Vergelijking: de nieuwe BMW X4 versus de oude

Auteur: , 47 Reacties

Eens kijken hoe anders de nieuwste SUV-Coupé is.

BMW X4 F26 vs G02

Anders, dat is hij zeker. De X4 is het kleine broertje van de X6, die in 2009 werd gepresenteerd. De wereld stond op zijn kop door deze totaal onpraktisch lijkende en vooral vrij lelijke “Niche-U-V”, maar na twee generaties X6 en een derde op komst, begint het een fenomeen te worden. Er was zelfs behoefte aan een kleinere X6. Dit werd de in 2014 gepresenteerde X4 (F26). Waar de X6 zijn basis deelt met de X5, deelt de X4 zijne met de X3. En aangezien de X3 net vernieuwd is, betekent dat ook een nieuwe X4 (G02). Zijn gelijkenissen met de X3 zijn duidelijk, maar laten we hem eens onder de loep nemen in vergelijking met zijn voorganger.

Bij alle afbeeldingen staat bovenaan de nieuwe G02 in M40d trim, onderaan de oude F26 in XDrive35i trim.

Uiterlijk
De overgang van de F naar de G-generatie zorgde bij de 5- en 7-Serie voor meer evolutie dan revolutie. Met de X3 heeft BMW laten zien dat dat niet voor elk model hoeft te gelden en de X4 doet aan die strategie mee. Alleen op basis van het uiterlijk zijn er al vele veranderingen doorgevoerd. Goed, de vele vouwen en lijnen in de voorbumper (overigens deel van het M-Pakket) en de scherpe koplampen met angel-eye-achtige dagrijverlichting blijven. Maar de nieuwe, grote nieren, gecombineerd met anders gevormde koplampen geven de auto een ander aanzicht. Het is deels optische illusie, maar het zorgt er wel voor dat de auto een stuk robuuster op de weg ligt.
In het eerdergenoemde artikel over de nieuwe X4 zijn de nieuwe afmetingen al behandeld: verlengd met 81 mm, verbreed met 37 mm en 51 mm extra wielbasis. Centimeterwerk, wat gek is, aangezien de nieuweling er een stuk groter uitziet dan zijn voorganger. Het zijn vooral de verhoudingen die hier een rol spelen: net zoals de X3 dus. Dit heeft vooral te maken met de motorkap, die iets hoger lijkt te liggen ten opzichte van de voorruit.

BMW X4 F26 vs G02
BMW X4 F26 vs G02

Kijken we naar de achterkant, dan is er geen twijfel over mogelijk: de nieuwe X4 heeft hier een heel eigen gezicht meegekregen. Oké, dat gezicht zagen we al eerder op de X2, maar het geeft aan dat BMW een duidelijk verschil wil tussen de “normale” modellen en de “trendy” modellen, waar we de X3 in de eerste categorie kunnen plaatsen en de X2 en X4 in de laatste. Het resultaat: de X3 krijgt een vrij neutrale BMW achterkant mee en de X4 wijkt er compleet van af. De achterlichten bijvoorbeeld, langgerekt en de bekende BMW-vorm (de richtingaanwijzer in een apart “vak” boven de remlichten) is weinig aanwezig. Er is daarom wel wat GLC in de achterkant te herkennen, maar de concurrent van Das Haus heeft de hele vorm van de X4 gekopieerd dus die cirkel is in ieder geval rond.
Een klein maar effectief verschil is het verplaatsen van het kenteken: bij de oude zit die tussen de achterlichten, bij de nieuwe in de bumper verwerkt. Ook hier geeft het de auto een ander aanzicht. Uiteraard volgt alles de vorm van een coupé. Waar de oude X4 een vloeiende lijn van achterklep tot dak had, zit er bij de nieuwe X4 een achterspoiler in verwerkt. Een kleine, maar toch een aanwezige.

BMW X4 F26 vs G02
BMW X4 F26 vs G02

Interieur
In de cockpit geen verrassingen omdat deze regelrecht is overgenomen uit de X3. Wat dat betekent ten opzichte van de oude X4: alles is nieuw, maar toch herkenbaar. Ik durf te stellen dat een F26-eigenaar zo in de G02 kan stappen en zich gelijk thuis voelt. Toch opvallend, want als we alles onder de loep nemen valt toch op dat alles veranderd is. Over het algemeen is de oude X4 heel recht-toe-recht-aan, wat voor een overzichtelijk dashboard zorgt. In de nieuwe X4 kenmerkt een schuine lijn bijna elk detail: de luchtroosters, aluminium versierstukken, op en rondom de automaatpook, rondom de bediening voor de climate control: alles reflecteert een soort driehoekvorm. Het zorgt ervoor dat het dashboard er net even iets speelser uitziet, zonder dat de ergonomie eronder lijdt.
De belangrijkste veranderingen in de technologie zijn het nieuwe digitale instrumentarium, het infotainmentsysteem wat nu boven op het dashboard zit en niet erin verwerkt en een extra schermpje voor de climate control. Het infotainmentsysteem werkt nu ook als touchscreen, maar het befaamde iDrive systeem kun je ook nog steeds met de grote draaiknop met touchpad blijven bedienen. Deze verandert niet van plek.

BMW X4 F26 vs G02
BMW X4 F26 vs G02

Werp een blik achterin en ook daar zul je niet verrast zijn. De aflopende daklijn is het verkoopargument voor de X4, maar het is belangrijk dat de achterpassagiers niet te krap zitten daardoor. Bij de nieuwe X4 zien we een verlaging in het dak net boven de hoofdsteunen: dit is een opbergruimte voor de lamellen wanneer je het optionele panoramadak wilt “openen”. Of dit ten koste gaat van de hoofdruimte is niet bekend, maar echt bevorderend is het ook niet. Wel kun je je benen beter kwijt: de verlengde wielbasis zorgt voor een toename van 2,5 cm op de achterbank.
Klagen over afmetingen op de achterbank is natuurlijk een beetje overbodig, als je daar echt zo veel waarde aan hecht kun je beter een X3 kopen. Maar volgens BMW schijn je rianter te zitten op de achterbank van de nieuwe X4.

BMW X4 F26 vs G02
BMW X4 F26 vs G02

Techniek
De F26 kreeg bij introductie drie benzine- en drie dieselmotoren. De topmotoren bestonden eerst uit de XDrive35d en XDrive35i, later werd hier de M40i aan toegevoegd, een dikke geblazen zes-in-lijn in het vooronder, goed voor 360 pk. De G02 krijgt ten eerste alleen de keuze uit een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Ergens jammer van de automaat, maar logisch voor het type auto. Evenals de AWD, dat is ook gewoon logisch voor een verhoogde BMW.
Qua motoren krijg je ongeveer hetzelfde arrangement als de oude X4, maar nu is de M40i gelijk bij introductie verkrijgbaar. Ook hier een geblazen zes-in-lijn blok met 360 pk en 500 Nm koppel. Een toevoeging is de M40d, een geblazen zes-in-lijn diesel met 326 pk en 680 Nm. Vooral de laatste twee lijken toegevoegd te zijn om het sportieve karakter te benadrukken, maar grote broer X3 krijgt deze motoren ook. Niet uniek dus.

Conclusie
Op alle fronten benadrukt de nieuwe X4 het feit dat je deze auto niet specifiek koopt omdat je een handige SUV wilt, maar een stijlvolle. Waar de F26 een voorzichtige evolutie was van de vorige X3, is de G02 een compleet eigen weg ingeslagen en laat zien dat BMW dit stukje van de markt zeer serieus neemt. Dat stijlvolle nemen veel mensen met een korreltje zout, maar de behoefte aan een tweede X4 laat zien dat BMW toch succes boekt in dit segment. Er is dan ook weinig mis met voor de X4 kiezen, mits je zo eigenwijs bent om een SUV-Coupé te willen. Zoals het gezegde luidt: niches zijn er om te vullen



47 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Vind de achterkant en het interieur er op vooruit gegaan, helaas kan ik dat niet zeggen van de voorkant…
via Android app
@bmwe46m3: komt door de Opel-achterlichten!
De nieuwe…ben eerlijk gezegd de oude nog nooit tegen gekomen in België.
@chrisvis: ik hoop voor je dat dat ook zo blijft. Wat een gedrocht. En die nieuwe ook.
@circlestorm69: mijn gedachte.
Dit doet toch allemaal echt pijn aan je ogen…
@chrisvis: Huh? Ik zie die hier dagelijks rijden op de autostrade (E40)
De oude ziet er nog fris genoeg uit en niet eens verouderd naast de nieuwe. Beetje te vroeg misschien dit. Dat snelle gewissel van modellen..
@stfu: hetzelfde gevoel heb ik over de 5-serie.
@dromedaris: de F10 is er nochtans al vanaf 2010…
Wat een rare vlakke achterbanken.
Hebben alle modellen van die enorme stortkokers nu? Of hebben de lagere motoriseringen nog gewoon de bescheiden pijpjes aan links?
@schuiftrompet: deze uitlaat is alleen voor de M-Performance modellen, de M40i en M40d. Bij de overige motoren (20i, 30i, 20d, 25d en 30d) zit er links en rechts een ronde uitlaat
Dit is verschrikkelijk en dacht dat het niet erger kon na de X6 en 2 Serie Tourer…
@persian1: nou hè, ik zou als ik jou was gaan huilen in een hoekje, want de wereld vergaat….
@jerry: Dat klopt ook wel, al is dat niet volledig de schuld van de x4.
Menig chemisch fabriek etc. helpt hier ook aan mee.
@jerry: er zijn weinig dingen erger dan een x4 hoor. Pedofilie, dierenleed, oke, maar echt veel meer kan ik ook niet bedenken…
Verschrikkelijk, die achterlampen
Wat lelijk, zowel de oude als de nieuwe. Staan de foto’s van het front niet verkeerd om?
Dat BMW niets heeft geleerd van die afschuwelijke kont van Mercedes ..
Ik vind het een gave bak, alleen geen fan van de achterlichten.
Twee keer lelijk. Jammer van zo’n mooi merk, dat zou toch niet moeten mogen.
Vergelijking: vers gedraaide keutel vs die van gisteren… Meer kan ik er niet van maken.
Het valt me op dat er steeds vaker van dit soort vergelijkingen op ab staan: jammer dat de verschillen dus steeds vaker zo klein zijn dat zo’n artikel echt nodig is
Het was niks, het is niks en het zal ook nooit wat worden. Wil je een coupe achtige X? Koop dan gewoon de X6. Kun je die niet betalen? Rij dan lekker in een X3.
F* you all. I’m getting one! ;-)
@w0ut: ik snap het wel, je wilt toch opvallen he
Beter dan de eerste. Maar nog steeds geen knappert als je het mij vraagt.
Oké, kuch, ahum… Euhh, dus, nou komt ie dan hé:
Ik vind die nieuwe eigenlijk best mooi!
Zelfde kenteken? Andere auto?
als ik naar dit interieur kijk en wat Mercedes nu levert… lijkt deze BMW wel 10jaar oud…
@michiel1: precies dat..
Moet steeds kijken wat nou nieuw is en wat oud
@tonebon: het is dat het erbij staat, anders had ik het echt niet geweten
Eh… ja een kopietje van die lelijke MB GLE Coupé achterkant… zucht!
Jemig, dit artikel doet gewoon pijn aan m’n ogen. Snel weg hier…
Zo’n m-stuurtje is echt een van de mooiste opties van bmw👌
Dat interieur is nieuw nog steeds ouderwets
Het is als Kim Holland met een facelift.. Het blijft spuug lelijk.
En dit zijn dan nog de dikste uitvoeringen met M pack, leder, grote navi, …

Deze dingen verkopen ondanks hun belachelijk hoge prijs als zoete broodjes.
Nog steeds spuuglelijk. Toch ook knap.
Noem mij maar raar maar ik vind dit dus wel vet, net als de mb gle coupe.
Dat interieur verwacht bij een Amerikaanse SUV die ook daadwerkelijk in het terrein wordt ingezet.

Het zal vast goed en rammelvrij in elkaar zitten, maar qua design liggen de nieuwe Insignia en Mazda’s toch wat prettiger op het netvlies.
Fraai is het nog steeds niet. In tegenstelling. Hoe kan je jezelf serieus noemen als ontwerper als je dit soort gedrochten zonder nette lijnen en ook nog eens met (nu) een zeer rommelig dashboard tekent.
Tijd voor iets anders bij BMW: een nieuwe ontwerper en weer eens fraaie auto’s. Wat er nu allemaal uit Bayern komt is niet best… Zonde van het merk.
Oke dan, hij is ietsjes mooier geworden. Maar dan ook echt maar ietsjes. Maar het blijven gedrochten van een auto’s.
Ik vind er toch echt niks aan. Het ziet er niet mooi uit, het is minder praktisch en het is duurder dan een X3. Het zal misschien iets beter rijden.
Zelfde kenteken, verschillende auto’s?
Ik vind die nieuwe angel eyes van bmw echt verschrikkelijk. Alleen om die reden zou ik een ouder model nemen (F10, of preLCI F30)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).