Max zocht zijn balans, maar vond deze nog niet helemaal, zo lijkt het.
Vanochtend werd de eerste vrije training op de Red Bull Ring verreden. Daar leek Verstappen het heel erg goed te doen. Zou het dan gebeuren, misschien een pole position of een goede eindklassering? Vanmiddag mochten de coureurs weer de baan op. Kijkend naar de tweede vrije training lijkt dat er absoluut niet in te zitten. Mercedes en Ferrari zetten de toon. Dit zijn 5 dingen die ons opvielen tijdens FP2 in Oostenrijk, met aan het einde de uitslag.
Mercedes versus Ferrari
Arrivibene gaf aan dat de winst van Mercedes vorige week een toevalstreffer was. Volgens hem had Vettel de race kunnen en moeten winnen, zeker als je kijkt naar de indrukwekkende inhaalrace van de Duitser. We vergeten voor het gemak maar even dat Hamilton tijdens de race op de Active Cruise Control reed en de tijden van de Mercedes die race eigenlijk niet representatief zijn. Dat blijkt ook uit de tweede vrije training op de Red Bull Ring. Al vanaf het begin staan Hamilton en Bottas bovenaan.
Ricciardo versus Verstappen
Het is een beetje stuivertje wisselen tussen de Australiër en de Nederlander. Verstappen schijnt nogal moeite te hebben met de balans van de auto. In sommige bochten heeft de voorkant te veel grip, in andere bochten juist weer te weinig. Met name de laatste twee technische bochten blijken erg lastig voor de RB14 met #MV33 achter het stuur. In de eerste twee secties wint hij een beetje tijd op Ricciardo, maar verliest deze constant in de laatste twee bochten. Wel schrijnend, de Red Bulls lijken in de long runs snelheid tekort te komen ten opzichte van de Mercedessen van Bottas en Hamilton en de Ferrari van Vettel.
Williams versus McLaren
Voor wie wat langer de sport volgt, er zijn periodes geweest dat Williams en McLaren de twee topteams waren. Voor de goede context, na de wereldtitel van Jody Scheckter in 1979 duurde het 21 jaar voordat Ferrari weer wereldkampioen werd bij de rijders. In die 21 jaar ging de titel 16 keer naar Williams of McLaren. Nu? Gedurende de vrije training staat Lance Stroll (Williams) stijf onderaan met Alonso (McLaren) op P19.
Grosjean versus zichzelf
Eerlijk is eerlijk, ondergetekende heeft een beetje medelijden met Grosjean. In principe is dat het ergste wat je kan overkomen. Het is wel tekenend, want de top 6 coureurs staan ver voor de rest. Wie staat er nummer 7? Inderdaad: Romain Grosjean. Ondanks veel kleine foutjes weet hij toch een strakke tijd neer te zetten. Alweer, want de auto laat het hele seizoen zien dat er wel degelijk snelheid inzit. Puntenaantal voor de Fransman: zero points. Zijn teammaat Magnussen heeft al 27 punten binnen.
Renault versus Honda
Deze houden we even goed voor je in de gaten, want volgend jaar rijden de Red Bulls met de Honda-motor. Allereerst het geluid, het valt op dat ze echt heel raar klinken in vergelijking met de andere motoren, als een ballon die door toedoen van een kleuter langzaam leegloopt. Het is een beetje lastig bepalen hoe goed de snelheid is, want Hartley lijkt niet een buitengewoon groot F1-talent te zijn. Op de Red Bulls na is Gasly sneller dan alles wat een Renault-motor heeft (McLaren en Renault).
De uitslag van FP2 ziet er als volgt uit:
1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Ricciardo
5. VERSTAPPEN
6. Raikkonen
7. Grosjean
8. Magnussen
9. Gasly
10. Vandoorne
11. Sainz
12. Leclerc
13. Ocon
14. Ericcson
15. Hulkenberg
16. Sirotkin
17. Hartley
18. Perez
19. Alonso
20. Stroll
Foramen zegt
Voor het kampioenschap zou het fantastisch zijn als Ferrari deze zou pakken. Op de baan niet zoveel spanning, dan maar met de punten.
berlinetta zegt
@foramen: Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat Ferrari kampioen gaat worden. Dat zal niet aan de auto liggen, want die is goed genoeg. Ik denk eerder dat Vettel het weer verkloot, net als vorig jaar.
Foramen zegt
@berlinetta: maar ze mogen het nu nog wel even spannend houden toch?
RuVi zegt
It’s only friday.
Vanavond springen de testrijders in de simulatoren om de setup verder te verbeteren, morgen nieuwe kansen
VeniVidiVici zegt
Komt goed. Max reed de 2de VT met de S band de andere op de SS en U band. Dus Max was andere dingen aan het proberen. Morgen VT3 geeft meer richting voor de Quali.
thefmanl zegt
Denk dat tijdens de quali en race Renault gewoon weer 7-8 staat. Ze zijn gewoon best of the rest, en vaak doen ze het slecht tijdens de VT maar pakken ze het op met quali en de race.
thefmanl zegt
@thefmanl: godsamme niet mijn beste Nederlands
piquet1986 zegt
Weet iemand wat voor dikke Alfa er achter Ric en Max staat?
w0o0dy zegt
@piquet1986: het is geen Alfa. Het is een Nissan 200sx (S13) met een pick-up achterkant en een Mitsubishi Galant voorkant en een rocketbunny body kit.
ikleesookoverautos zegt
@w0o0dy: heb je toevallig ergens een linkje naar deze geweldige creatie?
w0o0dy zegt
@piquet1986: S13
theblazerunner zegt
@piquet1986: haha ik moest ook eerst aan een 166 denken toen ik de koplamp zag, maar een verbouwde Silvia S13 dus
w0o0dy zegt
Lees net dat Max een beschadigde ondervloer had en daar die voor morgen vervangen wordt. Zoiets verklaart wellicht de onbalans in de auto. Hopelijk morgen en zondag wel een goede auto.
ruud1954 zegt
@w0o0dy: Laten we het hopen.
mark383 zegt
@w0o0dy: brilliant, hiervoor lees ik autoblog :)
Neem drie pixels en er is altijd wel iemand die weet welk merk, model, bouwjaar, uitvoering en welke monteur m in elkaar geschroefd heeft :)
Gulli zegt
Vergeet Arrivabene voor het gemak even dat Vettel zo makkelijk in kon halen omdat de drie topteams veruit superieur zijn aan de rest van het veld? Hij is simpelweg terug gereden naar de minimale plek waar hij thuishoorde. Daarna wordt het echt vechten en was het niet zo logisch geweest dat hij eerste zou worden als hij goed gestart was.
evdw zegt
De uitslag van een vrije training, over nutteloze informatie gesproken.
azuli zegt
De long runs van de 2e vrije training zijn zeker niet opgevallen.
ikleesookoverautos zegt
Wat een gave creatie op de foto achter Max en Daniel.
mashell zegt
@ikleesookoverautos: Die lege tribune of die rare pickup? https://goo.gl/images/9JDPBi