• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota GR Super Sport: 1.000 pk en AMG One concurrent

Auteur: RubenPriest, gepost 10 mei 2021 om 09:58 – 7 Reacties

Toyota GR Super Sport: 1.000 pk en AMG One concurrent

Er is weer wat nieuwe informatie over de Toyota GR Super Sport naar buiten gekomen. Het klinkt allemaal erg veelbelovend!

In tijden van downsizing en volledig elektrische auto’s is het goed om te beseffen dat er nog altijd extreme projecten worden verwezenlijkt. Zo werkt Toyota aan de GR Super Sport. De raceauto gaat deelnemen aan de 24 van Le Mans, maar er komt ook een straatversie. Terwijl de raceauto het moet doen met 680 pk, heeft de straatauto niet te maken met BoP (Balance of Performance) regels uit de racerij.

Hoeveel pk de straatauto precies krijgt was tot op heden onduidelijk. Autocar zegt het echter te weten. De plug-in hybride aandrijflijn is goed voor, hou je vast, 1.000 pk. Daarmee gaat de Toyota GR Super Sport het opnemen tegen andere bijzondere hypercars. Denk aan de Mercedes-AMG One en de Aston Martin Valkyrie. Deze drie auto’s bij elkaar is minstens zo bijzonder als een LaFerrari, McLaren P1 en Porsche 918 Spyder. Zo niet bijzonderder.

Want net als bij dat andere trio, is hier ook weer sprake van drie totaal verschillende aandrijflijnen. De Mercedes heeft een Formule 1 hybride V6. De Aston een Cosworth V12. En de Toyota GR Super Sport straatauto krijgt een plug-in hybride 2.4-liter grote V6 turbomotor. De raceversie moet het overigens doen met een 3.0-liter hybride V6.

Hoewel de Toyota GR Super Sport werd aangekondigd in 2018 moeten we nog even geduld hebben. De straatauto beleeft zijn onthulling in 2022. Tegen die tijd kunnen we ook de AMG One verwachten, net als de Aston Martin Valkyrie. Kom maar op met die trio rijtest!

Ook interessant!

  • Hier, de checklist om een Toyota GR Super Sport te bezitten
  • Toyota GR Super Sport 2020
    Toyota GR Super Sport: komt ie nu wel of niet?
  • Hilux GR Sport
    Hilux GR Sport is ook voor Nederland
  • Yaris GR Sport
    Yaris GR Sport gaat nog beter door de bocht

Nieuwste artikelen

  • Meer dan 16.000 C3's en DS3's staan met stof op de oprit
    Meer dan 16.000 C3’s en DS3’s staan met stof op de oprit
  • Binnenkijken in de gaafste onverwachte supercar op Goodwood
    Binnenkijken in de gaafste onverwachte supercar op Goodwood
  • Gespot – 1 van de 200 M4 DTM Champion Editions
  • Fysieke knoppen sterven uit en dat komt door jullie!
FacebookTweetPinLinkedIn

GR-super-sport, Hybride, plug-in, Toyota, v6, Video

Vorig bericht: « Leerling crasht Volkswagen ID.3 lesauto
Volgend bericht: Combi: het meest heftige wat BMW M nu te bieden heeft »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    10 mei 2021 om 10:49

    Er is al zoveel en zolang iets geschreven over deze auto’s dat de hype er voor mij wel een beetje vanaf is. Uiterlijk is allang bekend, specs zijn allang bekend. Nu is het alleen nog wachten op de definitieve prestaties en de NBR-tijden en we weten allemaal al dat die bizar snel zullen zijn, maar dat wordt ook verwacht. Kortom, de introducties van deze auto’s is in mijn ogen niet de juiste aanpak. Er is een merk dat dat altijd beter aanpakt en dat is Ferrari. Tot op de dag van de onthulling is het vaak nog een verrassing hoe de auto eruit ziet en wat de definitieve naam en specs zijn.

    Login om te reageren
  2. ericd zegt

    10 mei 2021 om 11:31

    Opmerkelijk is dat ie in het eggie kleiner is dan ie aanvankelijk oogde. Ik zou Edd China hierin wel eens willen zien. Waarschijnljk torent ie boven de voorruit uit.

    Login om te reageren
    • Schnor zegt

      10 mei 2021 om 14:43

      @ericd: Alexander Wurz (de man die je in de video ziet) is anders ook geen kleintje.

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    10 mei 2021 om 11:39

    Dit heeft weinig meer met de auto te maken die in het WEC uitkomt. Deze GR SuperSport is ontworpen als straatversie van de Toyota LMH-auto, maar terwijl die projecten gestart zijn, is het LMH-regelement zo ver aangepast dat de auto’s op de vier wielen na niet meer op elkaar lijken. In de jaren 90 zag je heel duidelijk dat de 911 GT1 Strassenversion of CLK GTR afgeleiden waren van hun respectievelijke racewagens, maar daar kun je hier niet meer van spreken. De GR SuperSport ziet er uit zoals je had kunnen verwachten van de straatversie van een LMH zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren, maar de raceversie lijkt veel meer op een LMP1 auto die met de helft van het budget is ontwikkeld.

    En dat maakt het des te leuker dat deze auto er ‘gewoon’ komt. De link met het raceproject is vrijwel volledig weg, dus elk bedrijf met een rationele accountant zou dit als geldverspilling zien en het heel snel de nek omdraaien. Het zou mij niks verbazen als dat bij Toyota ook geprobeerd is, maar Akio “geen saaie auto’s meer” Toyoda er hoogstpersoonlijk voor gezorgd heeft dat de GR SuperSport er alsnog komt.

    Login om te reageren
  4. rolov zegt

    10 mei 2021 om 12:57

    Lemans gaat toch niet door?

    Login om te reageren
    • iphonistvongates zegt

      10 mei 2021 om 19:10

      @rolov:

      https://www.24h-lemans.com/en

      😎

      Login om te reageren
  5. viggen93 zegt

    10 mei 2021 om 19:11

    De specs zijn niet het belangrijkste
    Voor de rijke liefhebbers. Ze kijken naar investeringen. Soms zijn er echte rijke rijders maar de meesten zullen miet hard gaan rijden. Bang voor schade. Jammer

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North