Werkt korting nog steeds om de klant over te halen?

Auteur: , 41 Reacties

Gratis geld, jongen!

Werkt korting nog steeds om de klant over te halen?

Nederlanders staan wereldwijd bekend als een gretige, gierige bende. Nu zijn stereotiepes er om te doorbreken, maar ergens is het ook hartstikke fijne als ze blijken te kloppen. Adviesbureau Flowresulting onderzocht recentelijk of wij, als volk, nog te porren zijn voor een fijne korting als het gaat om het aankopen van een auto. Het antwoord blijkt, vanzelfsprekend, een volmondig ‘ja’.

Het onderzoek dat Flowresulting opstelde, omvatte in totaal negen verschillende prijspromoties. Hoewel wellicht voor de hand liggend, bewijst het onderzoek tot op zekere hoogte dat men de voorkeur geeft aan keiharde financiële kortingen. In andere woorden: een prijsdaling in concrete, absolute cijfers. Volgens het onderzoek zien mensen dit als de beste optie, terwijl dit zeker niet altijd het geval is. Wanneer men de keuze krijgt om 2.000 euro korting te krijgen op een aanschafprijs van 20.000 euro, tegenover 15 procent (3.000 euro) voordeel op diezelfde aanschafprijs, wordt er vrijwel altijd gekozen voor de eerste optie. Dit terwijl er 1.000 euro verschil is!

Werkt korting nog steeds om de klant over te halen?

Liefst 37 procent van de ondervraagden kiest uiteindelijk voor financiële korting. 25 procent hiervan geeft de voorkeur aan absolute getallen, de overige 12 procent neemt genoegen met percentages. Daarnaast is tanktegoed (13 procent) een goede manier om klanten te strikken. Gratis extra opties, inruilkorting uitgedrukt in euro’s en gratis onderhoud blijven ieder op 12 procent steken. Hyundai heeft een klein probleem, want het aanbieden van een verlengde garantieperiode is met 7 procent het minst aantrekkelijk.

Daarnaast volgde het adviesbureau de psychologie van de door hen ondervraagde personen bij prijspromoties in twee verschillende segmenten: middenklasse en premium. Hier stuitten de onderzoekers op een logisch feit: zij die meer geld te besteden hebben en dus eerder voor de premiummodellen kiezen, hebben een sterkere verbinding met hun voorkeursmerk. Bij een korting van 5 procent in het middensegment is liefst 34 procent van de ondervraagden bereid om over te stappen op een ander merk; in het premiumsegment is dit slechts 17 procent. We kunnen dus stellen dat de hierboven genoemde prijspromoties, met name bij de goedkopere modellen, wel degelijk werken.

Werkt korting nog steeds om de klant over te halen?



41 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Het is onduidelijk uitgeschreven, het is dus meer dat iemand liever 18.000 uitgeeft als ze 2.000 korting krijgt op de oorspronkelijke prijs (20k) dan dat iemand 17k uitgeeft voor exact hetzelfde product maar dan niet ziet hoeveel korting ze hebben gehad.

Precies de reden waarom ik altijd alleen maar kijk naar wat iets daadwerkelijk kost. Leuk die korting bij de pomp, maar ik zie nog steeds wel of je liter meer kost dan bij de buren of niet.
@Stefje: precies. Ik spreek zelf enkel van korting als het niet voor iedereen geld. Als iedereen 50% korting krijgt dan is de “originele” prijs gewoon misleidend. Wanneer je morgen wel de volle mep moet betalen spreek ik liever van een actie.
Uit dit onderzoek volgt dus dat mensen graag meer geld willen overhouden (nogal logisch), maar te lui zijn om een simpel rekensommetje uit te voeren.
@berlinetta: yep.. maar kijk ‘ns om je heen, kijk ‘ns naar de reclames, kijk ‘ns met wat voor nutteloze rommel men mee rondloopt.. greed is good! – gordon gekko
@lekkaah: gewoon kopen wat je wil kopen. Ipv neem dit of dat even mee daar zit namelijk dikke korting op.

Het interesseert me niks wat ik voor mijn inruilauto krijg, alleen wat ik moet bijbetalen is belangrijk
“men de keuze krijgt om 2.000 euro korting te krijgen op een aanschafprijs van 20.000 euro, tegenover 15 procent (3.000 euro) voordeel op diezelfde aanschafprijs, wordt er vrijwel altijd gekozen voor de eerste optie”
Mocht er nog iemand twijfelen aan de noodzaak voor een rekentoets van basisschool docenten, hier is deze. Als de leraren niet kunnen rekenen dan kunnen de leerlingen het ook niet. En laten die zich later, als ze eindelijk voldoende gespaard hebben om een auto te kunnen kopen, zich bedonderen waar ze bij staan.
@mashell: Je hoeft niet te kunnen rekenen om dit te snappen. Je moet enkel weten waar de rekenmachine staat op je smartphone.
@berlinetta: of je neemt voortaan AL je geld contant mee naar de dealer en neemt weer mee terug wat er overblijft… Wedden dat ze dan beter kunnen tellen wat iets daadwerkelijk kost?
@s73phan: en als je boven de 10k cash meeneemt kun je er vergif op innemen dat de belastingdienst of fiu naar je komt kijken. Dus zet de koffie maar klaar.
@berlinetta: bedankt…allemaal koffie uit mijn neus!!!🤬
@berlinetta: Dan moet je nog steeds weten wat je intikt, dus kan je rekenen. Siri daarentegen kan ook de som voor je maken.
Mensen betalen liever minder dan de buurman. Mensen denken dat de buurman koopt zonder korting. Mensen…
Typical dutch, zo goedkoop mogelijk de wereld over. Maar geef ze eens ongelijk, in het land waar het meest word gestolen uit de portemonnee door de overheid
@bmwfreak038: ik moet je nageven, ze moeten voor alles geld hebben
@mistermini: Ja en hoe een auto kost hoe dubbele bijna als bij onze buurtjes.
@bmwfreak038: Het is allemaal de schuld van de Rabobank.
@daihatsucuore: allemaal de schuld van Rutte natuurlijk
De mooiste vind ik: “en nu met 2000 eur klanten korting”. WAT VOOR KORTINGEN BESTAAN ER NOG MEER DAN? NIET KLANTEN KORTING?
Sorry Caps-lock bleef even hangen.
Zucht…
@gregorius: ja of kassakorting vind ik ook zo’n mooie. Waar anders? Wat is het alternatief? Achter in het steegje aan die kerel met die regenjas betalen?
@gulli: kassakorting is korting over de prijs die de kassa aangeeft. Dit in tegenstelling tot korting op de adviesprijs. Kassakorting kan dus korting over korting zijn
@gregorius: personeelskorting?
Al bieden ze een Europese (“priemiejum”) auto aan met 75% korting, ik koop nog steeds Japans.
@tge1:
Beetje off topic, maar hebbie vandaag nog op de site van AW gekeken ? Testje van je GRMN.
@tge1: met korting?
Oude mop die zijdelings relevant is: dat gemopper over die benzineprijzen altijd. Mij kan het niet schelen, ik tank altijd voor €50,-
@ghengiskhan: mijn schoonmoeder dacht dat haar auto onzuiniger werd, ze tankte altijd voor een tientje en kon er steeds minder kilometers mee rijden.
Nu rijdt ze een C1 en is het aantal kms per €10 weer normaal, aldus mijn schoonmoeder.

Ze had alleen ff niet de kosten die ze bij moest betalen meegerekend..
vrouwen..
ik zal ze nooit begrijpen denk ik

@allesmetturbo: schoonmoeders zijn niet te begrijpen
Tja, algemeen bekend toch? Heb wel eens een klant gehad die zijn auto kocht in groningen ipv bij ons (regio haarlem), zijn reden? De auto was in groningen 50 euro goedkoper… dat je 4uur onderweg bent enkele reis en dat bedrag al 3x kwijt bent aan brandstof word niet meegenomen, want de dealer in de buurt maakt meer winst anders en dat mag natuurlijk niet….
@spykerboy: Voor €50.- kan je toch weer een kek setje velgen scoren in het westen des lands.

PS: Met wat voor auto kwamen ze aanzetten dat ze 4 uur onderweg waren van Haarlem naar Groningen?
@daihatsucuore: had 4 uur heen en weer moeten zijn 🙊🙈
@spykerboy: tja, hetzelfde verhaal in de computerwinkel waar ik ooit werkte. Vroeg iemand korting op printer-inkt, die kreeg hij niet. Is hij boos naar de concurrent gegaan. 40km verderop want die waren 50 cent goedkoper! 50 cent!! Dan moet je wel heel graag je punt maken. Of 20 inktpatronen kopen om het er weer uit te halen.
@spykerboy: wie onderhandeld er uberhaupt met 2 verschillende handelaren die zover uit elkaar zitten
@lekkaah: een pannenkoek!
@lekkaah: gewoon op internet intikken merk model en (actie)prijzen vergelijken
@lekkaah: o.a. ik, per e-mail. Offerte gevraagd bij een autodealer in Alkmaar (vanuit Almere) en die gaf € 750,- meer inruil, ongezien! Hiermee naar de dealer gegaan in Almere en jawel, ze wilden heel graag de vierde auto sinds 2011 verkopen aan mij voor hetzelfde inruilbedrag. Iets met kwantum korting vanuit de importeur, die ene auto omzet moest erbij. En omdat ik ‘boos’ was om het 1e inruilbedrag kwam er nog € 250,- bij aan accessoires.
Natuurlijk is een concreet bedrag aan korting het aantrekkelijkste…

Voor de koper, want die wil de slimme jongen zijn en ziet nog voordat hij de auto koopt zichzelf op verjaardagsfeestjes in het middelpunt van de belangstelling een verhaal op zitten te hangen over hoe hij het onderste uit de kan heeft weten te halen door de slimme jongen uit te hangen…

Maar ook voor de verkoper, want zodra die na een beetje toneelspel een concreet bedrag opnoemt aan korting denkt de klant dat hij een hele unieke deal heeft en heel veel geld heeft bespaard. En kan de verkoper er nog even makkelijk een paar extra accessoires bij verkopen, want de centen die aan korting verdiend zijn wiebelen al in de zak.
Een echte onderhandelaar kijkt niet naar korting.
als je tegenwoordig een auto koopt met 5% korting ben je echt een lullo, (afgezien van elektrisch).
Ik koop gewoon alles wat ik wil zonder korting. Heb toch geld zat.
Een auto kopen is speculeren.
Je moment kiezen.

Niet altijd lukt dat, en dan koop ik in het voorjaar.

Wat ik vooral een slecht moment vind is een auto kopen in een wereld kampioenschaps tijd.
Hier willen mensen graag op vakantie, en daar is budjet voor nodig.

In de herfst als het zonnetje lauw schijnt, moeten ze in de showrooms aantallen knallen. De beste verkoper wint, die heeft voor bodem prijzen auto’s liggen verkopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).