Na de eerste race van de 'nieuwe Formule 1' is het de liefhebber nog eens pijnlijk duidelijk geworden: downsizing, turbo's en minder toeren doen de geluidsbeleving weinig goed.
Dit komt niet uit de hemel vallen, in de aanloop naar het nieuwe turbotijdperk verzette vooral eindbaas Ecclestone zich tegen de naaimachinemotoren en opperde dan maar kunstmatig geluid toe te voegen. Nu we het in de praktijk hebben kunnen meemaken barst de kritiek verder los.
Na de eerste race van het seizoen gisteren liet de Australische organisatie ook zijn ongenoegen van de switch van 2,4 liter V8, atmosferisch en maximaal 18.000 tpm naar 1,6 liter V6, turbo’s, en maximaal 15.000 tpm (praktijk: ca. 11.000 toeren) blijken. Volgens hen ondermijnen de nieuwe regels de het sex appeal van Formule 1, en krijgen de toeschouwers zo niet waar ze voor betaald hebben.
Het nieuwe stille racen heeft wel 1 voordeel: de communicatie tussen pitcrew en rijder via de boordradio is er een stuk verstaanbaarder op geworden. En je moet maar zo denken, het kan altijd nog erger: bij de Formule E, die dit jaar met o.a. Robbert Doornbos van start gaat, hoor je helemaal niks.
Maar toch: bij F1 hoort herrie en oordoppen, niet een braaf geluid.
59 reacties
Neemt overigens niet weg dat ik er zelf weinig interesse in heb en dat áls ik naar F1 moet kijken ik het liefst naar beelden van vroeger kijk.
Niet langzamer?
Ik vind 6 sec langzamer dan het bestaande baanrecord anders best een heel stuk langzamer hoor.
Om je even een idee te geven, met een GP2 had je meegedaan om een plekje in de top 10 en dat kan toch niet de bedoeling zijn van de “koningsklasse”.
Op zich vind ik het prima dat ze hybride gegaan zijn maar dat had ook anders gekund. Luister eens naar een Toyota TS030 of een Porsche 918, daar zit ondanks de groene techniek wel een mooi geluid in.
De racepace is spijtig genoeg een ander verhaal. Dankzij 100kg regel en de maximale fuel flow zal het inderdaad moeilijk worden om aan de snelheid van vorig jaar te komen. Maar of je met een GP2 top 10 had kunnen rijden betwijfel ik zeer…
Het geluid? Sommigen zeiden dat ze er al aan gewend waren. Wel, ik dus duidelijk niet. Het was gewoonweg irriterend in mijn oren. Dat ze maar tot 11 000 rpm ging zal hier ook in meegespeeld hebben. (Op telenet liet men duidelijk zien dat ze schakelden op 11 000rpm).
geen f1 meer voor mij :(
Formule 1 gaat eindelijk met zijn tijd mee.
http://www.carplaza-almelo.nl/images/universal.jpg
Dit was een van de zwaarste races kwa benzine van het hele jaar, en na de safety car was benzine sparen niet tot nauwelijks nodig. Er zullen races zijn wanneer ze met minder dan 100 kilo gaan starten, omdat ze simpelweg niet meer nodig hebben. Ook vorig jaar reden ze lang niet altijd in de hoogste benzine mix! Saaie race? Een van de spannendste races die ik gezien heb sinds jaren, veel close racing en veel inhaalacties, terwijl we 4 smaakmakers in het begin al hadden verloren (ham,vet,mas,koba) en de lotussen op 1 been hinkelde. Kut geluid? Nauwelijks minder luid dan wat jullie zogenaamde liefhebbers de “gouden jaren noemde” met de turbomotoren uit de 80er jaren. Als je nu stopt met kijken ben je naief en geen raceliefhebber. Dan heb je geen autosport fan.
http://www.dumpert.nl/mediabase/6589520/1b67d5f1/verschil_geluid_f1_in_2013_en_2014.html
Thanx. Damn het is erger dan ik dacht.
Nee, het is niet meer wat het ooit was, qua geluid niet en qua actie niet! :-(
Even een kleine kanttekening over het max. toerental van de V6turbo.
Die 15000rpm is het reglementair vastgelegde maximum, in de praktijk draaien die motoren tussen de 10500 en 11000 tpm. Doordat ze voorzien zijn van een turbo schijnt het niet efficiënt te zijn om ze 15000 tpm te laten lopen.
Als ze echt die 15000 toeren draaiden dan klonken ze een stuk beter.
Gelukkig heb ik dit niet zelf verzonnen maar werd het verteld tijdens de uitzending op RTL Duitsland. Daar komt dus de achtergrondkennis van mijn reactie vandaan.
Inderdaad, iedereen was aan het short shiften en daardoor was het geluid nog vele malen minder dan wat de nieuwe bolides daadwerkelijk kunnen produceren. Komt mede door de nieuwe brandstofregels en inderdaad maximum efficiëntie (niet te verwarren met maximale acceleratie) in het middentoerengebied. Werd vooraf ook al voorspeld door o.a. Coulthard.
Misschien had je dan beter naar RTL kunnen kijken, daar werd het verteld door ene Cristian Danner. Toch wel een insider, het spijt me om het te zeggen maar hij heeft dus wel degelijk gelijk.
We hebben gemerkt dat je AdBlock Plus of vergelijkbare adblocking software gebruikt. Hopelijk besef je dat onze site afhankelijk is van advertenties. We hebben geld nodig om deze site te beheren, bijna al dat geld is afkomstig van adverteerders. We vragen je daarom om je Adblocker uit te zetten op deze site ( je kan eventueel domeinen uitsluiten via de uitzonderingsregel @@|http://www.autoblog.nl ). Tevens hebben we de mogelijkheid om advertenties af te kopen, speciaal voor de mensen die een gruwelijke hekel hebben aan ads. Interesse? Klik dan HIER!
Autoblog is net als de Formule 1 gaaf, en voor mij het hoogst haal bare in kwaliteit in hun kunde.
Maar… er zijn altijd miezerige regeltjes, die ervoor zorgen dat de fans en aanbidders met benzine in hun aderen met bosjes weglopen.
Ik kijk dit net als bij de Formule 1 nog even aan of het verbeterd, en anders behoor ik tot een blaadje dat aan één van die bosjes hangt dat mee weg loopt.
Kort antwoord: Nee.
Lang antwoord: Een beetje, als je de Lotus 56 gasturbine meetelt.
Die liep waarschijnlijk ook wel op diesel, en terpentine, of parfum, whatever.
Bovendien heeft hier niemand die motoren in het echt gehoord, correct me if I’m wrong, dus echt weten waarover we praten, doen we niet. Heb het idee dat er veel met de wind mee gepraat wordt hier omdat iedereen gaat voor de titel ‘leukste metafoor voor de F1 turbomotor’z
En niet janken over brandstof besparen. Dat is inherent aan racen aangezien de snelheid wordt bepaald door het gewicht en het vermogen.
De turbo F1’s van vroeger klonken ook zo en die worden inmiddels verafgod. Went allemaal weer.
De Renault RE60 van ene meneer Tambay hier klinkt anders een flink stuk agressiever, en luider.
(Bij 1:52, na een gezonde dosis Murray Walker)
https://www.youtube.com/watch?v=y-pR8uUBXE0
29 jaar later lijkt er toch wat verloren te zijn gegaan bij het geluid van de Renault motor…
https://www.youtube.com/watch?v=KJqqiKd5Qxk
Het nieuwe geluid heeft nog het meeste weg van een MotoGP fiets…
https://www.youtube.com/watch?v=HWE1s1ac4Kc
Deze motoren klinken echt anders dan de turbo’s uit de jaren 70/80, die klonken niet als een diesel. Je moet ook niet vergeten dat die turbo’s in het begin samen reden met de Cosworth DFV en een enkele V12.
Die NA motoren draaiden destijds ook maar 9000rpm en jankten bij lange na niet zo hard als de motoren na het Turbo tijdperk. Die Turbo’s klonken wel dieper dan de DFV en ook waren ze iets stiller.
Toch, als je mensen spreekt ((zoals ik) over die de Ferrari, Alfa en Matra V12’s uit de 70er jaren zal je zien dat ook daar met deemoed op wordt teruggekeken.
Ik denk met weemoed terug aan het V10 tijdperk…
Het lijkt wel op dtm kwa geluid