• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verso is eerste Toyota met BMW-hart

Auteur: maru, gepost 2 december 2013 om 07:50 – 22 Reacties

Toyota Verso


In december 2011 gingen Toyota en BMW de samenwerking aan. Het eerste resultaat: een nieuwe 1,6 liter dieselmotor in de 2014 Toyota Verso.

De Verso met 1.6 D-4D-F zal vanaf januari uit de Turkse Adapazarifabriek komen rollen, de motor zelf komt uit de Oostenrijkse motorfabriek van BMW. De kleinere turbodiesel gebaseerd op het exemplaar in de BMW 1-serie en MINI levert 112 pk en 270 Nm koppel en was nodig voor Toyota om een betere positie op de Europese markt te veroveren. De helft van de MPV’s hier heeft namelijk een 1,6 liter dieselmotor, en Toyota had nog niet zoiets.

Het plaatsen van een andere motor is nog niet zo eenvoudig. Volgens Gerald Killman, die aan het hoofd stond van de transplantatie, was vooral de elektronica-interface tussen de BMW motor en Toyota auto een uitdaging. Dat is inclusief het nieuwe start-stop systeem.

BMW en Toyota werken samen verder aan een platform voor sportauto’s, lichtgewicht carosserien, lithium-ion batterijen en een brandstofcelsysteem. Lees HIER meer over de 2014 Verso op Groen7.

Ook interessant!

  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Dit is de SNELSTE Toyota GR Supra
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Diesel, motor, Toyota, verso

Vorig bericht: « Paul Walker herdacht in Rotterdam met 10 km lange stoet
Volgend bericht: BMW 130i klapt er hard af op Zandvoort [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. kaytje123 zegt

    2 december 2013 om 07:55

    Toyota heeft nog nooit zo lekker gereden:p

    Login om te reageren
  2. filip696 zegt

    2 december 2013 om 07:55

    Zolang als er maar geen bmw logo op zit

    Login om te reageren
    • kaeser zegt

      2 december 2013 om 08:59

      @filip696: ik denk dat de meeste toch stiekem trots zijn op hun BMW-blok in het vooronder.

      Login om te reageren
  3. timhuiderjw zegt

    2 december 2013 om 08:08

    Vind dit ook meteen een van de lelijkste toyota’s tot nu toe…

    Login om te reageren
  4. michelyman zegt

    2 december 2013 om 08:25

    Betrouwbaarheid is gelijk verdwenen.

    Login om te reageren
    • umadbrah zegt

      2 december 2013 om 08:56

      @michelyman: Zo betrouwbaar als een Zwitsers uurwerkje! (Als je de tekst gelezen hebt)

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      2 december 2013 om 09:54

      @michelyman:
      Geen probleem toch, onbetrouwbaarheid is immers een voorwaarde om te slagen op de leasemarkt. Particulieren willen een betrouwbare auto maar die kopen toch zelden diesels.

      Login om te reageren
  5. dotternetta zegt

    2 december 2013 om 08:27

    Laat de elektronische storingen en gebroken turbo assen maar komen! Jammer Toyota, dit is het begin van het einde!

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      2 december 2013 om 10:51

      @dotternetta: Ja, dan kan je inderdaad beter geplofte turbo’s of gescheurde koppen hebben omdat je motor het koppel niet aankan….

      Login om te reageren
      • dotternetta zegt

        2 december 2013 om 11:05

        @E34M5Touring: Je hebt helaas gelijk. Vanaf 1998 is Toyota helaas niet meer wat het was.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          2 december 2013 om 11:13

          @dotternetta: Nooit begrepen. Heb benzine Corolla’s gehad (96er 1.6 16V’s) die echt zo veel abuse kregen maar nooit een krimp gaven. En een Avensis 2.2D-Cat ploft bij de meest timide bestuurders. Heb div klanten gehad die er veel problemen mee hadden. Jammer, want bj 2003-2008 Avensis vind ik echt een mooie nette auto. Helaas kun je ze beter als benzine hebben.

          Login om te reageren
  6. mout zegt

    2 december 2013 om 09:27

    Japan is nu eenmaal geen diesel-land. Jarenlang lagen er Peugeot-diesels in bij Toyota.
    Was de Corolla Verso 2.0 D4-D niet het eerste eigen ontwerp?
    Het blijkt nog best een sport te zijn om nieuw en betrouwbaar op de markt te komen: de eigen Toyota-diesels en de eigen diesel-ontwerpen van Honda hebben niet dezelfde betrouwbaarheid als hun benzine-motoren.
    Wat dat betreft is het eerder vreemd dat ze nu diesels halen bij een merk dat relatief zo weinig geschiedenis heeft in dieselmotoren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2013 om 09:49

      @mout: was BMW niet (een van) de eerste met een turbo diesel? En lopen ze nu niet voor (of tenminste gelijk met VW, Peugeot en Mercedes) met diesel techniek?

      Login om te reageren
      • mout zegt

        2 december 2013 om 13:16

        @mashell: Ja, dat lees je geregeld. Toch waren de CX en de BX al een paar jaar leverbaar met turbodiesels toen de 524TD uitkwam – en waren Opel, Mercedes, Peugeot, Fiat, zelfs Alfa, VW en Volvo op dat moment al jaren, soms decennia, met diesels leverbaar.
        Ik ben wel met je eens dat BMW nu minstens gelijk op loopt met de concurrentie.

        Login om te reageren
    • redbeams zegt

      2 december 2013 om 12:04

      @mout:

      Jarenlang peugeot diesel…dacht het niet.
      Alleen de corolla van 1997-2000 had een 1.9d van peugeot.

      Login om te reageren
  7. flippert zegt

    2 december 2013 om 10:09

    Een diesel in een auto voor bejaarden?? Voor dat ene rondje om de kerk op zondag lijkt een diesel me wat overdreven..

    Login om te reageren
  8. fit4fun zegt

    2 december 2013 om 10:59

    Japanse fabrikanten zijn idd echte benzine specialisten. Diesels doen ze een beetje “erbij” speciaal voor de Europese markt. Is deze diesel versie ook met automaat verkrijgbaar?

    Login om te reageren
  9. tjorque zegt

    2 december 2013 om 11:09

    De 1.6d van bmw is een heel leuk blokje dat heel RPM happy is… het is een korte slag diesel (kortere slag dan de 1.6 benzine motoren van bmw)

    Dat ding doet vlotjes +5000rpm… :)
    Ik heb er een half jaar mee gereden (tot ik van werkgever veranderd ben).

    Login om te reageren
  10. Simpson zegt

    2 december 2013 om 11:34

    Kijk mercedes en renault zo doe je dat. En niet andersom.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2013 om 13:42

      @Simpson: maar die doen het toch ook zo? Ze kijken wie van de 2 de beste kleine diesel bouwt en die kiezen ze. Dus de Toyota BMW combinatie komt op BMW dieseltjes uit en de Renault Mercedes combinatie op Renault dieseltjes, logisch.

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        2 december 2013 om 14:48

        @mashell: Dat is eigenlijk ook wel zo, alleen voel je je bij mercedes toch een beetje verneukt, als je begrijpt wat ik bedoel. Ook al is die diesel an sich prima.

        Login om te reageren
  11. SCscreamGT2 zegt

    2 december 2013 om 18:15

    De verfijning van de huidige Toyota blokken is niet om over naar huis te schrijven. Betrouwbaarheid daarentegen is weer subliem.

    BMW goot dit recept 180 graden om lijkt mij… Jammer!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North