• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uitslag Formule 1: Pakt Max zijn tweede van het jaar in Saoedie-Arabië?

Auteur: jaapiyo, gepost 20 april 2025 om 20:29 – 20 Reacties

PIA

Max Verstappen pakte gisteren verrassend zijn tweede pole position van het jaar op het Djedda Corniche circuit in Saoedie-Arabië. Pakt hij vandaag ook de zege?

In deze dik gevulde seizoenstart zijn we alweer aanbeland bij race nummer vijf van het jaar. Het is een blepper, want het circus is afgereisd naar het Djedda Corniche circuit in het olierijke Saoedie-Arabië. Een nieuw circuit, maar een old skool uitdaging. Het gaat hier mokerhard en de muren staan erg dichtbij. We hebben al een paar mooie races gehad in het verleden op dit circuit. Hopelijk vandaag dus weer eentje…

Spoiler alert! Eerst de uitslag dan het verslag!!1!

  1. Piastri – McLaren
  2. VERSTAPPEN – Red Bull
  3. Leclerc – Ferrari
  4. Norris – McLaren
  5. Russell – Mercedes
  6. Antonelli – Mercedes
  7. Hamilton – Ferrari
  8. Sainz – Williams
  9. Albon – Williams
  10. Hadjar- VCARB

Start

Verstappen probeert Piastri direct te coveren, maar dat lukt niet. De Australiër is beter weg en Verstappen probeert de Red Bull aan de buitenkant van de eerste knik te hangen om P1 vast te houden. Daarbij raakt de Nederlander ook even volledig naast de baan. En we denken dat VER hier de plaats op moet geven. Uit eigen beweging doet Max dat karakteristiek niet. De wedstrijdleiding gaat ermee aan de slag.

Ondertussen gaat Max’ verse teammaat Tsunoda in de clinch met diens voormalig teammaat Gasly. Dat loopt voor beiden niet goed af. Meteen zichtbaar is dat Gasly niet doorkan. Tsunoda kan de ronde achter de safetycar volbrengen maar valt dan ook uit in de pit. De Japanner bewijst zich hiermee natuurlijk geen dienst. Norris schuift hiermee natuurlijk wel twee plekken op.

Als de safetycar verdwijnt komen de stewards met hun oordeel. Max mag zijn plek houden voor nu, maar krijgt wel vijf seconden straf die hij zal in moeten lossen tijdens zijn pitstop. Met enig cynisme noemt Max dat ‘simply lovely’. Maar eerlijk is eerlijk; wij geven de FIA stiekem wel gelijk op dit punt, ondanks dat Piastri getuige de herhaling ook maar nét binnen de lijntjes blijft. Mag ook een keer gezegd worden. Enkele coureurs hebben van de safetycar gebruik gemaakt om te stoppen en banden te wisselen. Wellicht een klein voordeeltje om puntjes te sprokkelen aan het eind.

Piastri blijft strak op een seconde van Max rijden. Russell laat een gaatje van drie seconden naar de McLaren. Op grotere afstand volgen LEC, ANT, HAM en NOR. Norris haalt kortstondig Hamilton in, maar die laatste countert direct op het rechte stuk. Hetzelfde scenario voltrekt zich nog een keer een ronde later.

Het doet een beetje denken aan de eerste race hier, toen Max en Lewis hetzelfde spelletje speelden, doch ietwat minder heftig. Ondertussen verliezen de twee natuurlijk wel wat tijd op hun voorgangers. In ronde 15 vertelt het team Norris om het wat slimmer aan te pakken en dat lukt. NOR naar P6.

Mid Race

Richting de twintigste ronde heeft MV1 opeens toch bijna drie seconden te pakken op PIA. De Ozzie pit dan als eerste van de top-10. Hij komt achter HAM weer het circuit op, maar verschalkt de kampioen op magistrale wijze. Twee ronden later stopt Max en lost hij zijn straf in. Hij komt dan eveneens achter Lewis de baan op, totdat de Brit zijn stop maakt. Het verschil is dan circa vier seconden tussen Oscar en Max. LEC en NOR voeren de race op dat moment aan. Zij zijn nog niet gestopt.

Bortoleto rijdt dan bijna zijn manager Alonso aan op hoge snelheid, wat we op zich kunnen begrijpen gezien de perenkist waar Gabriel in is geplaatst. De twee en vooral Alonso komen nét weg met wat bijna een giga-crash was geweest. Verstappen ondertussen komt op de hards niet dichterbij aan Piastri. Hij verliest ook niet per se terrein, maar van een directe strijd om positie is geen sprake. Interessant is nu wel hoe lang Leclerc en Norris met een goede peeeeees door kunnen rijden.

LEC pit dan echter vrij rap en komt achter Russell weer op de baan terecht. Of zijn bandenvoordeel genoeg is om George te pakken is de vraag. De op hards gestarte Norris blaast nog even door en rijdt ook snelle sectoren. Antonelli kust de muur op hoge snelheid. De snelle rookie rijdt toch weer 15 seconden achter RUS, dus hij heeft nog wel wat te winnen.

Norris komt binnen in ronde 34 en gaat naar mediums. Hij komt als vijfde weer naar buiten, 5,5 seconden achter Leclerc die de snelste ronde van de race in handen heeft. De Monegask ruikt een podium met zijn versere hards. En in ronde 38 is RUS gezien. Het is geen moment te vroeg want Norris komt er ook aan met zijn nieuwe mediums. NOR heeft de snelste ronde in handen. Maar…hij wordt onderzocht voor over een verkeerde witte lijn heenrijden in de pitstraat.

Finish

Sainz trekt Albon over de lijn met DRS om Hadjar op te houden aan de staart van de top-10. Maar het is Piastri die andermaal wint en er nu al drie te pakken heeft dit jaar. Hij is ook de enige man die meer dan één race gewonnen heeft dit jaar, leidt nu het WK en solliciteert dus opzichtig naar de positie als titelpretendent.

Norris wordt vrijgesproken en kan dus in theorie nog op jacht naar Leclerc. Maar dat lukt ‘m niet, want naast NOR is LEC in deze fase de snelste man op de baan. Verder lijkt het nog even spannend tussen Antonelli en Hamilton binnen de top-10. Andrea Kimi houdt echter stand en finisht dus onder de streep opnieuw vlak achter zijn teammaat.

Net buiten de top-10 rijdt Lawson achter zijn teammaat aan. Maar LAW moet na de finish nog tien seconden straf incasseren. In het achetrveld rijdt Doohan rond samen met de Hazen, Stake’s en Stroll. Opnieuw geen puik resultaat voor de zoon van Mick, die naar verluidt nog steeds moet vrezen voor zijn plek.

Op zich een goede race dus voor Max Emilian, die stiekem op Bahrein na toch elke keer mooie punten heeft gescoord. Dat wordt nog wat als McLaren gekortwiekt wordt later dit jaar, zoals sommigen verwachten. Is het al zomer?

Ook interessant!

  • Uitslag Formule 1 Spanje 2024: Max tegen Macca, Fezza en Merrie
  • Uitslag Formule 1 Oostenrijk: Verstappen vijfde en Perez zevende!
  • Verrassend. Max Verstappen vindt iets stom...
  • Max Verstappen wordt vader
    BREEK: Max Verstappen wordt vader!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Max Verstappen, Oscar Piastri, saoedi-arabie

Vorig bericht: « Gespot – Deze gloednieuwe 992.2 mist iets
Volgend bericht: Huur-Mercedes ramt auto en paal in Vlaardingen »

Lees Interacties

Reacties

  1. R zegt

    20 april 2025 om 20:33

    Mijn grote held Yuki, als een ongewenst kind uit de race gegooid – tranen in m’n ogen. Verder wil ik de lezers nogmaals wijzen op Norris – die fouten blijft maken (diego maradonna exit pit) . Piastri wordt kampioen – verdomd saaie race – had ik niet verwacht , extra traan in m’n ogen

    Login om te reageren
  2. vopo zegt

    20 april 2025 om 20:45

    Vond de straf van 5 seconden erg overdreven in de eerste bocht voor Verstappen. Daardoor was de spanning voor plek 1 ook meteen weg na 1 rondje.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 april 2025 om 22:59

      Her is niet aan de stewards om te zorgen dat de spanning erin blijft

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    20 april 2025 om 20:49

    Tussen ronde 15 en ronde 28 zowaar nog even weggedommeld. Verdomde saaie race weer.

    Pijnlijk lichtpuntje van dit raceweekend: Lance Stroll die twijfelachtig recordhouder is geworden met 75 Q1 eliminations in zijn racecarrière. Ik kan niet wachten op de eerstvolgende RPM video 🤣

    Login om te reageren
  4. Specht zegt

    20 april 2025 om 21:34

    Ik vind het een dubieuze beslissing van de stewards.
    Verstappen kon nergens naartoe en anders was het 100% een crash geworden.
    Positie teruggeven was onzin omdat Piastri op geen enkel moment er volledig voor zat.
    Op deze manier maken de stewards het racen onmogelijk.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      20 april 2025 om 21:58

      Mee eens, gewoon een overdreven reprimande voor een Turn 1 incident.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 april 2025 om 23:01

      Piastri zijn voor as was voor die van Verstappen, daarnaast had piastri de binnenbocht en daarmee dus recht op de bocht. Verstappen probeerde te fanatiek zijn matige start goed te maken.

      Login om te reageren
      • ponnie zegt

        20 april 2025 om 23:43

        Zo kan je dus in principe hem altijd aan de binnenkant laten staan en je tegenstander de baan uit forceren.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          21 april 2025 om 07:24

          Wat Verstappen altijd doet.
          De straf was zwaar voor een eerste ronde incident, maar Verstappen zat wel fout. En zijn reactie om er niet over te praten was onnodig. hij moet leren wat beter te incasseren.

          Login om te reageren
          • kniesoor zegt

            21 april 2025 om 08:50

            Denk juist dat het verstandig is van Verstappen om er niet over te praten. Hij is het -terecht of onterecht, kan ik niet beoordelen- niet eens met de straf en heeft inmiddels geleerd ( . . . ) om z’n uitgesproken meningen niet altijd meer publiekelijk te ventileren, wetende, dat de FIA niet zo goed tegen kritiek kan en als een kleingeestige voetbalscheidsrechter graag met strafjes strooit. Die kans ontneemt Verstappen ze nu.

            Login om te reageren
          • mark997gt3 zegt

            21 april 2025 om 09:32

            Idd. Max zat gewoon fout. Piastri zat ervoor en had de binnenbocht. It is what is it is.
            De wedstrijdleiding had ook kunnen wisselen tijden safetycar.
            Dan hadden we nog iets van een race gehad…..

            Login om te reageren
            • Richmond zegt

              21 april 2025 om 10:22

              Alleen zijn de regels veranderd en is het aan het team om de coureur te vertellen om de plek terug te geven of niet. Red Bull zei dat ze dit niet gedaan hebben omdat ze dachten dat ze niet fout zaten.
              Dus de wedstrijdleiding gaat niet meer zeggen geef de plek terug. En het is zeker niet aan de wedstrijdleiding om te zorgen dat we een leuke race hebben.

              Login om te reageren
          • rollingstoned zegt

            21 april 2025 om 10:40

            @Richmond Dit is wat Verstappen er zelf over zei tijdens z’n Viaplay post-race interview:

            Het heeft gewoon te maken met sociale media in het algemeen en hoe de wereld is. Ik geef er de voorkeur aan om niet veel te praten, omdat soms je woorden verdraaid kunnen worden of mensen het op een andere manier kunnen interpreteren. Dus het is eerlijk gezegd beter om niet te veel te zeggen. Dat is wat ik probeer te doen,”

            “Zoals ik eerder zei, denk ik dat het gewoon de wereld is waarin we leven. Je kunt je mening niet volledig delen, omdat het blijkbaar niet gewaardeerd wordt. Of mensen kunnen de volledige waarheid niet aan. Dus ja, voor mij, eerlijk gezegd, is het beter als ik niet te veel hoef te zeggen. Het bespaart ook mijn tijd, omdat we al zoveel moeten doen, weet je. Dus ja, het is eerlijk gezegd gewoon hoe alles aan het worden is,”

            “Iedereen is supergevoelig over alles. Ja, en dan hebben we natuurlijk wat we momenteel hebben, zoals we kunnen hoe dan ook niet kritisch zijn, dus dat is prima. Minder praten is zelfs beter voor mij,”

            Ik weet dat ik hier niet mag vloeken, maar tegelijkertijd kun je ook niet kritisch zijn of op welke manier dan ook iets zeggen dat schadelijk of gevaarlijk zou kunnen zijn, of laat me het blad eruit halen. Er zijn veel grenzen, weet je, dus het is beter, daarom is het beter om er niet over te praten, weet je, omdat je jezelf in de problemen kunt brengen en ik denk niet dat iemand dat wil. En ik denk niet dat iemand dat wil,

            Als hij wél wat zegt is het niet goed, en als hij dat wel doet, dan is het ook niet goed. Ik snap hem wel.

            Login om te reageren
            • Richmond zegt

              21 april 2025 om 14:33

              Dat heb ik allemaal gehoord, maar hij kan ook gewoon zeggen dat hij er niet mee eens is zonder er een heel groot punt van te maken. Daar hebben ze toch ook media training voor

              Login om te reageren
  5. Fruitcake zegt

    20 april 2025 om 22:31

    Waarom laten jullie alleen de top 10 zien?

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      21 april 2025 om 10:04

      Queen heeft daar al eens een nummertje voor geschreven

      Login om te reageren
  6. pietertje123 zegt

    21 april 2025 om 08:44

    wedstrijdleiding had duidelijkheid moeten verschaffen meteen na het incident, de teams onderling hoeven er niet uit te komen, daar is die leiding voor. En tig ronden later met een tijdstraf komen maakt het geheel een regeltjes met strafjes festijn waardoor iedereen gaat lopen zwaaien met het wetboek en interpretaties plus precedenten in de strijd gooit om achteraf de puntjes alsnog te scoren.

    Prima reactie om er niet op in te gaan, dat dwingt de leiding zo zelf af: allemaal brave rijdertjes die standaard zinnetjes herkauwen als ’thank the team, everybody’ ‘great race’ ‘fantastic’ etc om niks. want het publiek hoeft niks te weten behalve wat ze geregisseerd horen.

    over regie gesproken: is daar iemand uitgegooid of zo? Gaat niet bepaald beter dan eerdere jaren. Stomme close-ups van de vriending-van-de-broer-van-de-neef of een merchandise shirt met z’n zoontje. En dan de inhaalacties of zelfs een finish missen…

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      21 april 2025 om 10:26

      Ik ben het eens dat het geven van de uitslag op onderzoeken vaak lang duurt, zoals vorige week met de valse start van Norris, maar bij deze moesten de stewards het goed bekijken en van allerlei hoeken om zeker te zijn van of er een schuldige was en wie. Een race incident is niet statisch, het gaat allemaal om welk punt in de bocht wie voor zat .

      En degene die erover gaat zijn de stewards niet de wedstrijdleiding.

      Login om te reageren
  7. Frankypanky zegt

    21 april 2025 om 12:31

    Ik weer niet waar het merendeel van de mensen heeft gekeken. Max zat gewoon fout, voor de volle honderd procent!

    Opportunistisch buitenom meesturen terwijl er geen ruimte was, om een reactie van Piastri af te dwingen, die mooi geen krimp gaf.

    Piastri is geen Norris of Hamilton. Hopelijk heeft Max die boodschap begrepen.

    Login om te reageren
  8. dracae zegt

    22 april 2025 om 23:55

    Zat Max fout? Logisch gezien, ja.. maar ik denk dat hij technisch, volgens de regels en eerdere interpretatie wel eens eigenlijk geen straf had moeten krijgen, want op het cruciale moment zat hij mogelijk net voor Piastri. Daarnaast is het ook al heel lang gebruikelijk om in de eerste bochten, eerste ronde zelfs dingen door de vingers te zien.
    Zeg ik daarmee dat Verstappen een lieve jongen is die niks fout doet, nee, absoluut niet.. hij is keihard en probeert elk voordeel te vinden en te gebruiken.

    Dit is een probleem dat we veel vaker zien tegenwoordig, waarbij de regels, de uitvoering en uitleg daarvan problematisch is.
    Ik hou persoonlijk veel meer van grindbakken en echte consequenties. Dat is dan vervelend voor motorfietsen.. maar frack dat..

    Hoe dan ook, ik denk niet dat wel of geen straf voor Verstappen of het onvermijdelijke geneuzel, geklaag en dergelijke echt het belangrijkste punt was van deze race. Ook de uitslag niet.
    Ik denk dat voor de toekomst van de F1 en nog meer raceklassen het veel belangrijker is wat Max wel en niet zij na die tijd. Dat hij in de basis aangaf dat hem de mond gesnoerd wordt. Dat is dus gewoon waar en niet alleen bij hem, maar alle coureurs. De mening daarover is niet eens controversieel, of zou dat niet moeten zijn, want alle coureurs zijn het er niet mee eens, zoals ze ook hebben aangegeven, zelf of via hun vertegenwoordiger Russel.
    Ook in de rallysport zie je hetzelfde.
    MBS, de FIA president, snapt niet, of wil niet snappen wat normale ‘ Westerse’ waarden zijn en laten we wel zijn, deze sport is in de basis Europees.
    De autocratische houding van deze president past niet, is een stevige stap terug en ik denk uiteindelijk funest.
    Dat meerdere bestuurders al zijn opgestapt en enige ook niet meer mee mogen doen bij vergaderingen, wat gewoon tegen de eigen regels is, is ook veelzeggend.

    Toch zal MBS waarschijnlijk herkozen worden, want hij gebruikt F1 geld om ‘ motorsport te stimuleren’ in voor de sport betekenisloze kleine en derde wereld landen, lees.. de bestuurders van die landen die mogen stemmen om te kopen.
    Een praktijk die we ook bij FIFA en het IOC zien.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North