“Vlaanderen komt met kilometerheffing op ALLE wegen”

Auteur: , 132 Reacties

Fijne feestdagen, allemaal.

Al lange tijd kijkt de Vlaamse regering naar allerlei opties om het vreselijke fileprobleem aan te pakken. Hoewel de oplossing pas halverwege het volgende decennium geïmplementeerd zal worden, lijkt de kogel deze week door de kerk te zijn gegaan. Als we Belgische zakenkrant De Tijd moeten geloven, is het enige vatbare scenario nog een invoering van een kilometerheffing – en wel op iedere weg.

De Tijd beschrijft dit vannacht in een artikel, waarin het spreekt over een zeker vooronderzoek dat wordt uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse regering. Volgens de krant is het onderzoek enkel en alleen gericht op één van de twee mogelijkheden: rekeningrijden op alle wegen.

De andere optie is, of in dit geval was, een situatie waarin er slechts een kilometerheffing zou gelden op gedeelten van het wegennet waar het gruwelijk druk was. Het meest voor de hand liggende voorbeeld vinden we in de ring van Antwerpen, waar je in grofweg een uur een behoorlijke achterstand kunt oplopen t.o.v. de vlottere slak. Schijnbaar heeft de regering dit idee in ieder geval opgegeven, omdat dit de kans op sluipverkeer enorm zou vergroten, waardoor elders weer files zouden ontstaan.

Zelfs als er op iedere weg van de drie gewesten (Vlaanderen, Brussel en Wallonië) een kilometerheffing ingevoerd zal worden, hoeft dit nog niet te betekenen dat overal ook daadwerkelijk evenveel betaald zal moeten worden. Er worden bijvoorbeeld constructies overwogen waar er tijdens de spitsuren een hoger tarief geldt of dat drukke wegen duurder zullen zijn.

Dit alles gezegd hebbende is nog allesbehalve zeker of het ook daadwerkelijk gebeuren zal. Het is namelijk een initiatief van mobiliteitsminister Ben Weyts. De Vlaamse regering zal uiteindelijk de beslissing moeten nemen. Een dergelijk gevolg zullen we op zijn vroegst pas in 2024/2025 voelen.

Met dank aan iedereen voor de tips!
Beeld: Alpina met toepasselijke kentekenplaat in de file, via @jordyvane



132 reacties

Enkel voor de belgen of ook de gele nummerplaten?
@cloverleaf: juist voor gele nummerplaten
@rolov: klote luxemburgers ook altijd ;)
@cloverleaf: of Irakezen
Nog meer reden om niet voor de wegen in België te kiezen als je op doorreis bent.
@evdw: in België zitten we daar helemaal niks mee in… doorreizigers betalen niks voor het gebruik van de wegen en brengen vermoed ik nauwelijks economische meerwaarde omdat ons land zo klein is. Overnachten doe je hier bijvoorbeeld niet want 2u later ben je het land alweer door…
@tjorque: Ja dat lijkt me logisch dat je daar niet mee zit als het verder niets oplevert.
Maar als we straks moeten betalen voor die doorreis dan zijn het natuurlijk misgelopen inkomsten.
@evdw: Lees die redenering eens opnieuw…
@bara: Wat klopt er volgens jou niet?
@evdw: Eerst bevestig je dat het doorrijden van Nederlanders toch niets oplevert voor België, omdat ze niet stoppen. Daarna heb je het over misgelopen inkomsten van Nederlanders door de kilometerheffing. Beide spreken elkaar tegen, neen?
@bara: Neen. Ik ga er vanuit dat bij een km heffing, wij Hollanders straks moeten betalen voor de doorreis.
Het gaat dus juist om het verschil bij wel of geen km heffing.
Als er (zoals nu) geen km heffing is levert het België niets op dat we er doorheen rijden dus dan snap ik dat ze daar niet mee zitten als we dat niet meer doen.
Als er straks wel km heffing is en wij als Hollanders zouden moeten gaan betalen voor de doorreis dan gaan we België mijden en dan lopen ze die inkomsten mis.
@evdw: of juist niet. Minder file, minder economische verliezen, minder CO2
@tjorque: hey. Anders bouw je gewoon gelijk een muur om Belgie heen! #Bexit.

Een groot deel van de Belgische economie krijgt het door hun ligging. Midden in West Europa, in de “Blue Banana”. Daarnaast vraag ik me af of de EU voor Brussel had gekozen als het in Albanië had gelegen. Dus dat gemieter over doorreizigers is een beetje zielig.
@cloverleaf: er is in Vlaanderen al een tolheffing voor vrachtwagens. Toen dat een paar jaar geleden werd ingevoerd, was het “het einde van de wereld” alom. De wereld draait nog steeds, en de Belgische economie is er geen sikkepit door veranderd. Deze stap breidt (a) het systeem gewoon uit en is (b) beter voor de economie omdat je met je bedrijfsvoertuig (bestelbusje, vrachtwagen,…) minder in de file staat.
@BaRa: ik blijf het zielig vinden dat wanneer je als land op een A locatie zit je gaat klagen over doorreizend verkeer. Dat is hetzelfde als de bakker in een winkelcentrum gaat klagen dat er teveel mensen naar de slager gaan. Het is een beetje zielig calimero gedrag. België helaas niks vreemd.

Daarnaast ga eerst eens zorgen voor een begaanbare wegen voordat je er geld voor durft te vragen. Misschien ook iets strenger examineren tijdens rijexamens. Scheelt ook weer 10 procent.
@cloverleaf:
Fantastische redenatie.
Maar dan gaat iedereen janken dat België een doorvoerland is, alsof wij Nederlanders alles houden wat hier aangevoerd wordt.
@desjonnies: nederland en België zijn beiden doorvoerlanden. Komt door onze locatie. Verdienen we ook goed aan. Ondanks dat we graag zeiken in NL hebben we een zeer goede infra op weg en spoor (kan uiteraard altijd beter). Dit in tegenstelling tot onze zuiderburen.
@cloverleaf:
België heeft het meest dichte spoorwegnet ter wereld.
@desjonnies: dat zal best. Maar ooit een binnenlandse trein gepakt daar? Man man man. Voorbeeld. Amsterdam naar Arlon. Binnen 2u in Brussel en dan nog 3,5u naar Arlon. En probeer al helemaal niet een trein naar Luxemburg of Charleroi te pakken. Zelfde verhaal of nog erger als je over Luik gaat. Je mag al blij zijn als je niet vermoord of bekeerd wordt terwijl je op de trein staat te wachten! Infra in België is gewoon kut. Misschien de Chinezen om hulp vragen. Schijnt in Afrika ook te helpen
@cloverleaf: nu zeg je het, Wallonië …. onze zuidelijke kolonie … tja.
Willen jullie deze niet annexeren ;-)
@dwfc: Ja wel. Kunnen we mooi ons vuil storten ;). Moeten dan nog wel steeds door Vlaanderen heen!
@cloverleaf: al eens de trein genomen van Amsterdam naar Hengelo??? ;)
@desjonnies: ik roep IJzeren Rijn…
@desjonnies: Meest dichte, kan goed zijn, heb ik nog gehoord. Ook het oudste van het continent.

Oudste als in de eerste spoorweg op het continent. Maar soms zou je ook wel denken oudste in de zin van versleten, achterhaald, versleten, slecht onderhouden, ouderwets, versleten en oud. Want treinreizen in Belgique is traag, onbetrouwbaar en duur. Zo duur zelfs, dat je goedkoper uit bent met de auto vanaf 2 personen, en in sommige gevallen zelfs in je eentje. Dus alleen interessant voor veelgebruikers, die een abonnement hebben.

Enthousiaste stakers ook, ons spoorpersoneel…
@cloverleaf: beiden doorvoerlanden? Welke truck moet door Nederland om in een ander land iets te leveren?? Enkel diegene die ofwel geproduceerd product hebben uit NL of uit 1 van jullie havens komt, maw in beide gevallen verdienen jullie eraan. Een doorvoerland zoals België vaak is, betreft verkeer waar we 0,0 iets aan verdienen. Een truck uit NL of Noord- Duitsland die naar Frankrijk of Spanje rijdt passeert België maar de belgen verdienen er niets aan…vandaar de km heffing. Elke truck die in NL passeert wordt zowiezo aan verdient. Ofwel omdat het begin of eindbestemming is of omdat het een haven aandoet. Niemand buiten NL rijdt voor zijn plezier op weg naar Denemarken of Duitsland door Nederland hoor. Beetje logisch nadenken en een kaart van Europa raadplegen zou ik zeggen.
@crusader: wat een onzin. Er zijn talloze overslagplaatsen in België. DHL in Brussel, Tnt/Fedex in Luik. Amazon. De haven van Antwerpen. Die zitten er vanwege de A locatie. Google eens “blue banana”. Er wordt in België goud geld aan verdient.
@crusader: gast…. google eens blue banana. Tnt Fedex in Luik. DHL in Brussel. Antwerpse haven. Amazon. Plus de talloze overslagplaatsen. Belgie verdient goud geld eraan!
@cloverleaf: ik ben je gast niet…google jij eens tonnages in NL en BE waar niets aan verdiend wordt. Je schijnt het blijkbaar niet te snappen dat BE centraler ligt in West Europa waardoor er veel meer vrachtvervoer passeert dat niet eindigt of begint in BE ivm NL. Duitsland had ook dit probleem, ook zij voerden een tol in vanwege dezelfde reden. Je mag hier zoveel blijven kakken op het Belgische wegennet als je wil, je mag het zelfs vergelijken met elk derde wereldland als je daar beter van slaapt. Blijkbaar kom je niet vaak in BE want dan had je heus al gemerkt dat er heel wat verbeterd is de laatste jaren. Natuurlijk bijlange na niet op het niveau van Nederland. Maar als het verschil je zo hard stoort. Blijf er dan gewoon weg.
@crusader: ik zit in de transportsector en werk heel veel in België. Ben overigens redelijk bekend met de kaart van Europa. En ja. Het blijven kutwegen. Maar er wordt in België heel veel geld verdiend aan transport, en ja, dat komt nogmaals, door hun ligging.
@cloverleaf: je hebt het de hele tijd over transport dat ontstaat, eindigt of een toegevoegde waarde krijgt in BE terwijl ik het heb over het transport dat dit NIET is…snap je het, of moet er een tekening bij? Een afgewerkt product uit Frankrijk dat via de haven van Rotterdam naar een ander oord gaat of in NL eindigt, dat transport gaat vaak via Belgische wegen maar genereerd hier 0 omzet. Nu mag je mij hetzelfde voorbeeld geven dat enkel NL “passeert “ en in BE eindigt zonder dat het bij jullie omzet genereerd. Denk je beter een andere sector had gekozen… over DAT soort transport gaat het dus en dat is vele malen groter in BE of Duitsland dan in NL…wil of kan je het niet snappen?
@crusader: jij wilt mij niet snappen. Door de locatie die Belgie heeft temidden van West Europa verdienen ze heel veel aan transport. Maar door die ligging gaat er ook veel doorheen wat niet stopt. Jij wilt wel de lusten niet de lasten. Dat vind ik kortzichtig. Ik ga er nu mee stoppen. Ik rijd morgen weer 2 uur op jullie karresporen! Wish me luck. Saluukes
@cloverleaf: lees liever eens een boek, leer je nog wat uit. Wat je schijnt er niets van de snappen. Succes, in de file!
@crusader: Leer je “van”. “Te” snappen.. Boekje taal voor je?
@cloverleaf: nou, wie is er nou echt triest. Misschien moet je dit eens lezen, zou het AD ook even een mailtje schrijven…talenknobbel! https://www.nd.nl/nieuws/buitenland/leren-uit-boek-effectiever-dan-van-een.2847444.lynkx
@cloverleaf: ik heb gezegd dat we er niet van wakker zouden liggen als doorreizers het land links laten liggen, ik kan me niet herinneren dat ik heb geklaagd over het feit dat dat nu niet zo is…

Zagen over onze wegen terwijl je er geen reet voor meebetaalt is net zo triest.
@tjorque: Zagen heeft weinig zin. Ik stel gewoon vast dat het abominabel is gesteld met jullie infra. Dat is best een schande voor zo’n ontwikkeld land. Daar staan jullie gewoon bekend om bij de door jullie omringende landen. Als bakker durf je toch ook geen geld te vragen voor een beschimmeld brood. We zouden eigenlijk geld toe moeten krijgen. Ben toch maandelijks een soort test coureur!
@cloverleaf: Klopt, wat de infra betreft. We zitten met een stevige achterstand. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat het een gewestelijke verantwoordelijkheid is. Het budget voor infra bedraagt 15% van de Vlaamse begroting. Dat lijkt veel, maar is slechts 2,65 miljard euro. Als je dat afzet tegen alle begrotingen van de verschillende regeringen in België, is dat nog steeds een te laag getal.
@BaRa: daar hoef je dan ons toch niet mee lastig te vallen. Straks gaan we ook betalen voor het wegennet van Zimbabwe!
@cloverleaf: jou mee lastig vallen? wie valt er wie lastig denk je? :-)
Een gierige Nederlander die ligt te klagen over de infra in een ander land of de tol die hij gaat moeten betalen… niemand verplicht je BE te bezoeken of te passeren he kerel, blijf er gewoon weg dan…hebben wij tenminste minder last van jou. Doei!
@BaRa: hebben we t enkel over wegen en spoor. Mumbai India heeft nog minder stroomkabels over de weg hangen dan een gemiddelde belgische nederzetting.
@cloverleaf: dat ons land op een achterlijke wijze gerund wordt hoeven we niet te horen, dat wéten we intussen wel…
Maar ik blijf bij m’n standpunt zolang je gratisch gebruik maakt van iets hoef je niet te klagen. (Iets met paard, bek en kijken)
Rekening rijden is een perfecte oplossing. En je mag dan terecht klagen over de service of kwaliteit van het product waarvoor je betaalt.

De locale weggebruikers zullen echter ongeacht de staat van onze wegen altijd dankbaar zijn als je een ommetje doet. Het is hier nu eenmaal erg vol, dus minder verkeer zouden we niet erg vinden. Met betere weg-infra los je dat probleem toch niet op. Je kan het hooguit een beetje verbeteren.
@tjorque: ik ben ook niet tegen rekening rijden op zich. Mits het goed en op Europees niveau wordt uitgerold. Maar dit is gewoon zielig. De meeste gele nummerplaten in België zijn er wel degelijk door zaken. Ik vind het populistisch gelul en calimero gedrag. En als je dan geld durft te vragen zorg dan eerst dat het product goed is. Dat het bij jullie een inefficiënte bureaucratische overheids chaos is hoef je niet op ons af te schuiven.
@cloverleaf: Belgische politiek is 💩^3
Op Europees niveau iets aanpakken 😂😂😂
Ik weet niet waar we naartoe gaan en twijfel vandaag heel sterk welke richting we uit moeten.
Maar dat het tijd is voor plan b weten we allemaal…
@tjorque:
Die wegen zijn ook bagger. Waarom zou je er niet over mogen zagen. De Vlamingen zouden beter wat harder zagen in plaats van een waterhoofd aan overheidsinstellingen in stand te houden. En dan die artificiële constructie met Wallonië… Dat heeft nooit gewerkt en het gaat waarschijnlijk ook niet werken met die PS stemmende uitvreters.
@tjorque: als je die wegen gaat zagen dan gaan ze ook stuk, daar kan asfalt niet tegen hoor..
@bara: en toen gingen ze ook nog de wegen blokkeren in dat kut Wallonië waar ik ook 36 uur in de blokkade mocht staan, het was gelukkig op loop afstand van Bastogne waar je nog wat eten kon.
@tjorque: het aantal gele nrplaten op de antwerpse ring op een vrijdagavond is zeker niet te onderschatten.
@evdw: oooooooh, spijtig.
@evdw: makkelijk gezegd dan gedaan. Woon in Zeeland, Alleen al voor werk komen we regelmatig in hobbeltjesland. En vakantie naar Frankrijk is dan uren omrijden :)
Hop massaal hesje aan en naar buiten
@tttijn: als ik in de regering zat, zou ik in verband met de hesjes, wel even wachten met deze mededeling … maar ja, gelekt wordt er altijd.
Snel invoeren in NL!
@jaso013: bezit van een auto minder belasten en gebruik meer.. Eens, alleen zorg voor goede alternatieven. Hier in België is het OV een hel, en fietsen wellicht een nog grotere hel..
@toyotaprius:

In NL moet 20 miljard binnenkomen van automobiel bezit ..
3 miljard gaat er terug incl “onderzoeken” ..

85% voor stichting aap ..
@lincoln: godver, stichting AAP vaart er wel bij!
@toyotaprius: jij denkt dat de Nederlandse overheid de auto dan minder gaat belasten voor bezit/aanschaf? Het is duidelijk dat je hen niet kent. Geen verwijt overigens, ik had ze liever ook niet willen leren kennen. Ik voel me minder genaaid als m’n zakken 7 dagen per week gerold zouden worden dan wanneer ik een nieuwe auto hier zou kopen
@rike: yes!!
@rike: ik heb ooit eens iets gehoord dat bom afgeschaft zou worden.. Maw je hebt een punt.
@toyotaprius: bom = bpm, ik heb nu een Huawei spionage telefoon, de autocorrect doet bijzondere dingen.
@toyotaprius: waarom zou je gebruik meer willen belasten dan bezit? Dan wordt het te duur om de auto voor leuke dingen te gebruiken en staan de parkeerplaatsen vol met oude barrels die mensen aanhouden omdat het toch niets kost.
Graag als dat alle andere wegentaksen vervangt! Dan kan ik voor dezelfde hoeveelheid taksen een E63 rijden i.p.v. een Octavia.
@tjorque: tarief per km zal ook varieren naargelang de CO2 uitstoot vd wagen…1 km rijden met een prius zal dus goedkoper zijn dan 1 km in een E63.
@crusader: CO2 is een probleem is een probleem uit het verleden, net als het opraken van de olie. Deze problemen zijn blijkbaar opgelost.

Tegenwoordig zijn de problemen stikstof, roet en diesel. Deze problemen kun je oplossen door extra belasting te heffen. Aldus de linkse partijen.
@crusader: ik was maar aan het dagdromen.. een E63 kan ik toch niet betalen ;)
@crusader:
Waar basseer jij je op dat uitstoot een invloed heeft op een kilometerheffing? Het is een taks op gebruik van een weg niet op gebruik van een wagen. Het milieu aspect word al ruimschoots met taksen op brandstof opgevangen. En slaap op je 2 oren dat die wegenbelasting niet verdwijnt, aangepast zeker, naar lage bedragen is een optie maar verdwijnen zeker niet. Het is namelijk heel gemakkelijk om een belasting/taks aan te passen maar gigantisch moeilijk om er extra in te voeren.
Men denkt aan gemiddelde prijzen van 0.12/km wat voor mij op 2112 euro neerkomt voor een werkgever die niet bereikbaar is met OV (als je een OV planner neemt zegt die letterlijk onbereikbaar met OV). Met privé KM erbij zal dat dik over de 3000 euro gaan kosten. Dat ze er dit door krijgen wil ik wel eens zien, zal wel eerst aan een veel lager tarief zijn om het dan beetje bij beetje op te drijven.
In ieder geval duw ik dit gewoon door naar de werkgever, werk ik voor mijn part alle dagen van thuis. (moet je wel de luxe hebben een onderhandelingspositie te hebben tov de werkgever)
@sprankel: dat de kmheffing co2 afhankelijk gaat zijn werd in vorige artikels al aangehaald, en ook logisch want als je de inschrijvingstaks en wegenbelasting afschaft gaan mensen andere massaal sportwagens of dergelijke kopen…
@sprankel:
>Waar basseer jij je op dat uitstoot een invloed heeft op een kilometerheffing?

Ik weet niet wat hij dacht. Echter, dat was in NL in ieder geval wel het plan. Als je geen roetfilter had bijv. dan moest je 2.5 cent/kilometer extra gaan betalen. Dat is equivalent aan een verhoging van 42 cent/liter diesel. Ik was al bang voor een financieel total loss.
Serieus…en welke regering in Belgie gaat dit dan goedkeuren? ROFL
@pjansen: de Vlaamse regering, weet je wel een van de 9 regeringen

1 down, 8 to go
@tjorque: de Vlaamse regering heeft ook de vrachtwagenheffing erdoor gekregen.
Verwarde landen vangen nu eenmaal meer subsidie ..
als je kijkt naar de staat van de wegen zal het niet veel moeten kosten
Toch mooi zo een eengemaakt Europa. Verschillende belastingsvormen, andere brandstoftarieven,…
@burnout: Hoor ik je daar pleiten voor “meer Europa”? En dat op Autoblog. ’t Zal aan de kerstsfeer liggen…
@BaRa: helemaal niet. Het geeft alleen weer dat Europa niet werkt.
@burnout:

Lezen maat .. er staat de VLAAMSE regering ..

De Belgische eenwording werkt na 150 jaar nog niet eens !!
@lincoln: noem eens iets dat in België wel goed werkt…..
@cloverleaf: mijn Toyota Prius!
@cloverleaf: huizen bouwen , dat kunnen ze prima in Belgie, ipv de inspiratie loze rijtjes huizen waar NL vol mee staat
@slickrick: zmde huizen zijn hier echt lelijk, zelfs zo lelijk dat ik bijna weer naar een rijtjeshuis in Lelystad verlang..
@slickrick: ondanks dat ik zeker geen fan ben van de vinex locaties in Zoeter-Almere etc ben ik daar niet zo zeker van. In België heb je ook veel graftakkestadjes met rolluiken etc. Veelal wel in het franstalige gedeelte maar ook in Vlaanderen is t zeker niet altijd even fraai. Als voorbeeld noem ik zo ongeveer de gehele belgische kustlijn.
@lincoln: ons dorp wilt zich ook gaan afscheiden van het andere dorp, met dank aan ome Joop die, als hij dronken is. Dat is iedere woensdag en donderdag na de bingo zijn behoefte in de bosjes over decdorosgrens maar blijft doen.
@toyotaprius: dorpsgrens…
@toyotaprius:

Zet je een wc neer ..
Hoe moeilijk kan dat zijn dan ??

Weet zeker dat Julius Cesar nog wel een werkende riolering heeft laten liggen in de buurt ..
@lincoln: goed punt! Ik ga het opbrengen tijdens de volgende stamhoofd vergadering!
@toyotaprius: tja kan je beter in Japan gaan wonen.

Daar schijnt je Prius ook gewoon te werken.
@ikleesookoverautos: ja werkt de auto al in twee landen! Nu je het er over hebt, de verkenningstocht naar Japan is al gepland!
En Rutte denkt nu.. Maar dat kunnen wij ook.. En zelfs beter/erger.. Fijne kerst!
@focusrs1: Rutte denkt helemaal niks. Klavertje daarentegen…
@venividivici: je hebt gelijk hij is een clown en een meeloper
De Belgische wegen zijn zo’n beetje de slechtste wegen ter wereld, hoe kan je daar in godsnaam geld voor vragen?
@baklava: omdat je dan betere wegen kan krijgen? /hoopdoetleven
@baklava: ik mag hopen dat ze dat geld niet in meer wegen, maar in betere stedenbouw en beter ov investeren. Ons probleem in België (vooral Vlaanderen) is dat we teveel kilometer verharde weg hebben per hoofd van de bevolking (het hoogste van Europa).
Waarom zou betalen voor het bezit van een auto, beter zijn dan het betalen voor het gebruik van een auto?

Bijkomend voordeel is dat je alle gebruikers kunt laten betalen, in plaats van alleen je burgers – dat scheelt in Nederland bijna een miljoen mensen.
@jelmer: proficiat, de eerste heldere reactie! Zeker als autoliefhebber lijkt me dit een voordeel. Als je meer dan 1 auto in je garage wil, dan kan dat straks zonder dat je voor allemaal een heel jaar door betaald.
@jelmer: België zou België niet zijn als ze beiden niet zouden belasten. De kilometerheffing vervangt de bestaande belasting niet, het is bijkomend. De huidige belastingen zouden wel “verlaagd” worden, maar wees er maar zeker van dat het voor de gemiddelde burger zeker niet voordeliger zal worden.
@jelmer:
Jij en bogey zijn hopeloos naïef.
Wees eens heel snel wantrouwig naar de overheid want ze zijn alleen geïnteresseerd in het maximaal aftroggelen van geld van de burger en alles wat leuk is onbetaalbaar te maken.
Het afgeperste geld wordt dan gebruikt voor nutteloze deugprojectjes. Liefs in het buitenland.
Je zou geld moeten toe krijgen als je over die erbarmelijke wegen rijdt
Och overheden hebben geen oplossingen voor mobiliteitsproblemen, Europa is gewoon versleten als je naar de politiek kijkt, achterhaalde fantasieloze oplossingen, dat is het bindmiddel van de EU.
Kijk voor de lol eens naar de voorruit van de gemiddelde uitgevlagde Roemeense, Letse of Poolse vrachtwagen, daar ontwaar je een woud aan verschillende tolkastjes, die het zicht ernstig belemmeren.
Alles wat de politiek weet aan te dragen voor onze mobiliteit, kost ons burgers meer geld dat is het enige waarvan we kunnen uitgaan.
De Antwerpse ring is 90% van de tijd filevrij.
@johnwaters: voor mij wel… maar ik heb er dan ook voor gekozen om hem “in de marge” te gebruiken met m’n tweewieler 😋
@johnwaters: daar heb je een goed punt. Dit geldt voor zo goed als alle wegen wel. Grappig een 24 uurs economie en wij zitten met zijn allen nog steeds 2x per dag op hetzelfde tijdstip in de auto.
Goed voorbeeld doet goed volgen. MRB omlaag en tolheffing invoeren. Alle politieke partijen die daar tegen zijn haten economische vooruitgang, het milieu en de automobilist. Zeker en vast.
Km-vergoeding invoeren en liefst ook inschrijvingstaksen afschaffen…

Groot gezinshok met pk-rijk blok
Zuinige elektro speel auto om boodschappen te doen
Dik pk-monster voor de fun

En de enige echte extra kosten zijn de aanschaf van al die leuke dingen en de ruimte die je nodig hebt om ze te zetten.

Welke autofiel kan daar nu problemen mee hebben?
De kilometerheffing is er reeds jaren voor de Belgen, wat dacht je van de taks, btw etc op de brandstof ! 85 % van de prijs !!! Dus hoe meer je rijdt hoe meer belastingen je betaalt. Men tracht ons met nieuwe termen voor het zotteke te houden! Als je buitenlanders viseert, werk dan met een vignet zoals de Zwitsers het organiseren.
Ben Weyts is nu ook wel één van de hardsroepende politici op dit ogenblik.
Niet dat ik dit een slecht idee vind, maar iets met soep-eten-en-heet….
Onze regering(en) schamen zich voor niets meer. Toen kilometerheffing voor het eerst werd voorgesteld, zou het de bestaande belastingen (BIV en jaarlijkse belasting) vervangen (gebruik ipv bezit belasten). Nu zijn we al zo ver om het huidig stelsel slechts te “verlagen” en de kilometerheffing als extra belasting te heffen. Dit allemaal onder het mom van milieu en fileleed en zonder enig fatsoenlijk alternatief. OV is hopeloos onbetrouwbaar, traag en duur. Weginfrastructuur en staat van de wegen voldoen al jaren niet meer. Elk voorstel sleept jaren aan (zie Antwerpse ring) door politieke spellen, met als gevolg wanneer ze er eindelijk aan beginnen, het voorstel ondertussen achterhaald is en geen oplossing meer biedt voor de huidige situatie.
@alino: in Duitsland is men ook bezig geweest met de PKW Maut, daar is duidelijk geworden dat zoiets niet volledig gecompenseerd mag worden voor de inwoners, dat zou discriminatie van EU burgers zijn.
Het blijft vreemd dat in landen waar de wegen slecht zijn men meer belastingen wil ophalen bij de automobilist om de wegen te verbeteren, terwijl de bestaande auto gerelateerde belastingen al ruim voldoende opbrengen voor prachtige wegen met verlichting en vergulde vangrails.
Dat er iets aan de wegen gedaan moet worden is evident maar dat de financiering van het verkeer moet komen is te simpel geredeneerd van de politici.
Fuck het begint hier langzaam nederland te worden…tax dat tax dit
@mk7r: jullie betalen meer tax dan ons. Tenminste, diegenen die betalen ;)
Weer een bureaucratisch gedrocht erbij, het gaat de burger alleen maar meer geld kosten.
En we hebben al een prima kilometerheffing en die zit in de extreem hoge accijnzen en belastingen op brandstof. Probleem is dat de gemiddelde onderknuppel het toch niet snapt en daarvan zitten er een hoop bij de overheid en in de politiek.
Vlaanderen is net als de meerderheid van Europa in de greep van populistische politici. Die bedenken bij voorkeur simplistische maatregelen waar “de buitenlander” de rekening voor betaalt. Het onnozele deel van het volk zal dit soort maatregelen steunen, omdat ze op FB en Insta makkelijke oneliners krijgen voorgeschoteld door de populisten en hun onnozele medemensen die ze met hun beperkte concentratiespanne van 1 sec impulsief kunnen liken en daardoor een goed idee lijken. De genuanceerde mening heeft geen plaats meer, want ieder die dat poogt wordt binnen no-time achtervolgd en bedreigd door de digitale hooligans.
@subzero079: ik heb ook wat vlaamse collegae op de tijdlijn en ik kan niets anders dan je helaas gelijk geven. Het ligt altijd aan den ander!
@subzero079:
Iedere politicus is een populist, dat is hun verdienmodel : stem op mij en u krijgt 1000 Euro.
@subzero079: De eerste die de kilometerheffing op de (federale) agenda heeft geplaatst was anders wel onzen Elio di Rupo in 2012. Ook het VBO pleit bij mijn weten al meer dan 5 jaar voor een kilometerheffing voor alle voertuigen in Belgie. Twee partijen die je moeilijk als populistisch kan bestempelen lijkt me.
Ik ben 100% voor dit systeem. Iedereen betaalt ook (buitenlandse) vrachtwagens. Als ze dan effectief de inschrijvingstaksen etc laten vallen wordt het weer leuk om een dikke motorisatie als weekendcruiser te hebben. Liever dit dan het BPM systeem van in NL. Tegen het 2025 is zijn we weer 10 regeringen en evenveel ideeen verder. ;-)
@w0ut:
nope, de inschrijvings taks zou verlaagd worden. De jaarlijkse taks blijft dus, enkel als je een nieuwe wagen koopt word hij iets goedkoper. En waarschijnlijk zal die belastingverlaging ook miniem zijn. Benieuwd hoe ze dit voor oldtimers gaan oplossen. Ik laat niets modern in mijn klassiekers inbouwen dat zeg ik nu al.
Als extra heb ik nog een foto van minister van verkeer Ben Weyts naast één van de prominentste Vlaamse SSers op een bijeenkomst voor voormalige nazi collaborateurs https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRaKj1UfgI0dhLipGAXrYFXVK5SBtNcAwGfvipqFZlvnprWWVQ1
@shiva: WTF heeft dat nu te maken met de kilometerheffing discussie hier?
@w0ut:
Om duidelijk te maken wat het gedachtengoed is achter de mensen die dit voorstellen. Ik denk niet dat Wilders zich met echte SSers zou associeren. Bewijst nog maar eens wat voor bananenrepubliek België is.
@shiva: Heb de man zelf moeten opzoeken. Inderdaad zwaar vlaams gezind maar nooit een veroordeling gehad van collaboratie. Ik lees ook 14 jaar Belgisch senator (onder de SP), 14 jaar gemeenteraadslids en een van de bezielers van de VU (later NVA). En jij verkoopt de man hier als ex-lid van een walgelijk (duits) moord-eskader en vind dit blijkbaar significant in een kilometerheffing discussie… sterk.
Echt jammer dat tussen Nederland en Spanje je nog Frankrijk en België hebt.
@groninger: vooral voor zigeunervolk met caravans is dit hele jammer.
@groninger: vroeger was er een periode van zo’n 80 jaar dat je zo in Spanje was ;)
Laat dan de Belgen hier ook gewoon wegenbelasting betalen als ze ook maar een meter van het Nederlandse wegdek gebruik maken Haha ik vind niet dat dit soort zaken door een land alleen bepaald mogen worden in verenigd Europa.
@3246cm252kw: groot gelijk, al die belgen met hun caravans op doorreis in Nederland op weg naar de camping in Spanje.
@johnwaters: ja irritant he die gasten die niet weten dat Spanje direct naar het zuiden is hahaha
@3246cm252kw: de Belgen nemen het vliegtuig en gaan op hotel. Hun beleving van vakantie is niet tussen zigeunervolk aanschuiven om vervolgens hun eigen potje te koken met van thuis meegebracht eten op een zigeunerkamp.
@3246cm252kw: fijn dat je dit belicht maar gaat jullie kabinet on 2030 niet als enige lidstaat binnen de EU alle verbrandingsmotoren bannen ?
@dwfc: ja geloof wel zo iets debiels ja. Maar dat gaat over de nieuw geleverde autos. Ze kunnen nooit het huidige wagenpark verbannen…
De moraal van het verhaal is dat we taks op taks zullen betalen !
Vermits er geen accijnsheffing op elektriciteit is moet de poen elders gevonden worden. Allemaal het gevolg van het kortzichtige EV fanatisme.
Weer een taks op een taks.
Maar wat heerlijk om al die Ollanders hier te zien flippen over het idee te moeten betalen om met hun Picanto het linkervak te kunnen blokkeren buiten hun eigen land. Ik zou het zowaar een goed idee beginnen vinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).