Hij is autonoom, hij is ontwikkeld door alle VAG-merken en last but not least: het is een concept car.
Sedric staat voor SElf DRIving Car en hij rijdt inderdaad zelfstandig, net als die eerdere conceptuele hippiebus en de I.D.. Het laat Volkswagens visie op toekomstige mobiliteit zien en als we zo vrij mogen zijn: die toekomst lijkt vooralsnog niet erg sexy. Uiteraard is de Sedric volledig elektrisch, verder biedt de auto plaats aan vier personen.
VAG voorspelde eerder al dat autobezit in de toekomst een kleinere rol gaat spelen dan nu het geval is. De Sedric zou dan ook geschikt zijn voor autodeelprogramma’s, maar het is theoretisch uiteraard ook gewoon mogelijk om er eentje te bezitten.
Inzittenden nemen trouwens tegenover elkaar plaats en het binnenste van de Sedric doet denken aan een willekeurige vorm van openbaar vervoer.
dampu020 zegt
Wat een teddybeer..
badmat zegt
Alle VAG-merken…. dat belooft wat voor de toekomst van o.a. Bugatti lamborghini bentley porsche……..
fastforward zegt
Toch interessant. Ben benieuwd naar de specs (bereik, traagheid, hackbaar)
Jochempie zegt
Oké, dus het is een PRT (Personal Rapid Transit) maar dan niet op rails maar op asfalt. Top.
Edge zegt
Zouden ze hem ook maken met privacyglas? Als je vriendinlief bij je hebt en toch niet hoeft te rijden kun je de tijd net zo goed nuttig besteden.
isn1981 zegt
Zoals het een VAG betaamd zijn sommige elementen zeer herkenbaar als VAG.
Dutchdriftking zegt
Laat maar waaien.
gokartmozart zegt
Beetje vroege 1 april grap dit? ?
Rick-dos zegt
Wen er maar vast aan, mensen, dit is de toekomst.
Voordat je het weet en doorhebt leef je in een wereld dat je vroeger als sci-fi beschouwde. Kijk maar eens naar je smartphone, tablet, laptop. Hoe we tegenwoordig betalen of shoppen online. Hoe je je muziek tegenwoordig beluistert of tv kijkt. Je staat er niet bij stil maar nog maar 15 a 20 jaar geleden was dat allemaal sci-fi en nu weet je eigenlijk niet beter.
Dit is de volgende stap. Ik denk dat het vervoer met drone ook nog weleens groot kan gaan worden.
Ik ben eigenlijk wel enthousiast. Je moet je eens bedenken wat voor gemakken het zal en kan hebben. Ff vakantie houden in Zuid-Spanje met de auto en niet meer vermoeid aankomen. Kunnen genieten van wat je allemaal onderweg ziet. Ik zeg; Laat maar komen. En dat zeg ik als petrolhead.
stamp zegt
@Rick-dos: als je nog werk hebt ;-) vrachtwagenchauffeur? Overbodig. Überhaupt chauffeurs, postbodes of bezorgers: nog longer needed. Obsolete. Schippers? Piloten? Hartstikke handig maar alles met vervoer veranderd. Waar moet je nog heen? Hoe verdien je nog geld?
/Doomdenker
Rick-dos zegt
@stamp: Dat vind ik serieus een hele interessante vraag. Het heeft natuurlijk niet alleen betrekking op het vervoer, maar zo wat alles wordt geautomatiseerd (of in ieder geval veel) en dan hebben we ook nog de vorderingen op robotica gebied.
Wat als dat alles ons juist meer vrijheid gaat geven? Wat als dat alles ons minder een loonslaaf maakt? Men heeft het weleens over een basisinkomen misschien is dat de toekomst? Hebben we in de toekomst überhaupt wel geld of inkomen nodig? Aan de andere kant moeten we ook waken dat er niet kennis verloren gaat omdat onze interesses ergens anders komen te liggen.
Enfin, genoeg om over na te denken maar iets wat ik wel met veel interesse volg.
scaglietti612 zegt
@rick-dos: Elon Musk stelt ook een universeel basisinkomen voor, zodat de mensen die hun jobs zullen verliezen toch nog een inkomen zullen hebben en hopelijk worden gestimuleerd om iets te gaan ondernemen. Want uiteraard kan en zal niet alles geautomatiseerd worden, tenminste zolang de vrije markt bestaat. Bedoeling is om een basisinkomen in te voeren zodat mensen meer geneigd zijn om een eigen onderneming te gaan opstarten zonder al te veel zorgen. Mensen kunnen dan i.p.v 40 u. aan de band te gaan staan gewoon 4-tal dagen bv. een eigen koffiebar te gaan openen of van thuis uit artisanale producten te verkopen.Want artisanale producten zijn aan een sterke opmars bezig, mensen geven liever geld uit aan duurdere handgemaakte producten dan aan goedkope emotieloze spullen die gemaakt werden door een computer. Zoals één of andere econoom heeft gezegd in een interview met Bloomberg (kan ook Forbes geweest zijn), ‘ het is niet omdat het kan dat het daardoor ook zo zal zijn’.
Is er nog geld nodig? Ja, want geld is er niet alleen om fancy spulletjes te kopen en te gaan reizen, maar ook om overconsumptie tegen te gaan en controle op overpopulatie in bepaalde gebieden. Met dat laatste bedoel ik het volgende: Venetie en andere erg populaire bestemmingen verhogen hun prijzen van tijd tot tijd in de hoop om juist minder toerisme te hebben. Dat klinkt raar, maar teveel aan toerisme zorgt voor een lagere levenskwaliteit bij de lokale bevolking en hun erfgoed raakt ook zwaar beschadigd door het teveel aan toerisme. Ook is het voor elkaar niet leuk om op elkaar gepropt te staan aanschuiven om de Venus van Botticelli te gaan zien. Mede daardoor betaal je soms erg veel geld om gewoon toegang te verkrijgen. Waarom betaal je soms veel geld voor wat koeken en een brood, ook simpelweg op die manier wordt overconsumptie deels tegengehouden. We smijten nu al zoveel weg, door de prijzen te verhogen denken we beter na wat we effectief zullen opeten en wat eerder een goesting is. Zelfde met die deelwagens, maak ze gratis en iedereen maakt er gebruik van voor de hele dag. Meer fijn stof en meer productie zal dus noodzakelijk worden. Zelfde met de kilometerheffing, er zijn teveel wagens op de baan. Dus raak ze waar het pijn doet en dat is in de geldbeugel. En zo denken mensen meer na over het gebruik van hun wagen. Dus ja een monetair systeem is wel nodig, ook al vinden sommigen van niet.
Terug naar Elon Musk nu. U had het over meer vrijheid, wat iedereen wel kan smaken. Maar het nadeel van automatisatie is dat dit kan leiden naar teveel vrijheid. Musk maakt zich daarover zorgen, want volgens hem zijn jobs nodig om mensen een doel te geven in hun leven. Al is het maar een rek aanvullen of een bus besturen, die mensen zijn vaak trots op wat ze doen en het geeft hun structuur in hun leven. Teveel vrije tijd kan uiteindelijk leiden tot depressie, eenzaamheid, etc… wat uiteindelijk leidt tot vroegtijdig overlijden door middel van zelfdoding of het mentaal opwekken van kwaaltjes zoals hartproblemen door o.a stress/zorgen. Daar maak ik mijzelf ook zorgen over.
Verder over deze VW. Het hele idee over autodelen vind ik dan weer zo onnodig om dat over te laten aan mega-bedrijven zoals VW en Uber. Doe zoals Tesla, gun de klanten de mogelijkheid om hun eigen wagen te kopen en die dan als autonome taxi geld te laten verdienen. Zoals je nu hebt bij de taxi-chauffeurs. Sommigen werken zelfstandig, anderen als werknemer. Wall Street kapitalisme die de Main street kapitalisme juist stimuleert.
Gulli zegt
@Rick-dos: ik weet ook zeker dat het die kant op gaat. Alleen hoop ik dat er altijd circuits zullen blijven bestaan waar je tegen betaling een uurtje in een benzinestoker mag rondscheuren, als ware het een zelfbestuurde achtbaan.
Maar het zou me niets verbazen als dat een elektrische auto zou worden met broem-geluiden, en dat zelf sturen naar gelang er meer ongelukken gebeuren (mensen weten immers niet meer hoe ze moeten rijden) ook steeds minder zal worden. Geef het nog een haar of 25/30 en we zijn er.
Gulli zegt
jaar*
luxaeterna zegt
Laat maar komen. Ik heb het op dergelijke concepten.
hans75 zegt
mijn stofzuiger ziet er nog beter uit…
autoblaag zegt
Dus VAG heeft een tram gebouwd…
cossiekiller zegt
Ik krijg hier een IRobot 2 gevoel bij.
mrrallycross zegt
Waarom zijn al die autonome hokken zo lelijk
ferdikill zegt
Ziet eruit als een boze broodrooster van voren ??