• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking: de nieuwe BMW X4 versus de oude

Auteur: Loek, gepost 15 februari 2018 om 21:40 – 47 Reacties

BMW X4 F26 vs G02


Eens kijken hoe anders de nieuwste SUV-Coupé is.

Anders, dat is hij zeker. De X4 is het kleine broertje van de X6, die in 2009 werd gepresenteerd. De wereld stond op zijn kop door deze totaal onpraktisch lijkende en vooral vrij lelijke “Niche-U-V”, maar na twee generaties X6 en een derde op komst, begint het een fenomeen te worden. Er was zelfs behoefte aan een kleinere X6. Dit werd de in 2014 gepresenteerde X4 (F26). Waar de X6 zijn basis deelt met de X5, deelt de X4 zijne met de X3. En aangezien de X3 net vernieuwd is, betekent dat ook een nieuwe X4 (G02). Zijn gelijkenissen met de X3 zijn duidelijk, maar laten we hem eens onder de loep nemen in vergelijking met zijn voorganger.

Bij alle afbeeldingen staat bovenaan de nieuwe G02 in M40d trim, onderaan de oude F26 in XDrive35i trim.

Uiterlijk
De overgang van de F naar de G-generatie zorgde bij de 5- en 7-Serie voor meer evolutie dan revolutie. Met de X3 heeft BMW laten zien dat dat niet voor elk model hoeft te gelden en de X4 doet aan die strategie mee. Alleen op basis van het uiterlijk zijn er al vele veranderingen doorgevoerd. Goed, de vele vouwen en lijnen in de voorbumper (overigens deel van het M-Pakket) en de scherpe koplampen met angel-eye-achtige dagrijverlichting blijven. Maar de nieuwe, grote nieren, gecombineerd met anders gevormde koplampen geven de auto een ander aanzicht. Het is deels optische illusie, maar het zorgt er wel voor dat de auto een stuk robuuster op de weg ligt.
In het eerdergenoemde artikel over de nieuwe X4 zijn de nieuwe afmetingen al behandeld: verlengd met 81 mm, verbreed met 37 mm en 51 mm extra wielbasis. Centimeterwerk, wat gek is, aangezien de nieuweling er een stuk groter uitziet dan zijn voorganger. Het zijn vooral de verhoudingen die hier een rol spelen: net zoals de X3 dus. Dit heeft vooral te maken met de motorkap, die iets hoger lijkt te liggen ten opzichte van de voorruit.

BMW X4 F26 vs G02
BMW X4 F26 vs G02

Kijken we naar de achterkant, dan is er geen twijfel over mogelijk: de nieuwe X4 heeft hier een heel eigen gezicht meegekregen. Oké, dat gezicht zagen we al eerder op de X2, maar het geeft aan dat BMW een duidelijk verschil wil tussen de “normale” modellen en de “trendy” modellen, waar we de X3 in de eerste categorie kunnen plaatsen en de X2 en X4 in de laatste. Het resultaat: de X3 krijgt een vrij neutrale BMW achterkant mee en de X4 wijkt er compleet van af. De achterlichten bijvoorbeeld, langgerekt en de bekende BMW-vorm (de richtingaanwijzer in een apart “vak” boven de remlichten) is weinig aanwezig. Er is daarom wel wat GLC in de achterkant te herkennen, maar de concurrent van Das Haus heeft de hele vorm van de X4 gekopieerd dus die cirkel is in ieder geval rond.
Een klein maar effectief verschil is het verplaatsen van het kenteken: bij de oude zit die tussen de achterlichten, bij de nieuwe in de bumper verwerkt. Ook hier geeft het de auto een ander aanzicht. Uiteraard volgt alles de vorm van een coupé. Waar de oude X4 een vloeiende lijn van achterklep tot dak had, zit er bij de nieuwe X4 een achterspoiler in verwerkt. Een kleine, maar toch een aanwezige.

BMW X4 F26 vs G02
BMW X4 F26 vs G02

Interieur
In de cockpit geen verrassingen omdat deze regelrecht is overgenomen uit de X3. Wat dat betekent ten opzichte van de oude X4: alles is nieuw, maar toch herkenbaar. Ik durf te stellen dat een F26-eigenaar zo in de G02 kan stappen en zich gelijk thuis voelt. Toch opvallend, want als we alles onder de loep nemen valt toch op dat alles veranderd is. Over het algemeen is de oude X4 heel recht-toe-recht-aan, wat voor een overzichtelijk dashboard zorgt. In de nieuwe X4 kenmerkt een schuine lijn bijna elk detail: de luchtroosters, aluminium versierstukken, op en rondom de automaatpook, rondom de bediening voor de climate control: alles reflecteert een soort driehoekvorm. Het zorgt ervoor dat het dashboard er net even iets speelser uitziet, zonder dat de ergonomie eronder lijdt.
De belangrijkste veranderingen in de technologie zijn het nieuwe digitale instrumentarium, het infotainmentsysteem wat nu boven op het dashboard zit en niet erin verwerkt en een extra schermpje voor de climate control. Het infotainmentsysteem werkt nu ook als touchscreen, maar het befaamde iDrive systeem kun je ook nog steeds met de grote draaiknop met touchpad blijven bedienen. Deze verandert niet van plek.

BMW X4 F26 vs G02
BMW X4 F26 vs G02

Werp een blik achterin en ook daar zul je niet verrast zijn. De aflopende daklijn is het verkoopargument voor de X4, maar het is belangrijk dat de achterpassagiers niet te krap zitten daardoor. Bij de nieuwe X4 zien we een verlaging in het dak net boven de hoofdsteunen: dit is een opbergruimte voor de lamellen wanneer je het optionele panoramadak wilt “openen”. Of dit ten koste gaat van de hoofdruimte is niet bekend, maar echt bevorderend is het ook niet. Wel kun je je benen beter kwijt: de verlengde wielbasis zorgt voor een toename van 2,5 cm op de achterbank.
Klagen over afmetingen op de achterbank is natuurlijk een beetje overbodig, als je daar echt zo veel waarde aan hecht kun je beter een X3 kopen. Maar volgens BMW schijn je rianter te zitten op de achterbank van de nieuwe X4.

BMW X4 F26 vs G02
BMW X4 F26 vs G02

Techniek
De F26 kreeg bij introductie drie benzine- en drie dieselmotoren. De topmotoren bestonden eerst uit de XDrive35d en XDrive35i, later werd hier de M40i aan toegevoegd, een dikke geblazen zes-in-lijn in het vooronder, goed voor 360 pk. De G02 krijgt ten eerste alleen de keuze uit een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Ergens jammer van de automaat, maar logisch voor het type auto. Evenals de AWD, dat is ook gewoon logisch voor een verhoogde BMW.
Qua motoren krijg je ongeveer hetzelfde arrangement als de oude X4, maar nu is de M40i gelijk bij introductie verkrijgbaar. Ook hier een geblazen zes-in-lijn blok met 360 pk en 500 Nm koppel. Een toevoeging is de M40d, een geblazen zes-in-lijn diesel met 326 pk en 680 Nm. Vooral de laatste twee lijken toegevoegd te zijn om het sportieve karakter te benadrukken, maar grote broer X3 krijgt deze motoren ook. Niet uniek dus.

Conclusie
Op alle fronten benadrukt de nieuwe X4 het feit dat je deze auto niet specifiek koopt omdat je een handige SUV wilt, maar een stijlvolle. Waar de F26 een voorzichtige evolutie was van de vorige X3, is de G02 een compleet eigen weg ingeslagen en laat zien dat BMW dit stukje van de markt zeer serieus neemt. Dat stijlvolle nemen veel mensen met een korreltje zout, maar de behoefte aan een tweede X4 laat zien dat BMW toch succes boekt in dit segment. Er is dan ook weinig mis met voor de X4 kiezen, mits je zo eigenwijs bent om een SUV-Coupé te willen. Zoals het gezegde luidt: niches zijn er om te vullen…

Ook interessant!

  • Officieel: dit wordt het nieuwe zelfstandige BMW M-model!
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • 'Nieuwe BMW 3 Serie zal naast de oude verkocht worden'
    'Nieuwe BMW 3 Serie zal naast de oude verkocht worden'
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, crossover, Vergelijkingen, x4

Vorig bericht: « Autosalon van Genève 2018: dit zijn de primeurs
Volgend bericht: ABT maakt een dikke SQ5 met nog meer pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwe46m3 zegt

    15 februari 2018 om 21:51

    Vind de achterkant en het interieur er op vooruit gegaan, helaas kan ik dat niet zeggen van de voorkant…

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      15 februari 2018 om 22:55

      @bmwe46m3: komt door de Opel-achterlichten!

      Login om te reageren
  2. chrisvis zegt

    15 februari 2018 om 21:55

    De nieuwe…ben eerlijk gezegd de oude nog nooit tegen gekomen in België.

    Login om te reageren
    • circlestorm69 zegt

      15 februari 2018 om 22:27

      @chrisvis: ik hoop voor je dat dat ook zo blijft. Wat een gedrocht. En die nieuwe ook.

      Login om te reageren
      • demesmaeker zegt

        16 februari 2018 om 11:53

        @circlestorm69: mijn gedachte.
        Dit doet toch allemaal echt pijn aan je ogen…

        Login om te reageren
    • w0ut zegt

      15 februari 2018 om 22:46

      @chrisvis: Huh? Ik zie die hier dagelijks rijden op de autostrade (E40)

      Login om te reageren
  3. stfu zegt

    15 februari 2018 om 22:00

    De oude ziet er nog fris genoeg uit en niet eens verouderd naast de nieuwe. Beetje te vroeg misschien dit. Dat snelle gewissel van modellen..

    Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      15 februari 2018 om 22:32

      @stfu: hetzelfde gevoel heb ik over de 5-serie.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        16 februari 2018 om 08:01

        @dromedaris: de F10 is er nochtans al vanaf 2010…

        Login om te reageren
  4. Pallas zegt

    15 februari 2018 om 22:04

    Wat een rare vlakke achterbanken.

    Login om te reageren
  5. schuiftrompet zegt

    15 februari 2018 om 22:10

    Hebben alle modellen van die enorme stortkokers nu? Of hebben de lagere motoriseringen nog gewoon de bescheiden pijpjes aan links?

    Login om te reageren
    • knetje zegt

      15 februari 2018 om 23:31

      @schuiftrompet: deze uitlaat is alleen voor de M-Performance modellen, de M40i en M40d. Bij de overige motoren (20i, 30i, 20d, 25d en 30d) zit er links en rechts een ronde uitlaat

      Login om te reageren
  6. persian1 zegt

    15 februari 2018 om 22:10

    Dit is verschrikkelijk en dacht dat het niet erger kon na de X6 en 2 Serie Tourer…

    Login om te reageren
    • jerry zegt

      15 februari 2018 om 22:42

      @persian1: nou hè, ik zou als ik jou was gaan huilen in een hoekje, want de wereld vergaat….

      Login om te reageren
      • Senne zegt

        15 februari 2018 om 23:22

        @jerry: Dat klopt ook wel, al is dat niet volledig de schuld van de x4.
        Menig chemisch fabriek etc. helpt hier ook aan mee.

        Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        16 februari 2018 om 07:12

        @jerry: er zijn weinig dingen erger dan een x4 hoor. Pedofilie, dierenleed, oke, maar echt veel meer kan ik ook niet bedenken…

        Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    15 februari 2018 om 22:15

    Verschrikkelijk, die achterlampen

    Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    15 februari 2018 om 22:15

    Wat lelijk, zowel de oude als de nieuwe. Staan de foto’s van het front niet verkeerd om?

    Login om te reageren
  9. sntial zegt

    15 februari 2018 om 22:18

    Dat BMW niets heeft geleerd van die afschuwelijke kont van Mercedes ..

    Login om te reageren
  10. jasperhallo zegt

    15 februari 2018 om 22:19

    Ik vind het een gave bak, alleen geen fan van de achterlichten.

    Login om te reageren
  11. eaudi zegt

    15 februari 2018 om 22:19

    Twee keer lelijk. Jammer van zo’n mooi merk, dat zou toch niet moeten mogen.

    Login om te reageren
  12. BRuud zegt

    15 februari 2018 om 22:22

    Vergelijking: vers gedraaide keutel vs die van gisteren… Meer kan ik er niet van maken.

    Login om te reageren
  13. Diesel zegt

    15 februari 2018 om 22:43

    Het valt me op dat er steeds vaker van dit soort vergelijkingen op ab staan: jammer dat de verschillen dus steeds vaker zo klein zijn dat zo’n artikel echt nodig is

    Login om te reageren
  14. sjeemsbond zegt

    15 februari 2018 om 22:47

    Het was niks, het is niks en het zal ook nooit wat worden. Wil je een coupe achtige X? Koop dan gewoon de X6. Kun je die niet betalen? Rij dan lekker in een X3.

    Login om te reageren
  15. w0ut zegt

    15 februari 2018 om 22:49

    F* you all. I’m getting one! ;-)

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      16 februari 2018 om 07:14

      @w0ut: ik snap het wel, je wilt toch opvallen he

      Login om te reageren
  16. E34M5Touring zegt

    15 februari 2018 om 23:02

    Beter dan de eerste. Maar nog steeds geen knappert als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  17. jaapies zegt

    15 februari 2018 om 23:22

    Oké, kuch, ahum… Euhh, dus, nou komt ie dan hé:
    Ik vind die nieuwe eigenlijk best mooi!

    Login om te reageren
  18. xahc zegt

    15 februari 2018 om 23:40

    Zelfde kenteken? Andere auto?

    Login om te reageren
  19. Michiel1 zegt

    15 februari 2018 om 23:50

    als ik naar dit interieur kijk en wat Mercedes nu levert… lijkt deze BMW wel 10jaar oud…

    Login om te reageren
    • kavi zegt

      15 februari 2018 om 23:55

      @michiel1: precies dat..

      Login om te reageren
  20. tonebon zegt

    16 februari 2018 om 00:10

    Moet steeds kijken wat nou nieuw is en wat oud

    Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      16 februari 2018 om 19:48

      @tonebon: het is dat het erbij staat, anders had ik het echt niet geweten

      Login om te reageren
  21. doublechevron65 zegt

    16 februari 2018 om 00:18

    Eh… ja een kopietje van die lelijke MB GLE Coupé achterkant… zucht!

    Login om te reageren
  22. jippie zegt

    16 februari 2018 om 00:43

    Jemig, dit artikel doet gewoon pijn aan m’n ogen. Snel weg hier…

    Login om te reageren
  23. Tonnie zegt

    16 februari 2018 om 01:27

    Zo’n m-stuurtje is echt een van de mooiste opties van bmw?

    Login om te reageren
  24. janmetdelangeachternaam zegt

    16 februari 2018 om 02:58

    Dat interieur is nieuw nog steeds ouderwets

    Login om te reageren
  25. generaalalfa zegt

    16 februari 2018 om 06:08

    Het is als Kim Holland met een facelift.. Het blijft spuug lelijk.

    Login om te reageren
  26. jannemaneke zegt

    16 februari 2018 om 06:58

    En dit zijn dan nog de dikste uitvoeringen met M pack, leder, grote navi, …

    Deze dingen verkopen ondanks hun belachelijk hoge prijs als zoete broodjes.

    Login om te reageren
  27. aquila2003 zegt

    16 februari 2018 om 07:09

    Nog steeds spuuglelijk. Toch ook knap.

    Login om te reageren
  28. jmeverts zegt

    16 februari 2018 om 07:13

    Noem mij maar raar maar ik vind dit dus wel vet, net als de mb gle coupe.

    Login om te reageren
  29. karhengst zegt

    16 februari 2018 om 07:21

    Dat interieur verwacht bij een Amerikaanse SUV die ook daadwerkelijk in het terrein wordt ingezet.

    Het zal vast goed en rammelvrij in elkaar zitten, maar qua design liggen de nieuwe Insignia en Mazda’s toch wat prettiger op het netvlies.

    Login om te reageren
  30. kroon zegt

    16 februari 2018 om 07:25

    Fraai is het nog steeds niet. In tegenstelling. Hoe kan je jezelf serieus noemen als ontwerper als je dit soort gedrochten zonder nette lijnen en ook nog eens met (nu) een zeer rommelig dashboard tekent.
    Tijd voor iets anders bij BMW: een nieuwe ontwerper en weer eens fraaie auto’s. Wat er nu allemaal uit Bayern komt is niet best… Zonde van het merk.

    Login om te reageren
  31. viezefreddyw zegt

    16 februari 2018 om 09:27

    Oke dan, hij is ietsjes mooier geworden. Maar dan ook echt maar ietsjes. Maar het blijven gedrochten van een auto’s.

    Login om te reageren
  32. berlinetta zegt

    16 februari 2018 om 09:39

    Ik vind er toch echt niks aan. Het ziet er niet mooi uit, het is minder praktisch en het is duurder dan een X3. Het zal misschien iets beter rijden.

    Login om te reageren
  33. xahc zegt

    16 februari 2018 om 11:30

    Zelfde kenteken, verschillende auto’s?

    Login om te reageren
  34. alassad zegt

    16 februari 2018 om 12:31

    Ik vind die nieuwe angel eyes van bmw echt verschrikkelijk. Alleen om die reden zou ik een ouder model nemen (F10, of preLCI F30)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North