
Alles wat je moet weten over winterbanden in Duitsland.
Hier in Nederland mag je helemaal zelf weten wat voor rubber je onder je auto monteert. Zolang de banden een profieldiepte hebben van minimaal 1,6 millimeter zit je goed. Bij onze oosterburen is er wel een regeling die automobilist verplicht om op speciale banden voor de winter te rijden. Maar vanaf wanneer moet je op winterbanden rijden in Duitsland? En zijn all-seasonbanden ook toegestaan?
Laten we het maar direct duidelijk maken: er is geen specifieke datum voor wanneer je op banden moet rijden met meer profiel. De ADAC – zeg maar de Duitse ANWB – legt uit waar je op moet letten. Over de winterbandenregeling schrijft de ADAC: ”Rijden op ijzige wegen, besneeuwde wegen, smeltende sneeuw of wegen met ijzel of rijp is alleen toegestaan met winterbanden.” Zolang er niets meer dan regen valt, mag je dus gewoon op zomerbanden over de Autobahn vlammen.
Welke banden mag ik gebruiken in de winter in Duitsland?
Wie liever het zekere voor het onzekere neemt, kan beter gewoon winterbanden onder zijn auto laten zetten zodat je nooit gepakt kan worden. Hoe herken je nou winterbanden die je in Duitsland geen boete opleveren? ADAC: ”De juiste winterbanden zijn te herkennen aan het zogenaamde Alpine-symbool (bergpictogram met sneeuwvlok).” Het icoon is een bergje met een sneeuwvlok erin.

Pas op!
Sinds vorig jaar is er wat veranderd in de regelgeving omtrent winterrubber. Banden met alleen een M+S-markering zijn NIET meer toegestaan in winterse omstandigheden. De banden hierboven die zowel een M+S-badge als een Alpine-symbool hebben, zijn wel legaal.
Lees ook: Deze winterbanden moet je niet kopen!
Boete voor verkeerde banden in de winter
Wanneer de Polizei je pakt met de verkeerde banden moet je dokken. De boete voor het verkeerde rubber staat op € 60. Breng je er andere weggebruikers mee in gevaar, dan loopt de boete op naar € 80.
Ook niet onbelangrijk: als je een ongeluk hebt op de verkeerde banden heb je een nog groter probleem. De dekking van je allriskverzekering kan worden verlaagd en jij wordt sneller aangewezen als de schuldige. Linksom of rechtsom, het is gewoon het veiligst voor jou en andere weggebruikers om op de juiste banden te rijden in de winter.
Foto: Ford Fiesta ST200 gespot door @dms
Bron: ADAC





Beetje misleidende titel, aangezien winterbanden niet verplicht zijn. Alleen bij winterse omstandigheden. Uiteraard zijn winterbanden, all season wel aan te raden, aangezien de winter je kan “overvallen”.
Niet verplicht, maar je bent wel meteen voor minstens 50% schuldig bij een ongeluk, zelfs al was het 100% niet jouw schuld.
De “juiste banden”. Da’s een nogal rekbaar begrip. Het is er één in de categorie “zo snel mogelijk”, tamelijk nietszeggend. En daarmee open voor debat.
De boel concretiserend :
– altijd banden met het alpine-symbool onder je oto als je in/naar/door een land rijdt waar dergelijke banden onder omstandigheden verplicht zijn en die omstandigheden met grote waarschijnlijkheid op dat moment in het jaar voor kunnen komen.
– in alle andere gevallen naar believen zomerbanden / allseasons / winterbanden al naar gelang de persoonlijke voorkeur.
Rij in de winter graag met smallere winterbanden, wegens betere afvoer van water en voor de eventuele sneeuw, die er valt. En in het droge/warmere seizoen weer met de brede zomerbanden. Voornamelijk omdat ik dat beter vind staan, de wagen an sich plus m’n tamme rijstijl maken het niet perse noodzakelijk. Zal voor iemand anders weer heel anders zijn, die hebben misschien niet de mogelijkheid en apparatuur om zelf wielenwissels te kunnen/willen doen.
Ajoh gewoon in november en begin maart even bandenwisseltje doen. Kan je gewoon zelf, niks moeilijks aan. Mijn vader van bijna 70 doet het ook nog.
Ik doe het niet meer. Zomer en winter altijd een stapel banden die de ruimte innemen in ons niet overbemeten schuurtje (of de kosten voor een ‘bandenhotel’ voor lief nemen), en 90% van de tijd(…?) rij je rond met het idee dat die winterbanden er voor piet snot onder liggen (want: buiten is het +7°C). en mijn grootste ergernis bij die enkele momenten dat ze wèl nut zouden hebben: de mensen wel winterbanden hebben, gedragen zich onder die bewuste winterse omstandigheden of ze onaantastbaar en onkwetsbaar zijn – waarbij ze niet zelden een gevaar zijn voor zichzelf en het overige verkeer.
Mijn pa reed tot 30 jaar geleden beroepsmatig 40 tot 50 duizend km per jaar op zomerbanden. Het hele jaar door. En dat gold destijds voor iedereen, dus onder de streep reed iedereen veel voorzichtiger dan tegenwoordig. Precies dát besef lijkt anno 2025 vrijwel compleet te zijn verdwenen.
Same here. Tot 5 jr geleden altijd zelf gewisseld op 2 autos. Ben ermee gestopt rn overgegaan op all seasons. Wat je zegt; winters zijn niet meer als vroeger en mensen zouden hun snelheid ook wat kunnen aanpassen. Michelin All seasons hebben trouwens ook het sneeuwkristal symbool. Je kunt er dus gewoon Duitsland mee in rijden als het sneeuwt. Je snelheid natuurlijk verstandig kiezen!
Daar kwam bij dat ik eigenlijk niet voldoende kms per jaar maakte. De bandensets raakten verouderd met nog voldoende profiel en da’s toch zonde.
Dat gold destijds niet voor ‘iedereen’ zoals u ten onrechte beweert. Ik had eind jaren ’80 al winterbanden en was daarmee zeker niet de enige! Helaas schrijven mensen vaak ‘iedereen’ als ‘ik’ wordt bedoeld.
Geld dat verzekering verhaal ook voor Nederlandse polissen? Ik kan mij niet herinneren dat het in de voorwaarden staat.. De boete valt nog best mee in vergelijking met even bijna 1k neerleggen voor all seasons.
Het lijkt me wel dat jouw polis je voorschrijft dat je je aan de verkeersregels van het betreffende land moet houden.
60 euro boete en 80 als je het heel bond maakt, dat zijn tenminste nog schappelijke bedragen.
Bont, James Bont
😁