Vergelijking: de nieuwe Audi A8 versus de oude

Auteur: , 47 Reacties

Hoe meer dingen veranderen, hoe meer ze hetzelfde blijven.

A8-FS

Toch wel het grote autonieuws van afgelopen week was deze mail van een AB-lezer de onthulling van de nieuwe Audi A8. Normaal kan je de reacties bij een nieuwe Audi wel een beetje invullen. ‘Wat is er precies nieuw?’ is een veelgehoord commentaar.

A8-RS

Looks:
Bij de nieuwe A8 had ik zelf dat gevoel eigenlijk niet, want voor het eerst in zo’n 25 jaar heeft Audi een nieuwe achterkant ontworpen! Ik vind ‘m zelf best mooi, het ‘bolle’ aspect doet denken aan de D2 A8. De vernieuwing houdt echter wel een beetje op bij de achterzijde. De grille is nóg wat groter gegroeid, maar die was al joekelig groot. De frontoverhang is ook weer van formaat. Als ik me daar overheen zou kunnen zetten zou ik het verder echter best een chique ding vinden.

Audi-side

De veranderingen in het interieur zijn gevoelsmatig groter. Audi slaat een nieuwe richting in en ruilt de MMI-controller in voor touchscreens. Ik moest zelf in eerste instantie denken aan de Range Rover Velar, maar we kennen dit natuurlijk ook al van binnen het VAG-concern in de Porsche Panamera.

Audi-Interior

Techniek:
Enkele techniek-gimmicks van de nieuwe A8 hebben we eerder al besproken. Alle A8-en worden mild hybrids en dankzij het koppelen van dit systeem aan bijvoorbeeld de camera’s van de auto wordt er extra brandstof bespaart. Audi zegt zelf dat dit 0,7 liter peut per honderd kilometer oplevert. De camera’s spelen ook een rol in het pre sense veiligheidssysteem, waarmee Audi tegen Mercedes’ Pre Safe systeem wil zeggen ‘anything you can do, we can do better’.

Kijken we echter naar de aandrijflijnen lijkt er, los van het mild hybrid gebeuren, maar weinig te veranderen. Het motorenpalet leest als dat van de vorige A8 en begint bij 3.0-liter diesel- en benzinemotoren. Een stapje hoger staan twee 4.0-liter motoren op zowel diesel als benzine en de topper is als vanouds de W12. Ondanks dat Audi qua PR flink inzet op EV’s, komt er van de D5 generatie A8 géén EV op de markt.

Autonoom:
Audi gaat mee in de autonome vaart der volkeren met de nieuwe A8. Sterker nog, ze schieten de concurrentie voorbij en bereiken naar eigen zeggen als eerste ‘level 3′ van autonoom rijden. Het slechte nieuws is alleen: het zal aanvankelijk op geen enkele A8 geleverd worden. De regelgevers staan dat namelijk nog niet toe. Het nog slechtere nieuws: klanten die de eerste A8-en kopen kunnen in een later stadium niet alsnog hun auto’s autonoom laten rijden als de autoriteiten het wél goedkeuren. De eerste productieauto’s missen daarvoor namelijk bepaalde hardware.



47 reacties

Ligt het aan mij of lijkt de achterkant op de BMW 7 serie?
@scooper: nee ligt niet aan jou, ik vind het ook.
@scooper: Een beetje wel ja, komt denk ik voornamelijk door die chrome strip en door de ‘uitlaatkokers’: https://static.autoblog.nl/images/wp2015/7_Serie_2015__550_003.jpg Ik heb het gevoel dat er juist in deze klasse veel gekopieerd wordt.
@scooper: deed me denken aan een seat toledo toen ik er net langs scrolde :-)
@scooper: zeker weten bijna een copy paste
@scooper: doet mij vooral denken aan de nieuwe Lincoln continental
@scooper: verrek ja, dezelfde lampenunit als een Seat Vario!
Het exterieur spreekt me totaal niet aan in tegenstelling tot het interieur. Dat lijkt net uit een concept-car te komen. Prachtig!
@str8six: Ik vind het interieur wel mooi, maar het lijkt wel redelijk veel op het oude interieur. Nieuw stuur erin en touchscreens ipv knoppen. Voor de rest komt het in grote lijnen overeen.
@berlinetta: Joh, bij welk groot merk is dat niet? BMW heeft bijvoorbeeld al ongeveer 50 jaar dezelfde layout…laat je de auto daarom staan?
Fraaie auto en naar mijn mening een geslaagde update. Ik vind hem mooier dan de vorige generatie. Wel mis ik een beetje de klasse qua looks van een top sedan, dit zou ook goed een nieuwe A6 kunnen zijn. De vorige had dan misschien nog meer een eigen gezicht. Een S of 7 heeft naar mijn mening toch een iets voornamer top of the line voorkomen, maar mogelijk vinden de kopers dit juist prettig aan de A8. Echter zoals bij zoveel nieuwe auto’s komt ‘ie misschien anders op mij over dan ik hier kan zien.
Het stuur is a-symmetrisch?
@schoent: Klopt, er zit er maar één aan de linkerkant, of rechts als je hem in het VK koopt.
@720s: ha-ha
Ik vindt het maar een dure kerstboom
@broapp: Laat die Ik toch lekker lullen, het gaat er om wat jij er van vindt, broapp… (Typische naam eigenlijk, “Ik”)
@Jetlag: eens zien hoe veel je zullen begrijpen..
@2wheeler: lol. Moest ook ff 2x kijken wat ie nou bedoelde
Bij autonoom schieten ze niets voorbij want de hardware zit er niet eens op.
Mooie auto, niet echt relevant meer in NL denk ik, veel te groot en geen SUV.
Ik vind het een mooie auto geworden! Het enige waar ik niet zo over te spreken ben is juist die achterkant. De achterlichten hadden iets strakkere lijnen mee mogen krijgen. Nu lijkt het inderdaad alsof ze de vorm van BMW-achterlichten hebben proberen mee te pakken.
Wat is er hetzelfde gebleven? Niks. Behalve de wielbouten is niks uitwisselbaar. Dus geheel nieuwe auto.
Het slechte nieuws is alleen: het zal aanvankelijk op geen enkele A8 geleverd worden. De regelgevers staan dat namelijk nog niet toe. Het nog slechtere nieuws: klanten die de eerste A8-en kopen kunnen in een later stadium niet alsnog hun auto’s autonoom laten rijden als de autoriteiten het wél goedkeuren. De eerste productieauto’s missen daarvoor bepaalde hardware.

Zou hetzelfde zijn als ‘nieuwe C63 AMG krijgt straaljagermotor voor 1500+ PK zonder tractieproblemen! Ze worden alleen niet gemonteerd want de regelgeving staat het nog niet toe’. Wat een bullshit, zeg dan niks over autonoom rijden als je niet kan/mag/wil leveren, en dan ook te bekrompen bent om de auto’s al uit te rusten met de hardware zodat het naderhand alleen maar geactiveerd hoeft te worden!
Ik vind hem toch echt geslaagd. Er zijn wat dingetjes die minder zijn (te grote grille, kermisverlichting en het lelijke stuur), maar daar valt zeker mee te leven. Verder vind ik hem toch wel fraai vorm gegeven.
@berlinetta: Juist die kermisverlichting vind ik erg gaaf. Ik zag op Facebook bij Audi een filmpje van de nieuwe A4 die in het donker ontgrendeld werd. Ik zou de hele avond alleen maar op die knopjes drukken, je voelt je volgens mij net Michael Knight!
@Edge: Dat is nou net een persoon waarmee ik me niet wil associëren.
Voor de anonieme CEO’s zullen we maar zeggen… maar kom op zeg Audi! Zo’n vlagenschip verdiend toch Iets meer spektakel!? Het is echt de grijs-beige regenjas onder de limo’s.
@jorden: zo anoniem is een A8 niet.
Wat zijn ze toch altijd lekker conservatief daar bij onze Oosterburen..
Ik zie huurhandel .. meer niet ..
grote vw passat
@mcarre: Hahaha! Wat een goeie grap! Ik heb je een plusje gegeven…
Ik ga toch voor de S-Klasse
Gewoon weer netjes, saai maar netjes.
Ik had er veel meer can verwacht. Van de D4 ook, overigens. Net als de 7 Serie een grote auto, maar verder niet veel bijzonders of vooruitstrevends.
Wellicht handig om op de foto’s te zetten wat oud is.. en wat nieuw…
revolutionair is dat er echt iets is gewijzigd.. maar ik vind het er allebei Au(di)bollig uit zien…
@hans75:
Die ene is de nieuwe, die andere de oude.
Zijn op Marktplaats helemaal ‘vol’ te koop vanaf ca € 4000.
@hans75: Dat is niet nodig, want dit is een site voor autoliefhebbers en die zien wel het verschil…
Voor degenen die het wel nodig vinden, moeten ze even geduld hebben. Binnenkort staat er een review in de Libelle.
Begin jaren ’80 had je ook zo’n tijd dat mensen grof geld betaalden om een horloge te dragen dat een schermpje had ipv wijzers.
Bij auto’s heeft dat 30 jaar langer geduurd – maar zal het toch hoop ik ook wel weer overwaaien?
De verschillen in het exterieur zijn klein, toch ziet de ouder er direct gedateerd uit als je ze naast elkaar zet. Doet Audi toch weer goed.
Het front met de scherpere lijnen vind ik nog steeds niet mooi. Daardoor is de A5 ook een stuk lelijker geworden. Ik was redelijk fan van audi (A3 8L, 1e gen A5, a4 b8 e.d.) maar zou echt geen nieuwe audi kopen met deze designtaal.
De nieuwe is mooier aangezien die niet meer zo’n, over de complete achterklep doorlopende, remlichtbalk heeft
Ik vind Audi 4×0, maar ze verdienen credits voor de achterkant wat mij betreft. Het is een hate it or love it ontwerp en dat kan ik wel waarderen. Ik vind de achterkant iig fraai.

Die enorme muil wat minder, overigens. Ik hoop dat het minder opvalt met een lichtkleurige carrosserie.
Als fan van de a8 vind ik de nieuwe fraai, vooral de achterkant vind ik lekker vormgegeven terwijl de auto herkenbaar is als a8. Vind die doorlopende achterlichten mooi, maar de grootste vooruitgang zit hem in de techniek en interieur. Wat een verbetering is het geworden.

Op het moment is de a8 mijn keus in zijn klasse mocht ik gaan shoppen.
Ik vind vrijwel alle nieuwe Audi’s een stuk saaier ogen.
Tijd voor Ronin 2 met een bejaarde Robert de Niro in een dikke S8 , die achtervolgd wordt door een stel zwarte e39 of E60 M5s
via iPhone app
Is de bovenste nou de nieuwste, en onder bestaand?
Ik ben iet zo’n fan al die touchscreens in de auto. Heb laatst even in een Range Rover Velar gereden en het zal wel wennen, maar zelfs voor de kleinste dingen (zoals de temperatuur veranderen) moet je meerdere handelingen doen en naar het scherm kijken. Gewoon knoppen voor zulke functies werkt in mijn ogen nog steeds het beste.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).