
Wanneer je zegt: voor ieder wat wils, dan moet je bij de nieuwe Toyota Hilux zijn.
Je kan niet zeggen dat deze pick-up niet bij je past vanwege aandrijflijn. Toyota schopt dat smoesje onderuit door werkelijk alle gangbare aandrijflijnen aan te bieden met de nieuwe Hilux. Een slimme zet, want dit maakt de pick-up breed inzetbaar.

Elektrisch
Voor het eerst in zijn geschiedenis krijgt de Hilux een volledig batterij-elektrische versie. Deze Hilux BEV (Battery Electric Vehicle) verschijnt in Nederland aan het einde van het eerste kwartaal van 2026. Naast de BEV volgt in het derde kwartaal van 2026 ook een Hilux Hybrid 48V en in 2028 een variant op waterstof.

Toyota belooft dat de elektrische Hilux net zo taai is als zijn dieselvoorvaders. De pick-up blijft trouw aan zijn body-on-frame-constructie en vierwielaandrijving, maar krijgt een modern hart: een 59,2 kWh lithium-ionbatterij en eAxles voor en achter. Gezamenlijk leveren die een stevig koppel (205 Nm vóór, 269 Nm achter), goed voor pittige off-roadprestaties. Het WLTP-rijbereik komt voorlopig uit op circa 240 kilometer, en snelladen van 10 naar 80 procent duurt zo’n 30 minuten met een 150 kW DC-lader.

Het laadvermogen bedraagt 715 kilo en het trekgewicht 1.600 kilo. Genoeg voor een trailer met motorfietsen of een volle aanhanger bouwmateriaal. En mocht je door een beekje moeten: de elektrische Hilux heeft dezelfde doorwaaddiepte als de huidige dieselversie.

Hybrid 48V: dieselpower blijft
Voor wie liever niet afhankelijk is van laadpalen, biedt Toyota de Hilux Hybrid 48V. Die combineert de bekende 2,8-liter diesel met een 48V mild-hybridesysteem dat de motor ondersteunt bij optrekken en manoeuvreren. De aandrijflijn is goed voor een geremd trekgewicht van 3.500 kilo en een laadvermogen van ruim één ton. Extra plus: hij lust gewoon HVO100-biodiesel, dus hij kan rijden op fossielvrije brandstof.

Looks
Qua design laat Toyota zich inspireren door de nieuwe Land Cruiser. Met onder meer een brede neus en een uitgeschreven merknaam, met daarnaast scherpe LED-koplampen. Binnenin tref je een 12.3-inch digitaal instrumentarium aan, er is ook een groot multimediascherm wat eveneens tot 12.3-inch groot is.

Alle versies zijn Double Cab, dus plek voor vijf personen (of twee, als je kiest voor de werkversie met laadruimte in de cabine). Nieuw is ook de elektrische stuurbekrachtiging, wat rijden over grof terrein makkelijker moet maken.
De negende generatie Toyota Hilux komt in elk geval als volledig elektrisch en als Hybrid 48V naar Nederland. Prijzen en informatie over uitrusting volgt in een later stadium.





240 km WLTP, daar heb je echt heel veel aan….. Andermaal bewijs dat het mileuzonegedram (hallo D66) echt onzinnig (veel te vroeg) is.
Voldoende bedrijven en instanties die daar genoeg aan hebben.
@hawkeye72 Sorry maar dat ligt toch gewoon aan deze auto? Waarom zo’n kleine accu? Waarom maar 150kw snelladen? Terwijl de concurrentie (Rivian R1T bijvoorbeeld) een rijbereik heeft 651km en een laadsnelheid van 300kw. Die laatste zou prima bruikbaar zijn in onze milieuzones.
Zoiets als appels met peren vergelijken, de HiLux heeft een accu van 59kw/h dus is de range niet zo slecht?
De Rivian is A. Hier niet leverbaar en B. Heeft geen WLTP range.
@audirs3 Ah een elektro prediker? Als je kijkt hoe ver een ‘normale’ personenauto komt met een vergelijkbare accu dan zie je wel dat deze techniek zich (nog) niet leent voor werk- /vrachtvervoer. Maar die zones worden wel ingevoerd. Ondernemertje pesten op en top. Had dan ingevoerd dat mensen geen nieuwe parkeervergunning meer krijgen voor een ice in de steden die zo graag groen willen zijn…. Maar dat durft de politiek niet, want dat zijn stemmers.
@hawkeye72 Sorry maar juist voor korte eindjes in de stad is dit toch ideaal? Kijk naar Amsterdam, rondom de ring zijn er zat snelladers. Binnen de ring wemelt het er van de 22kw laders. Het overgrote deel van de ondernemers die er rondrijden komen uit de regio.
Het grote nadeel van dit soort electrische voertuigen zijn de lange afstanden. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar die milieu zone in de grote stad, dat is nou niet echt het goede argument om tegen dit soort voertuigen te zijn.
Overigens: ik zie gelukkig dat de groene parochie weer lekker reageert….
Groter accupakket maakt een dergelijke Hilux veel en veel te zwaar voor in het terrein…… . verder een uitgebreide facelift, ruige karakter behouden, vind het persoonlijk de ruigste medium pick up truck.
@aalbert komt ook door het platform, niet primair als EV ontwikkeld, veel overbodig gewicht. Dat zie je bij BMW bijvoorbeeld met de nieuwe iX3, die ongeveer 30% grotere accu heeft als het voorgaande model maar vrijwel exact hetzelfde weegt.
De milieubewuste jihadist heeft nu ook opties. Al zal hij vrij beperkt zijn in range.
Ach, stelletje jankers.
Zit nu bij rijkswaterstaat en de mensen die buiten op de weg zitten zijn alles behalve blij met de ford rangers die nu mondjesmaat binnenkomen.
Liever wilden ze de hilux houden of de isuzu als 2e optie.
Afijn deze hilux ev is een begin maar de wltp is om te janken.
Toyota kiest voor een klein accupakket om gewicht laag te houden van een op zichzelf al zware auto…… .
Gemiddeld wegen de huidige Pickup trucks 2400kg (De Musso) tot dik 3800 kg voor een Chevy (niet leverbaar in Nederland). Een groter accupakket zal het gewicht ook richting 2700 wellicht zelfs fors meer doen laten uitkomen….. off road is dat veel en veel te zwaar…..
1600kg trekgewicht voor een pick-up? Ja ik dacht het niet….
Het trekgewicht is toch een hoofdreden om een pick-up te rijden?
Ik heb voor een amarok gekozen ipv een ford ranger raptor voor hoofdzakelijk het trekgewicht. 3500 vs 2500.