Veilig Verkeer Nederland: “Actie kan niet uitblijven”

Auteur: , 64 Reacties

Actie, actie, wij willen actie...

doggo

Absolute horror vandaag op de voorpagina van de Telegraaf: Nederlandse mensen sterven door lak aan hun gordelplicht. Campagnes als ‘daaaaaarom, gordel om’ en ‘Goochem het gordeldier‘ ten spijt, blijken veel mensen af te zien van het dragen van een gordel achter het stuur.

Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft nu uitgewezen dat tenminste achttien mensen hierdoor in 2017 zijn overleden. De SWOV kwam tot deze conclusie na het onderzoeken van 63 dodelijke ongevallen op rijkswegen. Jaarlijks zijn er in Nederland enkele honderden verkeersdoden te betreuren dus het ware aantal mensen dat sterft door het niet dragen van een gordel is waarschijnlijk groter.

Uit het onderzoek kwam tevens naar voren dat sommigen onder deze achttien onfortuinlijken hun ‘gordelverklikker’ bewust onklaar hadden gemaakt. In moderne auto’s geeft de gordelverklikker een ontiegelijk irritant piepgeluidje af als je je gordel niet omdoet, maar verschillende bestuurders leggen deze verklikker het zwijgen op. Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt dat ongeloofeloos:

Wat bezielt mensen om dit niet te doen [je gordel dragen] en het leven van jezelf en dat van een ander in de waagschaal te stellen? Als je deze cijfers ziet, zinkt de moed je in de schoenen en kan actie haast niet uitblijven.

Minister Cora van Mora Nieuwenhuizen heeft al gereageerd op deze brandende kwestie met de mededeling dat het dragen van een gordel niet vrijblijvend is:

Dit onderzoek laat zien hoe onverantwoord het is om je gordel niet om te doen.

Als jij ook niet graag ingesnoerd zit omdat je boezem in de weg zit, of omdat je optionele gele gordels vloeken met je oranje bril, verwacht dan dus binnenkort een dikke prent te ontvangen van een bromsnor.



64 reacties

Je gordel aandoen is toch wel een van de eerste dingen die je doet, wanneer ik m’n auto instap. Wellicht ligt het aan mijn ‘sportieve’ manier van sturen, dat ik het niet fijn vindt om zonder gordel auto te rijden…
@900t: dit, zonder gordel rijden voelt zo naakt.
@900t: ik doe ook altijd de gordel om (behalve de karren van voor 1974 die ik had) en vertel tegen eventuele passagiers op de achterbank deze ook om te doen, omdat anders de airbags bij ongeluk niet geactiveerd worden.
@900t: als er iemand bij mij in de auto instapt en die doet zijn gordel niet om dan verzoek ik die persoon om hem wel om te doen. Als hij dan alsnog weigert mag hij uitstappen en kijken hoe hij zijn plaats van bestemming bereikt.
@rhellema: Keurig!
@rhellema: Idem hier. Geen zin in een dode op m’n geweten.
@900t: Gordel om/af is gewoon een stukje Darwin. Ik kan er niet rouwig om zijn.
Simpel, regel het bij rijlessen. Zodra de leerling de eerste keer achter het stuur kruipt geen gordel om laten doen. Laten accelereren tot 50km/u en dan de instructeur plotsklaps vol op de rem laten staan .

Weet zeker als ze een keer het stuur kussen, de boodschap duidelijk is.
Ik rijd nooit meer zonder, 1x zonder gordel met 20 op een voorganger gereden en toen zat m’n hoofd al tegen de voorruit!
En zo behouden we toch nog een beetje natuurlijke selectie ondanks alle veiligheidsmaatregelen die er zijn.
@fanboy: Exact! Darwin, helemaal prima.
@fanboy: precies, dacht hetzelfde. Waarom moeten sommige mensen in bescherming worden genomen omdat ze te lomp zijn om zichzelf te beschermen.
Oké ik klikte vanwege de thumbnail… Toen toch maar het zeer interessante artikel gelezen. Maar onbegrijpelijk dat er mensen de moeite nemen om de gordelverklikker onklaar te maken om niet steeds herinnert te worden…
Wat maakt het uit zo’n ding. Echt last heb je er niet van
@nathanael: Heb ze bij al m’n auto’s uitgezet. Bloedirritant al die piepjes overal voor. En ja, zelfs de parkeersensoren zijn altijd uit.

Piepje dat je sleutel in het contact zit
Piepje dat je lampjes nog aanstaan
Piepje voor je gordel
Piepje voor het parkeren
Piepje voor de snelheid
Piepje voor de rijbaanassistentie
Piepje voor de dode hoek
Piepje voor de gordel
Piepje voor je actieradius
Piepje voor vorst


Rot op met al je piepjes
@dragspert: keer testen op autisme?
@pielemuis: Dus als je een hekel hebt aan piepjes voor elk onbenullig dingetje ben je een autist? Dan zal die test bij mij wel compleet doorslaan.
@dragspert: dat zit er dik in ja.
@dragspert: ga anders terug naar het paard. Hinikt alleen en stinkt naar piep, uhm poep.
Lekker laten gaan, natuurlijke selectie, we zijn al toch al overvol in nl
@spykerboy: ik geef overigens toe, in landen dat een gordel niet verplicht is draag k hem ook niet,
@spykerboy: dan hoop ik voor jou en je eventuele nabestaanden dat je nooit een ongeluk krijgt in een van die landen.
@jaso013: stukje natuurlijke selectie.
@spykerboy: dan ben je pas echt een sukkel!
Zo zie je maar weer! Ondanks wetenschap, medicijnen, voorlichting en veiligheidsvoorzieningen blijkt de eeuwenoude evolutie toch nog greep te hebben op de mensheid.
Onklaar maken? Waarschijnlijk gewoon de gordel erin steken en achter de stoel langs laten lopen.

Dat werd ten minste door veel taxi chauffeurs gedaan…
@reactief: In mijn Ford Focus kan ik gordelverklikker gewoon uitzetten.
@reactief: een losse gordel stekker/gesp hoe heet dat ding, werkt ook goed. Ik gebruik hem als er een tas of iets anders op de stoel staat wat niet in de gordel vast kan, maar wel zwaar genoeg is om dat ding te laten piepen. Bij voorkeur natuurlijk ook dat in de gordel b
Ik klikte voor de leuke foto van die hond, krijg ik ineens een wazige foto van tieten te zien. Beetje jammer..
@momo: tieten!!! Waar???
Heb het argument, dat je daarmee niet jezelf maar ook andere ingevaar brengt altijd zo’n onzin gevonden. Het enige gevaar dat vergroot wordt is dat van jezelf wn niemand anders.

Of zijn er mensen die met meerdere personen 1 gordel delen?
@goodolddays: Dat argument snap ik ook niet. Vraagt om onderzoek.
@crashingduke: Wat ik kan verzinnen: als jij zonder gordel op je voorganger klapt, daarmee met je bolletje het glas van de voorruit beschadigd en bewusteloos raakt
@jeroen82: (dit vraagt om een bewerken knop) …. en als je auto nog enigszins vaart heeft, kun je op de andere rijbaan terecht komen, wat dus weer een frontaaltje kan opleveren..
@goodolddays: dit dus XD
@goodolddays: ik neem aan dat je ook familie en vrienden hebt die last er van hebben als jij er niet meer bent. Of juist niet. Die anderen dus.
@goodolddays: Als je een beetje klapper maakt word je lichaam een ongeleid projectiel. 90kg met 10g (waar je echt geen megaklapper voor hoeft te maken) wordt al 900kg. Dat wil je niet in je nek/rug krijgen met een aanrijding.
@goodolddays: als je achterin zonder gordel zit ben je een gevaar voor de mensen voorin.
@goodolddays: Als mensen niet begrijpen hoe je een ander in gevaar brengt, laat ik een poging doen dit uit te leggen. Wel eens gehoord van G-krachten? Stel, je auto komt in een slip terecht door teveel water op de weg, door zand of olie. Je kunt dan door een abrupte beweging van de auto achter je stuur weggeslingerd worden. Je beland dan op schoot van de bijrijder, die je wellicht nog even lekker van een vette kopstoot voorziet voordat je met je losse lichaam door de rest van de auto knalt. Vervolgens loopt een slippartij uit op een ernstig ongeluk want jij hebt allang geen stuur meer in je handen. Of je bent al buiten bewustzijn en je hebt waarschijnlijk je bijrijder al ernstig verwond met je rondvliegende lichaam voordat je maar iets met de auto raakt.
Er stond ook dat buiten de bebouwde kom 97% van de mensen een gordel draagt. Dat vind ik een vrij goede score.

Daarbij hebben ze toch vooral zichzelf en hun familie ermee. Ik kan me heel veel ergere dingen in het verkeer bedenken, zegmaar alles waarbij een andere verkeersdeelnemer ook de dupe is. Prima dat agenten hun ogen open houden op geen gordel dragen, maar dit is wat mij betreft geen dure campagne en investeringen waard. Dan zijn er zat andere zaken die voorrang hebben wat mij betreft.
@lekbak: ja zoals mensen die links blijven leren naar rechts te gaan, zal hoop bumperkleven en irritatie int verkeer verkomen, ik denk zelfs dat het vele links kleven van 99% van nl dat het het grootste probleem punt is….
Het niet dragen van de gordel kan niet alleen de dood verhinderen. Dit wordt in de reacties hier, en een beetje in die van jou, gesuggereerd. Je zou ook dusdanig gewond kunnen worden dat je nooit meer kan werken en levenslang verzorging nodig hebt. Dit vind ik niet alleen een probleem voor diegene en zijn familie, maar een maatschappelijk probleem. Dit wordt dan door iedereen betaald en is duurder dan een begrafenis.. En waarom? Omdat diegene het te lastig vond een gordel om te doen? @lekbak:
Er is een moment dat je gewoon moet stoppen met mensen nog meer waarschuwen over gordel dragen. Het is niet iets nieuws: iedereen weet waarom dat ding er zit.
Mensen die nog steeds niet willen luisteren, ach, die ga je met nog meer reclame niet hun gordel laten dragen.
En die 17 doden; hardleers. Kut als het een bekende of familie was.
Maar 17 doden (extra) per jaar voor iets wat we hebben aangepakt; dat valt reuze mee.
@gregorius: helemaal mee eens, gordel is voor je eigen veiligheid, als je er voor kiest dat risico te nemen moet dat kunnen. Vind dit toch een vorm van vrijheidsbeperking. Ik draag hem zelf altijd want hecht wel waarde aan mijn gezondheid, maar de keuze zou je niet verplicht moeten worden.
@sanderb: Ik deel deze mening (ik vind dit bijvoorbeeld ook voor te hard rijden op de snelweg), maar het heeft ook een andere kant: Als we alles veel vrijer gaan zien en neerzetten als: “Kijk maar wat je zelf wilt, eigen verantwoordelijkheid”. Ben jij dan ook bereid om heel veel meer voor je (zorg)verzekering te betalen?

Reken er maar op dat die omhoog gaan als je alle stumpers in de wereld niet reguleert die niet met eigen verantwoordelijkheid om kunnen gaan.
@kliko: Te hard rijden is weer een ander verhaal, want daar kun je ook een ander mee treffen. Geen gordel om doen heb je alleen jezelf mee.
Prima. Neem je eigen verantwoordelijkheid. Geen gordel en verlamt na een ongeluk: betaal je eigen zorg maar. Eigen verantwoordelijkheid! @fanboy:
@sanderb: Wie gaat er dan betalen voor die WAO-uitkering als de persoon in kwestie het toch nét haalt? de scootmobiel? Traplift? fysiotherapie? Operaties?

Jij en ik. Als ze het tot in lengte van dagen volledig uit eigen zak kunnen bekostigen: Be my guest.
@gregorius: achjoh die stichting heeft natuurlijk niks meer te melden, nu weer een beetje aandacht zo
Vergeet niet dat het hier enkel over de dodelijke slachtoffers gaat. Het aantal mensen wat het ternauwernood overleeft en veel ernstigere verwondingen heeft dan als ze een gordel hadden gedragen is hier logischerwijs een veelvoud van. Al betwijfel ik of dit geregistreerd wordt. Dus is extra campagne voeren nodig en bespaard dit onder de streep hoge ziekenhuisrekeningen en andere kosten zoals arbeidsongeschiktheid etc uit.
Snap nooit wat mensen ‘cool’ vinden aan zonder riem rijden?
Heb een tijdje bij een autodealer gewerkt en daar reden er zoveel zonder riem, want een riem ‘zit niet lekker’🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️?! En dan nog niet te spreken over dat Fucking irritante piepje als je je riem niet om hebt!
Ik zit heel vaak in taxi’s in het buitenland en waar mogelijk doe ik altijd een gordel om. Ook achterin! Heb al 2x een ongeluk gehad met een taxi. Ik voel me tegenwoordig ook onveilig als er geen gordel achterin zit.
@cloverleaf: lijkt me logisch als je ziet hoe de gemiddelde taxibestuurder zich door het verkeer beweegt. Zelfs compleet lazarus vergeet je zoiets nog niet.
Ben benieuwd naar het aantal Polen die zich hieronder bevinden. Maak dat ook eens bekend. Ik weet dat dit niet politiek correct is maar ik wil toch graag van de hoed en de rand weten.
@auto62: is er geen autoblog.pl voor mensen die geinteresseerd zijn in de wijze waarop de Polen hun auto beleven?
Ik snap het EIGEN leven in de waagschaal stellen, maar hoe het niet dragen van een gordel een ander schaadt ontgaat mij compleet.
@spidermann: bijvoorbeeld dat als het misgaat iemand jouw resten van het dashboard moet gaan schrapen of iemand een slecht nieuws gesprek met je nabestaanden moet gaan voeren. De hulpverleners hebben al ellende genoeg met verongelukte motorrijders (die dragen immers ook geen gordel).
@mashell: als ze daar een probleem mee hebben moeten ze dat werk niet gaan doen.
Tja, de piepjes op lage snelheid zijn irritant. Ik kan mij voorstellen dat je bijvoorbeeld als koerier het piepje gaat omzeilen omdat je iedere kilometer twintig keer uit moet stappen. Overigens hebben ze bij Renault hier de ideale oplossing voor. Geen piepje, maar geen radio bij het rijden zonder gordel. Op korte stukjes is geen radio niet erg. En wanneer je wat langer in de auto zit (en dus graag de radio aan wilt) doe je gewoon je gordel om voor muziek.
Heb zo is met iemand meegereden (op een stage) die weigerde zijn gordel te dragen. Uren aan stuk met dat gepiep…
hij trok er zich geen hol van aan, ik was blij toen ik uit die auto kon.
Alstjeblieft niet nog een tv campagne, zelfde geldt voor de boetes. Iets met eigen verantwoordelijkheid, inmiddels weet iedereen wel hoe het zit.
Werkte bij een dealert met schadeafdeling. Heb heel wat auto’s met huid, haar en bloed van ome Cor tegen de voorruit gezien. Of de (nep)tanden van tante Sjaan vastgebeten in ‘t stuur. Gelukkig zat zij daar niet meer aan vast. Vind dat als mensen geen gordel hebben gedragen bij een ongeval én daardoor meer medische kosten maken, ze wel iets mee premie mogen betalen. Maar bewijs dat maar eens… Of ze moet Cor of Sjaan heten natuurlijk.
Mijn leven. Mijn keuze. Flikker op met je eeuwige bemoeienissen waar Nederlandertjes achter het toetsenbord zo goed in zijn.
Het schijnt dat het omdoen van de autogordel leidt tot autisme. Of zo iets.
Het is heel eenvoudig. Mijn vrouw en ik doen standaard de gordel om. Rijdt er iemand mee die het niet wil of doet: Eigen risico, zowel bekeuringen als bij eventueel ongeluk. Aangezien ik verklikkerlampjes op mijn dashboard heb,stop ik. ” ik wil die lampjes uit hebben, gordels vast a.ub.” Het is niet voor niets. Makkelijk zat…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).