• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota FCV Concept: waterstof is de toekomst

Auteur: robbie, gepost 8 maart 2014 om 12:21 – 11 Reacties

Toyota FCV Concept @ Geneve 2014


Deze Toyota FCV Concept loopt op waterstof. Het lijkt nu misschien nog verre toekomstmuziek, maar volgend jaar gaat Toyota de auto daadwerkelijk op de markt brengen.

De productieversie van de FCV Concept zal er ongetwijfeld een stukje minder spannend uit zien dan deze conceptcar, maar Toyota durft het wel aan om een waterstofauto op de markt te brengen.

Deze FCV (Fuel Cell Vehicle) is een doorontwikkeling van de FCV-R die we enkele jaren geleden zagen. Het vermogen van de FCV is minsten 136 pk en als beide waterstoftanks gevuld zijn (dat duurt 3 minuten), dan heb je een actieradius van minimaal 500 kilometer.

Zoals gezegd zal een productieversie van deze auto volgend jaar op de markt verschijnen. Dat zal in eerste instantie in Japan zijn, maar wellicht dat later ook nog andere landen volgen. Voorwaarde is dan wel dat de waterstofinfrastructuur in die landen op orde is.


Ook interessant!

  • Video - het geluid van de Toyota driecilinder op waterstof
  • Toyota is bezig met een driecilinder op waterstof
  • Ambtenaren in Groningen gaan aan de Toyota Mirai
  • Toyota Prius krijgt waterstofmotor
    'Toyota Prius krijgt waterstofmotor in 2025'

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, blauw, brandstofcel, concept, FCV, geneve, geneve-2014, Toyota, waterstof

Vorig bericht: « Infiniti Q50 Eau Rouge deelt zijn motor met de Nissan GT-R
Volgend bericht: Nimrod Zero: dit was ooit een Ferrari 458 Italia »

Lees Interacties

Reacties

  1. snorrie11 zegt

    8 maart 2014 om 12:39

    De nieuwe Prius?

    Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    8 maart 2014 om 12:51

    Ik roep het al jaren en geloof het nog steeds; waterstof heeft meer toekomst dan elektriciteit.
    Het heeft allebei beperkingen maar ook voordelen. Ik denk alleen dat waterstof bij/voor de consument minder weerstand opwekt dan elektrisch rijden. Om de transitie te kunnen maken naar een alternatieve aandrijving/brandstof denk ik dat dat de grootste obstakel is.

    Knap dus van Toyota dat ze deze stap durven te maken.

    Login om te reageren
    • jollykart zegt

      8 maart 2014 om 20:51

      @Rick-dos: Nou knap hoor. De Honda Clarity FCX rijdt al een paar jaar rond.

      Login om te reageren
    • audifreak zegt

      9 maart 2014 om 00:00

      @Rick-dos: Wat een onzin. Als waterstof het ooit maakt is het alleen dankzij subsidies, zoals dat ook met die elektrische ondingen is gebeurd. Waterstof kost belachelijk veel (energie) om te maken. Het is op dit moment (in theorie) wellicht als energiedrager net iets efficiënter dan accu’s, maar veel zal het niet uitmaken. Daarnaast is het nogal explosief, dus na de eerste fatale incidenten zal het enthousiasme bij het grote publiek snel weg zijn. Tot die tijd zullen we waarschijnlijk helaas allerlei promopraatjes moeten blijven aanhoren over waterstof, waarbij men het onwetende publiek zal doen geloven dat waterstof een of ander wonderlijke energiebron (nee, dat is het niet) is..

      Toyota is z’n misleidingscampagne blijkbaar al begonnen met dit gedrocht, dat werkelijk om te huilen is..

      Login om te reageren
      • proost zegt

        10 maart 2014 om 10:20

        @audifreak: Ik zie bij batterijen meer nadelen: zwaar, tankprobleem, slijtage batterijen en afname capaciteit, dure batterijen. FYI LPG is ook explosief.

        Misschien is er wel toekomst met thorium:
        Thorium is one of the most dense materials on the planet. A small sample of it packs 20 million times more energy than a similarly-sized sample of coal, making it an ideal energy source.

        Te efficiënt, ontwikkeling zal wel weer tegengehouden worden

        Login om te reageren
        • audifreak zegt

          10 maart 2014 om 12:42

          @proost: Dat is waar. Thorium heeft trouwens wel een klein nadeeltje: radioactiviteit. Ik denk dat dat eerder de toepassing ervan in auto’s zal blokkeren..

          Login om te reageren
  3. mclarenf1lm zegt

    8 maart 2014 om 13:39

    Lijkt wel alsof hij kieuwen heeft, ik neem aan dat de waterstof niet zo wordt getankt?

    Login om te reageren
    • hammerman zegt

      8 maart 2014 om 20:25

      @mclarenf1lm: Jawel, wist je dat niet? water –> kieuwen = waterstof! Geldt ook voor vissen, vandaar dat bijv. haaien zo snel kunnen zwemmen.

      Login om te reageren
  4. cthijs zegt

    8 maart 2014 om 19:19

    Gooi hem in productie dan ben je volgend jaar failliet

    Login om te reageren
    • se7enth zegt

      8 maart 2014 om 23:32

      @cthijs: Ja, alsof Toyota alleen nog die ene auto gaat verkopen…

      Login om te reageren
  5. denniz zegt

    9 maart 2014 om 21:09

    Waterstof……… Zullen we maar stoppen met deze app? Nog een paar jaar. Bah ik haat deze rommel.
    Publiceer dit niet! Dit zijn geen auto’s. Laten we het over water hebben… Autoblog toch? Niet waterblog.
    Kom op jongens. Druk dit de kop in. We zijn toch petrolheads? Het gaat gewoon gebeuren. Ondanks deze app. En iedereen leest het en accepteerd het. Jammer hoor.. Pffft bmw m 550 waterfall. Jammer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North