Het gaat niet zo goed in het wereldje.
In de auto- en motorwereld lijkt alles momenteel redelijk zijn gangetje te gaan, maar daarover denken de ondernemers in ons land niet zo. Sterker: volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het voor het eerst in ruim 5 jaar tijd dat ondernemers dusdanig weinig vertrouwen hebben in hun branche. Ze maken zich met name zorgen over de omzet. Een kwart van alle bedrijven verwacht komend kwartaal minder geld in het laatje te brengen.
Over het algemeen genomen is het een enigszins merkwaardige trend, aangezien de ondernemers in de auto- en motorbranche zich volgens het CBS momenteel in de enige bedrijfssector bevinden waar een negatief vertrouwen heerst.
Dat de ondernemers in de auto- en motorwereld zich zo voelen, komt, gekeken naar de cijfers, niet als een verrassing. Zo is op verschillende plekken de omzet gedaald. In totaal is de omzet van de auto- en motorbranche in het tweede kwartaal van 2019 t.o.v. hetzelfde kwartaal van vorig jaar bijvoorbeeld met 0,1 procent gedaald. Hoewel in bepaalde hoeken de omzet steeg – vooral de reparatiebedrijven scoorden redelijk goed – is het uiteindelijk negatieve getal van dalingen in de motorbranche (-12,1 procent), bij de importeurs (-6,4 procent) en de verkoop van nieuwe personenauto’s (-5 procent).
Overigens is het wel zo dat de bedrijven minder problemen hebben met het aantrekken van werklui. Zo is het aantal vacatures in de auto- en motorbranche sinds het vorige kwartaal gedaald van 4.800 naar 4.600 stuks.
70 reacties
Het houdt niet op, niet vanzelf….
Particulieren verwachten de consumentenprijs qua inruil en het liefst nog even wat meer. Gebeurd dat niet zijn ze boos vertrokken.
Heeft niks met onderhandeling te maken, maar een totaal gebrek aan sympathie en gunning in de gehele branche.
Lekker laten gaan dus. Degene die al die klanten wel neemt zal aan het kortste eind trekken.
Een klant die na uitleg niet de prijs wilt betalen die nodig is wil je toch helemaal niet hebben. En als je echt alleen dat soort klanten hebt… Tjaa.. Misschien tijd om iets anders te gaan doen, lijkt me geen leuk werk dan.
Het is dan ook de reden waarom ik gestopt ben al auto verkoper, in al die jaren kan ik de aantal leuke gesprekken nog altijd op 1 hand tellen, tis zo jammer
Ging je weer met een groot percentage overheen, dan kreeg je weer extra marge, maar niet in de verhouding dat als je 10% hoger presteerde dat je 2% extra kreeg… dan was het eerder een half % ofzo…
De branche is helemaal naar de klote geholpen door het constant willen groeien groeien groeien maar niet op een natuurlijke manier kunnen, veel vd registraties zullen ook echt niet verkocht worden, kon me nog herinneren een specifieke 31 december, ben de hele dag toen bezig geweest autos te registreren om puur aan het jaarlijkse target te komen (dat zijn ook weer de autos van de acties int begin van het nieuwe jaar met extra veel korting)
Ik wil het niet goedpraten, maar ik begrijp het wel. Plaats jezelf eens in de schoenen van een consument die alle slechte verhalen over de autobranche gehoord heeft op familieverjaardagen en die dus denkt dat hij keihard moet onderhandelen om een goede deal te krijgen. Ik weet er iets meer van maar vind het ook heel moeilijk om in te schatten of een handelaar nou 5000 of 500 marge maakt als ik een auto van hem koop. Is dit prijs nou echt z’n bodemprijs of kan er nog makkelijk 1000 af? Als je niet zeker weet dat iemand 100% bonafide is, is het lastig om dit in te schatten, dus dan probeer je het gewoon.
Ik zelf, ga pas bij een auto kijken, als ik berijd ben de vraagprijs te betalen, ik probeer het vaak niet eens met onderhandellen, als ik een auto wil, wil ik hem en komt ie gewoon op de oprit. dus nee ik kan me niet voorstellen waarom al die mensen zo nodig moeten onderhandellen, moet jij is proberen bij 90% vd dingen die je normaliter koopt en je word nog net niet de tent uit getrapt, dus vind raar dat het dan wel bij autos normaal is…
Het zal je trouwens verbazen hoeveel mensen er tokkies zijn als jij zulke mensen tokkies wilt benoemen….
ik ben ook een rare, ik bestel eigenlijk niks via internet ofzo, ik loop of rijd gewoon naar de dichtst bij zijnde leverancier, kost me wel wat meer, maar daarmee houd ik wel de kleine ondernemer die WEL service verleend in leven.
Ik heb een bedrijf met 18 busjes en we hebben 6 personen auto’s. Ik woon in een dorp met 1 garage en datzelfde garagebedrijf heeft een tankstation.
We kopen onze auto’s meestal nieuw en soms jong gebruikt bij dat bedrijf. We rijden een jaar of 7-8 in de busjes/auto’s en al het onderhoud en brandstof wordt gedaan/gekocht bij de dorpsgarage. Ik heb 1 keer een prijsafspraak gemaakt waarmee ik tevreden ben en de garage de service kan bieden die hij wil bieden. Werkt super!
Veel ondernemers bij ons uit het dorp doen dit zo en iedereen is tevreden, ik vind dat mooi.
Mensen verknallen het gewoon door altijd maar de goedkoopste te willen, gaat om kwaliteit niet kwantiteit zeg ik altijd,
De politiek wil dat we nieuwe auto’s kopen, de lonen stijgen amper en de auto’s zijn veel duurder geworden.
Nieuw verkoop gaat echt niet meer toenemen verwacht ik. Op lange termijn zal het minder en minder worden. Door milieugerelateerde zaken, door deelauto’s, door zelfrijdende auto’s en door verstedelijking. Daar kan je maar beter over nadenken als ondernemer in deze branche.
Uiteraard is dat nadelig voor de gemiddelde garage. Het is dus een marktverstoring zoals er wel vaker eens gebeurt.
De markt van gebruikte diesels is gewoon dood. Een 6 jaar oude Megane diesel (die toen 14% bijtelling was dus veel geleasd) is inmiddels in handen van de particulier. Als deze particulier hem in wil ruilen krijgt hij nog 5k voor zijn auto. Dan rent hij huilend de deur weer uit want vorig jaar nog 10k betaald. Als de verkopers een klant met een diesel zien aankomen beginnen ze al (terecht) te zuchten.
Daarnaast is het in de werkplaatsen ook geen weelde. Onderhoudsintervallen worden steeds langer. Dus de klant komt minder vaak. Het is ook steeds vaker geen sleutelen meer maar steeds meer uitlezen. Er zijn merken waar je alleen bij de merkdealer terecht kunt voor bepaalde uitleesprocedures terwijl eerder elk bedrijf met een laptop en een bosch uitleesapparaat dat kon. Daarnaast worden monteurs gedwongen om productie te draaien. 110% is bij veel bedrijven een eis. Dit houd in dat als de monteur 8 uur werkt er in totaal 8,8 uur gefactureerd moet worden. De werkdruk is dus relatief hoog. Even een praatje met de klant maken over hoe fijn de auto wel niet is zit er niet in. Sterker nog de meeste dealers hebben een grote glazen wand tussen de klantenruimte en de werkplaats. De klant kan van achter glas kijken hoe de monteur als een soort aapje in de dierentuin een computer bedient.
Een gemiddelde dealerholding maakt 1-1,5% winst. om dus een euro te verdienen moet er 1000 euro omgezet worden. Ik kan mij persoonlijk goed voorstellen dat je niet met heel veel zin naar je werk toe gaat als je bedenkt dat je maar 1% van je omzet verdient..
https://www.youtube.com/watch?v=5-n_XdjiJuM
“Ze maken zich met name zorgen over de omzet. Een kwart van alle bedrijven verwacht komend kwartaal minder geld in het laatje te brengen.
Over het algemeen genomen is het een enigszins merkwaardige trend, aangezien de ondernemers in de auto- en motorbranche zich volgens het CBS momenteel in de enige bedrijfssector bevinden waar een negatief vertrouwen heerst.”
Als er een negatief vertrouwen heerst is het toch geen merkwaardige trend dat ondernemers minder geld in het laatje verwachten en dat ze zich zorgen maken om de omzet?
Dus er is dadelijk helemaal geen vertrouwen in die branche waarna de branche verdwijnt? Denk eerder dat het vertrouwen in die branche vermindert. Wat op zich normaal is aangezien we met economische conjunctuur te maken hebben.
Dit soort sensatie koppen en die van “naderende recessie” voegen niets toe en is naar mijn mening meer paniekzaaierij. Een recessie is vaak niet meer dan een verkoudje van de economie. Het voelt ff niet lekker, je doet ff wat minder maar in de tussentijd blijft 95% van je lichaam functioneren. Het is niet het einde van de wereld en het gaat ook weer over.
Dit soort … en die van. Betekende dat ik het niet alleen over dit artikel heb…
Een Mazda 3 die 4k duurder is dan mijn huidige 116d kost niet een paar tientjes extra per maand maar gewoon 200,-!