Vermicelli! Na Alfa Romeo ook Maserati de F1 in!?!

Auteur: , 26 Reacties

Zou Sergio als het echt gebeurt dreigen dat Ferrari nog steeds kan vertrekken uit de sport?

250F

De terugkeer van Alfa Romeo in de Formule 1 is letterlijk nog geen week officieel, maar na deze aria kabbelt de Italiaanse opera alweer door naar haar volgende blok. Inmiddels zou Sergio Marchionne ook plannen hebben om Maserati te laten terugkeren in de sport. Che Follia!

De drietand was al actief in de vroege beginjaren van de Formule 1, toen de motoren nog voor de rijders gepositioneerd werden. Aanvankelijk waren de Masers zelfs veruit de snelste auto’s van het veld. Doch door -je verzint het niet- financiële problemen beëindigde het team haar deelname als fabrieksteam in 1958. In de jaren ’60 werden er nog wel motoren geleverd aan het Cooper-team, dat zelfs twee keer wist te winnen met de Maserati-V12 in het achteronder. Maar sindsdien heeft het traditiemerk zich niet meer vertoond op het hoogste niveau van de autosport.

Daar moet dus nu verandering in komen en wel met enige hulp van Haas F1. Velen vroegen zich af wat er van de Amerikaanse privateer moest worden, nu Alfa Romeo Sauber geacht moet worden het meeste liefde uit Maranello te ontvangen. Dit zou het antwoord kunnen zijn: Haas F1 wordt naast Alfa Romeo Sauber gewoon de tweede satelliet van Ferrari.

Het Australische motoring.au claimt dat de deal al praktisch rond is: Haas F1 krijgt zo’n twintig miljoen van FCA voor de ‘branding rights’ (als in: hoeft niet te betalen voor de motoren) en in ruil daarvoor schilderen de Yanks een mooi drietandje op de motorkap op een donkerblauwe achtergrond. Wellicht betekent dit dus ook het einde van Haas’ grafsaaie livery.

Voor Ferrari zitten er zowel technische als politieke voordelen aan de deal. Met drie teams kunnen ze bijvoorbeeld (stiekem?) wat data uitwisselen. Aan de andere kant: Haas F1 maakt nu ook al af en toe gebruik van Ferrari’s windtunnel. Het politieke voordeel is zodoende waarschijnlijk minstens net zoveel waard: met drie teams in de portefeuille kunnen de Italianen een blok vormen in alle onderhandelingen die plaats zullen vinden met de FIA, Liberty media en de andere teams omtrent de toekomstige richting van de F1.

Het hele verhaal klinkt nog een beetje hap-slik-weg, maar een en ander zou volgende week al bevestigd worden. En laten we eerlijk zijn: het zou niet de eerste keer zijn dat Marchionne de Tridente op een Yank-tank plakt (rijtest).



26 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Dit is niet waar .
Het is de formule E .
Bron http://www.clubalfa.it
@hans_kreeft: niet alles geloven wat Alfisti zeggen.
@str8six: Wat dan? Wij zijn bijzonder objectief :P
@hans_kreeft: dat is ook logisch. Als Maserati het elektromerk wordt van FCA dan horen die in de Formule E.
@mashell: wordt maserati echt het EV merk van FCA? Zou wel erg treurig zijn…dan is de Granturismo de laatste mooie Masereti op benzine
@hans_kreeft:
Inderdaad, Maserati wordt het EV-merk
https://www.express.co.uk/life-style/cars/835097/Maserati-electric-cars-2019

Maar ja, het geciteerde artikel is wel heel concreet richting F1…
@hans_kreeft: Met de beoogde elektrificatie van Maserati zou dat inderdaad de meest logische stap zijn. Toch zou ik het opmerkelijk vinden als Maserati volgende week al aankondigt de Formule E in te stappen als titelsponsor. Enerzijds omdat Maserati nog geen enkele (semi-)elektrische auto in het programma heeft. Anderzijds omdat de timing vreemd is. Het Formule E seizoen is immers afgelopen weekendd al begonnen.

Ik denk dat Maserati beter in het jaar (voorafgaand aan) de lancering van hun eerste elektrische auto kan instappen om wat buzz te creëren. Als de plannen om in 2020 te starten met de elektrificatie nog altijd hetzelfde zijn, zou dat dus het seizoen 2019/2020 of 2020/2021 zijn.
Met drie teams die punten scoren zouden ze ook een grote hap uit die taart krijgen dus een eventuele “korting” op de toelage van Ferrari kun je via de achterdeur dan weer binnen trekken. Haas betaalt dan na een tijdje weer voor de motoren.. en hoppa het geld is binnen.
Ik zie Gene Haas hier niet snel warm voor lopen eerlijk gezegd. Een blauw/witte maserati livery zie ik dan wel zitten. We wachten ’t wel af.
Als Ferrari klantenteam voer je altijd een achterhoedegevecht…
@n54coupe: Dat doen Haas en Sauber nu ook al.
Zou mooi zijn. Maar Haas heeft altijd gezegd dat ‘ie juist een echt priveteam wil blijven. Maar goed, prestaties vallen tegen dit jaar en korting is natuurlijk altijd goed. Toch lijkt me de formule E voor Maserati veel logischer.
Zou gaaf zijn! Mijn stille hoop zegt dat ze dan onderling gaan delen etc waardoor alle 3 de merken vooraan meedoen? Dikke poem voor FCA dan! Maar dat zal wel niet gebeuren 😢
Nu alle regels betreffende de motoren schrappen en er wachten ons hemelse geluiden uit allerlei heerlijke motorconfiguraties.
Volgende wek de aankondiging van Fiat.. die Force india overneemt, en daarna nog Iveco die een deal met Red Bull claimt…? Wat blijft er dan nog over voor Lancia, Autobianchi, Abarth en New Holland?
@hans75: ik snap de sarcasme, maar je vergeet de meest logische: Waarom niet Chrysler of Dodge als merk voor Haas. Veel belangrijker voor de Amerikaanse markt + het is een Amerikaans team.
@gregorius: Goed idee… was niet eens bij me opgekomen…
En binnenkort neemt Maybach ook deel aan de F1, leuk dat er meer oudere merken van vroeger weer meedoen maar wordt het zo niet al commercieel?
@henkhupelschoten: niet al te commercieel? Heb je de formule 1 de afgelopen jaren wel eens gezien? Dat is zo commercieel dat de reclameblokken op de TV een rust moment vormen tussen alle logo’s en reclame op de wagens, coureurs en langs de baan.
Tja, dat is vervelend nieuws voor Redbull natuurlijk.
Op deze manier het automerk weer rigoureus doorvoeren met daarnaast grote (historisch gegroeide) F1 merknamen die het kunnen of willen betalen: Dan krijg je zoiets:
1 MERCEDES
2 FERRARI
3 ASTON MARTIN redbull
4 FORCE renault
5 WILLIAMS mercedes
6 RENAULT
7 HONDA str
7 MASARATI haas
8 MCLAREN renault
9 ALFA ROMEO sauber
Force India is en blijft voorlopig een Mercedes-klantenteam
@edge: die moest @gallardogt zijn
@edge: Het waren even wat suggesties maar kwam misschien niet duidelijk over; Red Bull krijgt Mercedes motoren omdat zij tegenwoordig aan AM leveren en Force kan dan alleen nog bij Renault terecht ivm bijv een regel maximaal 3 teams per motorleverancier.
zou dan ook wel een prachtige line-up kunnen worden de komende jaren. Prachtig dat Ferrari op deze wijze meer druk op Liberty kan zetten. Italy powerrr ;-)
Nu Matra nog terug in de Formule 1!

https://youtu.be/xZwlI6U3pLg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).