
Van alle werkenden moet één op de vijf zijn reiskosten zelf betalen en krijgt geen vergoeding. De rest is niet persé beter af…
Het vinden van een baan is een uitdaging, het vinden van een baan dichtbij huis nog meer. Vind je een baan ver van je huis en wil je er voor verhuizen? Dan heb je een probleem, want geen betaalbare huizen. Allemaal in de file aanschuiven dus iedere dag.
Dat forenzen kost een aardige duit, gelukkig krijg je daarvoor van je baas reiskostenvergoeding… toch? Nou Vakbond CNV deed onderzoek onder 1.500 werkenden en wat blijkt? Twintig procent krijgt helemaal niks. Zo’n 28 procent ontvangt minder dan de onbelaste kilometervergoeding van 23 cent en 45 procent krijgt precies die ontoereikende 23 cent per kilometer.
Betalen om te mogen werken
Piet Fortuin, voorzitter van CNV, bestempelt deze cijfers als schrikbarend. Het betekent volgens hem namelijk dat 1 op de 5 werkenden flink moeten betalen om te mogen werken. De vakbond pleit voor een kostendekkende vergoeding in de cao’s.
Mooi streven, maar dat kan nog wel eens extra lastig worden. Vanaf volgend jaar staat het schrappen van de accijnskorting aan de pomp op de planning. Toen in 2022 de olieprijs door het dak ging en sujet Putain zijn buurland binnenviel, verlaagde het kabinet de accijns tijdelijk. Na enkele verlengingen is het op 1 januari 2026 echt klaar.
De prijs aan de pomp gaat dan dik omhoog en voor de hardwerkende forens betekent dat zomaar 50 of 100 euro extra reiskosten per maand, zo rekent het CNV voor. Een kostendekkende reiskostenvergoeding is op die manier niet meer in een cao uit te onderhandelen.
Reiskosten stijgen sowieso
Die reiskosten stijgen ook zonder hogere brandstofprijs toch al de pan uit. Die huidige onbelaste 23 cent is al behoorlijk ontoereikend. Een auto kopen is inmiddels uitermate prijzig, het onderhoud is kneiterduur en als je in de randstad werkt maar niet woont moet je ook al een extra hypotheek afsluiten voor de parkeerkosten als de baas geen parkeerplek heeft.
Momenteel blijkt uit het onderzoek van het CNV dat 62 procent van de respondenten voor zijn werk de auto echt nodig heeft. Al die hardwerkende verpleegkundigen, schoonmakers en leraren moeten straks een nog groter deel van hun salaris in gaan leveren bij het tankstation om hun reiskosten te betalen…
Maakt ons toch een beetje nieuwsgierig, hoe zit het met jouw kilometervergoeding? Is die toereikend of pak je maar gewoon de (net zo onbetaalbare) trein?





“Het vinden van een baan is een uitdaging”
Uhh dat valt geloof ik wel mee met de krapte die we op dit moment hebben op de arbeidsmarkt?
Qua reiskostenvergoeding zit ik verder prima. Tot kort geleden altijd een auto van de zaak, maar we kunnen nu ook een vast maandelijks mobiliteitsbudget krijgen. gezien ik toch al niet bijtelde de auto van de zaak eruit gedaan. Van het budget + de niet betaalde bijtelling kan ik mijn zakelijke en prive kilometers prima betalen.
Ga vooral wat dichterbij werken. Ze zoeken werkelijk bijna overal mensen.. Sowieso goed om af en toe te switchen..
Zelf switch ik soms wel meerdere keren per jaar maar 80% is Amsterdam, en dat is omdat ik weiger naar Den Haag of Rotterdam te reizen.
“Nou Vakbond CNV deed onderzoek onder 1.500 werkenden en wat blijkt?” Da’s nou niet bepaald een representatief ‘onderzoek’, toch? Gelukkig kan ik met de fiets en daar ook nog een km vergoeding voor te krijgen! :)
1500 ondervraagden kan een representatieve steekproef zijn, als ze hun best hebben gedaan om een representatieve afspiegeling van de werkende bevolking uit te vragen. Ik vermoed dat het onderzoek is uitgevoerd onder CNV-leden, en aangezien dat verre van een representatieve afspiegeling van de (werkende) bevolking is, kun je de uitkomst van het onderzoek niet projecteren op heel Nederland.
€50 – €100 per maand extra kosten door de accijnsverhoging lijkt mij op het eerste gezicht teveel. Dus het sommetje maar even gemaakt. Blijkt toch niet zo’n gek bedrag, het is meer dan ik had gedacht.
Een maand heeft gemiddeld 22 werkdagen, laten we voor het gemak afronden naar 25. Dan ben je per dag €2 – €4 extra kwijt als de accijns weer omhoog gaan. De totale accijnskorting inclusief btw is nu ongeveer 26 cent. Dat zou betekenen dat een gemiddelde werkende per dag 2/0.26 = 7.7 tot 4/0.26 = 15.4 liter benzine verstookt, aangenomen dat je 5 dagen per week op kantoor werkt. Dat is dan niet eens zo’n gekke hoeveelheid.
De gemiddelde werknemer rijdt gemiddeld 20 kilometer per dag woon week verkeer. Als de gemiddelde werknemer daarvoor 15 liter nodig heeft moet de gemiddelde werknemer snel op zoek naar een gemiddelde auto want die zijn veel zuiniger!
Een jaar geleden was er ook een onderzoek van het CNV genaamd: “Trappen naar de toekomst; waarom jouw fiets de sleutel is tot duurzaam werk”. Daarin werd gepleit voor “authentieke groene initiatieven” , “echte verandering” en een hoofdrol voor de fiets.
De wind is gedraaid bij het CNV.
https://www.cnv.nl/nieuws/trappen-naar-de-toekomst-waarom-jouw-fiets-de-sleutel-is-tot-duurzaam-werk/
Fietsen zijn ook niet gratis, een e-bike die dagelijks wordt ingezet voor woonwerkverkeer heeft een behoorlijk forse kostprijs per kilometer. Een niet-elektrische fiets is uiteraard goedkoper, maar vereist (zeker bij de wat grotere afstanden) dat je je op het werk even kunt douchen of op z’n minst op kunt frissen.
Er is nogal wat aan te merken op het onderzoek. Zo is niet duidelijk hoe de grootte van de steekproef is bepaald, en hoe de ondervraagden zijn geselecteerd (vermoedelijk alleen CNV-leden die antwoordden op een algemene vragenlijst – dan is dit dus totaal niet representatief voor de Nederlandse werkende bevolking). 26% van de respondenten zegt met de fiets naar het werk te gaan – als dat representatief zou zijn voor heel Nederland dan was het fileprobleem wel opgelost inmiddels.
Verder zijn er geen vragen over leaseconstructies van auto’s of fietsen, of volledige OV-vergoedingen (of business OV-chipkaarten). Die zijn er namelijk wel degelijk en dus zeer waarschijnlijk ook onder de respondenten, en dat beïnvloedt hoe je de vragenlijst beantwoord.
En verder wordt er volledig voorbij gegaan aan bedrijven die een minimum of een maximum stellen aan de woon-werk reiskostenvergoeding. Ik heb bij bedrijven gewerkt die bij afstanden onder 10 km geen vergoeding geven, en bedrijven die de woon-werkvergoeding maximeren op 20 km.
Reiskostenvergoeding werkt averechts. Je werknemers die het langste van huis zijn, omdat ze verder van werk wonen, kosten het meest (omdat je ze meer moet betalen om naar je werk te komen).
Dus je hebt, per saldo, vermoeidere werknemers die ook nog eens meer kosten en ook vaker minder gemotiveerd zijn omdat ze al een uur bezig waren om naar werk te komen.
In theorie, als je dat afschaft (belastingtechnisch) en die pot met geld dat dat kost gelijk verdeeld over de werknemers, zijn we beter af.
Daarnaast: het is ook een stap in de goede richting om een groot gedeelte van de werkplekken in de randstad te hebben en de werkers erbuiten. Door meer werk buiten de randstad te hebben, verdeel je ook weer de files.
Maar goed, het zal wel.
BTW: ik forrens 3x peer week 1,5 uur (naar en terug samen), zonder vergoeding. Ik vind t prima. Ik heb besloten verder te gaan wonen waar t mooier is.
Zorg dan dat je lokale mensen aanneemt. Het hele file probleem onstaat omdat werkgevers hier overduidelijk geen rekening mee houden. Reiskosten is overigens ook peanuts op personeelskosten.
Een slimme werkgever selecteert de werknemer op kennis en kunde en niet op woonplaats. Dus iemand die verder weg woont en niet dichterbij wil verhuizen (waarom duur en krap gaan wonen in de randstad?) kan nog steeds je meer productieve werknemer zijn.
Overigens klopt de hele conclusie niet. CNV had 2424 respondenten die werken. Daarvan gaan er 1547 met de auto naar het werk, en van die 1547 ontvangt 20% (315 mensen) geen reiskostenvergoeding. Dat is dus 13% van de werkenden, niet 20%.
Bovendien wordt niet doorgevraagd: hoeveel van die 315 heeft een leasewagen waardoor ze geen recht hebben op reiskostenvergoeding?
Tja naar mezelf kijkende… bij mijn vorige baan kreeg ik het niet door een naaistreek, en dat zorgde ervoor dat ondanks dat ik 40 uur pw werkte, ik minder geld overhield dan in de uitkering die ik ervoor kort had, puur door de reiskosten die ik had om er te komen, en dan ben je ook nog veel tijd kwijt om minder te besteden te hebben…. beetje de omgekeerde wereld
Ik ken meerdere gevallen waarbij er 6 euro als vast bedrag aan reiskostenvergoeding wordt gegeven, waarbij de persoon in kwestie 25km moest rijden en dan nog een stukje moest lopen om parkeerkosten te voorkomen. In dit geval een vrouw, had geen zin in een shift van 4 uur, niet ‘rendabel’ genoeg voor de tijd kwijt versus nettoloon. Ze konden geen personeel vinden, en zij wilde enkel 8-uurs dagen werken en nooit kort bijspringen.
Laaggeschoold/goedkoop personeel kan soms ook rekenen en dan werkt het demotiverend en kiezen ze er voor niet te werken. Vooral in winkels/fabrieken of distributiecentra. Flexibiliteit wordt daardoor beperkt.
Als die twintig procent dat betaald krijgt via een hoger regulier salaris zijn ze juist veel beter af!