
En nog voor een leuk prijsje ook!
Na DAF is er in Nederland geen autofabrikant meer opgestaan die zich lange tijd staande weet te houden in de branche. Met wat geluk had het Lightyear kunnen zijn. Helaas weten we inmiddels beter. Een ander project wat we een langer bestaan hadden gegund, is Heynsdyk.
In 2010 begon Ronald Heijnsdijk met het verbeteren van de Porsche 944. Zowel technisch als cosmetisch pimpte Heijnsdijk de poor man’s 911. Twee jaar na het inschrijven van zijn bedrijf bij het KvK was het feest alweer voorbij. Jammer, al zijn de paar stuks van de 2500 SF daardoor wel erg zeldzaam.
Unieke 944
Zo zeldzaam zelfs dat er aangepaste 944’jes zijn waarvan er maar eentje bestaat. Eentje zoals dit exemplaar. Dit hier is de enige roadster van Heynsdyk die gebouwd is op basis van de 3.0 liter Porsche 944 S2. En dat is nog maar het begin.





De S2-uitvoering is al behoorlijk leuk, maar Heijnsdijk en zijn zoon maakten de auto nog veel lolliger. De Porsche werd volledig gedemonteerd en het chassis werd verstevigd met ingelaste kokers en kruisverbanden. Daarnaast kreeg de 944 een schroefset van Intrax, een sperdifferentieel, lichtgewicht vliegwiel en nieuwe koppeling. Remmen gaat ook een stuk beter dan in het origineel dankzij geventileerde remschijven, Greenstuff blokken en instelbare rembalans
De viercilinder is gereviseerd en voorzien van een programmeerbare ECU, nieuwe in- en uitlaat, en grotere injectoren. Het resultaat is een 3,0-liter motor met 250 pk, 40 pk meer dan het origineel. Het koppel is 280 Nm. Heijnsdijk zorgde ook nog voor twee instelbare mappings: tour en fast-street. Schakelen gaat trouwens via een vijftraps handbak.





En dan die nieuwe koets. Het is een tweede generatie bodykit van het Nederlandse bedrijf. De carrosserie is versterkt met carbon en kevlar en draagt het prachtige Vulcano Red. Ook een leuk detail: de voorruit komt van een 356 af. De opgefriste 944 S2 staat op ATS-lichtmetalen wielen met Goodyear Eagle F1-banden.
Nieuwe cabine
Het originele Porsche-interieur kon natuurlijk niet achterblijven. Je zit op één van de twee met leer beklede stoelen en stuurt met een Momo-stuurtje. Rechtsonder de analoge tellers vinden we een klein TomTom-display voor de navigatie. Heel veel meer heb je ook niet nodig.



Ondanks alle aanpassingen en toevoegingen is de oude 944 S2 nog steeds een absoluut lichtgewicht. Het bakkie weegt maar 1.113 kilo. De 944-donorauto werd in 1991 gebouwd en heeft er inmiddels 181.931 kilometer opzitten.
Eigenlijk is het een grote goed-nieuws-show. Zeker voor degenen die zichzelf hier al helemaal in zien rijden. De 944 3.0 Heynsdyk staat op Marktplaats te koop voor € 29.950,-. Voor een beetje 944 ben je al gauw 10k kwijt. En dan heb je nog geen 3.0-versie.
Toevallig staat er nu nog een Heynsdyk-creatie op Marktplaats voor precies dezelfde prijs. Dan heb je wel een Heynsdyk op basis van de 944 Turbo met een 220 pk sterke 2,5-liter motor in plaats van deze 944 S2. Koop dan?





Een hele andere prijsklasse, maar bij Heynskdyk krijg ik hetzelfde gevoel als bij Burton; op de ene of andere manier lijken er te veel concessies te zijn gedaan om de body passend te krijgen op de basis van de donorauto.
Als 944 eigenaar gruw ik van dit concept. Heynsdijk was een jaar of 15 geleden hip and happening waarbij ze een bestaande 944 verzaagden om dit van te maken. Er stond er wel eens eentje bij een Porsche meeting dus ik heb het “vakwerk” in beschouwing kunnen nemen.
Ook heb ik een eigenaar gesproken die er eentje aan het bouwen was. Je ken het ding toen kopen als kitcar. Het ging allemaal niet zo soepeltjes en zelfs dingen als deurrubbers waren gewoon niet bedacht. Ze hadden de auto wel mee, maar die was dus niet af. Ik hoop dat ze hem inmiddels af hebben want Heijnsdijk ging in 2012 de bietenbrug op : https://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-sportwagenbouwer-heijnsdijk-failliet-53517
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Zo’n foto van het achterwiel, dat excentrisch(!) is gepositioneerd in de wielkast(rand). Wat een horror, daarvan gaan bij mij de haren in de nek recht dus echt overeind staan.
https://www.autoblog.nl/files/2025/09/porsche-944-3-0-heynsdyk-turbo-marktplaats-occasion-achterwiel-2.jpg
Hulde voor de moeite, maar ik vind ’t gewoon geen mooie auto.
Altijd wel een leuk ding gevonden en deze heeft ook mooie specs! Overigens is de 944 een gewillige basis voor een LS swap. Zijn in de USA kant en klare kits voor te koop. Dat zou helemaal een mooie Heynsdijk maken.
Ze zeggen dat auto’s een gezicht hebben en dat geldt zeker voor deze. Deze 944 heeft nu de begrijpelijke gezichtsuitdrukking van “huh? wat is hier gebeurd”?
“Na DAF is er in Nederland geen autofabrikant meer opgestaan die zich lange tijd staande weet te houden in de branche. ”
Donkervoort? Burton? Carice (ook Porsche gebaseerd)?
Ik vind de…. Nee, ik vind geen enkele kant geslaagd. De 944 die een Boxster-Z1-Morgan wilde zijn 🙄
Stop trying to make Heijnsdijk happen. It’s not going to happen.