Spa. Mogelijk nog meer.

      Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      9 april 2018 om 17:57

      @savali35: Dat is ergens natuurlijk wel waar, maar we hebben momenteel met de snelste Formule 1-auto’s OOIT te maken. Om dan als WEC-wagen een Mercedes in kwalificatietrim te verslaan is toch wel bijzonder indrukwekkend, niet?

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        9 april 2018 om 18:02

        @ikschrijfookoverautos: snelste F1 auto’s ooit maar dat maakt het niet leuker.

        Login om te reageren
        • ikschrijfookoverautos zegt

          9 april 2018 om 18:03

          @ikleesookoverautos: Afgelopen weekend was anders prima vertoeven!

          Login om te reageren
        • esprit84 zegt

          10 april 2018 om 14:39

          @ikleesookoverautos: je verwachtingen liggen helemaal verkeerd

          Login om te reageren
      • gregorius zegt

        9 april 2018 om 18:06

        @ikschrijfookoverautos: wat dus blijkt: ongelimiteerde trim is een stuk sneller dan kwali-trim.

        Login om te reageren
        • ikschrijfookoverautos zegt

          9 april 2018 om 18:11

          @gregorius: oh ongetwijfeld! Als de F1-regels niet zouden bestaan, zouden we Adrian Newey-achtige creaties als de Red Bull X2010 zien.

          Login om te reageren
      • Edge zegt

        9 april 2018 om 19:34

        @ikschrijfookoverautos: Eerst maar eens afwachten wat de Formule 1 dit jaar doet. In Bahrein was de pole-tijd van Lewis een volle seconde sneller dan die van vorig jaar, en in Bahrein snoepte Vettel acht tienden van de tijd van de 2017 pole-tijd van Bottas af. Als we op elk circuit acht tienden tot een volle seconde tijdwinst gaan zien, komt de polesitter van dit jaar gewoon weer onder de tijd van Jani uit. Maar goed, Porsche roept dat het nog wat extra’s in de tas heeft dus ik ben benieuwd!

        Login om te reageren
        • acizane80 zegt

          9 april 2018 om 20:52

          @Edge: maar dan ben je weer f1 autos met f1 aan het vergelijken. Ik vind het bijzonder indtukwekkend dat een wagen van een amdere classement gelijke cijfers kan neerleggen. Waar blijft de term koningsklasse dan? Er moet voldoende verschil in niveau zijn, om f1 op lange tijd interessant te laten blijven. Als dat blijft evolueren zoals nu zal de interesse in f1 stilletjes uitsterven.

          Login om te reageren
      • bassx zegt

        9 april 2018 om 20:24

        @ikschrijfookoverautos: Alleen jammer dat race pace en reglement ervoor zorgt dat ze langzamer zijn. Hotlaps was in V10 tijdperk niet mogelijk, ook niet in kwalificatie.

        Login om te reageren
  2. ghost zegt

    9 april 2018 om 17:51

    V4, als in een 4 cilinder met 720pk? Netjes!

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      9 april 2018 om 18:05

      @ghost: het is een 2.0 turbo in een raceauto met turbo en al in ene modus dat ie geen 1000km aan hoeft te kunnen. Dat is op zich niks anders dan wat de F1 20 jaar geleden al beter deed. Deze Porsche is qua ontwikkeling een stuk duurder dan die F1 autos van 20 jaar gedelen.
      Kortom, 720 pk is eerder ‘verwacht’.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        9 april 2018 om 19:05

        @gregorius: dat waren mooie jaren. Kwalificatie motoren die zo hard gilde dat je met pijn in de oren naast de baan stond te trillen

        Login om te reageren
        • Rohrl-fan zegt

          9 april 2018 om 20:22

          @lekkerlinksrijden: En schijnbaar (ik ben zelf te jong om het te hebben meegemaakt) met brandstof waar je tranen van in de ogen kreeg.

          Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      10 april 2018 om 18:55

      @ghost: Hier een Brabham F1 BMW Turbo met een 1500PK 1,5L 4 cylinder… in 1983.

      https://m.youtube.com/watch?v=Kp73cPV9WAY

      https://m.youtube.com/watch?v=NmsCte3pF4w

      Login om te reageren
  3. mikeyman zegt

    9 april 2018 om 17:57

    Ben benieuwd wat een Hamilton/Alonso/Verstappen hier nog af rijdt in deze auto…

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      9 april 2018 om 18:10

      @mikeyman: Verstappen en Alonso hebben ‘m waarschijnlijk na twee bochten kapot staan.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        9 april 2018 om 18:26

        @foramen: het is een Porsche hoor, geen Renault. ?

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          10 april 2018 om 00:04

          @rollingstoned: diffrentieel van renault? Omdat ie onnodig moest pushen in ronde 1? Deze heren rijden 6 tot 24 uur rond… dat red geen enkele f1 auto. Maakt niet uit welke modus je hem in zet. Laat staan dar ie dan nog competatieve tijden neerzet…

          Login om te reageren
    • wimbraber zegt

      9 april 2018 om 18:13

      @mikeyman: Wie weet is deze Neel een betere coureur als bovenstaande. Zal ook net aan de dicipline liggen, zet verstappen maar eens in een rally auto, of in een trophytruck. Ieder zn ding

      Login om te reageren
    • phaeton zegt

      9 april 2018 om 19:40

      @mikeyman: Niet. Die kennen bijna alleen maar formule auto’s, waar Neel Jani al jarenlang LMP1 rijdt.

      Login om te reageren
      • ikschrijfookoverautos zegt

        9 april 2018 om 22:58

        @phaeton: Dat maakt niets uit. Een goed coureur is een goed coureur. Neem Robert Wickens bijvoorbeeld. Was in zijn jonge jaren uitmuntend in de single seaters, maar maakte de overstap naar DTM, waar hij het niet onaardig deed. De Canadees is dit seizoen, na ongeveer 6 jaar ‘normale auto’s, overgestapt naar IndyCar en rijdt de sterren van de hemel.

        Login om te reageren
    • futse zegt

      9 april 2018 om 20:14

      @mikeyman: Neel Jani is geen pannenkoek in een WEC-wagen hoor. Of in een andere wagen.

      Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    9 april 2018 om 18:15

    Gaat best rap dan met de 6uur van spa eens kijken wat de race pace is

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      9 april 2018 om 18:29

      @rob5nismo: veel langzamer. Deze auto is niet meer te vergelijken met wat er in het WEC rondrijdt.

      Login om te reageren
  5. jeppie zegt

    9 april 2018 om 18:29

    Altijd leuk Porsche en de 919!

    Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    9 april 2018 om 18:30

    Ja lekker, met een speciaal ontwikkelde wagen dus. Als je een F1 Merc in party mode zet, ander (niet reglementair) aero pakket erop kan die er ook zo 10 sec afrijden. Leuk dus, maar zegt geen donder.

    Login om te reageren
  7. erik_leenheer zegt

    9 april 2018 om 19:13

    Appels met peren vergelijken.

    Login om te reageren
    • blackmilo zegt

      10 april 2018 om 01:42

      @erik_leenheer: vliegtuigen met boten, net zoals je komtenaar slaat als aan tang op een varken

      Login om te reageren
  8. jaspervdwinden zegt

    9 april 2018 om 19:19

    Ik vind het wel leuk. We hebben het er toch weer ff over…

    Login om te reageren
  9. hoonigan247 zegt

    9 april 2018 om 19:42

    Dit jaar gaat die 1:41 er wel aan hoor

    Login om te reageren
  10. yipikaye zegt

    9 april 2018 om 20:06

    Volgende halte: Nürburgring ?

    Login om te reageren
  11. jaapiyo zegt

    9 april 2018 om 20:16

    Toch wel gaaf dit. Doet me denken aan die laatste 917s in het CanAm kampioenschap. Weinig regels, turbo op de V12 en gaan…

    Het enige is: als er niet echt mee geracet wordt en het blijft bij zo’n record run gaat toch een groot deel van de magie verloren wat mij betreft.

    Login om te reageren
  12. troljedemoeder zegt

    9 april 2018 om 20:31

    Appels. Peren. Ik wil deze auto wel zien in absolute racetrim, met de afstelling waar het hele jaar met vijf motoren gedaan moet worden. Formule 1 moet het doen met vier motoren en is daardoor zwaar geknepen. Maximaliseer je beide auto’s gaat de F1 rondjes om die WEC rijden.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      9 april 2018 om 20:44

      @troljedemoeder: je doet je naam eer aan

      Je weet dat deze machines gemaakt zijn voor endurance races?

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        10 april 2018 om 11:02

        @lekkaah: haha, wil wel zien wat een F1 doet met één motor en 24h…

        Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      9 april 2018 om 21:56

      @troljedemoeder: 3, niet 4

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      10 april 2018 om 10:31

      @troljedemoeder:
      Dream on. Op snelle circuits zoals Spa heeft een prototype altijd het voordeel bij vrije regels. Open wheels racers zijn op hoge snelheid zo aerodynamisch als een vrachtwagen…

      Login om te reageren
  13. antoonniels zegt

    9 april 2018 om 21:03

    Hadden ze ipv een speciaal model te ontwikkelen niet gewoon met het WEC mee kunnen doen? Had dat kampioenschap ook nog een beetje leuk gemaakt.

    Login om te reageren
  14. daniel1975 zegt

    9 april 2018 om 22:46

    Natuurlijk zijn de reglementen en dan met name inlaat restricties killing! De F1 heeft ook het nadeel van een 1.6 versus een 2.0. Wat wel interessant is: wat is in basis de beste aerodynamische vorm: F1 of WEC, ik denk WEC, want meer oppervlakte en optimaal vormgegeven wielkasten.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      9 april 2018 om 23:00

      @daniel1975: Dat denk ik ook! Je ziet dat wanneer er écht geen restricties zijn, ontwerpers kiezen voor een design waarbij de wielen afgedekt zijn met nauwkeurig gevormd plaatwerk. Naakte banden zijn een waar drama voor de luchtstroom.

      Login om te reageren
  15. dirkv zegt

    9 april 2018 om 23:24

    Jammer dat VAG met Porsche niet mee doet in de F1. Of dat ze een F1 motor zouden gaan bouwen, zou leuk zijn voor de rode stieren.

    Login om te reageren
  16. vonklausenburg zegt

    9 april 2018 om 23:37

    Ik volgde de WEC nooit echt, af en toe eens iets gezien. Sinds afgelopen Le Mans een opportunist geworden vanwege het teampje van Van Eerd en eigenlijk ben ik enorm gecharmeerd van het WEC: snelheid ligt hoog, techniek is top of the line en de coureurs krijgen meer dan de F1 kompanen last van vermoeidheid. Daarnaast zijn het enorm puike wagens om te zien. Ze hebben iets futuristisch.
    Afijn, prachtige tijd maar zoals hierboven ook meermaals gezegd: laat een F1 team hetzelfde doen, een wagen prepareren zonder de restricties uit zijn klasse en dan is te zien wat echt sneller is. Desalniettemin is het een mooie prestatie waarmee Porsche laat zien dat het WEC echt niet onderdoet voor de F1!

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      10 april 2018 om 09:06

      @vonklausenburg: Huh, Dat is toch de omgekeerde wereld? Er rijden topteams met topcoureurs rond in de WEC. Een van de weinige klassen waar er nog echte pro’s zijn in verschillende auto’s.
      En dan maakt een team van een miljonair-race-amateur, een veteraan en een paydriver je geinterresseerd in een klasse?

      Login om te reageren
  17. petervee zegt

    10 april 2018 om 08:48

    Ik heb een filmpje genaakt zondag van de training op Spa

    Kan ik dat ergens kwijt ?

    Login om te reageren
    • petervee zegt

      10 april 2018 om 08:53

      @petervee: dat is niet genaakt maar gemaakt excuus

      Login om te reageren
  18. petervee zegt

    10 april 2018 om 08:53

    http://www.youtube.com/watch?v=XGQXa-geJew

    Login om te reageren
  19. petervee zegt

    10 april 2018 om 08:57

    https://youtu.be/XGQXa-geJew

    Login om te reageren
  20. Onehp zegt

    10 april 2018 om 11:13

    Doet me denken aan de Toyota One die ik ‘reed’ in GranTourismo 1 met 1200pk ook iirc. Ondertussen 20 jaar geleden, sindsdien enkel echte auto’s…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North