• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeet de G63 AMG, dit is de Defender Octa #test

Auteur: Wouter, gepost 28 juli 2025 om 16:00 – 12 Reacties

Defender Octa test

Een G63 AMG is zo 2020, althans Land Rover hoopt dat de conclusie van de test van de Defender Octa wordt.

De Defender is sowieso een verkoophit, dus Land Rover zit nog niet omhoog om de verkopen te pushen. En er was al een hele dikke Defender met een V8, maar er bleef nog ruimte voor een onsje meer: de Octa.

Wat is een Octa and why should I care?

De octagon is de natuurlijke vorm van een diamant. Welke associatie Land Rover dan precies probeert te leggen is ook wel weer een beetje onduidelijk. Is de Defender Octa net zo duur als een diamant? Of juist zo hard als een diamant? 

In ieder geval komt de “octa” vorm op diverse plekken terug: er zijn wat logo’s en in de grille zitten ze ook. Toch is er nog wel wat werk te verrichten voordat de naam Octa net zo sterk is als AMG bij zijn tegenstrever. Het helpt daarbij ook niet echt dat JLR geen lijn heeft in de namen voor snelle Range Rovers, Jaguars en Land Rovers. 

Weer een andere V8

Er was al een Defender V8, maar hier lepelt Land Rover weer een volledig ander motorblok in het vooronder. Zoals ze wel vaker doen, koopt Land Rover een lekker blokje bij BMW in.

De Defender Octa krijgt namelijk de motor uit de BMW M5. De 4.4 liter grote V8 heeft twee turbo’s in een hot-V opstelling. De achtcilinder levert een gezonde 635 pk en 750 Nm aan koppel, zonder dat er enige vorm van elektrische ondersteuning is. Dat merk je soms overigens wel: de bak en motor moeten allebei in de goede stand staan, anders is er een korte vertraging tussen vraag van de bestuurder en de storm die losbarst.

Want ja: de Defender Octa is natuurlijk niet langzaam. Volgens fabrieksopgave zou de Defender Octa in exact 4 seconde naar de 100 moeten sprinten, maar dat haalden we duidelijk niet. De Defender Octa had er tijdens alle metingen consequent een halve seconde meer voor nodig. Maar ach, voor het formaat (en gewicht!) van de auto is dat nog steeds erg snel.

De begrenzer wordt verschillend afgesteld naar aanleiding van de gemonteerde banden: met offroad mag de Defender Octa 160 km/u, met intermediates 210 km/u en met all terrain banden 250 km/u. 

Geil onderstel

Met de speciale Octa knop onder aan het stuur, kan je door de verschillende rijmodi heen gaan. De Octa stand is eigenlijk voor naast de weg, maar bleek op asfalt ook wel vermakelijk. In Dynamic vond de elektronica op vrij random momenten dat het ESP-systeem wel weer aan kon. Hoe vervelend dat is, meld ik je over twee alinea’s.

Het grote verschil met de reguliere Defender is de 6D Dynamics-luchtvering. In plaats van stabilisatorstangen maakt de Octa gebruik van met drie kleppen uitgeruste semi-actieve dempers die onderling hydraulisch verbonden zijn. Daardoor kan je het rollen van de koets (nogal een probleem in een hoge auto als de Defender) vrij effectief elimineren. Het is blijkbaar een nogal Britse oplossing, want de McLaren 720S gebruikt eenzelfde systeem.

Ook het duiken van de neus tijdens remmen en andersom bij acceleratie kan de Defender Octa behoorlijk pareren. 

Waarom knippert dat oranje lampje zo vaak?

Voor wie het nog niet doorhad: dit gaat over het ESP-lampje. Het “slippende auto” lampje. Als het permanent brandt, staat het uit. Als het knippert, helpt de elektronica je om niet te crashen.

En dat was blijkbaar hard nodig met mijn rijstijl in de Defender Octa. Ergens is de Octa de GT3 RS onder de Defenders, maar dan duidelijk niet qua bochtsnelheden. Zelfs bij niet al te extreme bochtsnelheden werkte het ESP-systeem overuren. En dan staat de Defender Octa uit de test nog op reguliere allseason banden, met terreinbanden wordt het vast niet beter. 

Het wordt veel leuker rijden in de Defender Octa als je het ESP uitschakelt. De motor wordt minder gesmoord en je ontdekt een Defender die best dynamisch is. Met gas bijgeven duikt de neus lekker naar binnen en als je de boel provoceert kan je zelfs een klein driftje wagen. De Defender Octa bijt dan ook niet terug, dus ook met ESP aan had er best meer ruimte mogen zijn. 

Offroad kan de Defender Octa extreem veel meer aan dan je in Nederland kan doen of de bestuurders aandurven. Wat dat betreft zou de Octa een vreemde eend in de bijt in stadspark Nederland kunnen zijn, maar gelukkig zijn er altijd enthousiastelingen die ervoor gaan.

Is het uiterlijk ruig genoeg?

Je moet er maar eens opletten, maar in de meeste gevallen kan je een titel met vraagteken op het einde direct met “nee” beantwoorden. Een Defender is van zichzelf al indrukwekkend (groot) en de Octa staat nog eens 28 millimeter hoger. De wielkasten zijn ook nog eens breder, zodat de Octa nog 68 millimeter meer ruimte nodig heeft op de weg. Dus ja, de Octa is best indrukwekkend…

Toch bekruipt ons ook het gevoel dat de Defender Octa nog wel een tandje ruiger had gemogen. Het is niet meteen duidelijk dat dit de topdog in de Defender line-up is. Er zijn wel andere beschermplaten, een nieuwe grille, nieuwe kleuren en 4 uitlaten aan de achterzijde. De achterkant is echter al zo druk, dat dat laatste nauwelijks opvalt. Het onderstel is veel extremer dan het uiterlijk. Dat is leuk voor autojournalisten die er een keer mee mogen knallen offroad, maar kopers cruisen er mee door de stad.

Prijs en conclusie Defender Octa test

In België kost de Defender iets meer dan honderdtachtigduizend euro, in Nederland € 281.106,-. Een normverbruik van 13,1 liter per 100 km zorgt voor een CO₂-uitstoot van 296 gram per kilometer en daar mag je over afrekenen bij de Nederlandse fiscus. Die ton aan extra belasting doet pijn.

Niemand heeft een Defender Octa nodig, maar ik begrijp ook wel dat je wel het zo kan voelen. Sterk kan voelen, heel sterk kan voelen, want de Defender Octa is simpelweg een auto om verliefd op te worden. Verliefd op offroad mogelijkheden waar je nooit aan toe gaat komen, verliefd op het formaat, verliefd op het gevoel, verliefd op de V8. Een onnodige auto die wel geweldig leuk is, dat is de Defender Octa.  

Ook interessant!

  • G63 AMG wie? Defender Octa blijkt een hit
    G63 AMG wie? Defender Octa blijkt een hit
  • Defender Octa Black moet tuners het nakijken geven
    Defender Octa Black moet tuners het nakijken geven
  • De nieuwe Defender is nu ook een dieselbeuker
    De nieuwe Defender is nu ook een dieselbeuker
  • Gespot - De nieuwe Land Cruiser vs. een Defender

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

defender, defender-110, land-rover, OCTA, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Koenigsegg is er wéér niet in geslaagd om ‘Ringrecord te pakken
Volgend bericht: Ferrari’s uit mysterieuze collectie gaan onder de hamer »

Lees Interacties

Reacties

  1. mazdaratti zegt

    28 juli 2025 om 16:22

    Denk dat het kenteken weergeeft hoe de bestuurder achter het wiel zit

    Login om te reageren
  2. thefastturtle zegt

    28 juli 2025 om 16:58

    De G63 amg vind ik 3x niks. Zee container op wielen. Dit vind ik zo gaaf die nieuwe Defender. Die komt nog wel op mn oprit. Oke. Geen Octa haha

    Login om te reageren
    • KennOne zegt

      28 juli 2025 om 19:12

      Je hebt ook nog de 5.0SC in de prijslijst. Is eigenlijk de leukere en beterklinkende motor voor minder!!

      Login om te reageren
  3. grandmasterb zegt

    28 juli 2025 om 17:19

    Deze ziet er wel gaaf een uit, een G-klasse ziet eruit alsof die door een kleuter van 3 is getekend.

    Login om te reageren
  4. eelco106gti zegt

    28 juli 2025 om 18:02

    Bij Audi hebben ze ook zon systeem (sinds RS6 C5 in 2002 ongeveer) waarbij de dempers hydraulisch verbonden zijn: DRC – dynamic ride control. Linksvoor is met rechtsachter verbonden en rechtsvoor met linksachter. Doel is minder overhellen in bochten. Kleppen kunnen oliedruk tegenhouden of laten passeren.

    Login om te reageren
  5. rfocus zegt

    28 juli 2025 om 18:09

    Zeer mooie bak! En veel mooier dan de G Star. Mocht ik voor de keuze staan werd het deze. Dan maar hopen dat alles heelblijft kwa techniek. De motor maak ik mij geen zorgen over. B.M.W. Dat zit wel snor!

    Login om te reageren
    • madhatter zegt

      29 juli 2025 om 07:20

      Grappig dat je dat zegt. Een BMW V8 is een van de slechtste motoren. Een heleboel M5 en M6/8 advertenties staat bij dat ze een nieuwe motor hebben. Bij de 5 en 7 serie zijn tweedehands de 50i modellen ook het goedkoopst.
      Land Rover elektronica met een BMW V8 is echt het slechtste van 2 werelden.

      Login om te reageren
  6. flow82 zegt

    28 juli 2025 om 18:18

    Dit 100x liever dan een G63 AMG. De Octa oogt ruig, maar is tevens gedistingeerd. Meer dan de Mercedes.

    Vergelijk het met kleding. De G63 is en blijft wat mij betreft een trainingspak gedragen door een veel te oude man met overgewicht. Eerlijk toegegeven, wel een duur trainingspak, maar veel te schreeuwerig. Als of de G63 iets moet compenseren. De Octa oogt wat mij betreft juist meer als een strak ogend outdoor outfit, gedragen door een afgetrainde commando. Iemand die zelfverzekerd is en die niks hoeft te bewijzen aan anderen. Naja, zo denk ik er iig over.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      28 juli 2025 om 19:47

      De Octa oogt wat mij betreft juist meer als een strak ogend outdoor outfit, gedragen door een afgetrainde commando

      Ik proest toch mijn spreekwoordige koffie uit, een lompe, zware totaal niet precieze zeecontainer is het. Alles is relatief maar we kunnen wel met veiligheid zeggen dat het geen Porsche 911 gt3 is in de bochten. Het is meer een Caroline van der Plas op een carbon racefiets met wind tegen qua sportiviteit, geen afgetrainde commando 😂

      Login om te reageren
  7. rfocus zegt

    29 juli 2025 om 09:09

    Dat komt vaak door gebrek aan onderhoud. En niet de juiste intervallen aanhouden. Aan deze motor zijn als ik mij niet vergis upgrades uitgevoerd!

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    29 juli 2025 om 11:29

    Bij Landrover wordt de meest “sportieve” versie niet verlaagd maar juist verhoogd? That’s utter madness!

    Login om te reageren
  9. CDF zegt

    1 augustus 2025 om 21:35

    Voor de velgen hebben ze het zich wel makkelijk gemaakt met de Volvo “5-dubbelspaaks Tech Black matt Diamond Cut” met twee spaakjes extra… Gaaf ding, maar prijs gaat nergens over. Leuk budget voor een gave 911 Targa ofzo😎

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North