
De vernieuwde Alpina D4 S is de auto als je snel van Aken naar Zagreb wil blaffen.
Elektrisch, hybride, plug-in, downsizing. Er zijn tegenwoordig zat methoden om auto’s snel en zuinig te maken. Het grootste probleem is dat ze vaak snel OF zuinig zijn. Met een dikke PHEV kún je heel er zuinig rijden, maar als je lekker gaat stampen naar Zuid-Italië, is het verbruik extreem hoog.
Voor de lange vlotte ritten is er maar een motortype geschikt en dat is de zescilinder diesel. Bakken met koppel voor relaxte tussensprints, voldoende topvermogen om de snelheid erin te houden en een enigszins acceptabel verbruik. De vernieuwde Alpina D4 S is misschien wel de lekkerste in zijn soort.
Heel erg subtiel
Dan zitten jullie nu natuurlijk gekluisterd aan het beeldscherm om alle verschillen te zien met oude model. Die zijn natuurlijk erg schaars. De facelift van de BMW 4 Serie Gran Coupé was natuurlijk heel erg subtiel, dus die van de vernieuwde Alpina D4 S ook.


Uiteraard gaat alles om de motor. De specificaties zijn om van te smullen. De B57 drieliter zes-in-lijn is voorzien van niet één, maar maar liefst twee turbo’s. Dat zorgt voor een maximum vermogen van 355 pk en een maximaal koppel van 730 Nm.
Daardoor kun je in 4,8 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid van 270 km/u halen. De 0-200 km/u sprint is in 19,1 seconden achter de rug. Meer dan voldoende dus. Daarmee is de Alpina D4 S ietsje sterker en sneller dan BMW M440d Coupé. De Gran Coupé is er (nog?) niet als M440d.
Vernieuwde Alpina D4 S smoelt goed
Een groot voordeel is dat de Alpina-behandeling beter bij de G26 past dan bij de faux-///M-look. Ironisch genoeg is de 4 Serie met M-Pakket wel de basis, maar heeft Alpina bijna alle zwarte delen in carrosseriekleur meegespoten. En de 20 inch gesmede velgen (die zijn wel een optie, 19 inch gegoten wielen zijn standaard) zijn beide gewoon zilverkleurig, wat altijd beter en tijdlozer staat dan bicolor.


Qua uiterlijke wijzigingen met het pre-LCI model zijn de verschillen niet groot, de koplampen en achterlichten zijn de makkelijkste indicatoren dat je staat te kijken naar het faceliftmodel.
Dan de prijzen. In Duitsland kost deze auto je 86.400 euro voor opties. In Nederland stond het pre-faceliftmodel in de prijslijsten voor zo’n 117.000 euro.
Ik had het denk ik iets fraaier gevonden als men de beroemde Alpine pinstripe netjes symmetrisch om de deurgrepen had gepositioneerd. Verder is ‘ie helemaal af.
Of laat die kermislijntjes maar gewoon helemaal weg.
Nee, deze horen wel echt bij de heritage van Alpine.
Jij noemt het Heritage, ik noem het Halfords.
Klompen, windmolens en draaiorgels zijn de “heritage” van Nederland en die hebben we ook in de prullenbak gegooid.
AlpinA!
AlpinA!
‘De 0-100 km/u sprint is in 19,1 seconden achter de rug’. Daar zou zelfs mijn nederige Opeltje zich voor schamen, kun je nagaan . . . 😁
Ik gok de 0-200 tijd, maar zelfs dat zou sneller moeten kunnen met deze dikke diesel, misschien kan @willeme ons duidelijkheid geven.
De eerste keer duurt het 4,8sec, de tweede keer 19,1 sec dan is het vermogen opeens weg
Dit is geen EV ;-)
Mooi, maar stoffen bekleding…?
Waarom niet? Persoonlijk heeft stof mijn voorkeur boven leder.
Zijn vast zeer bescheiden getallen zoals gewoonlijk. Dit zijn niet betere cijfers dan een standaard 540D. Relatief gezien dan he, want dit is echt wel vlot en op de weg echt wel sneller denk ik. Op tussensprintjes houd je met de 40D’s M2 Competitions, C63 AMG bij tot ca 180 -190 km/ uur. En de XPENG X9 huppelepup’s loop je langzaam in. Kortom, bizarre prestaties voor een ‘dieseltje’
De tandjes. Die tandjes gaan het echt niet worden en ik voorspe een afschrijvingkannon. Technisch ja maar aesthetisch wil je hier niet mee gezien worden.
Voorkant blijft vreselijk, kan en wil er niet aan wennen.
Meestal ziet het er niet uit maar de Alpina wielen staan hier nog wel Ok. Striping, uitlaateindstukken en typeplaatjes eraf en het is visueel acceptabel.
En altijd dat lelijke stuk aluminium op die middenconsole met dat serienummer. Ziet er echt niet uit, past totaal niet bij de rest van de vormgeving.
Deze auto maar dan als sedan. Ik heb het niet zo op hatchbacks van BMW.
Beuker en blaffen…
Alsof je de bangalijst van Vindicat voor je hebt liggen.
Hahahaha het woord Beuker blijft wel hangen hè! Wederom lekker artikel JW