• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tweede Kamer wil verkeersboetes verhoging terugdraaien

Auteur: RubenPriest, gepost 14 februari 2024 om 09:42 – 5 Reacties

Tweede Kamer wil verkeersboetes verhoging terugdraaien

Ordinair schatkist vullen? De verhoging van de verkeersboetes staat ter discussie.

Ieder jaar worden de verkeersboetes verhoogd. Moet je maar niet te hard of door rood rijden kun je dan zeggen. Toch is Nederland koploper in boetebedragen. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft er lak aan en blijft de boetes verhogen. Ook al groeit de weerstand, zelfs agenten hebben in het verleden al aan de bel getrokken.

Inmiddels heeft de discussie over verhoging van de verkeersboetes de Tweede Kamer bereikt. Het is Denk die nu aan de bel trekt met een motie. In januari zijn de boetebedragen met 10 procent verhoogd. Het gaat niet meer over de verkeersveiligheid, maar de regering moet de begroting rond krijgen. Ordinair graaien dus. Dat stoot de politieke partij tegen het verkeerde been.

Motie van Denk

En niet alleen Denk. Een meerderheid van de Tweede Kamer staat achter de motie om de verhoging van de verkeersboetes terug te draaien. Niet in zijn geheel, maar met 4,3 procent. De motie werd gesteund door PVV, BBB, Forum voor Democratie, JA21, SP, GroenLinks-PvdA en Denk.

Die 4,3 procent is gebaseerd op een advies van de Raad van State. Nu zijn de boetes met 10 procent verhoogd. 4,3 procent is voor het dekken van de begroting en nog eens 5,7 procent voor de jaarlijkse indexering.

Staatskas spekken

Denk-Kamerlid El Abassi stelt dat boetes in het leven zijn geroepen ter bevordering van de verkeersveiligheid en moet in verhouding staan tot de aard en de ernst van de overtreding. In het verleden bleek al dat het onderhand ‘goedkoper’ is om iemand te mishandelen dan een telefoon in je hand te houden tijdens het rijden. Boetetechnisch gezien dan. De verhoudingen lopen steeds schever.

Het is nu aan demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid om met een reactie te komen. Het aannemen van een motie betekent nog niet dat het demissionaire kabinet de wens meteen gaat uitvoeren. Een toekomstig kabinet heeft al de nodige uitdagingen op het gebied van financiën.

Foto: Politie-A6, gespot door @julian06

Ook interessant!

  • Politie schrijft steeds meer verkeersboetes uit
  • Raad van State is het niet eens met verhogen verkeersboetes
  • Dit worden de duurste verkeersboetes in 2024
  • OM wil dat kabinet stopt met verhogen van verkeersboetes
    OM wil dat kabinet stopt met verhogen van verkeersboetes

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, Dilan-Yesilgöz, geld, Verkeer

Vorig bericht: « Gemeente Amsterdam verliest zaak over foutparkeren
Volgend bericht: Niks te doen? Bouw deze Lego Ferrari 296 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joris24 zegt

    14 februari 2024 om 12:14

    Die El Abassi heeft wat mij betreft nou nét het verkeerde voorbeeld gegeven. “Het is goedkoper om iemand te mishandelen dan je telefoon vast te houden”. Een goede vriend van mij is een paar jaar geleden in een file aangereden door een dame die druk was met haar telefoon, als gevolg heeft hij er zware blijvende rugschade aan overgehouden. Reïntegreren bij zijn werkgever (big4 accountant) liep niet goed, ze hebben hem te snel te veel onder druk gezet. Gevolg, na 1,5 jaar helemaal uitgevallen met een burn-out en zware tinnitus door permanente pijnklachten en mentale druk. Hij was toen 26. Zijn vriendin trok het niet meer om voor hem te zorgen, ze zijn uit elkaar gegaan en hij woont thuis bij zijn moeder. Ik heb sindsdien geen contact meer met hem omdat hij aangeeft, niet meer met prikkels om te kunnen gaan na die hele periode.

    Mevrouw zei sorry dat ze op haar telefoon bezig was, ze heeft een mensenleven compleet verwoest. Wat mij betreft kan de boete op het gebruik van de mobiele telefoon niet hoog genoeg zijn, want het is gewoon bewust risico nemen op (zwaar) permanent letsel bij anderen. Net zo erg als bezopen rijden of lachgas gebruiken tijdens het rijden. Je bent er gewoon helemaal niet bij.

    Login om te reageren
  2. AudiRS zegt

    14 februari 2024 om 12:31

    Hoe duur de boetes ook zijn… ik denk dat veel mensen het risico op een boete voor lief nemen. Je wordt s’ochtends door honderden autos ingehaald terwijl ik zelf al 115 rijdt. Dus die rijden zo 130-160kmu. Das al 350-600 euro boete. Alsof het niks is…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 februari 2024 om 14:54

      De inschatting of ze er mee weg komen gaat niet op basis van de strafmaat maar op basis van de pakkans. Dat geldt voor mobieltjes verslaafden, hardrijders maar ook voor criminelen.

      Login om te reageren
  3. maotje zegt

    14 februari 2024 om 13:22

    Verhogen van verkeersboetes is opzich niks mis mee. Maar verhoog dan ook de strafmaat van andere vergrijpen met eenzelfde forse stap.
    Het is niet uit te leggen dat pinpasfraude afgedaan kan worden met een dag schoffelen en telefoon in de hand tijdens rijden 420 eur.

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    14 februari 2024 om 15:04

    “…boetes (…) ter bevordering van de verkeersveiligheid en moet in verhouding staan tot de aard en de ernst van de overtreding.”

    Van de website van het OM (bron):
    Feit: jaarlijks vallen er honderden slachtoffers door mobiel bellen of social media-gebruik in het verkeer.

    Met andere woorden: de boetes voor het gebruiken of in de hand houden van mobiele apparaten zijn klaarblijkelijk nog steeds niet hoog genoeg, afgezet tegen het aantal slachtoffers en de hoeveelheid leed die dat met zich meebrengt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North