VID: “rijverbod is een optie bij gladheid”

Auteur: , 97 Reacties

\ Het verkeer in Nederland wordt een drama bij de eerste de beste sneeuwvlok die uit de hemel valt. De filelezer van VID gooit de knuppel in het hoenderhok en stelt voor dat we nadenken over een algeheel rijverbod bij gladheid.

Afgelopen weekend vonden er in Nederland rond de 500 ongelukken plaats en dat had uiteraard te maken met winters weer en de bijbehorende gladheid. Volgens Frank Boer van VID is het paradoxaal dat Rijkswaterstaat enerzijds strooit om de wegen toegankelijk te houden en anderzijds adviseert om de weg niet op te gaan. In zijn optiek is het daarom verstandig om na te denken over een algeheel rijverbod bij gladde wegen. Bovendien is elke verkeersdode er één teveel, aldus Boer.

Dat puntje over Rijkswaterstaat is vrij makkelijk onderuit te halen. De wegbeheerder is verplicht om de weg (tot op zekere hoogte) zo goed mogelijk begaanbaar te houden. Doet de wegbeheerder dat niet, parkeer jij je auto in de vangrail en kun je aantonen dat dat ligt aan gebrekkig onderhoud of matig strooiwerk, dan maak je bij de rechter een aardige kans om je schade vergoed te krijgen.

Verder zijn we het uiteraard met Boer eens dat elke verkeersdode er één teveel is. Desalniettemin is een algeheel rijverbod wel een absoluut paardenmiddel. Wat ons betreft is het slimmer om de handhaving op naleving van de (verlaagde) maximumsnelheid te intensiveren, zodat de gemiddelde automobilist simpelweg langzamer gaat rijden. Aan de andere kant: over handhaving hebben we het al vaak genoeg gehad. Daarbij heeft ons ZOAB nu eenmaal bepaalde eigenschappen die het lastig maken om gladheid met strooizout te bestrijden.

Ergo: automobilisten die hun voiture liever niet op willen frommelen tijdens winters weer, zullen gewoon het koppie erbij moeten houden. (Via: NH Nieuws)

Foto: een besneeuwde Audi RS6 door @schleifefahrer, via Autojunk



97 reacties

Ik denk sowieso winterbanden verplichten, en je snelheid (ondanks winterbanden goed aanpassen). Een rijverbod lijkt me niet heel goed eigenlijk. Als je een week lang zulk weer hebt heeft dat aardig gevolgen voor bevoorrading van winkels en bedrijven en dus ook voor de economie.
@tmenges: met ijzel hebben sneeuwbanden (“winterbanden”) geen meerwaarde tov van regenbanden (“zomerbanden”). De bandenmaffia heeft zijn marketing weer goed voor elkaar.
@jon86: Rallybanden met spikes dan maar?
@jon86: Ik ben bang dat er aardig wat mensen zijn die het effect van hun winterbanden overschatten. Oo ijzel maakt het geen drol uit inderdaad.
@bartteeuwen: Oo = Op…
@bartteeuwen:
Die conclusie deel ik, heb winterbanden, als ik op m’n gemak rij met sneeuw en troep, zie wat er allemaal langs komt over linkerbaan, vraag ik mij wel eens af waar die lui mee bezig zijn.
Veel denken dat hun met winterbanden niks kan gebeuren, gewoon rustig blijven en zorgen dat blijft rijden, anticiperen en je tijd nemen.
@bartteeuwen: Ik denk dat de gemiddelde Nederlander dit weer niet gewend is.

Ik zat die dag in de auto onderweg naar Duitsland. Tot aan Venlo file’s gehad. En over de grens was het net zo glad maar reed het wel gewoon door 0 ongelukken gezien in Duitsland. Hoewel het stukje van Tilburg tot Venlo zeker 9 ongelukken zijn tegen gekomen
@jon86:
Je kan roepen maffia dit, en maffia dat.
Maar juist op ijs zijn de verschillen gigantisch.

Remweg:
https://m.youtube.com/watch?v=1nlKoNnArnw

Met een ondersturend golfje op ijs:
https://m.youtube.com/watch?v=ZvRm5dzvWbU
(ANWB)

Autoexpress:
https://m.youtube.com/watch?v=elP_34ltdWI

Maar veilig rijden begint natuurlijk met rijgedrag, dat moet je ook met winterbanden aanpassen aan de omstandigheden.
@tmenges: Het verschil tussen zomerbanden en winterbanden is inderdaad gigantisch. Je remweg met dezelfde snelheid kan snel drie keer zo lang zijn op winterbandjes, en nog gevaarlijker je verliest eerder grip.

Toch denk ik dat mensen met een beetje meer voorlichting en informatie prima eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen. Er was code oranje/ rood dus het is duidelijk dat er verhoogd gevaar en risico was.

Overigens complimenten voor mijn eigen gemeente. Er was goed gestrooid met een warmwater zout mengsel, dus
@fiestacruizer: Ik denk dat je ‘zomerbandjes’ bedoeld in je eerste zin.
Ik zag van de week Rail Away, de aflevering van het treinverkeer van Chur naar Arosa. Al mijmerend dacht ik:

Waarom hoor je nooit uit de Alpen landen berichten dat er bij de eerste sneeuwvlok 500 ongelukken gebeuren en de treinen niet of nauwelijks rijden? Wat doen wij anders dan de Alpen landen?
Reed afgelopen zaterdag richting Rosmalen, het was 50 op de snelweg(spiegelglad). Als je zag hoeveel voornamelijk lease auto’s(noem geen merken) over de linker rij strook knalden, alsof er niks aan de hand was. Dus handhaving is er zwaar nodig..
@toeter11: Hoe zie je aan een auto of het een lease auto is?
Waren het niet gewoon lesauto’s? Daar staat namelijk een L op… ;)

Even zonder gekkigheid, mensen zijn een stuk minder zuinig als het niet om eigen spullen gaat.
@jaspervdwinden: is dat zo? Persoonlijk ben ik altijd zuiniger op spullen die ik van iemand heb geleend dan op mijn eigen spullen.
@toeter11: Een rijverbod voor alle audies en renault megane dan maar?
@toeter11: Op de A12 stonden de matrixborden ook op 50. Maar het was totaal niet glad. En wat ik mij afvraag. Als het echt spiegelglad was, hoe kan zo’n auto dan wel met 100 voorbij knallen? Die moet dan toch allang de vangrail gekust hebben?
@kliko: rechtdoor kan het wel, bij een bocht kunnen problemen ontstaan.. Maar grootste deel van de ongelukken zal wel door abrupte stuurbewegingen veroorzaakt zijn. Op hogere snelheid valt er stuk minder te doen als je de slip in gaat en je gaat natuurlijk veel sneller in de slip.
@toeter11: is dit een vraag om achter elk matrixbord een camera op te hangen??
“elke verkeersdode is er een teveel” maar hoeveel van die 500 ongevallen was fataal?
Bij een rijverbod neem je de verandwoordelijk bij de mensen weg, dus eigenlijk zou dat nooit een optie moeten zijn.
@robert110: Maar je neemt de verantwoordelijkheid weg bij mensen die deze niet kunnen dragen…
@Jochempie: in hoeverre blijft dit dan een vrij land? Het communisme even uit de kast trekken?
@thomasbol: Dit is geen vrij land, en dat is maar goed ook.. Daardoor hebben we geen steden zoals we in de VS aantreffen, die in volledige staat van anarchie verkeren, waar iedereen vertrokken is, behalve de junks en criminelen die er heersen. Ook hoeven we in ons land niet de poeplap te trekken om zorgrekeningen van 100.000 euro te betalen.

Soms moet de bevolking tegen zichzelf beschermd worden. Dan moet je niet kijken naar een strenge wetgever, maar naar de zorgelijke beperkingen van de mens.
@Jochempie: en dat bepaal jij als narcist liefst
@ff40: Niet janken en luisteren naar wat vadertje staat zegt, vriend.
@Jochempie: Kan je dan niet beter energie in opleiden steken (zie drugsbeleid). In plaats van alles verbieden.
Verplichte slipcursus iedere 5 jaar kan ook een hoop doen. Met name het hoofdstuk ‘Je verstand gebruiken’ en ‘Eerder vertrekken’ zijn een must.
@dutchdriftking: Betaal jij die flauwekul dan even.
Wanneer je bij glad weer mensen oplegt de weg niet op te gaan, dan gaan ze nooit leren hoe ermee om te gaan indien er plaatselijke of onverwachte gladheid is. Ik denk dat je dan uiteindelijk niet minder ongelukken krijgt en mensen onnodig betuttelt.
@dieselaer: Klopt, maar gladheid is zo schaars in NL dat men er toch nooit een ster in zal worden. Dan moet je toch echt in Zweden wonen..
1 dode is al te veel, maar komt ook in het normale verkeer voor zonder gladheid.
Denkt men wel na over de vele miljoenen euro’s schade als een groot deel van de mensen niet kan werken……de hele economie valt stil!
Ze zouden inhalen moeten verbieden. Word de rechter baan goed schoon gereden en het zout naar het oppervlak gezogen. Als het drukker word kan er steeds een rijstrook extra open. Want daar is het afgelopen weekend fout gegaan. Mensen die dachten dat ze wel harder konden dan de rest. Zeker mensen met winterbanden denken vaak “mij overkomt het niet, ik heb winterbanden”. Maar van ijs win je niet, zelfs niet met spikes.
@leandro: “Maar van ijs win je niet, zelfs niet met spikes.”
Weinig relevant, en hoezo, ‘winnen’? Juist op ijs maaken spikes een belangrijk verschil, het verschil tussen controle behouden en controle verliezen. Niet uit mijn duim gezogen, maar echte Scandinavische winter ervaring op alle types banden.
Maar niet relevant voor NL…
winterbandjes eronder en afstand houden.
wat een gezeik zeg
Ook met winters weer worden mensen gewoon geacht om op hun werk te komen, OV is ook juist met winters weer ontoereikend. Volgens mij is zo’n rijverbod compleet van de zotte.
@uselessguy: Dan ga je toch wat eerder van huis?
@Jochempie: Eerder van huis voldoet met de auto. met het OV uit dat zich in een uur eerder weg dan gebruikelijk op sommige trajecten. ga eens van rotterdam naar europoort of de maasvlakte met het OV. om te janken is het.
Ik denk niet dat het een oplossing is niet meer de weg op gaan.
Denk dat we er veel meer aan hebben als iedere bestuurder een verplichte slip cursus krijgt. En idd snelheden verlagen en afstand houden liever teveel dan te weinig.
Kom op zeg, in Scanidinavie of waar ook waar het lang koud gaat het gewone leven toch ook gewoon door? Er moet toch wel één oplossing zijn voor gladheid en sneeuw? Simpelweg alles stilzetten verergerd het alleen maar toch? Zout e.d werkt pas goed bij veel verkeer

Dat zout minder werkt met zoab, komt in eerder genoemde landen misschien minder voor. Meer controles, op snelheid lijkt mij een goede optie. En misschien ook meer technische controles door politie. Bij vrachtverkeer wordt lang niet altijd gebruik gemaakt van winterbanden, en de profieldiepte wordt eens per jaar gecontroleerd met de apk. De apk is voor de banden dan slechts een momentopname, wat niet heel veelzeggend is.
@rrk147: ik heb een tijdje bij een bedrijf gezeten, waar de banden toch met regelmaat door de monteurs gecontroleerd werden. En op het moment dat er iets onveilig was aan de vrachtwagen zette de hoofdmonteur liever de flex in de wagen dan dat hij weer de weg op ging, de baas kon hoog of laag springen maar die autos reden alleen als ze veilig waren.
Zijn motto was: als er iets gebeurt dan is het niet mijn schuld. Want mijn vrachtwagens zijn piekfijn in orde.
En straks gaan de verzekeringsmaatschappijen ook moeilijk doen als je toch de weg op met code oranje, rood en paars.
Weet niet hoe verzekerings technisch in elkaar zit als je je auto tegen de vangrail parkeert met zulke weersomstandigheden. All risk paar schade vrije jaren achteruit en eigen risico? Zie de verzekeringsmaatschappijen nog wel een clausule opstellen als er code oranje is dat je dan niet meer verzekerd bent voor enkelzijdige ongevallen als je dan de weg op gaat. Schrikt wel mensen af om de weg op te gaan…
@bakker: die clausule is er bij veel (alle?) verzekeringen al. Bij code rood.
Raar figuur die van de VID. Er moet sowieso gestrooid worden voor het beroepsverkeer zoals vrachtwagens, en mensen die naar hun werk moeten. Ja ook op zaterdag. En er moet ook gestrooid worden voor de hulpdiensten. Voor als het niet perse noodzakelijk is gaf Rijkswaterstaat aan dat het beter was om thuis te blijven. Wat is daar mis mee? Met sneeuw kan je aangepast prima rijden, maar er zat weldegelijk ook ijzel tussen en dat is veel gladder en lastiger om over te rijden. Een verbod om te rijden slaat helemaal nergens op.
Wat een idiote maatregel, gewoon je kop erbij houden. Mensen moeten is stoppen bij elk minuscuul probleempje de overheid erbij te halen voor een oplossing. Als het sneeuwt of ijzelt rij je voorzichtiger, punt. Ik hoef de overheid niet om mij te vertellen wanneer ik in mijn auto kan stappen, stemt sowieso links deze vent.

Zoals Jeremy Clarkson ooit zei over de overheid: Leave. Us. Alone.
Ik heb een beter idee: Verbied sneeuw en ijs in Nederland. Alles opgelost!
@freeze: Pas op met wat je zegt. Sneeuw en ijs is wit. Voor je het weet, voelt een of andere blanke aso zich gediscrimineerd.
@berlinetta: Sylvana zal het niet erg vinden, aangezien er dan meer aandacht komt voor het zwarte gedeelte van de Nederlandse infrastructuur
Wat een onzin! Al die lui die gelijk gaan remmen en 30 rijden als er één vlokje sneeuw valt die moeten ze juist van de weg halen. Als je je hoofd erbij houdt en beetje oplet is er niets aan de hand. Al ligt er sneeuw op de weg en je hebt fatsoenlijke winterbanden kan je gewoon nog lekker doorrijden. Al moet je geen gekke capriolen gaan uithalen en voldoende afstand houden. Als er bijvoorbeeld in de Alpenlanden sneeuw ligt rijdt ook iedereen gewoon prima door.
@theoke: Ik denk ook niet dat sneeuw zozeer het probleem is. Het gaat om ijzel. Dat is veel verraderlijker, omdat je het niet ziet. Er kan zomaar ergens een spekgladde plek zijn op het wegdek en dan schuif je zo weg. Heb het zelf ook al eens meegemaakt.
@theoke: juist!!!!!!!
@theoke: met verplicht sneeuwkettingen!
Een rijverbod vind ik echt onzin, als ik zie dat het heeft gesneeuwd ga ik juist een stuk rijden. Prachtig om een beetje te spelen in de sneeuw met de auto
Sommige mensen verdienen ook gewoon een ongeluk als ze niet begrijpen dat je bij ijzel en gladheid en weet ik het niet wat gewoon goed moet uitkijken. Afgelopen weekend bij mij in het dorp waar het spek en spekglad was, wordt gewoon met 60/70 door sommigen over de kruisingen geboenjerd, tja dan vraag je er om.
Wat een typisch Nederlandse “oplossing” weer. In plaats van het probleem op te lossen, moet er weer een verbod komen. Ik begrijp dat het niet zo makkelijk is om zomaar een oplossing te bedenken voor dit probleem, maar een algeheel rijverbod zal grote economische gevolgen hebben.
Ik zou beginnen om winterbanden verplicht te maken. Daarnaast is een verplichte slipcursus zoals @dutchdriftking oppert een goed idee. Ook moet er veel meer worden gecontroleerd op snelheid. Voor mijn part worden de boetes bij gladheid extra verhoogd. Dat vergroot de veiligheid en spekt de schatkist ook nog eens. Win-win voor iedereen, behalve voor de idioot die te hard rijdt.
Ik heb het idee dat al dat waarschuwen voor veel mensen een reden is om rare situaties te creëren op de weg. Heb zowel vrijdag als zaterdag op de weg gezeten en mensen van verschillende leeftijdscategorien reden gewoon gevaarlijk. 60km/h op de snelweg, ingehaald worden door Vrachtwagens die wel 80km/h rijden, mensen met aanhanger die elke bocht met 3km/h nemen omdat ze denken dat hij anders uitbreekt.
@estoque: Maar je doet nu alsof die mensen het probleem zijn. Het probleem ligt dan nog altijd bij de mensen die zich niet aanpassen en gewoon op hetzelfde tempo door rijden en daarmee gevaarlijke situaties creëren.
@berlinetta: Ligt eraan. Als de omstandigheden het toelaten om gewoon 120km/h op de snelweg te rijden, waarom rijden er dan ook mensen 60km/h.

Dat heeft met inschattingsvermogen en met hoe “Bang” de bestuurder is voor het weer. Daarom denk ik dat ze teveel gewaarschuwd en mensen te bang hebben gemaakt. Ik ben echt geen idioot die overal te hard rijd, maar als vrachtwagens auto’s gaan inhalen op de snelweg, dan rijd je als automobilist gewoon te langzaam.
@estoque: Als je inderdaad gewoon 120 kunt rijden, dan is er meestal niks aan de hand. Daar heb je gelijk in. Maar bij gladde omstandigheden zou ik liever hebben dat iedereen voorzichtiger is dan misschien nodig is. Dat is beter dan overmoedige bestuurders. Dat je dan een paar minuten later aankomt, is toch geen ramp.
Algeheel rijverbod is flauwekul en in de praktijk totaal onwenselijk. Dat betekend dat Nederland bij dergelijke winterse omstandigheden economisch en maatschappelijk volledig tot stilstand komt. En wat te doen in het geval van een medische noodsituatie? Onzin dus.
Automobilisten moeten goed worden geïnstrueerd. Maak het voor mijn part een onderdeel van de rijopleiding. Het is tenslotte vanwege de grote hoeveelheid ZOAB een typisch Nederlands probleem. En inderdaad: Handhaaf nou maar eens goed tijdens deze omstandigheden.
Een rijverbod omdat het te glad is, zie je het al voor je? Hoe moet al dat volk anders op hun werk/thuis/schoonfamilie/date etc dan komen? Het openbaar vervoer? Als er iets is dat altijd steken laat vallen is dat het wel, laat staan als iedereen de auto laat staan.

Nee, waar het vooral om gaat is dat heel Nederland op zijn kop staat als het koud of nat is of wanneer het sneeuwt. Er zijn een hoop bestuurders met leasebakken en staafmixers die denken dat ze de skills hebben van Max Verstappen wanneer het glad, nat en koud is. De mensen moeten even hun koppie gebruiken, hun rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden en dan komt alles goed.

Autorijders, het zijn net voetbalsupporters. De ene verpest het voor de andere.
@viezefreddyw: Precies ja. Als ze een rijverbod instellen kom je inderdaad helemaal nergens meer. Dat kost rustig enkele honderden miljoenen per dag. Dan kunnen bedrijven daar zeker weer een verzekering voor afsluiten haha … En mocht het wel zover komen, dan wil ik geen verzekering betalen voor de dagen dat ik niet de weg op mag.

Ik vind ook dat het verboden moet zijn om hoge bomen bij een huis te plaatsen. Of dat er huizen worden gebouwd waar dakpannen of andere -normaal vastzittende – delen van los kunnen waaien. Dat kost ook geld en mensenlevens bij storm. Ook moet iedere fietser een helm op rijden en moet iedereen ook nog verplicht met een airbagonesie over straat. Ohja, en alle asielzoekers moeten ook het land uit. Alle autochtone Nederlanders ook. En de allochtonen ook. Moge de goeden lijden onder de slechten.

Een betere insteek is toch een verplichte slipcursus. Die zal ervoor zorgen dat mensen een betere inschatting maken van de risico’s van glad wegdek. En volgens mij betaal je nog altijd meer premie als je schuldig bent aan een botsing. Dus, in zekere zin betalen die brokkenpiloten al meer.
In principe is een code rood al voldoende. Ze zouden alleen wat meer duidelijk moeten maken dat de verzekeringen bij code rood niet meer hoeven uit te betalen. Dat weet bijna niemand.
@dennisdd: is dat wel zo? Want die kleurcodes zijn nieuwerwetse paniekzaaierij. Verzekeringspolissen zijn veel ouder.
@dennisdd: En code rood wordt elke keer terecht geroepen door het KNMI en andere instanties. Niet dus!!!! Ook kan het plaatselijk glad zijn, moet je dan heel Nederland plat leggen. Wat een onzin!!! Gewoon goede winterbanden, rijgedrag aanpassen en het liefst een slipcursus verplicht stellen.
Of je maakt de mensen wijs dat winterbanden niet betekenen ‘ik kan overal volgas want winterband’
@boxtarus: of juist wel, maar dan airbags deactiveren.dan lost ook probleem zichzelf op.
Als je niet meer kunt remmen of al glijdt, dan ga of ging je te hard. Heel simpel. Kan zo in een commercial oid als voorlichting.
@dwersbongel: Alstublieft niet zo’n commercial. Er zijn al genoeg slakken in het verkeer zodra het ook maar een beetje glad kan zijn…
Misschien dat mensen met winterbanden het effect ervan ook wat overschatten. Met ijzel maakt het geen drol uit wat voor banden je hebt. Bij sneeuw hebben winterbanden uiteraard wel effect.
Een algeheel rijverbod gaat wat mij betreft wel héél erg ver. Misschien dat meneer Frank Boer de reacties hier eens moet doorlezen. Niet omdat een paar mensen op Autoblog nou een goede afspiegeling is van de gemiddelde automobilist of iets dergelijks, maar wel omdat hier gewoon goede oplossingen aangedragen worden.
Ik zie dingen als betere voorlichting, verplichte winterbanden, verplichte slipcursussen/rijvaardigheidstrainingen, betere handhaving en het sluiten van een of meerdere rijstroken voorbij komen. Combineer dat tot een goede set regels en maatregelen en je hebt een prima oplossing voor de helse omstandigheden zoals we die een paar dagen terug zagen. Het zal misschien niet heel snel gaan, maar langzaam en veilig van A naar B komen is nog altijd beter dan een ongeval veroorzaken met alle mogelijke gevolgen van dien.
@edge: alleen winterbanden en slipcursussen doen helemaal niks tegen winterse omstandigheden. En bij ijzel, de allergevaarlijkste winterse omstandigheid doet ook dat helemaal niks, het geeft slechts een valse zekerheid die juist mensen weer tot risicovol gedrag aanzet “Ik heb winterbanden en een slipcursus, ik kan dus gewoon 130, ijzel is geen probleem.. .Hallo vangrail.”. Het enige wat zinvol is dat is gladheid bestrijden, waarschuwen en informeren. Het VID moet dus gewoon informeren waar het glad is.
Niet de sneeuw en de ijzel zijn het probleem, maar de mentaliteit om gewoon lekker hard door te knallen. Ik heb voorbeelden gehoord van Aygo’s die met 80 kph langskwamen en als een vlieg de berm inschoten bij een hobbeltje. En mentaliteit verander je niet met een verbod, die verander je met verplichte training. En dan kom je toch bij de slipcursus uit in de rijopleiding.
Ik las het gisteren ook hier op autoblog en ik doe het zelf ook: Als het sneeuwt rij even, rustig(!) naar een lege parkeerplek of rustige weg. Maak een paar keer een noodstop en ga iets te hard en dus slippend door een bocht. Je bent niet meteen een group B rallykanon driver maar je hebt een veel beter inzicht in de veranderende limieten van je auto bij gladde omstandigheden.
Dit soort opmerkingen zijn gewoon schreeuwen om het schreeuwen. Daar is gewoon totaal niet over nagedacht. Het zijn niet alleen automobilisten die moeten forensen of naar opa en oma moeten. Wat dacht je van de transport sector. Komt er een vrachtwagen aan de grens vanuit Duitsland, mag hij Nederland niet in want het is glad. Sta je dan met vrachtauto aan de grens. Ergo, een opmerking van niets. Ofwel, de spreekwoordelijke storm in een glas water.
@ardonjr: aan de andere kant… Kom je je met je vrachtwagen vanuit Nederland bij de Duitse grens mag je er niet in omdat het een zondag of een feestdag is. Dat komt vaak (elke week minstens 1 maal) voor. Ik denk dus dat het probleem met vrachtwagens aan de grens (denk eens aan de lange rij bij Calais) niet echt een probleem is.
Gezeik allemaal.
Iedere debiel begrijpt, dat als het glad is, je je rijstijl aanpast.
Doe je dat niet, dan verdien je het om de vangrail in te rijden.
Denk dat het probleem niet zozeer het weer is, maar het slechte inzicht wat menig autobestuurder heeft.
Schoenmaker houd je bij je leest! Ik snap dat de jongens van de verkeersinformatie dienst graag vrij willen zijn bij gladheid in plaats van overuren te maken. Maar hun core business is Informatie leveren en niet het uiten van dit soort meningen.
Rijkswaterstaat heeft de taak de wegen bereidbaar te houden, daar steken we een deel van de wegenbelasting in. Natuurlijk kan Rijkswaterstaat niet het weer besturen en kan het dus voorkomen dat het hun niet lukt om de wegen altijd allemaal veilig te houden. In dat geval doet ze haar best maar geeft een waarschuwing af. Maar een rijverbod heeft in een vrij land helemaal niets te zoeken.
Winters weer, waar?

Oh wacht, het is één keer glad geweest…
Met elkaar flink wat CO2tjes de lucht in pompen. Wordt het warmer, meer zeewater en dus gefilterd drinkwater, probleem opgelost.
Er zijn 500 ongelukken gebeurd, maar er zijn er ook 4 miljoen niet gebeurd. M.a.w. niet iedereen parkeert zijn/haar auto onzacht in een andere of tegen straatmeubilair
Mensen moeten inderdaad eigen verandwoordelijkheid nemen. Helaas zijn we in Nederland gepamperd. Bij een bocht op een 80km weg staat al een bord met adviessnelheid, een bestuurder moet dat zelf in kunnen schatten. Dat geldt ook voor winterse omstandigheden. Laat iedereen het voor zichzelf uitzoeken en de gene die gevaar voor zichzelf of anderen veroorzaakt geef je een artikel 5’je. Maarja, dan moet je handhaven/controleren en dat kunnen we niet meer in NL.

Ik hou niet zo van al die overheids bemoeienis, maar het wordt tijd dat er meer blauw op de weg komt om de bevolking eens te heropvoeden.
Mensen die voorzichtig gaan rijden of angstig zijn vormen wat mij betreft het grootste probleem. Afgelopen weekend achter een dametje van een jaar of 70 gezeten die met 20 km/h over een provinciale weg reedt. Dat is wat mij betreft gevaarlijk. Misschien goed om deze groep jaarlijks te keuren..
Niet elke dode is er een teveel. Het is belangrijker het land mobiel te houden dan alle doden voorkomen. Uiteraard is dat niet zwart wit, maar een totaal rijverbod gaat in mijn ogen veel en veel te ver.
Gewoon meer en beter zout strooien..
Sodemieter toch op man.
Mensen kunnen gewoon niet autorijden. Punt.

Afgelopen zaterdag was de A12 tussen Veenendaal en Arnhem tot een max snelheid van 50 verplicht door matrixborden. Wegen waren netjes schoon en het was totaal niet glad. Je krijgt nu alleen maar dat mensen onzekerder gaan rijden en vrachtwagen gaan auto’s inhalen. Oftewel: nog meer stress.

Ik ben zelf met een gangetje van 100-120 overal link voorbij gereden met mijn Zweed. 0,0 problemen gehad.
Als het glad was geweest had ik natuurlijk snelheid aangepast, maar het was gewoon 100% zeker niet nodig… De overheid gaat steeds meer de burger vertroetelen met allerlei “pas op” dingetjes. Laat mensen gewoon hun eigen beslissingen nemen en ga gewoon rustig verder met het uitdelen van Darwin-awards voor de mensen die te dom zijn om op te letten. Straks moet je verplicht op de fiets een helm op in combinatie met een airbag-jas. Want je zal maar eens op je bek gaan en een schrammetje krijgen… *zucht…*
Waarom zijn 95% van de meeste reacties hier zo verschrikkelijk zeker van hun zaak? Bij droog weer weet je precies wat je aan asfalt hebt. Bij regen wordt het al listiger (aquaplaning, modder). Bij ijzel is het één grote tombola. Je kan de stad fluitend uitrijden met alle tips, adviezen en cursussen die je maar kan bedenken, er blijkt niet zoveel aan de hand, als je echter 20 km verderop een de snelweg afdraait kan het ineens spekglad zijn. Natuurlijk kan iedereen hier dan met zeer geavanceerde stuurcorrecties, heel-toe tussengas en drifttechnieken fluitend de bruggetjes over, maar er zijn genoeg automobilisten die niet eens een buitenthermometer hebben, of daar überhaupt op kijken en inschatten dat een bocht waar je niemand anders doorheen hebt zien gaan wel eens heel erg glad zou kunnen zijn.
Ik vind dus dat je met dergelijke omstandigheden ook respect moet hebben voor (angstige) mensen die liever maar 50 gaan rijden in plaats van 80. Vrachtwagens glijden ook de weg af, niemand kan garanderen dat je altijd harder kan dan Tinus Tussengas op z’n 10-tonner.
@defl8: vrachtwagens denken dat ze sneller kunnen bij sneeuw en gladheid dan personen auto’s. En vaak is dat ook zo. Maar in de vrachtwagen is de gripgrens minder goed aan te voelen en als je eenmaal gaat glijden dan heb je de strijd ook meteen verloren in een vrachtwagen. Vrachtwagens zouden dus nooit sneller moeten gaan dan de langzaamste automobilist bij winterse omstandigheden.
Ik had afgelopen zaterdag eigenlijk een afspraak staan in Breda, voor mij zo’n 120km rijden. Bij ons in het dorp was het al spiegelglad, en zelfs met winterbanden niet echt verantwoord om veel harden dan 30-35 te rijden, de remweg leek meer op die van een containerschip nl. Vanaf het moment dat ik wegrij probeer ik gewoon op meerdere momenten uit hoeveel grip er is door ff gas te geven en te remmen. Afgelopen zaterdag was dat dus vooral TC en ABS zodra je het gaspedaal aanraakte of naar de rem keek.
Eenmaal op de snelweg aangekomen ff rustig gedaan (75kmh ofzo) totdat ik wat ruimte om me heen had, en wederom ff geremd om te kijken hoe de ondergrond erbij lag. ABS en ESP meteen flink aan het werk, maar afremmen schoot niet echt hard op. Voor mij was dat voldoende om mijn afspraak op te bellen en te verplaatsen naar een andere dag.
Ik had het waarschijnlijk wel zonder kleerscheuren gered, maar in die paar km dat ik op de snelweg zat was ik al 4x ingehaald door vrachtwagens die al slingerend gewoon de cruisecontrol op 90 hadden staan. Ook andere auto’s die zoiets hadden van glad? Boeie, en met 120 of nog harder me inhaalden. Dat ik geen brokken maak, wil niet zeggen dat andere idioten (bij gebrek aan een beter woord) geen brokken maken waar ik de dupe van wordt. Dan maar liever safe than sorry.
@derx: vreemd verhaal. Waarom heb je niet meteen na “bij ons in het dorp was het spiegelglad” de afspraak verzet?
@mashell: Omdat de snelweg bij ons meestal een stuk beter begaanbaar is bij gladheid dan de lokale wegen. Strooien doen ze eerst in de stad, als ze dan nog wat zout over hebben en ze hebben nog zin, dan mogen de randgemeentes wellicht ook wat zout krijgen. Daarom ga ik eerst de snelweg op, bevalt het me niet, pak ik de 1e afslag en ga terug naar huis.
Doe zoals Duitsland. Aangepast schoeisel voor het weer verplicht. En verder uiteraard rijstijl aanpassen.

Winterbanden zijn niet alles, maar een zomerband heeft bij échte ijzel zero, nada, niks grip. Helt de weg wat af, ga je gewoon glijden. Daarmee blijf je dus mooi thuis.

Ik woon al lang in Zweden en bij de eerste sneeuw/gladheid is het hier ook chaos!! En dat is grotendeels te wijten aan auto’s en vrachtwagens die nog op hun zomerschoenen staan en het voor de rest verzuren.
Doe een keer een slipcursus, kost misschien 75 euro mar het helpt echt! Zo kan je ervaren wat een auto doet onder gladde omstandigheden heb dit meteen gedaan nadat ik m’n rijbewijs had. En geloof me het heeft me echt geholpen, van onderstuur in je golf tot overstuur en het verschil tussen zomer en winterbanden. Ook met een noodstop en wat al die veiligheidshulpjes nou allemaal doen.

Echt een aanrader.
Net als ik Duitsland winterbanden zeer gewaardeerd maken. Dit kan helaas de mensen die geen verstand hebben niet tegenhouden van crashen. Pannenkoeken heb je altijd
Ik heb jaren in Oostenrijk gewoond en daar ging het met gladheid ook wel eens fout (vaak ook met locals). Dat is natuurlijk vervelend maar om nou meteen zulke paniek-maatregelen voor te stellen slaat nergens op. Zoals hierboven al vaak is gezegd: snelheid aanpassen, afstand houden, rustig door de bochten en ruim vooruit kijken. Als er dan toch eens wat fout gaat (lees schade rijden), dan niet meteen met je vingertje naar anderen wijzen maar gewoon even je eigen gedrag onder de loep nemen. Dat vind ik zo storend tegenwoordig! Mensen doen niet meer aan zelfreflectie. Altijd is het de schuld van een ander.
Hier in DC is er een website van de overheid waar als het slecht weer is er groen licht word gegeven voor thuiswerken. Een hoop commerciële bedrijven volgen hun advies op die dag. Het is denk ik tijd om te stoppen met de 9-5 mentaliteit en verplicht op kantoor te komen. Thuiswerken is voor een hoop mensen een goede optie. Als je dan toch echt moet rijden dan uiteraard voorzichtig en bij voorkeur met winterbanden.
Als Nederland nu ook gewoon een winterbanden plicht instelt van Oktober tot April, zou ook zeker helpen.
Neem maar van mijn aan dat de grote meerderheid van de ongelukken gewoon op zomer banden rond rijd.
Maar ach, wij zijn nederlanders en hebben geen sneeuw dus winterbanden is onzin.
Als al die automobilisten eerst eens gaan begrijpen dat winterband meer met temperatuur dan met sneeuw te maken heeft zijn we al een stuk verder.
Een andere maat regel die gelijk doorgevoerd moet worden is, dat als je betrokken ben bij een ongeluk in de winter, zonder winterbanden, dan zijn alle kosten voor je zelf en worden ze niet door de verzekering gedekt.
Bij winters weer boetes verdubbelen en bij 20km/u te hard rijbewijs invorderen… Schatkist happy. Mafkezen van de weg gehaald. what more do you want?! :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).