
Het niet op tijd betalen van je verkeersboete doet financieel pijn. Daar gaat voorlopig niets aan veranderen.
In Nederland doen we alsof verkeersboetes vooral zijn bedoeld om ons gedrag in het verkeer te verbeteren. Maar laten we eerlijk zijn. Het is een zeer prettige inkomstenbron voor de Rijksoverheid. Een broodnodige inkomstenbron, want ze hebben het geld keihard nodig. Dus eigenlijk wel prettig dat mensen af en toe door rood rijden. Niet door de verkeersveiligheid, wel voor de staatsinkomsten.
Pijnlijke verkeersboete verhoging
Maar wat als je die boete vervolgens niet op tijd betaalt? De problemen stapelen zich dan in rap tempo op. Een kleine boete kan binnen no-time uitlopen op een peperduur foutje. Hoe eerlijk is dat eigenlijk? Vroegen ze zich bij Nu.nl ook af.
Gewoon betalen, dan ben je van het gedoe af. Ja, dat is niet voor iedereen even makkelijk. Iemand met een smalle beurs die per ongeluk een boete heeft gekregen kan serieus in de problemen komen. Neem een boete van 300 euro. Betaal je binnen acht weken, niks aan de hand. Maar laat je de envelop liggen, dan volgt er een flink verhoging en wordt het 450 euro. Laat je die tweede kans ook voorbijgaan, dan volgt er nóg een verhoging, en dan is het een boete van 900 euro. Bam!
Steeds meer experts twijfelen hardop aan de rechtvaardigheid van dit systeem. Volgens Nadja Jungmann, bijzonder hoogleraar schulden en incasso, kun je vanuit juridisch perspectief serieuze vraagtekens zetten bij zulke extreme verhogingen. Vooral omdat het niet eerlijk is: bedrijven en incassobureaus zijn aan strikte regels gebonden.
Ze mogen maximaal 15% aan extra kosten rekenen als een factuur niet netjes voldaan is. Dit systeem is bedacht om te voorkomen dat mensen dieper in de schulden raken. De Rijksoverheid is geen bedrijf of incassobureau en dus gelden deze remmende regels dus niet. Kortom, jij krijgt een verhoging en jij krijgt een verhoging!
Televisieprogramma Kassa ontdekte dat de boeteverhogingen het ministerie vorig jaar 135 miljoen euro extra opleverden. Maar binnenkort hebben we het daar niet meer over, want Kassa is toch kapotbezuinigd binnen de NPO. Zonder dollen: in Den Haag vinden ze die inkomsten lekkerder dan ze willen toegeven.
Het zure is dat die verhogingen vooral op het matje komen bij mensen die het al niet voor elkaar krijgen om binnen die acht weken te betalen. Die verhoging heeft dan ook weinig zin: als ze 300 euro niet kunnen betalen, dan 450 euro ook niet. En 900 euro al helemaal niet.
Het CJIB heeft wel regelingen, maar de burger dient zelf contact op te nemen met de organisatie. Daar zou juist het probleem zitten. Mensen die in diepe financiële shit zitten duiken weg voor allerlei confronterende enveloppen. Dat is weer een heel ander probleem, maar feit blijft dat de flinke verhogingen weinig uitmaken. Het brengt mensen die in de shit zitten enkel in diepere shit. Voorlopig is er vanuit de politieke geen motivatie om hier iets tegen te doen. Deal with it, aldus het ministerie van Justitie dat de zonnebril vervolgens opzet. Maar laat dat nu net het probleem zijn..





Als je echt diep in de financiele shit zit dan zorg je er ZELF toch voor dat je geen boete krijgt?
Rij niet te snel, pakeer waar het hoort. Of laat de auto staan.
Ga fietsen, verkoop de auto!
Man man man.
omgedraaid,
als je geld genoeg hebt hoef je je niet aan deze regels te houden.
daarom inkomensafhankelijke boetes
tax the effin rich tot ze allemaal zijn vertrokken
Harder werken met je luie kadaver, armoedzaaier.
Wordt lastig, als je door ziekte, of handicap dat niet kan, maar wel een auto mag en kan besturen. De oplossing is dan nog even simpel, verkom bekeuringen, of regel het gelijk na ontvangst. Het is te doen en men kan prima behulpzaam zijn. Dan is er geen probleem.
En waarom gelijk schelden, nergens voor nodig.
Was alles maar zo simpel. Mijn ex was behelst met een zeer fluwelen rechtervoet. En toch kreeg ze met enige regelmaat een CJIB-envelop.
Als je, ik noem maar wat, in een buitengebied woont en de enige kans op werk is 40 km verderop, vallen al een paar van je opties af. Je bent alleenstaande vader/moeder, de enige manier om te werken is de kinderen in de naschoolse opvang, je hebt met de gratie Gods net een huurwoning (energielabel E) in de vrije sector gekregen -de huurtoeslag helpt wel iets maar het is toch nog een enorme brok geld elke maand- en je salaris houdt niet echt over. En dan ineens zo’n paarse envelop.
Zoals gezegd: was alles maar zo simpel als mensen die hun auto als inlognaam nemen.
Dan was die voet toch niet zo fluweel me dunkt.
En uiteraard heb ik ook wel eens een boete te pakken gehad op momenten dat het wat minder uitkwam.
Dat zet jezelf wel weer op de grond.
Denk gewoon na. Is dat teveel gevraagd?
@ghengiskhan: voor een overschrijding van een enkel getal blijft je boetebedrag onder de 100 euro, vaak rond de 50 zelfs voor hele kleine overschrijdingen.
Alles daarboven zit je simpelweg niet op te letten.
En als je moeite hebt met 50 euro betalen is volgens mij het niet kunnen betalen van boetes slechts het neusje van de zalm.
Vorige week werd hierover al gediscussieerd op tv, waarbij een voorbeeld werd aangehaald van iemand die dakloos werd, nadat deze 20 boetes had verzameld. Jawel, twintig. En dan heeft zo iemand dus klaarblijkelijk nóg niet door dat er iets grondig mis is met diens verkeersgedrag of -inzicht.
Theorie en praktijk verschillen nogal.
Beetje kortzichtige react
Dat is waarschijnlijk ook de gedachte van de Kabinetten, die dit in standhouden en ik kan hen enigszins geen ongelijk geven. Wat je niet kunt betalen, moet niet mogelijk zijn, om te bezitten. Een boete krijg je omdat je niet gedragen hebt volgens de regels, of in iedergeval de schijn tegen hebt, dat je je niet gedragen hebt. Als je het besturen van een auto niet kan bekostigen, dan moet je dat ook niet doen. Mocht je onverhoopt tegen een kleine boete aanlopen, gelijk een regeling treffen met de instantie en je zult merken, dat die best gewillig zijn, mee te werken, maar dan moet je wel zelf proactief reageren. Het kan iedereen overkomen, maar zorgen dat het je niet gebeurt, is net zo makkelijk, als rustgevend.
Dan kom je als hoogleraar met allerlei goed bedoelde reacties en antwoorden.
Tja, het is eerder genoemd, maar de oplossing g 8s simpel: houdt je aan de verkeersregels !!!
Dankzij die overtreders betaal ok bv minder belasting 😉
In ruim dertig jaar tijd van rijbewijs en auto’s, maximaal 10 prenten gehad van onder de 90 gulden, of euro, met 15.000-25.000 kilometer per jaar. Veel binnenlandse ritten op snelweg en in de stad, of dorp, maar ook vakantie ritten naar Europese landen, het is gewoon een kwestie van gewenning en beheersing. En soms kun je prima doorrijden, of opschieten, maar weet waar je het moet en kan doen. Het wordt misschien de laatste jaren lastiger, maar maak je afspraken ruimer en stel je prioriteiten beter in en hou je eraan, of corrigeer op tijd, dan is er zelden een probleem.
Het is maar 100 maar ze vliegen je massaal met 30+ voorbij. Elke dag weer. En iedereen weet dat boetes hoog zijn. Het boeit mensen dus geen ene reedt.