Upsizing FTW! Nieuwe Polo GTI krijgt 1.8 TSI

Auteur: , 44 Reacties

En dat is nog maar de helft van het goede nieuws: ook de handbak maakt zijn terugkeer bij de strakgetrokken Gee-Tee-Ie.

Polo GTI Snow Bunny

Volkswagen Nederland meldde ons eerder deze week, als begeleidende tekst bij de Polo facelift-foto’s het volgende: “De Polo komt er ook weer als CrossPolo, als Polo BlueGT met cilinderuitschakeling (110 kW/150 pk) en als Polo GTI met 141 kW/192 pk.” De oplettende lezer zal opmerken dat er verder geen mededelingen worden gedaan over de omvang van het motorblok.

Al enkele maanden zoemen de geruchten over het dumpen van de 1.4 TSI en de terugkeer (de vorige generatie Polo GTI had een 1.8 met 150 pk) naar een motorinhoud van 1800 cc over het net. Een goed geïnformeerde bron bevestigt deze geruchten nu aan ons. Het voordeel van meer cilinderinhoud is een groter koppel en een vermogensafgifte die beter te doseren is.

Bovendien wordt de 1.8 TSI al in allerlei smaken op de VAG-producten toegepast, de sterkste variant telt momenteel 180 pk als we ons niet vergissen, verkrijgbaar in onder andere A3, Octavia, en Leon. Hier komen voor de Polo 12 paardjes bij, en wellicht een andere afstelling van het blok.

Zelfstandig de koppeling van je Polo martelen zal ook tot de mogelijkheden behoren: naast de DSG monteert VW desgewenst gewoon een lekker ouderwetse handbak met 6 verzetten. Hoe dat gaat rijden? Het antwoord hierop moeten we je een behoorlijke tijd schuldig blijven, verwacht de nieuwe GTI niet voor het vierde kwartaal van dit jaar. Hiermee wordt de auto bij zijn introductie een 2015-model.

Evenmin is duidelijk of deze transformatie ook op de Ibiza en Fabia-broertjes doorgevoerd wordt. Afwachten dus!



44 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
“ook de handbak blijft behouden bij de strakgetrokken Gee-Tee-Ie. ”

Huidige Polo GTI had je toch alleen met een DSG?
Klopt, stond er verkeerd dus. Aangepast!
100pk/liter is dat niet wat magertjes voor een GTI? vrijwel ieder ander merk gaat met het sporttype veel verder…
@rene-mini: vind ik ook, Honda deed dat 22jaar geleden al met de B16 motor. 160pk uit een 1.6 zonder turbo
@nasty:

ik ben bezig met een honda vtec in een mini te lepelen, 172 pk uit een B16A. Ze waren een van de/zoniet eerste die 100 pk/liter betrouwbaar konden maken. mede dankzij vtec princiepe
@rene-mini: je moet er me niks over vertellen, ik rij al 12 jaar Honda :) momenteel de K20 onder mijn gat
@nasty: Ik leg het liever af, met stijl, dan dat ik win met een loempia onder m’n kont!
@rene-mini: Dus een 1.4 met 160 PK was beter geweest? Het aantal PK/liter lijkt met niet zo heel relevant… Liever wat meer vermogen uit een wat groter blok.
@Frux:

Dat is dus precies wat ik bedoel, waarom maar 180pk uit dit ”grote” blok, dit had makkelijk net als de golf 50 pk meer kunnen zijn.

vindt dit een beetje Amerikaanse lompigheid, niet het blok doorontwikkelen maar gewoon de cilinderinhoud vergroten en klaar is kees.
@rene-mini: Inderdaad, hier al weer. De Integra Type R had 190pk uit de 1.8 zonder turbo. Was nog uit het tijdperk dat volkswagen 90pk meegaf aan de 1.8 golf.
@rene-mini: Als je m veel meer geeft dan gaat ie over de golf heen, en dat kan natuurlijk niet
@daandaan: De golf GTI bedoel ik dan
@rene-mini: Wat maakt het uit wat andere merken doen. Meer vermogen (al dan niet per cilinderinhoud) is niet per se leuker om te rijden. Heb met de 180 pk een testrit gedaan en vind dat deze veel minder aangenaam rijdt dan de 1.6 met 136 pk waar ik momenteel zelf mee rijdt. Rijplezier en je vermogen op een degelijke manier op de baan krijgen, daar draait het om!
Prachtbakkie, zou em graag voor vrouwlief willen aanschaffen. Maar ze is gelukkig met haar Fordje Feest..

@Sir_Smokalot: Je gaat me niet vertellen dat die D66-er jullie bron was/is?
Hij is wel al regelmatig in de testfaciliteiten van VW over de hele wereld gespot, dus wie weet…
En hoeveel gaat dat wegen?
1300 kilo?
En dan het blok na 100k kilometers aan vervanging toe net als de huidige? Heb diverse reviews gelezen en is wel een probleem.
@focusrs: ik dacht dat de 1.8 TSI juist één van de weinige blokken van VW was zonder grote problemen? Het lijkt mij in ieder geval een erg fijn blok en dat hoor je mij niet snel zeggen over VW.
@focusrs: Dan zou dat wel eens de reden kunnen zijn waarom ze er een ander blok in gooien, denk je niet?
Haha Willem Bosch heeft het al tot autoblog geschopt zie ik :)
*Bos :) En de oplettende lezer spotte hem eerder vanmiddag al.
@sir_smokalot: Hahaha die kerel zie ik al de hele dag door mn mailbox gaan.
192 PK, precies evenveel als Opel’s tegenhanger, de Corsa OPC
Dat zal wel niet verkeerd rijden, over het uiterlijk valt niet echt veel te zeggen, naast dat het een Volkswagen is.
Juist de 1.4 TSI met 180 PK heeft moeite om 40.000 te halen zonder grote motorschades. Lijkt erop dat Volkswagen het licht ziet en deze variant uitfaseert.

De 1.8 TSI lijkt tot zover een van de betrouwbaarder blokken van Volkswagen.

Ik ken wat mensen die bij Volkswagen werken en over bovenstaande zijn blokken zijn ze het allemaal eens.
Mooi dat ze die horror 1.4 TSI eruit laten, hoop schroot dat het is. Volgens mij heeft haast elke Polo GTI/Fabia RS/Ibiza Cupra of FR wel DSG problemen of absurd olieverbruik… (de versies met de 1.4 TSI twincharger) 30000 of minder met een koppeling… Zelfs oudjes doen het beter.
@autobart: Lijkt mij inderdaad een goede stap, al is het om de naam te zuiveren.

De lijst met problemen van de 1.4 is echt absurd lang, zo had je ook nog de nokkenasversteller, nox sensors en niet te vergeten de allesverwoestende distributieketting problemen… (Hoewel dat niet in de polo was geloof ik)
@reistje: Bij die 1.4 TSI 180 pk hoor je niet veel verhalen over de distributieketting nee, maar ik denk dat als je dat tijdig vervangt (alhoewel, met die kilometerstanden) dat dat geen problemen geeft. Een motor met 30000 km(of minder) die 1 liter op 1000 km aan olie verslindt vind ik absurd.
@autobart: Ja maar al met al durf ik toch geen volkswagen te kopen als er 1.4 op staat…

Dat is wel absurd veel ja, mijn Golf 2GTI met meer als 14x zoveel op de teller doet het met minder olie…. En al breekt de distrubutieriem, de zuigers kunnen de klepper niet raken. “Vroeger was alles beter!”
@reistje: De 1.4 16v met 100 pk (multipoint injectie) is wel redelijk betrouwbaar hoor, al zijn er wel series die kantelende zuigers hebben. Dat klinkt niet bepaald lekker…
@autobart: Helemaal zo waar. Vriend van mij had er ook 1. Yep.. had.. rotschop gegeven dat ding.. in 2013 nieuw. 25.000 km gelopen. Olieverbruik 1 liter op 1000 KM… nieuwe motor er in bij 30.000 (garantie..) en meteen weg gedaan.
Een 1.8 Turbo met handbak maakt de Polo GTI een stuk interessanter!!! En is volgens mij op papier allesn onzuiniger, in het echte leven maakt het minder uit…Hopelijk heeft VW het terminale onderstuut aangepakt. Oh, en ik heb n
Oh. En ik heb nog nooit een GTI gereden die zo inhield op welke gaspedaalbeweging. Als dat nu beter werkt, hebben ze een winnaar in handen, want de Polo GTI is verder een prima hot hatch. Het is die aandrijdlijn….
Ik heb niet zo veel met VW, maar ik heb groot respect hoe professioneel hun hele organisatie is.(wat wel wat doorslaat in het zelf iets teveel op je borst slaan)Voor de huidige Polo en de facelift Polo heb ik een zwak.In een leuke uitvoering met goede wielen en goede kleur is het naar mening gewoon een hele mooie auto.
Beter geluid kan eigelijk nie anders een 1.4 stofzuiger is ook nje alles, meer motor vermogen, meer motor inhoud, handbak, klinkt toch als een stap in een verdomt goede richting
Leuk voor de mensen om bij te staan kwijlen als ze hun nieuwe Up gaan leasen..
@rob68: Een Up! leasen… Die zijn toch ook weer niet zó duur?
Die D66 tjap, hahahaha!
Als je financiële middelen niet verder reiken dan een Picanto, Up! of een voor mij part een een zalmroze Seat Arosa en je bent er gelukkig mee is dat in mijn ogen alleen maar mooi.Na 7 maanden wachten was mijn eerste auto (26 februari 1999)een gloednieuwe zwarte Peugeot 206 3-DRS 1.1 XN met als enige af fabriek optie zijn meegespoten bumpers.Geen stuurbekrachtiging,geen centrale vergrendeling,geen airco en ook geen lichtmetalen velgen.Maar ik was een van de eerste met een 206 en wat was ik blij.De vele demo’s die er daarna kwamen hebben nooit hetzelfde gevoel opgeroepen.
Als welke auto dan ook afgeleverd wordt wil ik dat onze klanten net zo blij zijn als ik dat zelf toen ook was.
Humor hebben jullie zeker, die publiciteit geile knakker van D66 erbij is lachen! En de polo GTI is een toppertje, maar dan wel ik 4 drs. uitvoering!
yay, handbak! Daarmee toch weer een serieuze kandidaat voor de opvolging van mijn huidige Polo.

Overigens heeft de dealer een preventieve reparatie uitgevoerd en ga ik deze week de 140.000ste probleemloze kilometer aantikken. Tenminste.. als 1 liter olie per 5000km probleemloos genoemd mag worden.
Iemand ervaringen met de 1.4 Tsi 140 pk bluegt? Vraag mij af als deze betrouwbaar is..
@bertcoenen:

Ik rij al een aantal jaren met de 1.4tsi twin charger ( golf v gt )170 pk. Deze is door jd getuned naar 217 pk en 320nm koppel. Nooit geen problemen mee gehad.
Eindelijk eens weer wat upsizing, bovendien zijn meer pk/kw’s door abt of jb makkelijk te krijgen dus dat word dan ongeveer 225 pk gok in ongeveer!
zat de rest van Nederland ook maar in de lift!
Overigens zit ik al jaren in de lift… hij gaat alleen niet omhoog.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).