• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota NL gedagvaard om misleidende verbruikscijfers

Auteur: sir_smokalot, gepost 29 januari 2014 om 17:30 – 25 Reacties

Toyota bij het tankstation


Dat we collectief worden genaaid met de verbruikscijfers mag bekend zijn, maar voor het eerst sleept een Nederlandse belangenorganisatie een importeur voor het gerecht. Toyota-importeur Louwman & Parqui bevindt zich in het vizier van de Stichting Brandstofverlies.

Fabrikanten voor het gerecht slepen omdat het werkelijke brandstofverbruik niet overeenkomt met de opgaves, in de VS is het inmiddels schering en inslag. Honda ondervond het aan den lijve, en Hyundai-Kia schikte voor miljoenen.

Inmiddels is het claimgeweld ook overgeslagen naar Nederland, met als aanjager de Stichting Brandstofverlies. Het klinkt als een Tena-reclame, maar is eigenlijk een claimvehikel dat onder een andere naam (Loterijverlies) de Staatsloterij al eens op de knieën kreeg. De keuze voor Toyota is gevallen omdat juist dit merk veel zuinige auto’s aflevert, en het helpt waarschijnlijk ook dat het lekker groot is. Fabrikanten als BMW, waar het praktijkverbruik het meest schijnt af te wijken van de opgaves, blijven voorlopig buiten schot.

Hoeveel kans geef jij de klagers? Toyota beroept zich er uiteraard op dat het puur en alleen de door de Europese wetgever vastgestelde NEDC hanteert, net zoals iedere andere fabrikant. Hieronder hun volledige reactie:

We hebben de dagvaarding net ontvangen en bestuderen de inhoud. Op voorhand hecht Toyota Nederland er aan om op te merken dat haar beleid overeenstemt met dat van andere merken in de branche en is gebaseerd op de geldende (Europese) regelgeving op dit gebied.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Subaru en Toyota
    Subaru en Toyota maken auto die wél in NL scoort
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofbesparing, nedc, Toyota

Vorig bericht: « Frans Duijts aangehouden na road rage A15
Volgend bericht: Minister Schultz wil uitbreiding alcoholslot naar trucks »

Lees Interacties

Reacties

  1. gop1 zegt

    29 januari 2014 om 17:41

    Stichting brandstofverlies – stelletje losers

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      29 januari 2014 om 17:42

      @gop1: eens. Nu nog een Tim Kuik aan het roer en ze zijn er helemaal klaar voor.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 januari 2014 om 18:54

        @awesome: Tim Kuik heeft er anders een handje van elke zaak die hij (zijn stichting) aanspant te winnen.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          29 januari 2014 om 22:46

          @mashell: Gisteren ff de berichtgeving gemist???
          http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/01/hoera_rechter_heft_pirate_bay.html

          Fuck Tim Kuik …

          OT: Wat een achtelijk gezwam van die claim club…. ze moeten de EU en/of de NL regering aanklagen voor misleidende normen en achtelijke wetgeving.

          Login om te reageren
  2. awesome zegt

    29 januari 2014 om 17:42

    Op zich logisch dat ze Toyota er uit pikken, aangezien die altijd lopen te shinen met hun Hybrides.
    Maar eerlijk is eerlijk: alle fabrikanten geven onrealistische waarden op, ook al voldoen ze aan reglementen.

    Login om te reageren
    • 560pkferrari zegt

      29 januari 2014 om 17:48

      @awesome: die waarden worden bepaald door die NEDC als ik het goed heb. Daar klopt dus niks van in de realiteit, beetje krom om dan Toyota aan te klagen…

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        29 januari 2014 om 18:13

        @560pkferrari: Ik snap ook niet waarom de pijlen niet op de EU wordden gericht. Als je dan toch iemand moet aanklagen…

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          29 januari 2014 om 20:35

          @sir_smokalot:
          Uiteindelijk zijn het de fabrikanten die de boel compleet oplichten door hun auto’s af te stellen op de tests in plaats van op de praktijk. Alleen het uitkiezen van Toyota is misschien wat oneerlijk, ze zijn vrijwel allemaal schuldig.

          Login om te reageren
  3. parker zegt

    29 januari 2014 om 17:42

    Als ze slim zijn combineren ze het met een claim voor de zaaddodende werking van de Prius, dat stond ook niet in de folder!

    Login om te reageren
    • tjwh zegt

      29 januari 2014 om 18:41

      @parker: Dus de Prius rijder roeit zichtzelf langzaam weer uit. Dat is een geruststelling.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        29 januari 2014 om 19:44

        @tjwh: snot, je hebt gelijk! Zo had ik het nog niet bekeken.. De gemiddelde Priusrijder is ook al zo oud dat ie bijna dood is, wat ook gerust stemt..

        Login om te reageren
  4. noordafrikaanseteringlijeropsportschoenen zegt

    29 januari 2014 om 17:47

    Lekker slim. Als die verbruikscijfers c.q. uitstoot hoger komen te liggen, betalen ze meer belastingen en hebben ze alleen zichzelf ermee.

    Login om te reageren
  5. Onehp zegt

    29 januari 2014 om 17:53

    Hier zou je dan de EU moeten aanklagen die deze testcyclus per wet oplegt. Maar om die nu te veranderen zal het voor de consument waarschijnlijk enkel duurder maken…. als het dat is wat je wilt…

    Login om te reageren
  6. Rice09 zegt

    29 januari 2014 om 17:58

    De grootste oplichter in dit verhaal is Stichting Brandstofverlies. Deze stichting is samen met de Stichting Loterijverlies, Stichting Meldpunt Collectief Onrecht en nog een paar stichtingen van dezelfde eigenaar en heeft al miljoenen gevangen aan inschrijfgelden. Meneer rijdt inmiddels in een Lamborghini Gallardo rond, staat soms wel een voor het enorme pand in Heerhugowaard. Stond laatst nog een verhaal over hem in de Telegraaf en het Haarlems dagblad.

    Inschrijfkosten zijn bij brandstofverlies 49 of 99 euro per persoon, die ben je kwijt ook als er niet gewonnen wordt in de rechtzaal. Daarna vraagt ie nog eens 30 of 20% commissie over het bedrag wat er toegewezen wordt als er wel gewonnen wordt. Bij die andere stichting over erfgelden is het helemaal bizar, 995 euro inschrijfkosten en 10% commissie. Bij de staatsloterij alleen is er al meer dan 3 tot 4 miljoen euro binnen geharkt aan inschrijfgelden van mensen.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      29 januari 2014 om 18:14

      @Rice09: Slimme zakenman dus. Geen ‘no cure no pay’ maar toch klanten genoeg.

      Login om te reageren
    • willemseles zegt

      29 januari 2014 om 18:40

      @Rice09:

      Ja vreemd, een stichting met winstoogmerk rijmt niet met elkaar.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 januari 2014 om 18:56

        @willemseles: helemaal niet, wordt er “per ongeluk” winst gemaakt door de stichting dan is het de taak van de bestuurders van die stichting om dat af te romen.

        Login om te reageren
      • azenomei zegt

        29 januari 2014 om 19:00

        @willemseles: Het CBR is ook een stichting. Vorig jaar een paar miljoen winst.

        Login om te reageren
  7. lekkaah zegt

    29 januari 2014 om 18:14

    waar subsidie is zal misbruik zijn.

    Login om te reageren
  8. TDI-goeroe zegt

    29 januari 2014 om 18:55

    ik heb 1 auto gehad die minder verbruikte dan de fabrieksopgave: een Ibiza uit 2002, 1.9tdi, 130pk. Probleemloos 1op20 gemiddeld. km’s delen door liters, geen bc-waarden.

    Login om te reageren
  9. motoragent zegt

    29 januari 2014 om 18:55

    Een autofabrikant aanklagen omdat hij slim en efficiënt gebruik maakt van de regels? Het zou ook helemaal van de zotte zijn als ze dat niet zouden doen…

    Het heet niet voor niets een verbruiksindicatie, een manier om het verbruik van verschillende auto’s te vergelijken. Als je er (zoals de gemiddelde prius rijder) continu mee over de linkerbaan blaast of (zoals de gemiddelde Aygo rijder) alleen maar boodschapjes mee gaat doen in de stad zal het verbruik daar niet beter op worden.

    Login om te reageren
  10. nibor zegt

    29 januari 2014 om 19:04

    Met de verbruikscijfers worden we niet collectief genaaid. Mensen moeten gewoon efficiënt leren rijden, of inefficiënt blijven rijden en meerverbruik accepteren en bovenal stoppen met zeuren over verbruikscijfers die ervoor zorgen dat half Nederland nu in een Eco2BlueMotionGreentechEfficientDynamicsBluedriveEcoboost 14% bijtelling versie rijdt.

    Ja mensen: realistische verbruikscijfers = duurdere auto’s en hogere bijtelling.

    Login om te reageren
  11. Orichy zegt

    29 januari 2014 om 19:43

    Zou de familie Kroymans erachter zitten, die Louwman een poot uit wil draaien, een soort van verkapte terugpak actie, zou grappig zijn en geniaal.

    OT: Iedereen weet het toch allang, dat de verbruikcijfers bijna onhaalbare cijfers zijn!?!
    Een rechtzaak is daarin zo zinloos en onnodig tijd verdoen, maar men wil zichzelf aan het werk houden en men hoopt dat niemand de boel wakker schut, want dan zijn zij een groot deel van hun inkomen kwijt.

    Login om te reageren
  12. dennisdd zegt

    29 januari 2014 om 19:47

    De enige juist plek om dit aan te kaarten is bij de wetschrijver. Voor mijn werk kom ik in alle regionen van de autobranche en er is daar helemaal niemand die beweerd dat de test-procedure ook maar voor 1 procent bij de realiteit ligt.
    Er is maar 1 manier om vergelijkbare resultaten te genereren en dat is allemaal exact dezelfde procedure in laboratorium-omstandigheden doorlopen. Er zouden te veel variabelen zijn als dit in werkelijkheid op straat of circuit gemeten moet worden.
    Het zou een beter idee zijn om wat anders te zoeken voor term liter en kilometer.

    Login om te reageren
  13. cthijs zegt

    29 januari 2014 om 22:36

    Ze moeten gewoon in de foldertjes zetten dat deze cijfers behaalt zijn onder de meest gunstige omstandigheden,volgens mij is er dan juridisch geen speld meer tussen te krijgen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North