
Aanbid de Mercedes 560 SEL Carat du Duchatelet die nog niet eens spectaculair duur is.
Ziet ie er niet geweldig uit? En toch merk je ook meteen dat er iets aan de hand is met deze S-klasse. Er is aan gewerkt door een geroemd tuninghuis uit België genaamd Carat du Duchatelet.
Het verhaal van de Belgische aanpasser begint bij de oprichter, Frederic Duchatelet. Hij heeft een bedrijfje een auto-onderdelen in Luik, maar hij wil meer. Hij ziet een gat inde markt voor luxeauto’s die nog een tandje luxer en veiliger zijn. Zo begint hij met het opleuken van S-klasses en later ook Rolls-Royces en Bentleys. Onderdeel hiervan is een verhoogd dak voor meer hoofdruimte. Maar echt naam maken doet Duchatelet met de verlengde wielbasissen. Tot op de dag van vandaag kun je in Luik aankloppen voor een extra lange S-klasse, RaRo en zelfs voor een verlengde Land Cruiser.

Terug naar de Mercedes waar je voor kwam. De auto stamt uit 1988 en heeft sindsdien ruim 130.000 kilometer gelopen. Niet heel veel inderdaad, maar of die tellerstand klopt, is onzeker. De Stichting NAP heeft de tellerstand ooit als ‘onlogisch’ beoordeeld, wat kan duiden op een typfout of een teruggedraaide teller.
De S-klasse op Marktplaats
De Mercedes 560 SEL Carat du Duchatelet is 35 kilo zwaarder dan de standaard 560 SEL. We gaan er zo achter komen waar dit door komt. Motorisch is de S-klasse wel hetzelfde. Een 5,6-liter V8 zorgt voor 281 pk. Tenminste, dat deed ie bij de introductie van de auto. Toen ging de 560 SEL in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en de acceleratie stopte bij 240 km/u.




Carat du Duchatelet heeft verschillende gradaties in luxe. Het exemplaar hierboven is een Clarity, wat je mag zien als de middelste van vijf verschillende lagen. De extraatjes bevatten voorin houtlook details, elektrische verstelbare en verwarmde stoelen mét geheugenfunctie.




Achterin begint de echte luxe pas. Er zijn twee comfortabele stoelen met een extra kussentje. Ook hier kun je je achterwerk laten zweten door de zitting. Verder is er bijzonder veel beenruimte, een klein maar dik Sony-schermpje en, jawel, een koelkastje. Voor wat extra privacy zijn er gordijntjes die de zijruiten en achterruit kunnen afschermen.





Wat kost de Mercedes 560 SEL Carat du Duchatelet?
Nee, fabrieksnieuw is de S-klasse al lang niet meer. De gebruikssporen zijn goed te zien, maar als je hem zo schoon houdt van de buitenkant, rij je in een plaatje rond. De speciale 560 SEL staat te koop in het Limburgse Susteren. De dealer vraagt op Marktplaats € 34.750,- voor de Mercedes 560 SEL Carat du Duchatelet. Valt mee toch? Kun je tegen je buurman zeggen dat jouw bloedmooie 560 SEL goedkoper is dan zijn Tesla.
Sinds wanneer ligt Luik in Vlaanderen?
Idd, zo zuidelijk als Maastricht begint Wallonië al, inclusief Liège. In het westen kan je nog wel een eind door Vlaanderen rijden, zelfs tot aan Frankrijk.
Nog een andere fout in het artikel, de elektrische stoel verstelling met geheugen was volgens mij ook gewoon af fabriek leverbaar. Net als hout inleg en dual airco zones kan ik me herinneren uit de jaren 80, toen mijn vader zo’n W126 SEL reed. Geweldige wagen en destijds zijn tijd enorm vooruit. Eigenschappen die toen al (standaard) op zo’n wagen mogelijk waren kwamen pas veel later naar normale auto’s. Klasgenoten geloofde toen niet dat we toen met dik 200+ maar de wintersport reden.
Ik blijf de W126 een iconische wagen vinden. Wel vind ik dat er eigenlijk Pullman interieur bekleding op hoort. En de iets kleinere sjiekere velgen ;-)
Ik lees in het artikel niet dat Luik in Vlaanderen ligt!
Wel dat een Vlaamse aanpasser/tuner in Luik een atelier is begonnen.
Roland Duchatelet is een Vlaming uit Antwerpen, ondernemer, politicus, voetbalfan (bezit meerdere clubs) en multimiljonair
Deze stond toch op interclassics
Was dat niet een grijs exemplaar?
Leef in de stellige overtuiging dat het ‘Carat by Duchatelet’ is. Is er een Liégois in de zaal, die uitsluitsel kan geven ?
Idd. Maar dan ‘du’ ipv by. 😉
Geen du en geen by.
Je hebt gelijk. 100% zeker dat het C by D is
Geen c by d.
Het is gewoon Carat Duchatelet. Geen ‘du’ of ‘by’.
Het is eigenlijk beide correct.
Op de vroegere folders, je kan nog foto’s opzoeken op internet, stond altijd Carat by Duchatelet. Dit stond ook op het bordje geplaatst op het kenteken.
Tegenwoordig staat het woordje by er niet meer bij en is het Carat Duchatelet.
De website is nu dan ook caratduchatelet, maar de info is nog het oude caratbyduchatelet.
Dank voor de heldere uitleg ! Eén ding is hiermee meteen (ook) duidelijk : ‘Carat du Duchatelet’ is onjuist.
Is dat knopje met het schokbrekertje en de pijltjes iets van een instelbaar onderstel? Ranzige kar verder zeg….
Waar zie jij dat knopje op de foto’s?
Om met de woorden van @jaapiyo te spreken, “ik graaf em!”. Geweldig gestrekt silhouet. Ook al is deze uitvoering een tikkeltje fout, zet maar voor de deur.
Inderdaad: beetje fout, maar wel lekker. Vraagprijs valt me mee.
En over 3 jaar rij je ook nog eens wegenbelastingvrij rond. Dat kan geen EV rijder meer beweren.
Wie zegt dat auto’s uit 1988 belastingvrij gaan worden? Volgens mij is de overgangsregeling tot en met 1987 en worden die auto’s ook MRB-vrij, maar is er voor 1988 en nieuwer niets geregeld.
Ja dit dus. Deze is uit 1988 en wordt niet wegenbelastingvrij
Wist ik niet, weer wat geleerd. Ik had in mijn hoofd 40 jaar en ouder.
Er is niks wat meer mafiabaas uitstraalt dan dit.
‘t Is, dat-ie inmiddels is gaan hemelen, anders was dit ook wel wat voor Hugh Hefner geweest.
Is wel een plaatje van een auto. De opvolger W140 (Kathedraal) ook nog maar daarna is het bergafwaarts gegaan bij Mercedes.
Dit is toch wel leuk voor de heb moet ik zeggen.