Verkeerde brandstof getankt? Dit moet je doen!

Auteur: , 51 Reacties

Steeds meer leaserijders krijgen tegenwoordig een benzineauto van de baas. Dat betekent in veel gevallen dat er vaker getankt moet worden dan voorheen met de dieselauto, maar sommigen zullen uit routine ook nog eens de verkeerde slang uit de houder pakken. Een ramp? Welnee, we praten je bij.

Verkeerde brandstof getankt? Dit moet je doen!

We gokken dat het niet heel veel van jullie overkomt en toch kan het altijd gebeuren dat je per ongeluk benzine in een dieselauto gooit, of vice versa. Het spreekt voor zich dat een verbrandingsmotor tegensputtert en uiteindelijk kapot gaat als je de verkeerde brandstof gebruikt, maar gelukkig is er iets aan te doen!

Preventie

Geen stress, we komen nu niet aan met adviezen in de trant van “Don’t be silly, protect your Willie” of “You can’t go wrong, if you shield your dong”. Wel kun je voorkomen dat je het verkeerde vulpistool in je auto hangt. Zo schreven we in het verleden al eens over de Fuel Checker waarmee verkeerd tanken zo goed als onmogelijk wordt. Daarnaast blijkt dat veel gevallen van verkeerd tanken voorkomen in het buitenland. Het spreekt voor zich dat het handig is om om hulp te vragen als je niet zeker weet waar je auto op loopt, maar we vermelden het toch even.

Regera
Foto via Autojunk

Het is al te laat? Start je auto niet!

De meest voor de hand liggende tip is ook meteen de belangrijkste. Zolang je je auto niet start met de verkeerde brandstof in de tank, kan de boel nog worden gered. Om te voorkomen dat de brandstof wordt rondgepompt nog voordat de auto is gestart, kun je voor de zekerheid de contactsleutel in je broekzak laten zitten. Dat je auto dan mogelijk niet meer van z’n plek komt is iets waar de pompbediende vast raad mee weet.

Vaak kan de wegenwacht je verder helpen door de verkeerde brandstof af te tappen zodat je daarna je weg kunt vervolgen met de correcte peut. Je zult hiervoor wel wat euro’s af moeten tikken, wat strikt genomen niet meer dan logisch is.

Je bent al begonnen met rijden?

In veel gevallen komen mensen die verkeerd hebben getankt er bijtijds achter. Is dat niet het geval en zit je alweer op de weg, dan is het raadzaam om je auto zo snel mogelijk aan de kant te zetten en de sleutel uit het contactslot te verwijderen. Hoe langer je doorrijdt, hoe groter de kans is dat je de motor kaduuk gaat en je met hoge reparatiekosten te maken krijgt.

Nadat je je auto aan de kant hebt gezet bel je een bergingsbedrijf om de wagen te laten wegslepen. Zelfs als je nog niet te maken hebt met rare geluiden van onder de motorkap is het verstandig om dit te doen. De kans op dure reparaties wordt er alleen maar kleiner van.

Benzine in een dieselauto

In verreweg de meeste gevallen van verkeerd tanken wordt benzine in een dieselauto gegooid. Da’s funest voor het blok, want diesel heeft een smerende werking voor de brandstofpomp die benzine ontbeert. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden, dus wees hier bedacht op.

Volgens onderzoek komt deze vorm van verkeerd tanken verreweg het vaakst voor. In 95% van de gevallen gaat het om benzine in dieselauto’s.

LaFerrari
Foto via Autojunk

Diesel in een benzineauto

Diesel ontbrandt slechter dan benzine en dat heeft serieuze gevolgen voor de motor. Zo zal de onverbrande diesel langs de zuigers het carter in lopen waardoor het oliepeil stijgt. Deze variant is overigens minder erg dan benzine in een dieselauto. Het spreekt voor zich dat het echter verre van verstandig is om zelf een keer uit te proberen. Voor wie een opfrisser kan gebruiken: de werking van de benzinemotor wordt HIER uitgebreid beschreven.

Kortom

Goed opletten voor je het vulpistool bij z’n lurven pakt, zéker als je net een nieuwe leasebak bij je hebt. En mocht het onverhoopt toch misgaan: NIET starten en de wegenwacht bellen om de verkeerde brandstof uit de auto te laten verwijderen. De kans op schade is nu nog gering. Al wel gereden? Zet je auto zo snel mogelijk aan de kant en bel de wegenwacht. Verder rest je niks anders dan hopen dat de factuur bij de garage mee zal vallen.

Headerfoto: hele dikke CLK55 AMG door @spotcrewda, via Autojunk



51 reacties

Is de diesel piston niet groter als de benzine variant?
@flutterby: Bij onze auto (benzine) gaven ze inderdaad ook aan dat je niet verkeerd kan tanken doordat de dieselslang er niet in past.
@flutterby: Klopt, benzine heeft een vernauwd gat waardoor het pistool van de diesel er niet in past, daarom is 95% van alles gevallen benzine in een dieselauto.
@bassx: dan kan benzine beter niet aan kinderen beginnen.
@bassx: precies dat.
@bassx: Blijkbaar zijn er mensen die het nog voor elkaar krijgen om ondanks de kleinere vulopening nog steeds diesel in benzine te tanken, gezien de 5%..
@flutterby: dan*
@rvdw: nee beter he!
@flutterby: helemaal geen probleem met tanken, gebruik LPG :-)
@erik2907: dat zeg je wel, maar ik stapte in 2003 na 7 jaar over van LPG naar diesel. Ik heb heel wat keren aan de verkeerde pomp gestaan. Stond ik te kijken met de LPG slang in m’n hand naar bumper waar geen vulstuk inzat. Inmiddels een paar maanden over op benzine, maar de C klasse is volgens mij beveiligd tegen het verkeerde vulpistool.
@erik2907: Nee, dan heb je andere gebreken inderdaad.
@flutterby: Ook zit er een extra lipje bij de dieselpiston volgens mij. Ik weet dat bij een moderne Ford je niet verkeerd kan tanken doordat de tankvuldop zo is aangepast dat het niet past.
@flutterby: ze zullen er wel geld aan willen verdienen aangezien een benzine wel in een diesel tank past. Had makkelijke een ronde tuit(benzine) en bijv. een kruisvormige(diesel) tuit kunnen zijn. Dat ze allebei niet uitwisselbaar zijn iig. Ben je gelijk van al het gezeik af.
@flutterby:
Groter niet, dikker wel….
Ik heb een diesel en een benzine auto waarbij ik rond 1 minuut voordat ik wegrijd bedenk welke ik vandaag pak.
Zeker in het begin lette ik er goed op. Maar ook mij is het gebeurd dat ik de verkeerde slurf in de auto had hangen en al aan het tanken was (ik weet eigenlijk ook niet meer welke auto ik bij me had); flink gegoogled en de wegenwacht gebeld. Ik had er pas een liter of 2 inzitten (op de 50l of 80l tanks) en de wegenwacht zei dat als ik m vervolgens vol gooide met het goede spul, het allemaal prima was.

Overigens; 2 maanden terug in America stond ik bij een pomp waar de benzine slang zwart was en de diesel slang was euro95-groen. Dat was ook wel even 2 keer kijken.
@gregorius: ja, dat in Amerika heb ik ook. Vooral in het begin even goed nadenken want is precies andersom. Gelukkig hebben niet alle pompen daar diesel.
@gregorius: heel makkelijk, heb zelf met zo’n dyno labelwriter stickers met daarop DIESEL en BENZINE gemaakt en op de tankdop van mijn desbetreffende wagens geplakt. Zo heb ik het tot nu toe kunnen voorkomen.
Wij hebben het wel vaker gehad, mensen die benzine in een diesel hebben gegooid en dan boos worden op ons als we concludeerde dat: ze gewoon ik weet niet hoe ver mee zijn doorgereden. Totdat hij er mee ophield en je alles mag gaan flushen. En het nooit hun schuld is.
@bmwm3gtr: ik heb wel eens 95 in mijn auto die op 98 rijd gegooid. Gelukkig bleef alles heel en hoefde ik niet te klagen
Ik heb eens gehad dat de pomp de verkeerde type brandstof in zijn tanks had zitten. In de dieseltank zat benzine en vice versa. Leuk geintje was dat voor de pomphouder toen hij er achter kwam wanneer al tig mensen getankt hadden waaronder ik. Werd overigens keurig opgelost en de auto had er bijna geen last van gehad. Even leegpompen en klaar was het.
@viezefreddyw: dat paardje kan toch prima op diesel doorkarren? Wel rosso corsa diesel natuurlijk.
@2wheeler: Dan kan ik hem afschrijven denk ik Haha.
Fifth Gear heeft dit in het verleden een keer ‘getest’ met twee auto’s.
De conclusie was eigenlijk om zo snel mogelijk de orginele brandstof er weer in te gooien:

https://www.youtube.com/watch?v=GL9-i9tcESU
Ooit een vw passat van 2004 volgetankt met benzine ipv diesel (ik mocht dat voor de 1ste keer doen bij de auto van me vader, ik was 13 ofzo).
Uiteindelijk elk tankstation gestopt om diesel bij te kappen zodat het goedje goed mengde. Uiteindelijk niets aan de hand gehad.
Ik zou het nu niet proberen maar toch!
@unknown32: benzine in een diesel kan inderdaad een tijdje goed gaan… maar die benzine ontbrand veel sneller en makkelijker dus die zal in een dieselmotor verbranden voor het bovenste dode punt van de zuiger, die zal als het aan de smering van de diesel niet lag uiteindelijk gewoon je zuiger verbranden of iets dergelijks.
@raceface: (door dat de temperatuur veel te hoog wordt in de verbrandingskamer natuurlijk)
@raceface: Benzine in een moderne diesel gaat niet lang goed. Common rail sysyeem gaat naar de kloten, pomp gaat naar de kloten, verstuivers gaat naar de kloten, en als je pech hebt brand er een gat in een zuiger. Diesel smeert, benzine is schraal, daar gaat het fout.
Helaas ook meegemaakt, maar niet door mijn eigen stupiditeit. Toen ik mijn tweedehands XC70 D5 (ja een diesel) ging afhalen, zat er blijkbaar benzine in de tank. Alleen geen idee hoeveel, maar ik vond het wel frappant dat ik een tweedehands auto mee kreeg met 3/4 tank vol. Na 600 kilometer in drie dagen en steeds slechter starten starte de auto op een gegeven moment niet meer. ANWB erbij, veel gedoe om te achterhalen wat het probleem was. Totdat de pomp eraf kwam en die verbrand bleek te zijn.

Gelukkig was de autohandelaar waar ik de auto had gekocht uiteindelijk zo coulant om alle reparatiekosten op zich te nemen. Nieuwe pomp, gereviseerde verstuivers, alles doorspoelen etc etc. Als ik het me goed kan herinneren was het al bijna €2000 aan onderdelen/revisiekosten. Mijn theorie is dat een stagiair in het traject tussen dealer en autohandelaar er benzine in heeft gegooid en dat heeft aangelengd met diesel om het te verdoezelen. Maar blijkbaar was dat toch teveel benzine uiteindelijk.
@tenck: Ik heb zo eens een klant gehad die met zijn golf 2 gti telkens hij een toertje om de kerktoren gedaan had hem ook ging volgooien bij zijn favoriet tankstation.
Maanden heeft het geduurd voor zijn eerste vage opmerkingen overgingen naar blauw witte rook en slecht rijgedrag.
Het station had bewust de pompen omgedraaid, maar wel aangeduid.
Mijn klant had het nooit opgemerkt.
Ik ben ooit eens zo stom geweest benzine in m’n diesel te tanken. Het betrof een 2l atmosferische diesel van Toyota uit begin jaren ‘90. Ik denk dat ik toch 1/3 benzine in m’n tank had. De rest diesel getankt en de auto gaf er niet echt om moet ik zeggen. Die reed zonder meer normaal en hij heeft nog +280dkm gehaald zonder enige motorproblemen.
@tocae: Zelfde bij mij maar dan met een Volvo 2006. Eerste 40 km op pure benzine gereden en toen gestopt en de tank bijna leeg getrokken en diesel er bij gegooid. Het viel mij allemaal wel mee, nog jaren met het ding rondgereden.
@tocae: tja Japans, niet zo vreemd dat dit geen problemen oplevert.
Het is bijna onmogelijk om diesel in een benzine auto te gooien. Het gat is kleiner en anders gevormd dan die van een diesel. Het zijn altijd dieselrijders die per ongeluk benzine tanken.
Bij moderne diesels moet je verrekte oppassen, zo gauw je de deur opendoet gaat de brandstofpomp al draaien zodat je snel kunt starten. Voor sommige diesels kan dit met benzine in t systeem al fataal zijn als je m start
@transaxleman: dat geld ook voor de benzineauto’s, dat is bij mn wagen van 10 jaar oud ook al het geval
Gewoon een Ford leasen, kan je nooit de verkeerde brandstof tanken dankzij de slim bedachte vulopening.
@moveyourmind:l als dat nou dé reden zou moeten zijn om een Ford te leasen… :-)
Nooit gehad. En ik heb wat auto’s afgetankt in m’n leven. Blij van. Wat een gedoe lijkt me dat.
Kraftstoff SOS bellen, mocht je in Limburg wonen. Beetje reclame maken lalalala
Ben trouwens benieuwd wat er gebeurd als je per ongeluk je Tesla bijvult met benzine ipv stroom…

Misschien rijdt hij dan wel een stuk leuker.
@moveyourmind: ik heb per ongeluk grijze stroom ‘getankt’, een dag last van mijn geweten gehad maar de auto had nergens last van.
Diesel in een direct ingespoten benzinemotor voorbij zien komen op het werk. Zuiger van cilinder 2 weggesmolten en cilinder 1 en 3 zwaar beschadigd door detonatie. Uiteindelijk een nieuw motortje mogen hangen. Het waren toeristen onderweg met een gehuurde auto. Mooie klus geweest
Hang op. Hang terug. Bel uw bank
Op onze reizen in buitenland gaat dit regelmatig mis bij deelnemers. Vaak ook door de taalbarriere. Ook heb ik zelf wel eens water getankt vanuit een jerrycan. Daardoor heb ik geleerd de tank leeg te pompen met het pompje van de ruitensproeier. Altijd handig!
Is het niet zo dat de benzine gat groen is en bij de diesel zwart. Als ik mijn tank dop er af haal, dan zie ik een groene gat voor benzine. Ik heb een foto voor bewijs. (Mocht het nodig zijn als er behoefte aan is)
@kimhung: nope, mijn benzine gat is gewoon zwart. En helaas ook oneindig diep…
Moest een keer moetwillig een dieselpistool gebruiken omdat die eikels in frakrijk 98 op een pistool van een diesel hadden gezet. Even navragen en er bleek idd 98 uit te komen… kreeg het pistool er alleen bijna niet uit
Nog ff en dan hoeft men hier geen zorgen om te maken.

Straka is er een advies met 230V getankt i.p.v. 380V
Is dat geen CLK DTM op de headerfoto ipv een 55AMG?
Ken mensen die af en toe /- 2L benzine op een volle tank in hun diesel gooien voor een renigend effect. Nooit problemen over gehoord.
Dit moet je eersr doen: broek omlaag doen, en duim en wijsvinger haaks op elkaar aan het voorhoofd houden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).