• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verrassing: diesels steeds minder populair in de lease

Auteur: Author, gepost 9 maart 2017 om 07:42 – 34 Reacties

Verrassing: diesels steeds minder populair in de lease


Dieselmotoren lagen tot kort geleden nog in ruim de helft van alle nieuwe leaseauto’s, maar die verhouding is aan het verschuiven.

Het aandeel leaseauto’s op diesel liep vorig jaar namelijk terug van 52% naar slechts 39%. Die daling zou vooral te wijten zijn aan de groeiende vraag naar benzineauto’s en niet te vergeten private lease. Aan die laatste trend besteedden we de laatste tijd al de nodige aandacht.

Deze trend loopt in de pas met de voorspelling van de Zwitserse bank UBS, die een maandje geleden nog van de daken schreeuwde dat vrijwel niemand in Europa over tien jaar nog in diesels rondrijdt. Of het zo rap zal gaan valt te bezien, maar de interesse lijkt inderdaad dalende.

Reden voor de teruglopende vraag is het verdwijnen van de categorieën met lagere bijtellingspercentages. Zodoende ontbreekt de financiële prikkel en aangezien in veel gevallen wordt getankt op kosten van de zaak, kiezen leaserijders liever een benzineauto.

Leaseplan verwacht zelfs dat de zakelijke rijder binnenkort overstapt op PHEV’s of elektrische auto’s. De laadinfrastructuur ligt er en de belastingvoordelen zijn nog steeds groot. Bovendien neemt de range van EV’s steeds verder toe en gaan de prijzen van die dingen wat omlaag.

Zelf hebben we daar een hard hoofd in. Dealers zitten nog steeds met flinke voorraden (plug-in) hybrides in hun maag en enkele maanden geleden nog voorspelde de NOS dat het gedaan zou zijn met dit type aandrijflijn in Nederland, omdat de financiële prikkel er niet of nauwelijks meer is.

Foto: Maserati Levante Diesel, de rijtest

Ook interessant!

  • Private lease in 2021
  • 5 dingen om op te letten bij private lease
  • Mini Private lease
    Private Lease en hypotheken, hoe zit het nu echt? [2022 UPDATE]
  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, bijtelling, Diesel, Elektrisch, Hybride, lease, leaseplan, plug-in, private-lease

Vorig bericht: « Gallery: de lekkerste tweewielers uit Genève
Volgend bericht: Livepics van de Dendrobium, met Nederlands design »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    9 maart 2017 om 07:56

    Beste nieuws van de dag. Of is het fake news?

    Login om te reageren
    • boxergt zegt

      9 maart 2017 om 09:07

      @cossiekiller: controleer even of het ook op Facebook staat.. Dan is het waar!

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      9 maart 2017 om 12:09

      @cossiekiller: dikke diesel is altijd goed… 1l dieseltje is geen porem.

      Login om te reageren
  2. amg1999 zegt

    9 maart 2017 om 07:58

    Bij ons thuis hebben we sinds dat ik me kan herinneren al diesel gereden voor de vele kilometers(50.000) per jaar, sinds vorig jaar hebben we een leaseauto de Mazda CX-5 GT-M Line benzine omdat dit in the end goedkoper is. Het verschil is zo nihil dat het leuker is om benzine te rijden

    Login om te reageren
  3. spidermann zegt

    9 maart 2017 om 08:04

    Zelfs als diesel iets duurder is zou ik nog altijd voor de diesel versie gaan. Diesel rijdt eenvoudig comfortabeler met veel Nm onderin, een grotere actieradius en beter bij het caravan (en boot- en paardentrailer).

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      9 maart 2017 om 09:54

      @spidermann: Hoewel er leuke diesels zijn, vind ik de gemiddelde diesel bak echt niet om aan te horen als ze langs komen rijden. Een elektrische auto heeft nog vele malen meer koppel en trekt op in stilte, dat is nog veel comfortabeler. Nog even wachten op betaalbare EV’s voor de gewone man en het is gedaan met de diesel.
      (hang een caravan achter een Model X en je servies ligt door de hele caravan)

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        9 maart 2017 om 10:36

        @fanboy:

        Sleutelwoord in deze: “Actieradius”

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          9 maart 2017 om 11:15

          @jack_abarth: Joh je begint iedere dag met 500km rijbereik, en in West-Europa kun je prima uit met superchargers.

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            9 maart 2017 om 12:07

            @fanboy:

            Klopt, en in bijna alle gevallen werkt het. Maar als ik een elektrische auto als werkpaard ga inzetten (1.500-2.000kg) dan is het ver over met het bereik. Dus zoals bovengenoemd, mensen die de auto inzetten bij bijvoorbeeld paardensport, watersport of gewoon als werkauto is diesel gewoon de betere optie.

            Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 maart 2017 om 11:20

        @fanboy: inderdaad rijdt een diesel lekkerder dan een benzinemotor (hoewel die door de turbo’s ook steeds prettiger rijden). Maar qua soepelheid, comfort en soevereiniteit is een elektromotor onovertroffen.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          9 maart 2017 om 15:57

          @mashell: Als een diesel lekkerder rijdt begrijp ik niet waarom Ferrari geen diesels in haar programma heeft.

          Of een Porsche 911 Diesel.

          Het rijdt immers zo lekker!

          Login om te reageren
          • karhengst zegt

            9 maart 2017 om 16:06

            @karaya: Ander segment. Een diesel die op de snelweg 1700 toeren draait rijdt nu eenmaal zeer sereen. Zeker als de auto goed geïsoleerd is tegen geluiden zodra het blok dan wordt aangesproken bij accelereren.

            Ben in die zin ook om, maar in de stad vind ik een diesel maar niks. Het koppel van een ongeblazen benzine is voor 0-60 genoeg, en er is te weinig bijgeluid aanwezig om de onaangename klanken van een diesel te overstemmen. Stoplichtsprintjes waar de diesel in het voordeel zou zijn doe ik toch zelden aan.

            Login om te reageren
    • Boomer zegt

      9 maart 2017 om 11:44

      @spidermann: Als je je motorkeuze af laat hangen van je caravan kun je dat hier beter niet hardop zeggen…

      Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    9 maart 2017 om 08:13

    Achja, in elk geval wel goed voor de dieselprijs als de vraag ernaar afneemt.

    Login om te reageren
  5. ri_ck zegt

    9 maart 2017 om 08:20

    Diesel is nog echt wel voordeliger, begin van het jaar nog druk aan het rekenen geweest en met wat zwaardere diesels tegen zwaardere benzine motoren is een diesel echt ruim voordeliger en je kan er over het algemeen langer mee doorrijden dan met benzine auto’s. Helemaal 100% vergelijk had ik niet (benzine had nog niet iets meer pk) maar lag ook hoger in onderhoud, verbruik en afschrijving met hetzelfde aantal km’s. Verschil was mij net iets te gek.

    Login om te reageren
    • ri_ck zegt

      9 maart 2017 om 08:21

      @ri_ck: uiteraard wel als je voldoende km’s per jaar rijdt ?

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 maart 2017 om 08:35

      @ri_ck: Maar als je gaat kijken naar zwaardere motoren is het toch logisch dat diesel goedkoper is?

      Login om te reageren
      • ri_ck zegt

        9 maart 2017 om 08:50

        @berlinetta: ja dat blijkt, 3.0 TDI of 3.0 tfsi zat een aardig verschil in. Had daarvoor ook 3.0 TDI maar vond de tfsi ook wel interessant! Alleen na wat rekenwerk (aanschaf, verbruik, onderhoud etc.) vond ik het verschil behoorlijk, misschien had ik het moeten vergelijken met een 2.0 tfsi maar daar durf ik niet eens naar te kijken ?.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          9 maart 2017 om 10:24

          @ri_ck: Maar de 3.0 tfsi loopt toch een stuk harder? Zal in in ieder geval een beter bereik hebben over de toeren.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            9 maart 2017 om 11:01

            @fanboy: je hebt niks aan een enorm toerenbereik. Een diesel heeft onderin echt meer te vertellen en dàt is waar je vermogen wilt hebben. Wat er bovenin de toeren zit is leuk voor in de kroeg, de verkooppraatjes en het jaarlijkse stoplichtsprintje. Verder totaal nutteloos.

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              9 maart 2017 om 12:00

              @lekbak: Ik heb me juist altijd ge-ergerd aan het feit dat diesels zo doodvallen bovenin. Inderdaad veel koppel onderin, waardoor je bijna aangemoedigd wordt, maar als je dan even door wil trekken op een oprit moet je alweer doorschakelen.

              En ik geloof niet dat je met een 3.0 tfsi onderin te kort komt. Goed, ik weet niet hoe die rijdt, maar het lijkt me niet dat die rijdt als een jaren 90 sportwagen met gigantische turbolag.

              Anyway, als we het toch over het hogere segment hebben rijdt zo’n Tesla fantastisch. Je hoeft niet na te denken over al die eigenaardigheden van de techniek, gewoon planken en hij gaat direct.

              Login om te reageren
              • berlinetta zegt

                9 maart 2017 om 12:28

                @fanboy: Het ligt aan het type auto dat je rijdt. Voor dagelijks verkeer is een diesel wel erg fijn. Je hebt vrijwel direct maximaal koppel en je hoeft niet lang door te halen om vooruit te komen. In een funauto is dat doorhalen juist wel leuk en dan is de bijbehorende gasrespons en het geluid van een benzinemotor ook een plus.

                Daarnaast ben ik het wel eens met jouw stelling dat een 3.0 tfsi ook onderin voldoende power levert. Het rijdt misschien nog iets minder soepel dan een vergelijkbare diesel, maar je komt absoluut niks tekort.

              • ri_ck zegt

                9 maart 2017 om 12:59

                @fanboy: @lekbak: allebei goeie punten! 3.0tfsi loopt harder en mooier geluid, 3.0 TDI heeft een chipje en daardoor 300pk 650nm, rijdt erg fijn zoveel koppel en kan hem nog aardig doortrekken. Weet ook niet hoe de tfsi rijdt maar zal inderdaad sportiever zijn met hoger toerenbereik. Bij mij was het dan ook kostentechnisch een stuk interessanter om de TDI te nemen en hoe stom het ook klinkt kan ik er beter mee voor komen rijden bij klanten dan een tfsi wat toch doorgaans wat sportiever/patsiger over komt. Nu een wolf in schaapskleren en daar hou ik ook wel van :-)

  6. phaeton zegt

    9 maart 2017 om 08:29

    De daling (van de vraag naar dieselauto’s) zou te wijten zijn aan de groeiende vraag naar benzineauto’s.

    Ik geloof dr niks van…

    Login om te reageren
  7. scooper zegt

    9 maart 2017 om 08:51

    Wellicht als ik de huidige diesel vergelijk met huidige benzine zou ik duurder uitkomen, maar ik vergeleek het altijd met de auto welke ik op dat moment reed. Ik heb in 2013 mijn S350CDI ingeruild op een nieuwe S500 4M… Ik kwam met beide auto’s uit op rond de 1:10 met normaal gebruik… Met mijn huidige E400 zit ik zelfs rond de 8 liter. Heerlijk geluid en een goede range, voel er niet meer veel voor om weer te gaan dieselen.

    Login om te reageren
  8. granlusso zegt

    9 maart 2017 om 10:01

    Ik ben stiekem liefhebber van SUV’s met benzinemotor. Dus een GLE400, X5 35i, Range Rover Sport SCV6, die categorie. Zonder tokkie bumperpakketen, gewoon ingetogen.

    Als ik zo’n auto zie wordt ik altijd blij, dan weet ik in ieder geval zeker dat zo’n auto gewoon zo met voorkeur besteld is.

    Login om te reageren
  9. karhengst zegt

    9 maart 2017 om 10:38

    De grote vraag is hoe de restwaarde zich gaat ontwikkelen en hoe je dar terug gaat zien in de leaseprijs. Daarmee krijg je toch een kantelpunt in de totale kosten, zeker als het bijtellingspercentage gelijk is, maar de cataloguswaarde van een gelijkwaardige diesel toch een paar duizend euro hoger ligt.

    Heb zelf ook benzine overwogen, maar als je moet kiezen tussen een 156 PK benzine of 50 diesel PK’s extra voor hetzelfde geld, dan is de beslissing erg snel gemaakt.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    9 maart 2017 om 11:37

    De reden dat leaserijders nu voor een benzine wagen kiezen is juist de financiële prikkel. Door de diesel boete die in de cataloguswaarde verwerkt zijn de diesel modellen flink duurder. De bijtellingbewuste leaser kiest dan al snel voor het goedkopere benzinemodel, dan maar vaker tanken.

    Login om te reageren
  11. bassx zegt

    9 maart 2017 om 12:00

    Niet te vergeten dat de moderne benzine ook veel koppel heeft zonder dat je auto klinkt als een tractor.

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    9 maart 2017 om 13:14

    DIESEL…….what else?

    Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    9 maart 2017 om 13:14

    Dat wordt gestimuleerd door de overheid dus dan kan het niet anders

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    9 maart 2017 om 13:21

    Ik ben dan ook erg blij met onze liberale overheid die ons op alle fronten de vrije keuze laat en zich voor 100% inzet voor marktwerking.
    In de zorg
    In het OV
    De energie markt, ook bijna geen ‘milieu’ belasting (slechts 50%)
    En straks wordt defensie ook geprivatiseerd.
    Kun je zo een Leopard leasen, is wel een Diesel op geel kenteken met een gewicht van ca. 52000 kilo; maar filedruk zal u als forens geheel vreemd voorkomen met dit fantastische voertuig met slechts alleenmaar voordelen :
    Duits
    Dus Primijum
    SUV
    Offroader
    Ruimtewonder
    Waadvermogen
    Klimvermogen
    Een wegdek is een accessoire voor de dikke Leo.
    Ook verkrijgbaar in Beige (voor de wat oudere AB’ers)
    http://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/8/2/4/4/9/MBT-Technologietraeger-560×373-1bae72b0dc453fd5.jpg

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      9 maart 2017 om 15:24

      @desjonnies: Plak een visje achterop en ik wil er over denken

      Login om te reageren
  15. klausie zegt

    9 maart 2017 om 15:40

    Op een skoda octavia station 2.0 diesel zit bijna 8000e bpm….Ze zijn gek geworden hier !!!!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North