Uitslag Formule 1: Grand Prix van Italië 2016

Auteur: , 31 Reacties

Hoe verliep de race op de snelle omloop van Monza?

Vettel

Hamilton verprutst z’n start. Rosberg gaat aan de leiding, gevolgd door Vettel en Raikkonen. Verstappen heeft een mindere start en valt terug naar P12, Hamilton zal vanaf P6 moeten proberen om zich terug naar het podium te knokken. Verder zijn er geen noemenswaardige incidenten in de eerste bochten van het circuit.

De wereldkampioen en klassementsleider heeft Ricciardo alweer te pakken voor P5. Dan gaat het ineens mis tussen Nasr en een van de Renaults. Nasr (Sauber) krijgt bij het uitkomen van de eerste chicane te weinig ruimte van Palmer en de wielen van beide auto’s haken in elkaar. Nasr kan met een afgebroken achterwiel terug naar de pits, zijn race zit erop. Op de herhaling is duidelijk te zien dat Verstappen bij de start problemen heeft om van z’n plek te komen. De Red Bull komt tergend langzaam vooruit en wordt links en rechts voorbij gereden door de concurrentie.

Rondje 14. Bottas komt binnen, evenals Max. De Nederlander valt terug naar P16. Hamilton krijgt het commando om er eens goed voor te gaan zitten. Ondertussen gebeurt er vrij weinig in deze race. Bottas jakkert met z’n verse banden in één bocht Button en Sainz voorbij. Houdoe en bedankt! Raikkonen komt binnen voor een setje f*cking ridiculous supersoft banden. Vettel komt eveneens binnen en geeft P2 aan Lewis Hamilton.

Ricciardo gaat Grosjean voorbij en pakt P6. De Australiër kan nu de jacht op Valtteri Bottas openen. Hamilton loopt behoorlijk in op leider Rosberg en Verstappen ligt alweer op P8, twee posities achter teamgenoot Ricciardo. Vettel (P3) komt dichterbij Hamilton. Het is nog maar de vraag of de Mercedes-coureur veilig een stop kan maken zonder zijn tweede positie op te geven. Rosberg duikt de pit in voor een setje mediums, hij keert terug op P2.

Hamilton duikt naar binnen en ook hij krijgt een set mediums. Vettel en Raikkonen passeren de kampioen terwijl hij nog in de pitsstraat rijdt en dus crosst LH44 heel toepasselijk op P4 rond. De beide Mercedessen hoeven de rest van de race waarschijnlijk niet meer de pit in voor nieuwe banden. Hamilton zet meteen de tot dan toe snelste ronde van de race neer. Pascal Werhlein krijgt het vriendelijke doch dringende verzoek om zijn auto acuut aan de kant te parkeren.

Verstappen ligt op P7 achter Ricciardo en snoept per ronde een beetje van zijn achterstand af. Hamilton ligt nog maar twee tellen achter Raikkonen en dus komt het podium weer in zicht voor de Brit. Vettel maakt een stop en pal voor de neus van Verstappen terug op de baan. Wordt het dan toch nog vuurwerk? Ook Raikkonen maakt een stop, hij komt áchter Verstappen terug de baan op. Smullen maar!

Het smullen is van korte duur, want Verstappen maakt pitstop #2, hij valt terug naar P8. Ricciardo krijgt binnen enkele ronden gezelschap van de Ferrari’s, Vettel is een seconde per rondje sneller. Ook Ricciardo maakt z’n stop en hij valt terug naar P6. Hamilton staat in gedachten te daggeren met Rihanna. Hij maakt een klein foutje bij het aanremmen voor de eerste chicane en snijdt de bocht af.

Terwijl uw scribent vecht tegen de slaap, voeren Button en Alonso een leuk showtje op. Button steekt z’n teamgenoot voorbij in de eerste chicane. Alonso kijkt bij de volgende bocht of er een gaatje te vinden is, maar zijn binnenkort ex-collega is niet meer te achterhalen. Daniel Ricciardo remt Bottas op een fraaie manier uit. De Australische Red Bull-coureur schuift op naar P4.

Verstappen lijkt geïnspireerd, hij zet Perez brutaal opzij in de tweede chicane en pakt P7. Bottas zit echter te ver weg en dus lijkt het erop dat Max geen plekje winst meer kan pakken. Rosberg rijdt soeverein naar de overwinning, Hamilton pakt alsnog een knappe P2 en Vettel geeft de tifosi alsnog waar voor hun geld. De rest van de uitslag check je hieronder!

Uitslag Italië 2016



31 reacties

Tsja, saaie race maar wat hadden we anders verwacht? Het is algemeen bekend dat Mercedes gewoon heer en meester zal zijn op Monza. Alle anderen die hopen op een overwinning hebben valse hoop. Het maakt dan verder ook niet uit welke van de twee coureurs binnen Mercedes de overwinning pakt. Degene met de beste start zal dat doen en in dit geval was dat Rosberg. Daarmee is het wel nog spannender geworden voor het wereldkampioenschap tussen Rosberg en Hamilton.

Maar goed, de race. Dramatische start van Max en daarmee was de race voor hem al zo goed als voorbij. Uiteindelijk P7 weten te behalen wat uiteindelijk dan nog een beetje knap is. Hetgeen wat de race nog goed heeft weten te maken waren de inhaalacties van Ricciardo op Bottas en Verstappen op Perez.

En moeten we dan blij zijn dat Monza in ieder geval nog drie jaar op de kalender blijft? Qua historie en tifosi natuurlijk wel. Dat is daar altijd legendarisch. Maar het is al lang geleden dat de race een spannende race was.
@viezefreddyw: Ik vond de race niet saai. Het was een bijzonder strategisch spel, mede veroorzaakt door de slechte start van Hamilton en Verstappen. Die MB’s zijn helaas niet te verslaan, die hebben zo’n enorm compleet package, niet normaal. De ene race jagen de RB’s ze op, de andere race zijn het de Ferrari’s. Verstappen pech met een slechte start. Op andere circuits minder een problem, nu prima aan damage control gedaan. Dito Hamilton. Mooi om die auto’s op topsnelheid over het rechte stuk te zien jagen. Ricciardo laat zien dat hij op dit moment toch echt even de iets betere rijder is bij RB. Betere kwali, betere race.
@pomoek: Ik ben niet zo van de strategische spellen. Ik kijk naar een race en niet naar een potje schaken. Klinkt misschien een beetje krom maar zo denk ik er wel over. En zo heb ik voor mijn gevoel dus naar een saaie race gekeken met weinig inhaalacties en totaal geen verrassingen.
@viezefreddyw: F1 is een endurance race.
Als je races wilt zien waar meer op de limiet wordt gereden kun je beter kijken naar klasses waar minder rondjes gemaakt worden.
@martinus: dat is precies het probleem met F1. Het was altijd een normale race en iedereen gaf elk weekend de volle 100%. Nu met 1 motor per 4 races is het een 1.200km endurance race geworden verdeeld over meerdere weekenden. De strategie werd dit seizoen op Hockenheim en Silverstone op een pijnlijke manier duidelijk.

Misschien was Schumacher in 2002 en 2004 te dominant en maakte F1 saai om naar te kijken. Maar wat ik wel mooi vond was dat vooral in die periode we coureurs kwalificatietijden zagen neerzetten gedurende de race. Alonso en Schumacher waren hier uitzonderlijk goed in dit heel veel ronden te kunnen volhouden.
@viezefreddyw: Is wellicht een beetje de mood waarin je naar een race kijkt. Ik moet zeggen dat ik bijvoorbeeld Baku geen bal aan vond maar deze race vond ik wel aardig.
@pomoek: baku was dan ook echt geen mooi “circuit”
@viezefreddyw: Klein beetje eens. Ik ben ingedut en dat is in 17 jaar amper voorgekomen. Was wel brak. Kijk eens naar rally cross is erg spectaculair en sicke coureurs/auto’s.
Jammer dat Ferrari niet er voor gekozen heeft bij de 2e stint één van de rijders op de medium te zetten. Nu zette ze in op 1 strategie en die werkte niet.
Mooie race van Button overigens.
Wat een drama start zeg! 2 keer in twee weken, al was deze een stukje slechter dan vorige week. Jammer, had graag een gevecht gezien tussen Ric, Bot en Verstappen
@mrbasa: Meer dan 5 of 6 was het niet geworden, zelfs niet met een superstart. Dus slechte start, degelijke race.
Zo dan… hoe is het podium geworden? Ben in rondje 23 in slaap gevallen en word net wakker. Maar wanneer gaat Max verdorie eens volle bak starts oefenen met zijn team!
Op naar Singapore waar Red-Bull hele goede kansen heeft voor winst :-)
Schaam mij er niet voor…Maar ik heb moto 3 gekeken en hoe door 12 coureurs met de messen tussen de tanden om elke cm wordt gevochten…

Formule 1 is eerder formule file aan het worden.
@soulmaster: Formule file zou betekenen dat ze goed bij elkaar op de bumpers rijden. Ik noem het dan liever koude Formule Alpen Express
@soulmaster: hmm kijk altijd nog liever naar gemotoriseerde voertuigen op vier wielen dan op twee..
@str8six: Ik had het ook over die 4 wielige voertuigen met een voor en achter vleugel.
@soulmaster: Wat een geweldige races op Silverstone, spectaculair gevecht nu ook om p2/3.
Opvallend begin van het stuk. HAM en VES zakken allebei meteen vijf plaatsen. Toch staat er dat HAM zijn start verprutst en VES slechts een mindere start heeft.
@krizus: daar heb je een punt. Uiteindelijk eindigt Verstappen op p7 en Hamilton op p2. Dus heeft Verstappen er relatief minder last van gehad ?
Races als Monza mogen wat mij betreft van de kalender verdwijnen.
Dodelijk saai circuit, maar goed: Historie en zo.

Ja, Senna.
Ja, Ferrari

Maar man, man, man. Het is toch niet om aan te zien? Een race waarbij 9 coureurs die zich geplaatst hebben voor Q3 ook eindigen in de top 10… De enige uitzondering is Guiterrez, maar ook alleen door een slechte start.
Het lijkt wel een bloemencorso op Monza, dit in tegenstelling tot andere races dit seizoen.
@awesome: vroegah was de race in Monza vaak juist mooi en spannend doordat het uiterste gevraagd werd van de motoren. Dat resulteerde niet zelden in rokende auto’s, waardoor het tot het einde spannend bleef of de coureurs het einde wel zouden halen, ook die vooraan het veld. Daardoor kreeg je ook vaak aparte uitslagen.

Tegenwoordig zitten de motoren in de begrenzer en moeten de coureurs allemaal hier en daar van het gas om aan de meet te komen. Haalt de angel volledig uit deze wedstrijd helaas, maar dat ligt wat mij betreft niet aan de baan doch aan de foute keuze’s die er de laatste jaren in de F1 gemaakt zijn.
Max Verstappen geweldig race mijn Hollandse trots. Helaas de start iets slechter, dat was de schuld van Raikonnen die niet doorreed en een prima P3 gereden op je thuiscircuit.
@oranjebril: goed verhaal
@str8six: Hahaha inderdaad het is niet te geloven. Volgens mij is de oranjebril toe aan een Pearlbril…
Saaie race, kneusenstart van Max en Lewis die het verpest om er een mooi record op zijn erelijst bij te schrijven.
Hoorde dat er op die Stuurtjes 75 settingen staan/zitten. Is het misschien een idee om dat wat te beperken? De bolides worden nu tijdens de race continue bij gesteld. Dus iedere keer de perfecte setup voor: het snelle deel en de perfecte setup voor het langzame deel. Afgezien van de snelle motor is de Mercedes echt een jack of all trades.
Erg spannend was het niet, de verschillende bandenstrategieën hadden nog wat potentie tot spanning maar ook dat werd uiteindelijk niks. Gelukkig maakte de MotoGP race dat deels goed.

Het huidige F1 veld ligt gewoon veel te ver uit elkaar, iets wat je extra ziet bij races waar niks gebeurd. Het verschil in de top 3 is gewoon 21 seconden, en de top 10 zelfs 80 seconden. De mensen buiten de top 10 begeven zich niet eens in het zelfde rondje…. Ik ben benieuwd wat we in 2017 gaan zien met de aanpassingen. Vaak breken de nieuwe regels het veld juist nog meer op.
Verstappen volgens de Telegraaf: “Bij de start ging het eigenlijk flink mis, legt de 18-jarige Nederlander uit bij Ziggo Sport: “Ik liet de koppeling los en de auto ging in anti-stall (een ‘vertragend’ systeem dat voorkomt dat de motor afslaat, red.). Ik moest toen opnieuw de koppeling inschakelen en ‘m in de eerste versnelling zetten. Het duurde allemaal te lang.””

Is dat nu een fout van de auto dat hij in anti-stall schiet of van de berijder. Verstappen suggereert dat het aan de auto ligt, anders formuleer je het anders.
@kempenaer: Horner zei na de race ook zoiets op Sky. Dat de auto in anti-stall ging, wat niet Max’ schuld was, en dat hij juist snel reageerde door binnen een seconde de anti-stall op te heffen en alsnog te vertrekken.
F1 is de laatste 5 jaar altijd al saai geweest, alleen Max maakt het wat spannender.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).