• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 3 mei 2018 om 07:48 – 32 Reacties

Afbeelding Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62Afbeelding Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62Afbeelding Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62Afbeelding Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62Afbeelding Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62Afbeelding Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62Afbeelding Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62Afbeelding Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62

Brabham BT62
Hij is er!

Kunnen we even een staande ovatie organiseren voor Brabham? Fijn! Het legendarische Formule 1-team, nog altijd het enige team waarvan de eigenaar de auto bouwde en er een titel mee wist te winnen, kondigde recentelijk aan dat het de overstap naar auto’s ging wagen. Na een flinke teasercampagne is het dan eindelijk zo ver. Gisterenavond werden de doeken van de Brabham BT62 getrokken.

Voordat je je allerlei avontuurlijke scenario’s begint voor te stellen, zullen we het slechte nieuws maar vast opbiechten: de BT62 is enkel en alleen voor het circuit bedoeld. Een kentekenplaat kun je uit je hoofd zetten. Zonde, want het is waarschijnlijk één van de veiligste auto’s van het moment. Door zijn bijzonder agressieve design, compleet met imposante achterspoiler, front splitter en een behoorlijke diffuser, weet de wagen liefst 1.200 kg aan neerwaarste druk te produceren. Alsof ‘ie op rails rijdt, dus.

Over rijden gesproken, de aandrijving mag er ook wezen. Brabham geeft de huidige Zeitgeist de vinger en plaatst een 700 pk sterke 5,4-liter V8 (zonder turbo’s) onder het koolstofvezel plaatwerk. Diezelfde krachtbron produceert 667 Nm aan koppel. Reken daarbij het lage gewicht van 972 kg en je hebt een bijzonder wendbare, maar vooral retesnelle bolide. De ouderwetse trend wordt iets doorbroken door de absentie van een handbak, maar niemand zal treuren om een sequëntiele zesbak.

Ondanks de vele teasers die het legendarische merk de afgelopen weken de wereld in heeft geschoten, onthullen ze de BT62 ook ditmaal niet zijn geheel. Althans, de Brabham is feitelijk compleet, maar specifieke technische details als acceleratietijden houden ze nog achter de hand. Aan de andere kant, wat zeggen een paar tienden langzamer of sneller dan [willekeurige supercar] nu eigenlijk? De Brabham BT62 heeft immers 700 pk en weegt slechts 972 kg, dus hij zal allerminst traag zijn.

Brabham vertelt slechts 70 exemplaren te gaan bouwen, waarvan de eerste 35 geïnspireerd zullen zijn door de (35) overwinningen van het Formule 1-team. De wagens gaan voor de duidelijke prijs van 1 miljoen Britse ponden van de hand. Reken je het om naar euro’s, dan ben je om en nabij de 1,13 miljoen kwijt.

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • Romain Grosjean keert terug in de Formule 1 voor Mercedes
  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • Jos Verstappen keert terug en gaat weer racen
    Jos Verstappen keert terug en gaat weer racen

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Brabham, bt62, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Porsche heeft goed en slecht nieuws over hun toekomst
Volgend bericht: Ouch! Tesla verdubbelt verlies in eerste kwartaal »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfapeter zegt

    3 mei 2018 om 07:56

    Voor een circuit auto lijkt hij mij nog behoorlijk mooi afgewerkt.

    Login om te reageren
    • 87tb zegt

      3 mei 2018 om 08:01

      @alfapeter: mag ook wel voor een milioen.

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    3 mei 2018 om 08:13

    Ik vind hem wel heel erg fraai zo hoor! Mag van mij ook zo een straatversie van komen (ook zonder turbo’s graag). Ben alleen benieuwd wat dat voor een blok is, denk een Ford-blokje?

    Login om te reageren
    • jbowe zegt

      3 mei 2018 om 09:42

      @berlinetta: heeft geen turbos

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        3 mei 2018 om 09:43

        @jbowe: Wat bedoel je nou precies?

        Login om te reageren
        • jbowe zegt

          3 mei 2018 om 10:06

          @berlinetta: ik miste het woord ‘ook’ – my bad haha

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            3 mei 2018 om 10:15

            @jbowe: Haha kan gebeuren toch

            Login om te reageren
  3. peidur zegt

    3 mei 2018 om 08:15

    Erg fraai voor een pure raceauto. Vooral de twee alcantara stoelen doen me vermoeden dat een straatversie nieteens heel ver weg zou moeten zijn

    Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    3 mei 2018 om 08:18

    Veel vermogen en onder de 1000kg, daar zijn er eigenlijk veel te weinig van.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      3 mei 2018 om 08:46

      @allesmetturbo: Weinig vermogen en onder de 1000 kilogram. Daar zijn er pas veel te weinig van. Dat is tenminste nog enigszins te betalen voor de gewone autofanaat.

      Login om te reageren
      • unknown32 zegt

        3 mei 2018 om 08:58

        @berlinetta: ktm xbow etc?

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          3 mei 2018 om 09:08

          @unknown32: Ja ik ben niet zo heel gek op die wagentjes eigenlijk. Dan zou ik liever een motor kopen. Ik ben meer fan van auto’s als de 4C of de Alpine. Die zien er schitterend uit en kan je heel wat vaker rijden dan zo’n opgevoerde skelter.

          Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          5 mei 2018 om 18:17

          @unknown32: dan zou ik eerder een Caterham noemen als het om betaalbaar rijden gaat.

          Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        3 mei 2018 om 09:38

        @berlinetta: goed punt. mazda mx5, Suzuki swift sport, dan ben je er wel zo’n beetje. Zelfs een Up! Gti weegt al 1070kg

        Login om te reageren
        • vtechlover zegt

          3 mei 2018 om 11:08

          @dondeboer: de koning onder hatches=Fiesta st.

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            3 mei 2018 om 15:41

            @vtechlover: goede auto, maar met 1160kg echt veel zwaarder dan hier bedoeld.

            Login om te reageren
      • Gulli zegt

        3 mei 2018 om 12:35

        @berlinetta: Aygo/C1/108 familie, Cuore, Alto(Selderie?), i10. Kan er genoeg noemen hoor ?!

        Login om te reageren
  5. rtnet zegt

    3 mei 2018 om 08:27

    Tja, functie gaat voor vorm bij een circuit-racer. Qua design dus niet echt onderscheidend van al die andere in kleine oplage gebouwde sport/race-wagens. De Brabham Repco kleuren staan hem goed, ben ook wel nieuwsgierig naar een Parmalat of Alfa Rome livery.

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    3 mei 2018 om 08:45

    Wat een onwijs cool ding! Ik ben benieuwd van wie de motor afkomt, of hebben ze dat zelf weten te bouwen?

    Login om te reageren
  7. baklava zegt

    3 mei 2018 om 08:56

    In welke klasse gaat deze racen?

    Login om te reageren
    • rtnet zegt

      3 mei 2018 om 09:08

      @baklava: Geen, voldoet aan geen enkel FIA regelement. Zie het als een concurrent voor De McLaren Senna. De eerste 35 auto’s krijgen overigens een livery geïnspireerd op de 35 overwinningen van Brabham in de Formule 1, doe mij deze maar: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c6/6c/7a/c66c7ad667d721229c1654ea937b1ce9.jpg

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        3 mei 2018 om 09:37

        @rtnet: Hmm op zich wel jammer. Had Brabham graag op LeMans oid gezien.

        Login om te reageren
      • rammillius zegt

        3 mei 2018 om 10:11

        @rtnet: tijd voor een nieuwe race klasse dan. Pagani heeft ook een auto die niet voldoet aan alle regels. McLaren erbij, Ferrari Fxx erbij, etc. En we noemen de klasse Gran Turismo of Forza ?

        Login om te reageren
        • wpgt zegt

          3 mei 2018 om 11:04

          @rammillius: of gewoon group C terug brengen en de regels lekker open laten.

          Login om te reageren
  8. Alfarobert zegt

    3 mei 2018 om 09:25

    Ziet er goed uit maar het lijkt allemaal een beetje op elkaar.Mc Laren,Ferrari en dit ook weer.Voorkant kon van voorgenoemde merken zijn,acherkant Lambo/Bugatti style?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      3 mei 2018 om 10:17

      @alfarobert: Eens, vooral de achterkant is afgekeken van Lambo. Ik vind het geheel echter niet verkeerd.

      Login om te reageren
  9. Edge zegt

    3 mei 2018 om 09:38

    @rtnet: Dan wel de McLaren Senna GTR, want de gewone McLaren Senna is straatlegaal

    Login om te reageren
  10. weijs zegt

    3 mei 2018 om 09:45

    Heeft ie ook airco?

    Login om te reageren
  11. wpgt zegt

    3 mei 2018 om 11:06

    1200 kg downforce, 972 kg gewicht. Wanneer zien we dit ding op zijn kop in een tunnel?

    Login om te reageren
  12. woudloper zegt

    3 mei 2018 om 14:47

    Ze lijken me daar fan van de Regera

    Login om te reageren
  13. marcus zegt

    3 mei 2018 om 21:52

    Ik zegt SVT! Is vast wel iemand in de UK die dat ding aanbied voor goedkeuring bij de DVLA…

    Login om te reageren
  14. simppa zegt

    3 mei 2018 om 22:21

    Jammer dat er niet gemeld wordt dat dit een Australische auto is en in Adelaide zal worden gebouwd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North