
Ook Volvo moet terugkrabbelen van hun EV-doelstellingen.
Volvo heeft flink ingezet op elektrisch. Alle nieuwe modellen die ze introduceren – de EX30, EX90 en binnenkort de ES90 – zijn echt alleen nog maar elektrisch. De vernieuwde XC90 heeft nog wel een verbrandingsmotor, maar dat is al een oud model.
Het plan van Volvo was om in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te bouwen. Dat is al over 6 jaar en nu ziet Volvo dat toch niet meer zitten. Volvo is nu de zoveelste fabrikant die concludeert dat hun EV-doelen iets te ambitieus waren.
Wat is dan nu de nieuwe doelstelling? Volvo wil nu dat in 2030 90% van hun auto’s een stekkerauto is. Let wel: daarmee rekenen ze dus ook plug-in hybrides mee. Volvo kiest er dus voor om de doelstelling lekker vaag te houden.
Volvo heeft nu al 6 jaar geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer geïntroduceerd. Het lijkt erop dat Volvo er nu toch weer aan moet geloven, willen ze na 2030 nog auto’s met een verbrandingsmotor leveren. Alle huidige modellen zijn dan al minstens 12 jaar oud.
Chinese Geely motor, gaat geen nieuw ontwikkeld torretje met
labeltje eraan worden. Benieuwd of die ook standaard de 4ton km gaan halen zoals vrugah.
De C40 hoef je niet mee te tellen, niet omdat hij op de XC40 lijkt maar omdat hij nooit met verbrandingsmotor geleverd is.
Je hebt helemaal gelijk, heb het weggehaald
Bedrijven zijn winstmachines, en geen instituten die maatschappelijke transformatie moeten bewerkstelligen. Als bedrijf mag je dus gewoon liegen en beloftes niet nakomen. Zolang je de wet niet overtreedt. Dus nooit een bedrijf geloven als ze dit soort dingen roepen.
Een correcte analyse van de essentie van ieder bedrijf (winst maken om zichzelf in stand te houden en te investeren in groei of innovatie). Wat ik niet begrijp is dat je bedrijven kwalijk lijkt te nemen dat ze zo zijn? Bedrijven zijn geen gekozen entiteiten om ons te vertegenwoordigen, hebben maar een beperkte maatschappelijke verantwoording etc. Zou je liever willen dat alle bedrijven in handen waren van de gemeenschap? Volgens mij is dat al wel eens gepoogd, onsuccesvol.
Politici liegen en komen beloftes niet na, een bedrijf speelt gewoon in op vraag uit de markt en stelt zonnodig bij.
Letten alle elektrisch rijden apostelen alhier heel even op:
-Autofabrikanten zijn niet achterlijk, spenderen miljarden aan R&D.
-Óók autofabrikanten weten dat wij allemaal een elektrische auto gaan kopen als deze 800-1000km op een lading haalt en enigszins betaalbaar is, ze doen echt meer dan genoeg marktonderzoek….
-Autofabrikanten hebben een beter inzicht dan wij in de technologische vooruitgang en eventuele doorbraken.
-Het is voor iedere fabrikant extreem aantrekkelijk om de eerste te zijn met een heel ‘desirable product’, denk aan de iPhone of tesla.
-Op dit moment keren autofabrikanten massaal hun eerdere beloften over elektrisch rijden de rug toe.
CONCLUSIE:
De ontwikkeling van de elektrische auto en dan met name van de accu’s gaat niet zo snel als gehoopt (geen solid state als toepasbaar concept o.a.). En daarmee gaat het nog lang duren, langer dan de EU wil, voordat iedereen elektrisch rijdt en dit ook vooral echt werkbaar is.
Ps.
Niet mijn eigen technisch inzicht, slechts een analyse van wat gebeurt. Een elektrische auto met 800km (echte) range zou ik zelf ook kopen.
800km komt zeker wel, maar 500km zal ook blijven bestaan. Welke meerprijs zou je er dan voor over hebben tov bvb 500km range zoals we nu hebben? Voor mij persoonlijk is het geen meerwaarde.
Niet persé, maar dan moet hij wel vol zitten op 5 minuten ipv 30 minuten (20-80% dan nog).
Een EV6, Taycan, E-tron GT, Model Y, … laden momenteel al 10-80% in 18min. Voor mij persoonlijk ook al zat snel, omdat ik snelladen enkel gebruik voor lange ritten, en dan is een kwartier stoppen toch de minimum (wc + koffie). 5min is mss handig als je niet thuis kan laden. Ik hoor deze commentaar eigenlijk enkel van mensen die geen EV rijden. Net zoals range een dealbreaker zou zijn. Eerder toogpraat, in de praktijk speelt het niet. Tijdje geleden weekend naar de Eifel geweest (vanuit Antwerpen), daar wat rond gereden en terug. Helemaal niet moeten laden.
@bOost: je zegt het makkelijk, maar vooralsnog is er geen wet van Moore over accucapaciteit. Meerprijs vind ik niet zo relevant, wil gewoon wat ik nu rijd (X5/GLE/RR) terug, voor hetzelfde geld en dan met 800km (echte) range. En het zal vast zijn als met ABS, het begint aan de top maar zit uiteindelijk op elke auto, kan alleen nog zo eens 25 jaar duren….
Een EQS450+ zit momenteel aan 690km echte range (822 wltp). Das geen SUV natuurlijk, maar we komen in de buurt.
Het is niet zo relevant of sommigen met de huidige elektrische auto’s kunnen leven. Fabrikanten luisteren naar de markt en klaarblijkelijk is de markt op dit moment niet bereid om het huidige aanbod elektrische auto’s te aanvaarden als alternatief voor ice auto’s.
De plug-in hybride is dan ook de toekomst.