
Er lijkt niet zo veel anders aan bovenstaande Tesla Model 3, maar dankzij een update zijn er toch wat dingen anders. Nu ook in Nederland!
Bij Tesla lijkt het motto toch een beetje te zijn “throw everything at the wall and see what sticks“. En dat moet ook, het niet luisteren naar wat men wil maar zelf bedenken wat de wereld nodig heeft gaat vaak hand in hand met innovatie. Iets wat we echter steeds vaker zien: innoveren om te innoveren, zonder dat het ook daadwerkelijk een betere oplossing is.
Bediening Tesla
En toegegeven, je kan bij elke fabrikant dit soort missers opnoemen. Denk aan Volkswagen, die na hun touchpad-hel weer fysieke knoppen gaat gebruiken. Bij Tesla krabbelde het merk eerst al terug wat betreft het yoke-stuur. Dat was een leuke gimmick bij de Tesla Model S en X, maar bij een bedieningselement als dit werd toch een rond stuur iets fijner geacht. In dezelfde categorie vinden we eenzelfde soort verandering op de Tesla Model 3 sinds de ‘Highland’-update. Dan hebben we het natuurlijk over stengels aan het stuur.

De Tesla Model 3 heeft die namelijk niet. In plaats van een schakelhendel rechts en een knipperlichthendel links, zit het schakelsysteem nu in het scherm en de knipperlichten en andere lampbediening zitten als knopjes op het stuur. Net als bij een Ferrari, maar daar zaten de olifantenoren van schakelflippers het toepassen van hendels in de weg. Bij Tesla was het… nou ja, de wens om de stuurkolom ‘vrij’ te maken. Ergonomisch valt dat niet bij iedereen in de smaak. Het zorgde ervoor dat toen de Model Y aan een vergelijkbare update toe was, er toch een stengel links van het stuur kwam voor de knipperlichtbediening.

Model 3 update
Kennelijk zit het potentiële Model 3-kopers nog steeds dwars. Vandaar dat het tijd is voor een update, reeds te configureren in de markten in kwestie. Er zijn drie verschillen te spotten, waarvan twee te zien zijn op de twee plaatjes hieronder.


Goed kijken, alles vindt plaats in de neus van de auto. Ten eerste, het Tesla-logo is verdwenen. Het lijkt erop dat het inmiddels welbekende logo van Tesla steeds minder prominent wordt, want hij is ook nergens te vinden op de geüpdatete Model Y. De andere verandering is een camera in de onderste grille. Het is niet helemaal duidelijk wat die camera doet, maar je kan een gokje wagen: een camera op de voorruit moet extra afstand incalculeren voor de voorkant van de auto, terwijl de camera helemaal voorop het eerste is waarmee een auto andere dingen waarneemt.


De derde verandering kan je aan zien komen: er zit weer een stengel aan het stuur. Precies dezelfde setup als de Tesla Model Y “Juniper” dus. Er zijn meerdere markten waar de stengel als retrofit wordt aangeboden, maar nu rolt de 3 dus uit de fabriek met stengel. Eerst betrof het overigens de Aziatische markten Japan, Zuid-Korea en Taiwan. Hier stond de 3 al in deze versie in de configurator.

Vandaag is het ook zover in ons land! De configurator staat online, (dank Maurice voor de tip!) Wel nog een logo op de neus in ons land, geen standaard stoelventilatie meer op de standaard RWD versie en minder speakers.
Of de stengel ook definitief in ons land terugkeert is in de configurator niet goed te zien, want hier is de auto links gestuurd en dus staat de stuurkolom van de andere kant op de foto. Mocht hij er onverhoopt niet in zitten, dan is het duimen dat de aftermarket oplossing die Tesla in China aanbiedt naar ons land komt.
Dit artikel is een ge-update versie van een eerder verschenen artikel.





Zozo, zelfs Tesla heeft al Tesla schaamte en laat de logo’s achterwege.
De foto van het interieur toont een model Y op het beeldscherm. Is dit puur als voorbeeld hoe de “stengels” achter het stuur eruit zien of is er iets anders aan de hand?
@JanJansen: alleen de laatste foto is van een Model 3. De eerdere foto met een Y was ter illustratie (en komt uit een Model Y).
Bij de 2 verschillen foto´s zit het stuur ook aan de andere kant.
Dat is een veel grotere wijziging dan de terugkeer van de richtingaanwijzer.stengel…
Dit is toch gewoon de richting aanwijzer die terugkomt in de 3. Stengel voor versnelling zie ik niet terugkomen.
Is er iemand die dit minimalistisch interieur mooi vind? Het interieur van wagens gebouwd in de voormalige Soviet unie zijn minder droevig.
“premium” heet dat dan.
Ik vind nergens iets wat premium moet uitsrtralen, allemaal goedkope plastics, nepleer, een achterbank zoals in 3e klasse van het openbaar vervoer, bah!
Niet te zien op de foto inderdaad. Wel opvallend dat de long range nu 750km WLTP heeft waar dit voorheen 702km was.