De Nederlandse auto en bussenbouwer VDL had wel zin in Lightyear en was bereid om miljoenen te investeren in het merk.
Het bedrijf Atlas Technologies achter zonneauto Lightyear is inmiddels failliet verklaard en je kunt nu voor een prikkie halffabricaten en onderdelen kopen uit de failliete boedel. Voordat de toko failliet ging toonde VDL serieuze interesse in het merk om flink te investeren, blijkt uit een reconstructie van het FD.
Productie bij Nedcar
Begin van dit jaar wilde het Brabantse VDL 50 miljoen euro in de in geldnood verkerende zonneautobouwer Lightyear stoppen. Onder voorwaarde dat de andere investeerders, verenigd in een consortium met onder andere Invest NL, hetzelfde bedrag op tafel zouden leggen.
Daarnaast wilde VDL ook nog 150 miljoen in de eigen assemblagefabriek Nedcar in Born pompen om de productielijn klaar te maken om op grote schaal de zonneauto’s te gaan bouwen. In totaal had VDL dus plannen om 200 miljoen stuk te gooien op Lightyear.
Openstaande rekeningen
Genereus van de VDL-directie want zo’n productielijn aanpassen is iets wat normaal het merk zelf moet betalen. Toch ging de deal niet door, want Lightyear wilde de 50 miljoen van VDL vooral gebruiken om openstaande rekeningen te betalen en dat zag VDL dan weer niet zitten.
Daarnaast waren de hoge productiekosten eveneens een beletsel voor de investering. De Lightyear 0 bouwen bleek een kostbare aangelegenheid.
Na faillissement
Ook toen het faillissement van Atlas Technologies was aangevraagd deed VDL nog een poging. Topman van het concern, Paul van Vuuren zat samen met Lightyear CEO Lex hoefsloot zelfs nog bij de minister van Economische Zaken in Den Haag, maar moedertje staat had al helemaal geen zin om geld te stoppen in wat misschien wel een bodemloze put is.
Om de zonneauto voor massaproductie door te ontwikkelen wordt aangenomen dat er zo’n 1 miljard euro nodig is. Een klap geld dat ook VDL niet zo heeft liggen en waar de Nederlandse overheid geen risico voor wil lopen. Begrijpbaar want succes is allerminst verzekerd.
Naarstig op zoek naar een auto
Op zich is de interesse van VDL in Lightyear niet zo gek want door het aflopende contract met BMW voor de bouw van Mini’s in de Nedcar fabriek in Born zoekt het bedrijf nog een auto om te bouwen. Op 1 maart 2024 is het klaar voor Mini in Born en een nieuwe klant is nog altijd niet gestrikt.
Doorstart
Zonder kapitaalinjectie van VDL is het Lightyear toch gelukt om een zakje geld te vinden om door te werken aan de Lightyear 2. Een betaalbare zonneauto voor het hele gezin. Over drie jaar moet ie in productie en daar zoeken ze nog 1 miljard voor. Laten we voor ze duimen!
harrie zegt
Als er 24 miljard naar een papieren stikstof probleem kan, dan zou 1 miljard voor Lightyear toch ook niet zo’n punt moeten zijn.
Kom op Mark, toon wat VOC mentaliteit!
waterisnat zegt
Gewoon de belastingen voor de 10-15% die netto belastingbetaler is in NL nog een beetje verder verhogen om VCtje te spelen (met andermans geld, zonder consequenties). Wat een goed idee! Deed Wouter Bos niet al zoiets met een potje van 25 Miljard? Heerlijk de deugrovende bureaucraten laten doorroven op basis van pseudo-wetenschap (aka subsidiewetenschap) totdat er geen netto betaler meer overblijft. Heerlijke tijden..
harrie zegt
Ja dat speeltje van Wouter Bos, NL Invest, had hier ook al 25 meloen ingepompt. Neusje voor succes heeft die knul!
Maar geen zorgen, als we er een miljard extra inpompen krijgen we dat ook die 25 miljoen terug, met rente.
Wolflow zegt
Dat geld is er ook niet, moet door zwendelaar Jetten op slinkse wijze uit onze zakken geklopt worden
schuimbekje3 zegt
bodemloze put zou ik niet zeggen, gezien de bijtellingregels zou dit een gegarandeerd nederlands succes worden.
Ik denk dat er zo 40.000 lightyears verkocht hadden kunnen worden in het eerste jaar.
Maar die 1 miljard lijkt me wel te kloppen.
Have money, to make money… En dat is iets wat nederlanders niet meer kunnen…
We hebben geen money meer omdat alles hier in nederland stik-duur is… en het aantal ‘dragons’ in nederland is uitermate klein.
De hoge prijzen voor alles zitten innovatie en zeker die van duurdere technologie dik in de weg…
Alleen de mastodonten die van vroeger al veel geld hadden, die blijven leven, zoals asml… die hebben money, to make money..
Een Tesla zou in Nederland zonder 500 miljoen start nooit hebben kunnen beginnen.
En dat is toch effe wat anders dan die 5 miljoen euro die Elon in Tesla gepompt heeft ergens in 2004?
Richmond zegt
40.000 stuks van een zonne auto die 200k kost? Denk 40 al ambitieus was.
tenaci zegt
Dat was wel een mooi verhaal geweest. Waar de innovatieve Daf’s als Nederlands merk van de band rolden, zouden dan Lightyears van de band rollen.
str8six zegt
Haha, moedertje staat heeft patent op geld in bodemloze putten storten🤡