Toyota bouwt de Nürburgring in Japan

Auteur: , 25 Reacties
Toyota GT86 GRMN Concept

Toyota is klaar met reizen.

Het bekende automerk is voor de meeste landen een begrip. Ook in Nederland blijven ze het goed doen. Vooral de kleinere modellen blijven bij de top in hun klasse, de trendy Aygo, de eigenwijze C-HR en de verstandige Yaris doen het goed in Nederland. Laatstgenoemde is vooral bekend als een auto voor de wat oudere bevolking. Met de laatste facelift wil Toyota daar verandering in brengen, dankzij wat meer kleur en spanning, maar ook door een heuse sportversie te lanceren. Deze Yaris GRMN (rijtest) is klaar om Toyota weer op de kaart te zetten in de hot-hatch markt.

De Yaris GRMN is een voorbode op meerdere modellen die een soortgelijke sportbehandeling kunnen verwachten. GRMN staat zoals al eerder aangegeven voor Gazoo Racing: Masters of the Nürburgring. Voor degene die nu denkt: dan is het toch eigenlijk GRMOTN? Toyota snoept een paar letters van die afkorting af, zodat het op een afkorting van het thuisland van de ‘Ring lijkt: Germany. Hoe dan ook: de voornaamste ontwikkelingsplaats van GRMN is dus The Green Hell. En dan kom je op een klein logistiek probleem: Toyota opereert vanuit Japan. De afstand van Duitsland naar Japan is blijkbaar toch groter dan Toyota had ingeschat.

Nou wordt het moeilijk om Akio Toyoda te overtuigen om zijn hele handel naar Duitsland te verhuizen. Dus Toyota pakt het andersom aan: verhuis de Nürburgring naar Japan! Goed, ook dit is een onmogelijk idee, dus doen ze iets anders. Ze richten zich op de delen van de ‘Ring die relevant zijn voor de testcyclus en maken maken daar replica’s van. Het wordt dus niet zoals de echte ‘Ring een 20 kilometer lange baan, de voor Toyota relevante delen nemen ongeveer 5,5 kilometer in beslag, samen met een hoogteverschil van 76 meter.

Het bouwen van een goede testfaciliteit voor GRMN is deel van een grote renovatie in de R&D-eenheid van Toyota. Volgens Nikkei Asia Review schieten daarom de R&D-kosten van Toyota met 40% de lucht in, naar een totaal van net geen 22 miljard. Voor ons betekent het in ieder geval meer, vermoedelijk bestickerde, hete Toyota’s. (via CNET)



25 reacties

A, net iets te ver rijden om een dag naar de groene hel van de reizende zon te rijden.
Erg slim. Kan niet wachten op meerdere gazoo racing modellen.
Holy shit, 22 miljard. Dat is meer dan het bnp van sommige landen. Hopelijk kunnen ze hiermee eens met wat aankomen dat ook naar kwaliteit voelt. Toyota’s zijn ongetwijfeld goede auto’s maar vind ze niet zo aanvoelen.
@janmetdelangeachternaam: dat ligt aan het feit dat iets wat goed aanvoelt wordt geassocieerd met kwaliteit. Dat dit onzin is bewijst mijn MX5. De hele catalogus aan hard plastic aanwezig maar na 24 jaar nog steeds niet stuk in het interieur. Neem niet aan dat je Delden op het rijden want dat doen Toyota’s al heel lang erg goed. Misschien niet zo spannend (vandaar die replica-baan) maar wel heel capabel en comfortabel.
@janmetdelangeachternaam:
In een Jaguar en een Mercedes C klasse voelde ik de kwaliteit.
Op de vluchtstrook met de alarmlichten aan.
De Jag altijd de elektriek en bij de Benz was één van de zestien kleppen door de motor gevlogen. Maar dat knopje van het elektrisch schuifdak van die Benz. En die kluisdeuren.
En die Jag stoelen en die klokkies op het dashboards.
@janmetdelangeachternaam: 22 miljard dollar is het, dat is 17.7 miljard euro! Zo valt het eigenlijk best wel mee!
Die hebben ze niet zo stiekem toch al decennia lang? De openbare weg was in eind ’80 begin ’90 al een pretpark in Japan.
Ik lees in GRMN onwillekeurig ‘gremlin’, en da’s echt niet wat Toyota wil…
@volvo-s60-adept: hm alleen rijden met droog weer dan maar en niet tanken na middernacht
@volvo-s60-adept: ik lees het als Garmin, van de navi en sportklokjes enzo.
Eigenwijs is de toyota ch-r zeker. Maar ook echt niks meer dan dat.
Ook op PS4?
Er is maar 1 grune holle, thats all there is to it
@bmwfreak038: als ik een berg spinazie eet, heb ik de dag erna ook wel een groene hol.
En ik maar denken dat ze standaard een garmin navigatie systeem zouden krijgen.
Ik lees altijd GARMIN
@sntial: Ik lees eigenlijk altijd Grommen. Word ik ook niet vrolijk van.
Toyota motorsport zit gewoon in Duitsland en de Europese modellen worden allemaal (grotendeels) ontwikkeld in Brussel. Dus het valt allemaal wel mee denk ik met die “verhuizing”. Blijkbaar hadden ze wel behoefte aan een nieuwe faciliteit in hun thuisland.
Honda heeft toch ook Hokkaido/Takasu Test Track?

https://youtu.be/rnktwJ71LBA
Geniale ambiteuze wezens die Japanners…..als Pinokkio niet naar de berg komt….dan komt de Groene Hel naar Pinokkio!! G.E.N.I.A.A.L.

Laten ze aub een lokatie kiezen die aardbeving/tsunami proof is want anders gaan ze ten onder aan alle herstellingskosten.
Ik kan me haast niet voorstellen dat Toyota in de buurt van hun fabriek geen eigen testbaan heeft. Kunnen ze die niet updaten als die blijkbaar niet voldoet?
Staat daar geen copyright op, op die ‘Ring… ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).