Toyota S-FR levert achterwielaangedreven insta(p)pret

Auteur: , 45 Reacties

Mazda MX-5, maak kennis met je toekomstige concurrent van Toyota.

De markt voor guitige ienie-mini sportwagentjes lijkt te herleven: met de S660 heeft Honda een scherp sturende kei-car gemaakt, en ook Toyota plant een miniscuul sportwagentje, dat als instapper onder de GT86 gepositioneerd moet worden. Een concept hiervan, met de naam S-FR (Small, Front-Engine, Rear-Drive), wordt later deze maand getoond op de Tokyo Motorshow.

Deze S-FR is wel een stuk groter dan de S660, en heeft dan ook geen 660 cc driecilinder, maar een atmosferische 1.5 viercilinder onder de kap die naar verluidt 130 pk levert. Hij is 7 cm langer dan de MX-5, maar ook smaller en hoger. Dat is hem aan te zien, want de F-RS oogt als een wat raar bol wagentje, maar het is nog een concept.

Dit laatste wordt geaccentueerd door het gebruik van lekker felle neonkleuren, die tussen de vele honingraatstructuren van het interieur debuteren, die knop zal bij het productiemodel warschijnlijk een standje teruggedraaaid worden.

Toyota S-FR

Met de MX-5 ND heeft Mazda de lat hoog gelegd, en het zal ons benieuwen in hoeverre Toyota met zijn toekomstige 2+2 productiemodel te concurrentie aan kan gaan. Net als de GT86 zal ook dit een nichemodel worden, de verkopen moeten van de Corolla’s komen, maar deze auto past prima in de strategie Toyota weer een beetje sportieve schwung te geven.

De S-FR werd in de wandelgangen al lichtjes aangekondigd, redactielid @Ricardo danst momenteel uit vreugde de horlepiep bovenin een lichtmast.

S-FR

Overall Length 3,990 mm
Overall Width 1,695 mm
Overall Height 1,320 mm
Wheelbase 2,480 mm



45 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Denk niet dat de MX-5 zich zorgen hoeft te maken.
Leuk ding overigens, lekker minimalistisch allemaal.
@pomoek: Redelijk, alleen het nut van de achterbank in dergelijke auto’s ontgaat me volledig. Maak er toch gewoon een tweezitter van..
@sir_smokalot: Dat wordt ineens logisch als je in de showroom staat en die apparaten te moet gaan slijten… Een achterbankje, hoe klein ook, wordt vaak gewaardeerd. Tuurlijk, niet om 2 volwassen kerels mee te nemen voor een Road Trip naar Uganda. Maar voor heel kleine kinderen, voor noodgevallen, boodschappen of Labradoodles.

Ik heb me verbaasd over hoe vaak mensen gebruik maakten van de ‘achterbank’ van de 206 CC: zelf voor mensen met geamputeerde benen was er te weinig beenruimte. Maar toch, noodgeval: stoelen naar voren, en proppen maar. Bij een 2 zitter heb je de mogelijk uit totaal niet, dus valt zo’n auto meteen al af bij een hoop mensen.
@gtwillem: juist. Achterbank op de grote broer GT86 wordt ook vaak verguisd, maar als bruikbaarheid de scheidsrechter wordt tussen het dagelijks morgen rijden met een leuke RWD auto of een saaie FWD hatch, dan krijg je ineens verbanzend veel op die achterbank, bejaarde schoonouders incl :)
@gtwillem: stahp, labradoodles zijn cool
@sir_smokalot: Dat is net zoals een bank/stoel in een gemiddelde studentenkamer. Je gaat er niet op zitten, maar die kleren moet ergens liggen. ;)
@sir_smokalot:

Verzekerings technisch kan zo’n achterbank, en dus hatchback ipv sportwagen zijn best wel interessant zijn.

Een sportwagen zoals een lotus elise, opel speedster en zelfs een mazda mx5 zijn duurder in de verzekering dan bvb. een bmw 1.
Gedurfd van Toyota om zich te mengen in de strijd met Mazda.
Qua design ben ik er niet helemaal weg van.
Het lijkt een beetje op een samengeperste AMG-GT met MX5 accenten en de grill is me net iets te groot. Maar het begin is er.
Iets te veel ronden vormen wat mij betreft. Bij vrouwen bevalt me dat altijd wel, maar maakt deze auto een beetje soft i.p.v. stoer (zoals zo’n sportautootje naar mijn idee zou moeten ogen).
@volvologisch: misschien bevalt het vrouwen wel bij een auto en hebben ze hun man liever hoekig en gespierd😂
@volvologisch: mja, als je kijkt naar de eerste (wellicht ook tweede, heeeel misschien derde ook) generatie MX5 dan is die ook absoluut niet mannelijk gestyled en die is toch het meest verkocht. Een sportauto die er eens niet stoer uitziet is ook een leuke afwisseling en als je de verkoopscijfers van die vorige generaties MX5 moet vertrouwen is het ook een gewenste stijl.
Zie hier, de nieuwe BMW Z4
@henkhupelschoten: Eerder de Z2 als het er op aankomt.
Check die dikke powerdome op de motorkap ook! En dat kekke touchscreenknopje op het stuur! Leuk karretje hoor. Wellicht iets lager/breder maken om het sportieve wat te benadrukken maar verder lijkt me dit een leuke MX-5 concurrent
Gezien het oubollige uiterlijk vind ik het een beetje een vrouwenauto. Maar afgezien van het uiterlijk kan het een leuk wagentje zijn. Indien de prijs ook goed is tenminste.
Het is een lelijke slecht gedimensioneerde auto, maar geeft op een of andere manier wel karakter. De gebruikte materialen zouden zelfs voor een prullenbak niet voldoen, maar het werkt wel. Wanneer de prijs van dit ding rond de €16.000 zou zijn, kan het wel wat worden. Maar denk dat je eerder aan het dubbele moet denken en dan kijken veel mensen wel wat verder. De Mazda MX5 is met een vanafprijs van €28000 ook duidelijk overpriced, maar dat terzijde. Zal wel komen aan de productie omvang van dit soort niche modellen.
Leuke maar voor de gemiddelde Nederlander iets te klein lijkt mij.
Hijs wel gruwelijk lelek
Lijkt wel zo’n Daihatsu.
@mikkeloentje: Wordt vast ook gerebadged als Daihatsu Copen…
Bij relevante artikelen rechts staat overigens dat de nieuwe Supra SF-R zou gaan heten. Dan is dit toch wel een deceptie.
Het idee is leuk maar waarom is hij zo lelijk?!
Hmmmmm….MX-5 of de auto van Hello Kitty…..choices….choices
That’s one ugly car. MX-5 hoeft zich echt geen zorgen te maken.
Trouwens is een coupé en geen cabrio. :p
Moet me denken aan zo’n barbie speelgoedauto
Leuk initiatief. En het zou niet de eerste keer zijn. Overduidelijk een verwijzing naar de Sports 800:

http://www.hemmings.com/classifieds/dealer/toyota/sports-800/1741880.html

Leuk om te zien dat Toyota weer sportieve modellen op de markt brengt! Vroegah had je altijd wel een Celica, MR-2 en Supra in de Toyota prijslijsten staan. Met af en toe een verdwaalde Sera of Paseo (ja, die namen hebben ze echt gebruikt).

De naam is logisch, maar ook een beetje verwarrend: S-FR. De GT68 van Toyota heet in de VS Scion FR-S. Waarbij de FR staat voor, ehhh, vul zelf maar in ;-).
Leuk karretje als je het mij vraagt! Maar ehh… waar is het carbiodakkie ?
Cool ding heur ….zal er wel niet in passen…
@norge:
Zomerse BBQ kilo’s die je moet meesleuren? Want de wagen is wel lang en hoog genoeg…
@StijnB: Dat ook, maar heb toch het meest ruzie met de raamstolpen…Kan ook altijd met het raam open rijden natuurlijk…
Wat n gedrogt
Zo lelijk is dat ding nou ook weer niet toch..
Zeker niet mooi. Net maf genoeg ofzo? Vind het wel een grappig ding. Volgens mij niet bedoeld om erg serieus genomen te worden. Dat hoop ik althans :P

Leuk boodschappenkarretje voor de dame, terwijl meneer los gaat in de GT86.
Is nog maar een concept… Toyota + Concepts kennende :) Zal nog wel enorm veel veranderen.
Hartstikke lelijk. Normaal maken ze een concept superfancy, dus hij gaat of zo de productie in, of hij wordt alleen nog maar lelijker
Kom op Toyota dat kan veel mooier
Denk supra of gt 86 of mr2
zo’n dingetje moet je live zien, op foto’s ziet het er nooit uit
Ik ben MX-5-rijder, maar als mijn auto als coupé met een hatchback-achterkant uitgebracht zou worden, was het mijn ultieme betaalbare wagen geweest! Deze Toyota komt aardig in de buurt, dus ik zeg de beroemde woorden… Shut up and take my money!
Ik snap wel dat er boven het artikel geen foto van de buitenkant is, dat schrikt lezers af
voor de thuismarkt heel geschikt. pocket sportwagentje. 1,5 keer vergroten en in staalgrijs met bruin leer en je hebt opeens iets leuks voor Europa. Z4 coupe achtig
Ik als toyota fan vind het echt niets
De ND mx5 ziet er anders wel gelikt uit

Zet er anders het familie gezicht op van dit moment ala yaris, auris ofzo dan zal hij wel te pruimen zijn
Beetje apart vorm gegeven. Maar ach… T is een concept. Ben zeker wel benieuwd naar het eindresultaat
Doet me heel erg denken aan de oude Datsun Sunny Coupe uit begin jaren ’70. Maar goed dat is Nissan en geen Toyota….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).