• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yes, TT Circuit Assen is geschikt voor Formule 1

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 19 december 2017 om 14:14 – 27 Reacties

Circuit Assen


Zandvoort, maak je borst maar nat!

Nadat er dit weekend al geluiden de wereld in werden geholpen over de mogelijkheid van een Formule 1-race op het circuit van Assen, wordt het vandaag allemaal iets concreter. Althans, zo meldt RTL Nieuws naar aanleiding van een eerste onderzoek van de FIA. De organisatie heeft het circuit na verschillende simulaties goedgekeurd voor het circus der Formule 1.

Desondanks wil de FIA graag een vervolgonderzoek uitvoeren, waaruit moet blijken of het circuit ook daadwerkelijk geschikt is voor Formule 1-races. In dit geval gaat het met name over de organisatie van het evenement. Hiervoor zullen begin volgend jaar werknemers van de FIA naar het circuit afreizen, om te beoordelen of het circuit voldoet aan de eisen. Voor wat betreft de veiligheidseisen lijkt het vooralsnog in orde, al kan dit op termijn nog veranderen.

Het circuit in Assen lijkt, in tegenstelling tot het Circuitpark Zandvoort, echter heel wat geschikter. Met name als het gaat om de infrastructuur en de bezoekersaantallen ervaart het circuit van Assen veel minder problematiek. Daarnaast is de kans een stuk kleiner dat er enorme aanpassingen aan het circuit gedaan moeten worden, zoals in Zandvoort wel het geval is. Hier moeten bijvoorbeeld de pitstraat en de tribune worden herzien.

Mochten beide plannen in het water vallen, dan is er nog altijd sprake van een mogelijke stratenrace. Al moeten we eerlijk zijn, die kans lijkt nog kleiner.

Later vandaag onthult de FIA officieel hun plannen.

Met dank aan Dennis voor de tip.

Image credit: TT Circuit Assen

Ook interessant!

  • Zandvoort
    Rechter geeft circuit Zandvoort helemaal gelijk.
  • Komt er een tweede GP van Nederland in Assen?
  • DTM Assen
    Wel Formule 1 in Zandvoort, maar geen DTM Assen in 2022
  • Meer dan 10.000 Nederlandse toeschouwers welkom op TT Assen

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

assen, circuit, fia, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Saleen S7 LM is een 1300 pk sterk monster
Volgend bericht: Shelby Mustang van Cervini zoekt nieuwe eigenaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. terazino zegt

    19 december 2017 om 14:29

    Qua locatie en infra prima. Ook de faciliteiten op het circuit zijn top. Alleen de baan is te smal…..

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      19 december 2017 om 14:35

      @terazino: Snap niet waarom mensen dit blijven zeggen, het is niet smaller dan de Hongaroring.

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      19 december 2017 om 17:32

      @terazino: dat lijkt mij op zich makkelijker op te lossen dan de gehele infrastructuur van zandvoort en omgeving aan te passen.

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      19 december 2017 om 18:42

      @terazino: maakt niet uit, track limits is geen issue de laatste races van afgelopen seizoen.

      Login om te reageren
    • melcon zegt

      20 december 2017 om 08:03

      @terazino: ten eerste wat basx zegt, ten tweede:
      Het TT Circuit heeft tegenover Motorsport.com bevestigd dat de baan inderdaad geschikt is bevonden voor de F1, zoals Dagblad van het Noorden eerder al meldde. Ze hebben van de FIA te horen gekregen dat het circuit ‘op basis van computersimulatie qua lay-out en breedte van de baan voldoet aan de veiligheidsnormen voor een eventuele Formule 1-race.’

      Ook meldt men dat nu vervolgonderzoek en inspectie ter plekke noodzakelijk is. ‘Deze zaken zullen de komende maanden hun beslag krijgen’, aldus de organisatie van het circuit.

      Login om te reageren
  2. bassx zegt

    19 december 2017 om 14:33

    Denk dat Assen ook meer potentie heeft dan Zandvoort maar het lijkt het mij handiger dat de FIA/F1 e-races op Assen houdt en ondertussen bekijkt hoe het racen op dat circuit uitpakt. Zou zonde zijn om het helemaal om te bouwen en dat achteraf blijkt dat het een ontzettend saai circuit is.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 december 2017 om 16:52

      @bassx: Weet je, dat is nog niet eens zo’n slecht idee. Dat F1 eSports platform van ze zou daarbij een geweldige tool kunnen zijn. Niet alleen voor Assen, maar ook voor ander circuits zoals dat stratencircuit in Miami waar al tijden geruchten over gaan.

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      19 december 2017 om 16:58

      @bassx: yep, inhaalacties in ramshoek, gt en strubben zijn zeker mogelijk.. monaco 2.0…

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    19 december 2017 om 14:33

    “TT Circuit Assen is geschikt voor Formule 1”

    “Desondanks wil de FIA graag een vervolgonderzoek uitvoeren, waaruit moet blijken of het circuit ook daadwerkelijk geschikt is voor Formule 1-races.”

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      19 december 2017 om 15:33

      @fanboy: Volgens de berichten lijkt het circuit momenteel geschikt. Op die beslissing kunnen ze natuurlijk altijd terugkomen, want de simulaties zijn immers geen volledige beschrijving van de realiteit.

      Login om te reageren
  4. eddie72 zegt

    19 december 2017 om 14:39

    3 rijen dik door gt bocht

    Login om te reageren
  5. bmwfreak038 zegt

    19 december 2017 om 15:00

    Met de gamma racing days zijn er al F1 dus helemaal zo gek nog niet en assen is 10x beter bereikbaar dan Zandvoort

    Login om te reageren
    • hooligan zegt

      19 december 2017 om 15:08

      @bmwfreak038: en door de lieden in de Boss GP word er al geklaagd dat er weinig mogelijkheid is toch inhalen, de renault f2/3/2000 nep f1 of hoe die dingen ook heten konden maar op 1 a 2 plekken op de baan inhalen.

      TT is een motor circuit, ga zandvoort maar lekker aanpassen voor die wanvertoning zodat er op assen tenminste echte races plaats kunnen vinden ;)

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        19 december 2017 om 15:22

        @hooligan: daar heb je een punt of misschien wel meerdere misschien moeten we dat circus ook helemaal niet willen poppenkast.

        Login om te reageren
        • hooligan zegt

          19 december 2017 om 15:24

          @bmwfreak038: Wat mij betreft blijft het sowieso weg uit Assen, heb er eerlijk gezegd ook 0,0 interesse in.

          Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    19 december 2017 om 15:03

    Prima toch, Zandvoort is een groot drama als je daar naartoe wilt.

    Login om te reageren
  7. spykerboy zegt

    19 december 2017 om 15:09

    qua infrastructuur beter ja, maar het circuit is zo dodelijk saai voor autoraces…. heb er 1x zelf gereden en had meteen zo iets van dan beter naar zolder/spa als ik toch al zo “ver” moet reizen om het circuit op te gaan, assen vond ik gewoonweg te saai als circuit persoonlijk, helaas. maar als we daardoor de F1 wel naar nl halen, so be it…

    Login om te reageren
    • n54coupe zegt

      19 december 2017 om 15:17

      @spykerboy: Helemaal mee eens.
      Als autocircuit is er geen moer aan. Op de motor zal dit vast anders zijn.
      Zandvoort is vele malen leuker om te rijden, en de bochten zijn veel uitdagender.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 december 2017 om 18:06

        @n54coupe: ik weet niet. De cup races waren vroeger juist erg spannend op Assen. Baan was smaller, coureurs waren minder bekend met de baan dan Zandvoort, dus gebeurde er ook meer.

        Login om te reageren
    • bassx zegt

      19 december 2017 om 16:24

      @spykerboy: Een circuit kan voor GT auto’s leuk zijn maar voor F1 doodsaai en andersom. Het verschil in snelheid is veel te extreem om alles over een kam te scheren. Jij vind in je auto Eau Rouge spannend het heuveltje op en moet van het gas af terwijl een F1 auto het langste stuk volgas kent van de kalender samen met Baku. Spa is voor F1 begrippen een power circuit net als Monza, weinig downforce en veel vermogen maar dat is niet voor alle raceklassen het geval.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        23 december 2017 om 20:30

        @bassx: klopt helemaal, maar ik vond er geen echt super uitdagende stukken op assen, alles saai overzichtelijk etc, waar ik juist spanning van krijg met circuit rijden is niet zo zeer de snelheid, (want er went niks zo snel al snelheid en vermogen immers) maar onverwachtsheid, eerste keer scheivlak aanremmen is 1000x spannender dan welk punt op assen dan ook, of als je ook maar een miliseconde blokkeerd met aanremmen van de hugenholtz heb je meteen je hart in je keel (althans ik wel met mijn portemonee inhoud) iets wat ik op assen nooit gehad heb, zelfs als ik bij mijn punt van insturen zou remmen zou je nog niet zo’n bonsend hart hebben op assen…. vond het voor autos een inspiratie en uitdagingsloos circuit, maar zo kan ieder een andere mening hebben…

        Login om te reageren
    • Cabrioot zegt

      19 december 2017 om 18:35

      @spykerboy: grappig want bij elke race op zandvoort word gezegd dat het moeilijk inhalen is op zandvoort dus een raceklasse die afhankelijk is van downforce zal alleen nog maar minder inhaalacties opleveren. Kijk maar naar de dtm op zandvoort, gaaaaaaaaaaaaaaaaaap

      Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    19 december 2017 om 15:41

    Zandvoort is een drama als je iedereen alleen laat gaan.
    Zandvoort heeft een station en 2 goede toegangswegen. Hiermee kan je makkelijk 100-150k aan mensen binnen een uur heen krijgen, als je het goed organiseert: je sluit te af voor normaal verkeer en laat mensen bijeen komen op plaatsen waar het kan: Schiphol, Rotterdam en Amsterdam. Vanuit hier op de trein en bussen richting het circuit. Kan allemaal prima als de wil er is.
    Het circuit in Zandvoort echter: het is vast leuk racen voor de coureurs; maar of er een beetje ingehaald kan worden? Mwa.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      19 december 2017 om 17:40

      @gregorius: Ik kan hem even niet terugvinden, maar ik heb al eens een linkje geplaatst naar 2 hovercraft die te huur zijn waar 600 man op kan. Volgens mij de perfecte oplossing!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 december 2017 om 18:03

      @gregorius: een autorace waar je niet met de auto naar toe kan? Dat is toch geen autorace? Laten we eerlijk zijn als het verzorgingsgebied van het circuit Zandvoort bekijkt dan zijn er twee grote problemen, de helft van het publiek zou uit zeemeerminnen moeten bestaan (maar die hebben geen interesse aan races) en een groot deel van de andere helft vind een blokkade op hun pad: Amsterdam. Het is een grote blunder van vroegere regeringen geweest, toen de flevopolders klaar waren hadden Schiphol en Zandvoort gewoon daarheen verplaatst moeten worden. Nu zijn beide redelijk kansloos geworden.

      Login om te reageren
  9. janmetdelangeachternaam zegt

    19 december 2017 om 15:44

    Ik vind het prima, Groningen zit tijdens de TT al helemaal vol met toeristen

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      19 december 2017 om 20:57

      @janmetdelangeachternaam: naast het TT weekend ook kaartjes regelen voor de F1… een heerlijk vooruitzicht.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North