Het was al aangekondigd, en gisteren was het zo ver: de elektrische racer van Toyota kwam, zag en overwon. Raad eens hoeveel seconden ze van het record van de Peugeot EX1 (9:01.34) hebben gesnoept?
Om maar met de deur in huis te vallen: zo’n 74 seconden. Het nieuwe record voor EV’s staat op 7:47.79, net zo snel als bijvoorbeeld de Ferrari 599 GTB Fiorano, Wiesmann GT MF5, Porsche 997 GT3 RS en BMW M3 GTS. Toegegeven, het is een prototype dat heel specifiek is ontworpen om mee te racen, maar het is wel degelijk een sprong voorwaarts.
Dit huzarenstukje van Toyota Motorsport GmbH (TMG) maakt gebruik van de kennis die Toyota tijdens hun F1-avontuur op het gebied van Kinectic Energy Recovery System (KERS) is opgedaan.
De 970 kg zware, 375 pk en 800 Nm sterke EV accelereert in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 260 km/u. Het hoge constante koppel zal zeker geholpen hebben op het bochtige circuit. Het totale bereik schijnt overigens op 200 kilometer te liggen, maar dat is puur theoretisch en dus volledig irrelevant in het geval van een racer, die de batterijen maximaal aanspreekt.
Dat TMG zo inzet op een elektrische racer heeft niet alleen met de status die bij het houden van een Ringrecord hoort te maken. Het bedrijf, dat los staat van Toyota zelf en in Keulen is gevestigd, heeft hier ook een commerciële drijfveer voor. Herinner je je die elektrische raceklasse die er in 2013 moet komen? Ik wed dat Toyota hier graag onderdelen voor levert.
Tot slot: natuurlijk willen we graag een video zien van de geslaagde recordpoging, maar daar moeten we nog even op wachten. Zodra hij opgepoetst en afgemonteerd is zien we hem ongetwijfeld vanzelf verschijnen. Even geduld dus!
UPDATE: Dat was rap. Piepende en zoemende video op autojunk, verse gallery hier onder:
wow, netjes! nogal een verschil, 74 seconden..
maar 200 km bereik, hoe groot is de Ring eigenlijk ?
@dennisr: net geen 23 km.
@dennisr: 20.7KM
@dennisr: 22,8 km.
@dennisr: volgens bovenstaande reacties zit er nogal wat rek in het asfalt. Het hangt dus van weersomstandigheden af hoelang het traject is.
@gedwongenleaser: haha, goeie :lol:
Bedankt voor de antwoorden trouwens, ik ga uit van rond de 23 :) daarmee kan ik in elk geval een gokje doe hoeveel rondjes deze EV kan doen :)
@dennisr: Denk het niet. Die 200 km is gebaseerd op rijden als een bejaarde, reken er maar op dat de bereik met deze rijstijl zomaar minder dan een kwart wordt… Dus ik denk dat hij echt na twee rondjes wel leeg is.
@gedwongenleaser: hahaha! 20,8 km is correct.
@dennisr: volgens de site van de Nürburgring is het circuit 20,832 km lang, heeft 73 bochten (33 links en 40 rechts). Oorspronkelijk (omstreeks 1927) was het circuit 22,8 km (Nordschleiffe) + 7,7 km (Südschleiffe) lang, met 89 linkse en 84 rechtse bochten….
@406_v6: ah, thnx! :)
“Dat TMG zo inzet op een…”
Moest even denken dat je Telegraaf Media Group bedoelde :P
Ja leuk. En wat hebben we aan dit nieuws. Compleet onzin auto. Er is mij altijd geleerd dat elektra super snel is koppel vandf de eerste onwenteling. Maar dan is dit geen schrikbarende tijd toch?Een 911 GT3 RS kan je als je van de ring af komt in een paar minuutjes aftanken. En met een glimlach op je gezicht over de autobahn naar huis te rijden.
@fransefinesse: kan ik hieruit opmerken dat je elke race-auto die je niet persoonlijk terug naar huis kan rijden een onzin auto vind ?
@dennisr: nee dat zeker niet. Maar een auto die 100x duurder is en 100x minder mogelijkheden bied. En vervolgens met de zelfde rotgang rond de ring gaat. Ja dat vind ik wel een beetje zinloos.
@fransefinesse: Het is toch juist erg gaaf dat ze de technieken nu zo voor elkaar hebben dat ze in een rotgang de ring over kunnen, en daarbij dus op het niveau van de gevestigde orde zitten?
@screamer: maar verwacht je niet meer van een auto uw gebouwd is puur om met een rotgang over de ring te knallen. En verder alleen goed is als marketing middel.
@fransefinesse:
Rome is niet in één dag gebouwd.
De GT3 is een door ontwikkelde auto, bij de Toyota moet dat nog gebeuren.
@jack_abarth: ow dat begrijp ik ook best. Moet eerlijk zeggen dat elektra ook best rijdt. Alleen op dit moment zie ik de toekomst van vol elektra nog niet voor me.
@fransefinesse:
Ik vind het fantastisch!
laat maar komen dat electrisch geweld!
over 10 jaar rijdt je zelf met je EV naar het cirquit, maak je maar geen zorgen.
en als jullie warm worden van racegeluid.
koop je toch een vroombox:
http://youtu.be/ZuB0-9XBtww
@wimbers: kijk dan kunnen we praten. Dan hebben we het namelijk over een actieradius van 620km. En dan nog 4 rondjes over de ring???
@wimbers: dit klinkt ook wel aardig als ‘vroombox’ (niet denken dat-ie niet harder kan hoor, dat zie je aan het eind):
http://www.youtube.com/watch?v=TUOSFy2-IDE&feature=player_embedded
@fransefinesse: dit heet ontwikkeling. Zonder dit soort autos (of zelfs F1 autos) zou je vele ontwikkelingen nu niet op je normale straatauto hebben. De ontwikkelingen worden getest op het circuit en daarna ingeburgerd om zo bij commerciele autos te werken. De aerodynamica, aandrijflijn en veiligheidssystemen worden vrijwel allemaal getest en de kennis die ze opdoen krijg jij later in je auto.
Gefeliciteerd Toyota, met je PR rondje op de Ring ….
Jammer dat ze een paar miljard in het kansloze F1 project hebben gestoken, en dat vervolgens niets heeft opgeleverd. Nu hebben ze een auto op accu’s waarmee geen race te rijden valt. Wederom een autosportprestatie van het onderste niveau ….
@rechercheur:
Hey rechercheurtje doe ’s ff wat vrolijker.
Joh kan jou t nou schelen dat ze n paar miljard erdoorheen gejast hebben…is t jouw geld nee toch?
En wat t ze wel opgeleverd heeft gaan ze echt niet aan jouw neus hangen ;)
Enne t ging ze om t ev record niet dat ze nu al n race mee kunnen rijden.
Die race is er pas in 2013…dus als je ff t artikel gelezen had dan had je dat wel begrepen.
Weet je zeker dat je een filmpje wilt?
Heb al meerdere filmpjes met snelle elektromonsters gezien, en stuk voor stuk is dat een elektromotor gegier en het bandengeruis, lijkt me helemaal niet spannend juist :(
toch wel HET nadeel van elektrisch, al is het voordeel weer dat we vervolgens op de meest bizarre lokaties races kunnen houden, want het is schoon en we blijven toch onder de geluidsgrenzen ;)
@screamer: ik moet eigenlijk ook nog een V8-simulator regelen voor dat filmpje..
@dennisr: ah, filmpje staat op Autojunk…
doe maar Dennis, dit klinkt gewoon weird :P
hmm.. slecht nieuws voor petrolheads :(
De afgelope tijd is electriciteit zo angstaanjagend dichtbij gekomen!
Heb al een paar keer random een Tesla zien rijden en bij huntenpop stond er zelfs eentje vlakt naast geparkeerd! waar moet dit heen! ik wil eigenlijk nog niet van mn benzine motortje af! :(
@lamdi: ik schrok me dood toen hier bij het gemeente huis een oplaad punt werd geplaatst, samen met 2 van die elektrische Peugeot’s, onooglijke dingen..
Zelf had ik liever een nieuwe benzine pomp met een tweetal oldtimers gezien..
Was even in de war, maar TMG is dus gewoon TTE (Toyota Team Europe) in een nieuw jasje. Wel meteen een flinke stap t.o.v. Peugeot.
Iemand een idee wat het ringrecord is voor diesels? De snelste diesel die opgenomen is in de Wikipedia Nurburgring lap list is de Jaguar S-type en daar heb ik toch wel mijn twijfels bij…
@oli469: Als het gaat om auto’s die puur gemaakt zijn om te racen maakt de Audi Le Mans TDI er wel gehakt van denk ik :p.
Overigens leuk voor deze auto, maar van dat bereik blijft niks over, ik schat dat deze na elk rondje van 22,8 kilometer wel op de oplader mag.
@oli469: en wat is de tijd van die S-type diesel dan?
met de IbizaTDI zijn er al tijden geklokt (weliswaar tussen de bruggen) tussen 8.30 tot 9.15 minuten
Ook dit soort race geweld is nodig om de electronische technologie naar een hoger plan te krijgen voor ‘normaal’ gebruik op de weg in de toekomst, goed zo Toyota dus!
En aan alle electro zeikers: haters gaan haten.
@laminaatplaat: Leer je internet meme’s zou ik zeggen. Haters gonna hate is hier echt niet op van toepassing want elektrisch faalt nog fokking hard. Tis eerder andersom. Wat ze ook doen, elektrisch komt maar niet in de buurt, hoe hard ze je ook proberen te overtuigen met berichten ook. Wat ze hier doen was decennia geleden ook al mogelijk, het is alleen geholpen door technologie van de huidige F1.
@Dev: Het is zo makkelijk om te schoppen tegen iets nieuws.
“Mensen willen graag verandering zolang er maar niets veranderd”, dat klopt denk ik wel.
De ICE heeft er JAREN over gedaan om op het punt te komen waar deze nu is. Héél vroegah werd er ook moeilijk gedaan over tanken, want een paard kon overal grazen.
Het is zo makkelijk om op de EV-techniek de blijven bashen met de oude argumenten, maar open je ogen en zie de mogelijkheden.
De huidige vorm van transport is volledig gebouwd op olie en dat is erg fragiel, zie Japan als voorbeeld. Er hoeft maar even wat fout te gaan en die prachtige benzine stoker staat stil omdat de pomp geen druppel meer geeft :)
@widodh: Maar goed, die stroom komt nog steeds van centrales die op fosiele brandstoffen draaien. Zolang we niet massaal overstappen op nucleaire energie zie ik er geen toekomst in.
Dit is een Radical SR3. Een racewagen die niets met Toyota te maken heeft. Toyota heeft een bestaande goede racer gepakt en er een EV motor in gelepeld…stoer hoor.
@nobracing: No Shit!
@nobracing: Inderdaad en daarbij hebben ze het gewicht nog even verdubbeld(!) (standaard 465 kg). En met 465 kg heb je aan 250 pk genoeg om in 3,8 op de 100 te zitten.
Iets met accu’s wat gelijk aantoont dat dit niet geschikt is voor racen.
zat er met een gok van 7.30 niet heel veel naast, maar wel een beetje te optimistisch :P Toch gefeli Toyota!
Goed bezig, Toyota. En ik denk dat dit goede ontwikkelingen teweeg zal brengen voor de EV’s.
wat liepen die potheads van de TU Delft dan laatst nog te klooien in de binnenstad van Den Haag dan ??
die waren toch ook de snelste ter wereld ofzo ..
Op waterstof ja :)
Geen filmpje?
@veyronlover: tekst lezen mijn vriend, al uw vragen zullen beantwoord worden ;)
Like a boss!!
Nou nog een 24 uur race met ding draaien ,wat zou de gemiddelde snelheid dan zijn ?
Zou het met een gewoon stuur niet makkelijker sturen zijn dan met zo’n kaasplankje?
@mkaptijn: En met kaasplankje bedoel jij dan toevallig:
@mkaptijn: Zo ja, dan is dat niet het stuur :)
@baasbas: ik denk dat hij wel gezien heeft wat de bestuurder in zijn handen had hoor :P deze zat duidelijk op het dashboard.. ;)
Volgens mij is het wel afzien als bestuurder, lijkt in het filmpje een beetje schokkerig te sturen enzo, en direct piepende banden in een bochtje..
dit is een zwarte dag in de historie van de autosport, waar stofuigers met rotere wielen sneller zijn dan grommende en stinkende milieuvervuilende ferrari’s nig oven en het ringrecord wordt verbroken
@undifined1: je kan ook overdrijven hoor. De techniek ontwikkeld zich gewoon door. Wees maar blij, anders hadden we nu nog een zwart-wit tv, geen internet en al helemaal geen autoblog gehad. Het zal nog wel even duren voordat er geen benzine auto’s meer rond racen.
Hoe lang heeft het moeten duren voordat de verbrandingsmotor van vandaag de dag zo goed/schoon is zoals ‘ie is met nette prestaties? Juist, een dik eeuw(!). Dus ga niet gelijk zitten miepen over actieradius e.d.
Eerlijk is eerlijk, dit is misschien wel vet, het heeft wel wat, snel acceleren en snel door de bochten!
Men kan een wagen optimalizeren voor een ronderecord maar zegt nog niets over een 24h race. De Peugeot’s waren ook sneller dan Audi maar moesten het uiteindelijk meermaaals afleggen.
Het is een RADICAL SR3 RS!!!! Geen door Toyota ontwikkelde raceauto!! Gaat nergens over dit. Eigelijk heeft Radical dus het record met het chassis met een ’toyota’ power source….
Dat rijdt flink door. En ergens heeft het wel wat, die directe en constante acceleratie. Een totaal andere beleving dan je gewend bent als je een Nurburgring-video kijkt, maar er valt best aan te wennen.
Mijn god, wat zeg ik nu… :shock: