
Jazeker, deze verlaagde BMW X2 lost een gedeelte van een zelf veroorzaakt probleem op. Handig.
De nieuwe BMW X2 is een typisch gevalletje van: geinige auto, maar ondanks alle specificaties op papier, komt de auto niet over als een typische BMW. Je weet wel, een sedan of coupé met een lange motorkap, achterwielaandrijving, zes-in-lijn, fraaie hofmeisterknik en dubbele koplampen.
Specifiek Marktsegment
Eerlijk is eerlijk, ook de BMW Dixi, Isetta en 700 moesten de meeste genoemde eigenschappen ook ontberen en daar doen we niet moeilijk over. Het enige waar we echt over kunnen vallen is het specifieke marksegment. De X2 M35i (de uitvoering waar het om gaat) heeft een M-badge én meer dan 300 pk. Maar aan de andere kant is het (in basis) een voorwielaandrijver en is het soort sportieve variant van een reguliere compacte crossover: de X1.

Overbodig succes
Het is heel verwarrend en eigenlijk et zoals het tiende deel van The Fast and The Furious. De liefhebber vindt heel erg overbodig, maar commercieel is het toch een groot succes. Dus stel, je hebt de discussie met je vrouw verloren en er komt een X2 M35i (voor 75 mille). Kun je er nog wat aan doen om de F39 iets minder ‘crossover-achtig’ te maken?

Tuners
Jazeker kan dat! Met dank aan de noeste Duitse tuners die allerlei spulletjes voor de X2 maken. In dit geval wordt het probleem met de rijhoogte en spoorbreedte aangepakt. Een crossover staat vaak te hoog op zijn wielen, die vaak ook nog eens te dicht bij elkaar staan. Het is een beetje inherent aan het autotype, maar het is precies waar H&R aandacht aan heeft besteed. Vandaar deze verlaagde BMW X2.

H&R
Nu is dat ongeveer het enige waar ze aandacht aan besteden. H&R zijn Duitse onderstel-specialisten. Ze richten zich voornamelijk op stabilisatoren, sportonderstellen, spoorverbreders en met name veren. Oh, zo veel veren. In principe voor elke auto. Ook als je een Hyundai Grandeur, Rover 400 of Audi A2 hebt! Dus elke auto kun je bij hen laten verlagen.

20 millimeter
Voor dit blauwe exemplaar hebben ze dus een setje veren en spoorverbreders. Het resultaat is een verlaagde BMW X2. De verlaging is weliswaar subtiel, maar zichtbaar. De X2 staat nu 20 mm dichterbij het asfalt. Geen enorme verlaging, maar voldoende om van de X2 ‘crossover’ een reguliere hatchback te maken. De wielen staan nu ook 20 mm verder uit elkaar. Wat de auto een aanzienlijk betere stance geeft. Voor het geld hoef je het niet te laten. De verlaging kost 291 euro en de verbreding 181 euro, beide inclusief btw, maar exclusief montage.
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Ziet er zo best wel goed uit eigenlijk!
Het laat zien dat veel van die kleinere maat SUVs in wezen hatchbacks zijn. Zet ze 5 cm lager, dan zien ze er niet alleen veel beter uit, maar de handling zal ook beter zijn. Minder body roll. Heb je ook niet van die belachelijk grote velgen nodig. Hier een foto van de Nissan Juke verlaagd. https://1.bp.blogspot.com/-S1IOEkfoCEc/XoQ-PIQCEvI/AAAAAAAAKxU/wu1zDRvh2sUdcaFnDEE11EyXZAX-R9mDACLcBGAsYHQ/s740/nissan%2Bjuke.jpg
Link naar Nissan Juke.
Don’t push your luck.
@ericd: de handling zal gegarandeerd niét beter zijn. Hoge of lage modellen, fabrikanten stoppen miljoenen in de ontwikkeling van hun auto’s en een behoorlijk deel daarvan wordt besteed aan de wegligging en het rij- en stuurgedrag. Een tuner die er een verlagingssetje en een setje spoorverbreders onder schroeft, zal dat echt niet 1, 2, 3, verbeteren.
Mensen die het tegendeel beweren zijn vaak van hetzelfde slag als het volk die als eerste het standaard luchtfilter vervangen door een open luchtfilter (die veelal hun aanvoer uit de warme motorruimte betrekken) en dan met droge ogen beweren dat ze zo 5-10 pk winst pakken.
@RRRobert: te zwart wit wat je hier zegt. Fabrikanten moeten ook rekening houden met comfort etc. Door de auto te verlagen verlies je vaak comfort maar door de kortere hardere veerweg en het lagere zwaartepunt kun je de handling zeker wel verbeteren. Dat is een keuze en heeft weinig te maken met de miljoenenontwikkeling van de fabrikant.
@ericd: Zelfde met de eerste generatie GLA. Leuk bakkie, verlagen en je hebt een fraaie hatch.
Mazda CX3 verlaagd (als ik dan toch aan het pushen van mijn luck bezig ben)…
https://www.cx3forum.com/attachments/1-jpg.1585/
Waarom zetten jullie er plaatjes van de nieuwe 1-serie bij?
Het probleem is niet opgelost, ik zie het ding nog steeds…
Dat gezegd hebbende: ik vind de X2 oprecht minder lelijk dan de nieuwe 1-serie. Die is ‘in the metal’ zo godsgruwelijk lelijk dat het bijna kunst is. De X2 heeft tenminste nog kekke Gandini-esque wielkasten en, verbazingwekkend genoeg, een minder disproportionele grille.
Die spoorverbreders zou ik er echt meteen ondergooien. Geen idee wat het met de wegligging doet echter.
Zo’n X2 is echt heel lelijk
@maarten020: Mooi hè, die totaal verschillende meningen en smaken altijd bij BMW. Zegt iets positiefs over hun design?
Duurde spoorverbreding ik denk als je iemand met een draaibank kent dat die het wel goedkoper kan maken
Of het dan veilig is laten we maar in ’t midden…
@rob5nismo: alles kan altijd goedkoper, maar kwalitatief gaat het dan ook achteruit
Mijn vrouw maakte me bijna van kant nadat ik onze auto verlaagd had. Reden? Nu kan ze niet meer met 50km/u over verkeersdrempels heenknallen -_-‘
Die varkensneus, kunnen ze daar ook wat aan doen.
Staat nog steeds te hoog, kan nog wel 2-3 cm omlaag.
Als ik met ’t mes op de keel een crossover zou moeten rijden, dan maar deze. In ieder geval beter te pruimen dan de X1 of iedere nieuwe bmw met die afgrijselijke grote nieren in de neus.
Ziet er al een stuk beter uit, nu is het een prettig(er) opgezwollen 1-serie geworden.
Nu nog kleinere bumpers en normale wielkasten, en je hebt een 1 serie.
Weg ligging.
Dus stel, je hebt de discussie met je vrouw verloren… Dan ben je maar een zielige vent en verdien je het om in zo’n bak te rijden.
Ik zie hier een 1-Serie met een hoge kont
Koop dan gewoon een 1 serie….
@mbpeter: maar die is nog lelijker…