
Eindelijk. Het vermogen en de transmissies voor de M3 en M4 zijn bekend gemaakt. Dat niet alleen, ook welke aandrijflijnen er mogelijk zijn!
BMW heeft het vermogen en de transmissies voor de M3 bekendgemaakt. Nog heel even wachten en dan is het zo ver: dan komen de nieuwe topmodellen op basis van de D-segment auto’s van BMW. Vroeger was het gewoonweg ‘de M3’, maar tegenwoordig zijn het de M3 en M4. De nieuwe modellen zijn bijna klaar om onthuld te worden. BMW is nu bezig met het laatste testwerk.
Verschillende aandrijflijnen
In de tussentijd laat BMW alvast het eerste beetje informatie los. Zo kun je voor het eerst in de geschiedenis van de M4 kiezen tussen verschillende aandrijflijnen. We hebben het niet over een sportuitlaatje en een handling-package, maar echt compleet verschillende uitvoeringen.

S58B30
Het standaardmodel van de M3 en M4 heeft een S58B30-motor onder de kap. Deze is in standaardconfiguratie goed voor 480 pk en 550 Nm. Schakelen doe je met een handbak. De aandrijving gaat naar de achterwielen, zoals het hoort op een BMW. Dit is belangrijk nieuws voor de petrolhead, aangezien deze configuratie behoorlijk zeldzaam is geworden.

M3 Competition
Het topmodel is de BMW M3 Competition. Ondanks de naam ‘Competition’, is de auto minder ‘puristisch’, maar juist wat dikker. Letterlijk. De M3 Competition heeft een krachtigere motor tot zijn beschikking: 510 pk. De M3 Competition heeft standaard een achttraps automaat van ZF.

Geruchten
Hierbij zijn de geruchten omtrent de M3 (en M4) deels bevestigd, nu BMW het vermogen en transmissies voor de M3 heeft ‘bekend’. Inderdaad, deels. De aanname was dat de M3 Competition voorzien zou worden van het xDrive vierwielaandrijvingssysteem. Dat is ook het geval, net als bij zijn groter broer, de M5. Echter: het hoeft niet per se. Je kan de M3 Competition óók bestellen met enkel en alleen aandrijving op de achterwielen. Sterker nog, xDrive zal pas op een later moment zijn intrede doen.

Concurrentie
Als we kijken naar de concurrentie, zien we dat Audi (RS5 Sportback en RS4 Avant) de geneugten van AWD kent. Alfa Romeo (Giulia Quadrifoglio) en Mercedes (AMG C63) zijn beide niet leverbaar met vierwielaandrijving. Aan de andere kant: Mercedes AMG doet niet aan handbakken en bij de Alfa Giulia Quadrifoglio werd de handbak redelijk snel uit het assortiment gehaald.

Bewegende beelden check je in onderstaande video:





Nou helemaal prima toch? Voor ieder wat wils. Zouden meer merken moeten doen.
Personaliseren. You’re doing it the right way.
Mijn voorkeur zou voor de competition gaan, lekker flipperen en meer power :D
Als je zo’n auto koopt ga je voor pure snelheid, dan is een handbak toch geen optie.
Koop dan een oude 325i erbij, kan je lekker schakelen en koppelen.
Oh ja, en de absolute vedette natuurlijk.
Volgens mij koopt iemand zo’n auto voor z’n plezier en dat is weer voor iedereen anders toch? De een wil zo hard mogelijk gaan, de ander wil zelf zoveel mogelijk bij het rijden betrokken zijn.
Plezier? Keihard werken, zo’n handbak uit de tijden dat de lucht nog proper en de seks nog vuil was…
Als je zo’n auto koopt voor de pure snelheid zijn er betere alternatieven! 911 Turbo met de kop eraf bijvoorbeeld.
@karaya: heb je uberhaupt wel eens gereden met een m3?
Wel in een Fw-190 gevlogen. Daar zit een BMW motor in.
Dat is een keurige pats. Ik ben jaloers!
@karaya: was dat de vraag?
Of ik wel eens in een Mondeo had gereden.
@karaya: Heb wel eens een M4 competition gehuurd. Toen was ik blij met de flippers omdat allemaal zo hard gaat op bergwegen in Oostenrijk. Maar kan mij voorstellen dat het went als je er een bezit en dan blijft het met een handbak langer “uitdagend”.
Als je uitdaging wilt kan je beter een M3 van de 1e generatie kopen.
Lekker hoor, dan maar 30pk minder en zelf schakelen. Overigens puur software matig gok ik? met een chipje zullen beide motoren richting de 600pk gaan. Dan zal de automaat (en op termijn natuurlijk de X-drive) sneller zijn, maar je bent toch al bloedsnel. Beleving is belangrijker. Wel leuk dat Duitse merken er nu voor kiezen de varianten verschillend genoeg maken zodat kopers niet automatisch voor de ‘dikste’ gaan. Er is een goede reden om voor de mindere god te kiezen. Hier is het een handbak, en straks bij de 911 Turbo zijn het natuurlijk de GT3 achtige kenmerken.
Helaas geen handbak bij de snelste 911-typen (op de GT3 na en natuurlijk de gepeperde Mezgers van Ruf).
Chapeau dat de handbak terugkeert in de M3! Vooral qua geluidsbeleving voor de omstanders. Opschakelende robotbakken zijn in het algemeen niet om aan te horen.
Handbak en achterwielaandrijving. Danku, BMW!!
Als je de M4s op de bovenste foto naast elkaar ziet, oogt de nieuwe behoorlijk wat logger. Weet niet of ik dat nou zo mooi vind.
Zet ‘m naast een E46 :D
Moet je er één van de eerste generatie naast zetten.
@karaya: Die witte rechts op de eerste foto is een M4 van de eerste generatie.
#haarkloveniseenfeest :-)
Naar de letter heb je gelijk.
Voor mijn gevoel is een M2 eerder het formaat van een ‘echte’ M3. Die voelt een beetje qua formaat en plezier aan als een e46 M3.
De M4 is echt een groot ding al. Er staat er bij ons in de wijk 1 en het lijkt er idd op dat de nieuwe M4 nog groter gaat worden… Bijna BMW 6 serie e64 qua formaat
Gewicht is ook een punt.. Volgens mij is er geen M meer onder de 1500 kg…
@Jochempie: tja, de oorspronkelijke M3 was een homologatiespecial met een viercilinder. Voor de Italiaanse mart was er zelfs een twee lier versie zonder de koetswerkaanpassingen. Dat soort auto’s worden er niet meer gemaakt helaas.
@mc96 Toyota/Subaru maakt iets met die specs maar dan is dat te traag klaagt men (op het internet). Iets wat mijn passagiers nooit lieten ontvallen…. maar dat waren dan ook ritten die meer van de bestuurder eisen dan het rechter pedaal induwen op een brede rechte autostrade…
Is er ook bekend waarom van de m DCT Bak afgestapt wordt? Lijkt mij in zo’n competition toch meer op zijn plek dan de 8 bak van ZF. Wat overigens een prima bak is maar niet zo snel als een DCT toch?
@mrducky Dezelfde reden als bij de M5 waarschijnlijk.
Ik hoop vooral dat de M3 niet achterlijk grote nieren krijgt. Van de M4 weten we het al wel dat die de Angry-Birds-varkentjes-neus ging krijgen.
De nomenclatuur lijkt verdomd veel op Porsche. GT3 RS en M3/M4 Competition voorzien van de snelste transmissies en de niet-RS en de niet-Competition potentieel met een handbak. Ik vind het helemaal mooi.
@AutomotiveDesigner: heb ergens gelezen dat de M3 de zelfde grille krijgt als de gewone G20
Handbak en rwd helemaal prima!
Nu de prijs nog onder de 100K maar dat gaat uiteraard niet gebeuren.
Nu alleen hopen dat ze zich bedacht hebben en niet die verschrikkelijk lelijke gigantische nieren plaatsen op de neus. Helaas zeggen de spyshots wat anders..
dus de gewone versie en die dan stage 1 of 2 tunen en je hebt wat je wil!
BMW blijft het merk voor de puristen. Hulde.