Ultima RS is een angstaanjagende straatvechter

Auteur: , 34 Reacties

Le Mans staat om de hoek, met deze auto kun je je inleven.

Vers van de pers komt Ultima’s nieuwste auto: de RS. Zoals de naam doet vermoeden betreft het hier een nieuw topmodel van de Britse fabrikant. Het bedrijf dat ons eerder de GTR bracht, keert deze week terug met een straatlegale auto die zelfs de grootste durfallen uit angst weg zal doen glibberen.

Om te beginnen is de Ultima RS een raceauto in de meest pure zin van het woord. Hij is in zekere zin gebaseerd op de Le Mans-auto’s van de legendarische Group C en dit is ook te merken, zowel aan het ontwerp als aan zijn karakteristieken. Het design is gemaakt met het doel een zo goed mogelijk aerodynamica te ontwikkelen. Om dit te bereiken heeft Ultima de nodige uren doorgebracht in een windtunnel. Onderdelen de splitters, de luchtinlaten, de diffuser en de enorme achterspoiler zijn het resultaat van deze testuren.

Ultima RS is een angstaanjagende straatvechter

Het meest “Group C” aan de Ultima RS ontdekken we niet aan de buitenzijde, maar juist onder het plaatwerk. Neem bijvoorbeeld het interieur, waar enkel de essentiëlen te zien zijn. Middenop het dashboard zien we de startknop, daar omheen heeft Ultima een klein aantal meters, tellers en waarschuwingslampen geplaatst. Op het racestuur vinden we de knoppen die handig zijn tijdens het rijden. De richtingaanwijzers, bijvoorbeeld, of de claxon. Het is tevens de plek waar de airconditioning – ja, die is beschikbaar – ingeschakeld kan worden.

Verscholen onder het plaatwerk aan de achterzijde vinden we dan de krachtbron van de Ultima RS. De Britten leveren de auto niet met één standaard motor, maar laten klanten kiezen uit een aantal opties. Wie slechts de ervaring en niet de angst wil, kan het beste kiezen voor de 485 pk sterke LT1-motor van General Motors. Daarboven volgt een 660 pk sterke LT4. Standaard wordt de RS geleverd met een 800 pk sterke 6,2-liter V8, genaamd LT5. Voor wie ook dit niet voldoende blijkt, is daar nog een tuningoptie die het vermogen van deze motor opschroeft naar 1.200 pk. Ultima levert de auto enkel met een handgeschakelde zesbak.



34 reacties

Dat moet Ultima genieten zijn
1200 pk in dit ding? Dat moet angstaanjagend zijn.
@tmenges: behalve 2 strepen van de achterbanden een extra dikke bruine streep daar tussenin. #angstreeep
@Soulmaster: “ja dat zijn racestrepen op de stoel, ziet er snel uit he? Die lucht? Oh zal wel van buiten komen”
@gulli: zijn de boeren die het land weer aan het bemesten zijn :)
Doe mij maar een half pakje angst (LT4), een half ton banden en een oplegger benzine.
1200pk en een handbak in deze auto. Klinkt als onhandelbaar
@flatsixx: ik vond de schakelpook nogal fors uitgevallen? Zou je hiermee snel/accuraat kunnen schakelen?
@drdre1: is volgens mij een sequentiële 6bak, heb wel eens video’s gezien van andere ultima’s die een soortgelijke bak hebben op luchtdruk als ik me niet vergis.
@drdre1: Ik heb met zo’n CAE shifter gereden in de 997 GT3RS van Manthey Racing. Werkt echt super!
Heerlijke wagen lijkt mij met mooie looks. Ze mochten wel wat meer aandacht aan de beenruimte geven. 800Pk lijkt mij een goeie optie, kan je nog al je emmers stront kwijt als je te kort komt.
Ik wil deze auto graag een keer proberen. En daarna wil ik graag een schone onderbroek.
Zijn er prijzen bekend?
@tvklarenbosch: standaard versie(basis model met de standaard motor) kost ongeveer evenveel als een nieuwe M3(bron is hun website)
Zie je jezelf al op zaterdagmiddag je boodschappen doen bij de Appie? Dan rij je toch ongelooflijk voor L’L
@autodrome: ja dit is dan echt een typisch boodschappenauto…
@emping: voor mij wel …
Die spruitstukken 😍😍😍 Wat een porno!!!
Speeltje hoor!
Iijstje met prestaties van de verschillende versies. Zelfs de lichtste motor maakt dit al een absurd snel ding (930kg droog)

http://nl.tinypic.com/r/2mgmiq0/9
Toch een beetje jeugddroom.
Niet veel weten dat de McLaren F1 prototypes met dit ontwerp gestart zijn.
Groep C. Dus technologie uit de jaren ‘80.
Met meer vermogen dan in de periode dat ze spontaan gingen vliegen, maar niet de aero om ze weer veilig te maken.
Geen goed plan dit.
“Ultima levert de auto enkel met een handgeschakelde zesbak.”

Misschien noemenswaardig dat t hier om een sequentiële bak gaat en dus niet een om een normale handgeschakelde bak.

Vroegah (ruim 10 jaar terug) had mn oude buurman een van de weinige Nederlandse Ultima’s op kenteken in de garage staan. Een donker rode Spider. Wat een beest was dat.
Stond naast z’n Bentley Blower in de garage. Daarnaast was t een heel klein beestje.
Er zijn weinig auto’s waar ik de huidige voor zou willen ruilen, maar dit lijkt me een kandidaat, pu(u)r(d/istischer) dan dit wordt een straatlegale auto niet, lijkt me. De versie met 660 pk is me genoeg.
Mooi ding. Hoe heetten die auto’s zoals deze met een pk of 600 van tien jaar geleden? Waren een beetje dit soort type auto’s, LMP3 achtig… Waanzinnig vond ik ze, met zo’n doorgetrokken aero kit naar de achtervleugel, maar ik kan niet op de naam komen.
@phaeton: bedoel je de Radical?

https://www.radicalsportscars.com/our-cars/rxc-gt-road
@autoriteit: Nee het had echt een andere lijn. Hoog, aan de achterkant bijna Corvette C5 achtige lichten, ook een R als achtervoegsel in de typeaanduiding… Gatver
@autoriteit: Ah, ik weet het weer. M’n herinneringen zijn blijkbaar enigszins vertroebeld want deze Ultima is toch best knap vergeleken met wat ik bedoelde.. De Mosler MT 900 R.
@phaeton: ah ja de Mosler, ik vind het wel een mooi ding hoor:

https://images.app.goo.gl/noXBexSsvHPnEpBN7
Een heel mooi ding. Mooier dan wat nu uit Italie komt.
1200pk op 930kg,waanzin. Ik wil er wel ene
LT-1 lijkt me zwaar voldoende. Heb ik ook nog tijd om het allemaal bij te houden. 800 of 1200 pk is alleen leuk voor op een lege startbaan oid.
Gaat als de brandweer dit!
Heerlijk!
Een auto waar de bestuurder weer zelf moet werken om top prestaties te realiseren…..
geen tractie control, launch control of andere shit maar helemaal analoog. Geen hulpmiddelen dus alleen t pure autorijden. Lekker licht voor een super bochten-gedrag en een pk/kilo verhouding die altijd ruim “voldoende” is. Uiteraard totaal niet geschikt als daily maar
ik wil wel…😍

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).