Verrassende bieder betaalt 4,2 miljoen voor Senna’s McLaren

Auteur: , 31 Reacties

Of nou ja, 'verrassend'.

Gisteravond was Monaco het toneel van een grote veiling van Bonhams. Tussen de talloze Porsches en Bugatti’s stonden daar op toepasselijke wijze echter ook een aantal Formule wagens, met als ongeëvenaarde kopstuk de McLaren MP4/8A waarmee Ayrton Senna zijn zesde en laatste overwinning in het prinsendom pakte. Het was misschien niet de verwachte biedoorlog, maar de winnende partij zal ongetwijfeld blij zijn met het koopje.

Die winnende partij is overigens niet onbekend met de sport. Niemand minder dan Bernie Ecclestone wist de andere bieders op keer op keer te overtreffen. De Brit betaalde uiteindelijk 3,65 miljoen euro voor de wagen, maar door het zogenaamde ‘buyer’s premium‘ werd dit prijskaartje verder verhoogd naar 4.197.500 euro. Ecclestone kan de wagen mooi bij zijn collectie voegen. De miljardair heeft door de jaren heen flink wat bolides verzameld. De meeste hiervan stammen uit zijn tijd als teambaas van Brabham.

Hoewel aanvankelijk werd verwacht dat de McLaren MP4/8A wellicht de geschiedenis in zou gaan als duurste Formule 1-auto aller tijden, is hij met zijn prijs van 4,2 miljoen nog mijlenver verwijderd van de Formule 1-wagen die daadwerkelijk het meest waardevol is. Schumacher’s Ferrari uit 2001 leverde recentelijk nog 7,5 miljoen dollar (6,35 miljoen euro) op.

Overigens werd Senna’s allereerste Formule 1-wagen, een Toleman uit 1984, gisteren eveneens geveild. Deze wagen leverde uiteindelijk 1.610.000 euro op.



31 reacties

Toen F1 auto’s nog echt ‘mooi’ waren. Geen rare tierlantijntjes, mooi clean design.
@skinnybmw: HALO, wat denk jij.
@skinnybmw: Absoluut, veel mooier zonder al die aero troep erop van nu.
Huidige F1 auto’s zijn echt lelijk met alle vleugeltjes, vinnetjes, and andere wind geleidende zooi.
Het wordt weer tijd voor een simpele voor en achter spoiler en twee simpele barth boards.
@skinnybmw: en niet te vergeten, een handbak!

Dat waren nog eens mannen die al schakelend met één hand op het stuur en één hand aan de versnellingspook door de bocht stuurden.
@erik2907: was het Senna niet die dat zelfs in Eau Rouge durfde?
@rhellema: yep, en hij was de eerste die Eau Rouge vol gas nam toen dat mogelijk was (downforce).
@erik2907: Senna was allang dood toen men genoeg downforce had om volgas door eau rouge te gaan. Ergens in 2000 pas, prachtig stuk van Hakkinen is hierover te lezen op McLaren (oude teamgenoot van Senna).
@rhellema: In Eau Rouge werd niet meer geschakeld…daar zaten ze al in de hoogste versnelling.
Volgens mij is dit de auto waarin Lewis ooit gereden heeft tijdens een uitzending van Top Gear. Wat een geluid. Hoe langer ik kijk naar auto’s uit het tijdperk van Senna, hoe minder ik de huidige auto’s waardeer…
@joortje2: was dat niet de ‘88 MP4/4?
Iemand had ooit de uitspraak dat de dood van Senna goed was geweest voor de F1, omdat het de sport bekend had gemaakt bij het grote publiek. Al zit er een kern van waarheid in, deze uitspraak kwam nogal ongepast over.

Jammer dat deze F1 auto uitgerekend bij deze man terecht is gekomen.
@moveyourmind: jammer dat die uitspraak volledig uit zijn verband is gehaald. Ja, Ecclestone heeft gezegd dat de dood van Senna er voor heeft gezorgd dat de F1 bij een breder publiek bekend is geworden en dat het in dat opzicht goed is geweest voor de sport, maar als hij de keuze had tussen een vertienvoudiging van het aantal kijkers of Senna terug dat hij absoluut Senna terug had willen hebben omdat zijn sterven het grootste verlies van de F1 is geweest.
@rhellema: je zou er bijna een zakdoek bij pakken.
@karaya: als je het zo leest wel ja hahaha
@karaya:

U was erbij op 1 mei 1994?

U heeft de staatsbegrafenis gezien (3 dagen nationale rouw)?

U heeft gezien dat zijn grootste rivaal/’vijand’ (Alain Prost) een van de dragers van zijn kist was?

U weet wat de Senna foundation deed en nu nog steeds doet voor o.a. de Braziliaanse kinderen?

Ja, dan pak je een zakdoek erbij …
@rhellema: Daar heb je wel een punt.
@rhellema: het gevecht op de baan en de vetes naast de baan tussen Senna en Prost trok al veel meer kijkers in die jaren. Denk dat zijn overlijden de sport niet goed heeft gedaan. Als hij nog had geleefd had je nog mooie jaren gehad met Senna en Schumacher. Dat werd door zijn overlijden in 1994 de das om gedaan
@lekkerlinksrijden: klopt, dat was ook hetgeen waar Ecclestone op duidde, de gevechten met Schumacher.
Aanrader: Historic Gran Prix Zandvoort. Ga erheen en geniet live van dit soort auto’s.
Wat is het toch mooi leven als multimillionair, laat staan als billionaire, gewoon kopen en doen wat je wilt wanneer je wilt… (ja ik ben jaloers, niet zozeer op de gekochtte auto, maar het feit dat je zoiets “gewoon” kan doen)
@spykerboy: die mensen hebben er vaak ook “gewoon” heel hard voor moeten werken.
@ikleesookoverautos: klopt, maar toch is hard werken als je weet dat je zoveel kan verdienen een stuk leuker om te doen dan wanneer je van te voren weet dat je een X bedrag per jaar krijgt…
@spykerboy: die zijn ook met niks begonnen.
@spykerboy: volgens mij kunnen de meeste miljonairs juist niet doen wat ze willen wanneer ze dat willen. Tenzij ze stoppen met werken uiteraard.
@berlinetta: en dan is het geld zo op.
@spykerboy:
Maar je krijgt wel de meest afschuwelijke gold digger van een schoonzoon!
@desjonnies: ik vind zijn schoonmoeder ook beter te pruimen dan zijn schoonzoon.
Dit waten pas F1 auto’s!
Naast de mooiste straatauto heeft Murray ook de mooiste F1 auto’s gemaakt (eerste lowline was bij Benetyon).
Dit is mooi! M’n persoonlijke favoriet blijft toch de MP4/6 met de heerlijk rauwe Honda V12.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).