• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota bouwt de Nürburgring in Japan

Auteur: Loek, gepost 21 februari 2018 om 23:01 – 25 Reacties

Toyota GT86 GRMN Concept


Toyota is klaar met reizen.

Het bekende automerk is voor de meeste landen een begrip. Ook in Nederland blijven ze het goed doen. Vooral de kleinere modellen blijven bij de top in hun klasse, de trendy Aygo, de eigenwijze C-HR en de verstandige Yaris doen het goed in Nederland. Laatstgenoemde is vooral bekend als een auto voor de wat oudere bevolking. Met de laatste facelift wil Toyota daar verandering in brengen, dankzij wat meer kleur en spanning, maar ook door een heuse sportversie te lanceren. Deze Yaris GRMN (rijtest) is klaar om Toyota weer op de kaart te zetten in de hot-hatch markt.

De Yaris GRMN is een voorbode op meerdere modellen die een soortgelijke sportbehandeling kunnen verwachten. GRMN staat zoals al eerder aangegeven voor Gazoo Racing: Masters of the Nürburgring. Voor degene die nu denkt: dan is het toch eigenlijk GRMOTN? Toyota snoept een paar letters van die afkorting af, zodat het op een afkorting van het thuisland van de ‘Ring lijkt: Germany. Hoe dan ook: de voornaamste ontwikkelingsplaats van GRMN is dus The Green Hell. En dan kom je op een klein logistiek probleem: Toyota opereert vanuit Japan. De afstand van Duitsland naar Japan is blijkbaar toch groter dan Toyota had ingeschat.

Nou wordt het moeilijk om Akio Toyoda te overtuigen om zijn hele handel naar Duitsland te verhuizen. Dus Toyota pakt het andersom aan: verhuis de Nürburgring naar Japan! Goed, ook dit is een onmogelijk idee, dus doen ze iets anders. Ze richten zich op de delen van de ‘Ring die relevant zijn voor de testcyclus en maken maken daar replica’s van. Het wordt dus niet zoals de echte ‘Ring een 20 kilometer lange baan, de voor Toyota relevante delen nemen ongeveer 5,5 kilometer in beslag, samen met een hoogteverschil van 76 meter.

Het bouwen van een goede testfaciliteit voor GRMN is deel van een grote renovatie in de R&D-eenheid van Toyota. Volgens Nikkei Asia Review schieten daarom de R&D-kosten van Toyota met 40% de lucht in, naar een totaal van net geen 22 miljard. Voor ons betekent het in ieder geval meer, vermoedelijk bestickerde, hete Toyota’s. (via CNET)

Ook interessant!

  • Officieel: dít is de extra hete Toyota GRMN Yaris!
  • Toyota-baas mag niet kritisch zijn op benzineauto-ban
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • GR Yaris Nürburgring
    Zó snel is de Toyota GR Yaris op de Nurburgring

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

grmn, japan, nurburgring, Toyota

Vorig bericht: « Rolls-Royce Cullinan komt met unieke optie
Volgend bericht: De nieuwe Peugeot 508 is officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. porschepdk zegt

    21 februari 2018 om 23:20

    A, net iets te ver rijden om een dag naar de groene hel van de reizende zon te rijden.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 februari 2018 om 09:39

      @porschepdk: *rijzende

      Login om te reageren
      • porschepdk zegt

        22 februari 2018 om 09:49

        @berlinetta: wauw, inderdaad.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          22 februari 2018 om 11:59

          @porschepdk: Kan gebeuren.

          Login om te reageren
  2. toyotavenray zegt

    21 februari 2018 om 23:20

    Erg slim. Kan niet wachten op meerdere gazoo racing modellen.

    Login om te reageren
  3. janmetdelangeachternaam zegt

    21 februari 2018 om 23:22

    Holy shit, 22 miljard. Dat is meer dan het bnp van sommige landen. Hopelijk kunnen ze hiermee eens met wat aankomen dat ook naar kwaliteit voelt. Toyota’s zijn ongetwijfeld goede auto’s maar vind ze niet zo aanvoelen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      21 februari 2018 om 23:30

      @janmetdelangeachternaam: dat ligt aan het feit dat iets wat goed aanvoelt wordt geassocieerd met kwaliteit. Dat dit onzin is bewijst mijn MX5. De hele catalogus aan hard plastic aanwezig maar na 24 jaar nog steeds niet stuk in het interieur. Neem niet aan dat je Delden op het rijden want dat doen Toyota’s al heel lang erg goed. Misschien niet zo spannend (vandaar die replica-baan) maar wel heel capabel en comfortabel.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      22 februari 2018 om 06:55

      @janmetdelangeachternaam:
      In een Jaguar en een Mercedes C klasse voelde ik de kwaliteit.
      Op de vluchtstrook met de alarmlichten aan.
      De Jag altijd de elektriek en bij de Benz was één van de zestien kleppen door de motor gevlogen. Maar dat knopje van het elektrisch schuifdak van die Benz. En die kluisdeuren.
      En die Jag stoelen en die klokkies op het dashboards.

      Login om te reageren
    • peidur zegt

      22 februari 2018 om 07:45

      @janmetdelangeachternaam: 22 miljard dollar is het, dat is 17.7 miljard euro! Zo valt het eigenlijk best wel mee!

      Login om te reageren
  4. noosaheads zegt

    21 februari 2018 om 23:45

    Die hebben ze niet zo stiekem toch al decennia lang? De openbare weg was in eind ’80 begin ’90 al een pretpark in Japan.

    Login om te reageren
  5. volvo-s60-adept zegt

    22 februari 2018 om 00:32

    Ik lees in GRMN onwillekeurig ‘gremlin’, en da’s echt niet wat Toyota wil…

    Login om te reageren
    • bluetiger99 zegt

      22 februari 2018 om 01:16

      @volvo-s60-adept: hm alleen rijden met droog weer dan maar en niet tanken na middernacht

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      22 februari 2018 om 10:20

      @volvo-s60-adept: ik lees het als Garmin, van de navi en sportklokjes enzo.

      Login om te reageren
  6. mikje90 zegt

    22 februari 2018 om 06:26

    Eigenwijs is de toyota ch-r zeker. Maar ook echt niks meer dan dat.

    Login om te reageren
  7. ericc zegt

    22 februari 2018 om 06:43

    Ook op PS4?

    Login om te reageren
  8. bmwfreak038 zegt

    22 februari 2018 om 07:43

    Er is maar 1 grune holle, thats all there is to it

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      22 februari 2018 om 10:23

      @bmwfreak038: als ik een berg spinazie eet, heb ik de dag erna ook wel een groene hol.

      Login om te reageren
  9. towi1989 zegt

    22 februari 2018 om 08:38

    En ik maar denken dat ze standaard een garmin navigatie systeem zouden krijgen.

    Login om te reageren
  10. sntial zegt

    22 februari 2018 om 09:23

    Ik lees altijd GARMIN

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 februari 2018 om 09:41

      @sntial: Ik lees eigenlijk altijd Grommen. Word ik ook niet vrolijk van.

      Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    22 februari 2018 om 09:38

    Toyota motorsport zit gewoon in Duitsland en de Europese modellen worden allemaal (grotendeels) ontwikkeld in Brussel. Dus het valt allemaal wel mee denk ik met die “verhuizing”. Blijkbaar hadden ze wel behoefte aan een nieuwe faciliteit in hun thuisland.

    Login om te reageren
  12. stephane8200 zegt

    22 februari 2018 om 11:36

    Honda heeft toch ook Hokkaido/Takasu Test Track?

    https://youtu.be/rnktwJ71LBA

    Login om te reageren
  13. iphonistvongates zegt

    22 februari 2018 om 14:05

    Geniale ambiteuze wezens die Japanners…..als Pinokkio niet naar de berg komt….dan komt de Groene Hel naar Pinokkio!! G.E.N.I.A.A.L.

    Laten ze aub een lokatie kiezen die aardbeving/tsunami proof is want anders gaan ze ten onder aan alle herstellingskosten.

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    22 februari 2018 om 14:28

    Ik kan me haast niet voorstellen dat Toyota in de buurt van hun fabriek geen eigen testbaan heeft. Kunnen ze die niet updaten als die blijkbaar niet voldoet?

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    23 februari 2018 om 11:43

    Staat daar geen copyright op, op die ‘Ring… ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North